Julesmag/indkøb

  • Mac´maleren
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 4 months ago #19596 by Mac´maleren
Julesmag/indkøb was created by Mac´maleren
Hej og God Jul til jer alle

Jeg var på juleindkøb i Juuls og smagte på Flying peacook "Arran" en god whisky
derefter smagte jeg Flying Pigs" for s.... en god whisky men også lidt dyr 1250kr
men Arranen kom med hjem også gik turen videre QW dejligt de er tilbage også må vi se hvad fremtiden bringer men de tror på det og kæmper for det så håber for dem nå der fik vi også handlet Norse Cask Clynelish,Strathila og Mortlach og smagt en fortyndet Mortlach fra Hart Brothers rigtig god Ja jeg er ikke til karaktere men vil nu gerne give Flying pigs 8/10 8)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19599 by Duffer
Replied by Duffer on topic Julesmag/indkøb

der fik vi også handlet Norse Cask Clynelish,Strathila og Mortlach

Må vi gå ud fra det var en 1994 Mortlach :-) :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Mac´maleren
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 4 months ago #19601 by Mac´maleren
Replied by Mac´maleren on topic Julesmag/indkøb
Clynelish 95 nøj for en farve
Mortlach 94
Strathisla 97

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19604 by Duffer
Replied by Duffer on topic Julesmag/indkøb
Grunden til jeg spurgte var, at vi er jo nogen der venter på en 1991 Mortlach - som godt kan få lidt lange udsigter :-)
Clynelish'en smager rigtig godt - har netop tømt en flaske. Strathisla er jeg ikke nået til endnu...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19605 by ClausB
Replied by ClausB on topic Julesmag/indkøb
Min jule-nytårs whiskyer blev en Invergordon 1972 (Bladnoch) købt i UK og en Inchgower 1975 (Berrys) købt i QW. Især spændt på den sidste da Inchgowers kvalitet efter min mening er ret svingende. Havde også overvejet en Ardbeg, men for mange af deres flasker er pt. alt for dyre ift. kvalitet. god jul herfra

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Mac´maleren
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 4 months ago #19606 by Mac´maleren
Replied by Mac´maleren on topic Julesmag/indkøb
Mortlachén venter jeg også på.

Så kiggede jeg lige i The whiskybible Clynelish får kun 69 point Sulphured???? Hvad betyder det

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19607 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julesmag/indkøb
Hej Macmaler

Får Whiskyowners Clynelish 69p ???

Personligt syntes jeg det er en af de bedste whiskyer whiskyowner har aftappet. Jeg syntes ikke der er meget svovl i den. Det er en ret kraftig sherrysag. Personligt bryder jeg mig ikke om svovlet whisky så et eller andet sted vil jeg påsta at den IKKE er svovlet. Men vi har alle sammen en MEGET forskellig tærskel for hvordan svovl i whisky samles op, nogen er faktsik imun overfor svovl nuancerne.

Svovl i whisky kan komme til udtryk som en smag eller duft af gummi, lidt a la et par nye gummistøvler, men nogengange kan den godt kamme over i noget der minder om svovlbrinte. (H2S)

Svovlforbindelser har den karakteristika at der ikke skal være ret meeget tilstede af dem (sammenlignet med de fleste andre forbindelser) før at vi er i stand til at detektere dem

Svovl og whisky har jeg oplevet i forbindelse med sherryfade, og aftapninger af Mortlach har det nogengange, Incgower og Glenglassaugh har det oftest (Hvis du nu leder efter dem)

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19608 by st7
Replied by st7 on topic Julesmag/indkøb

Personligt syntes jeg det er en af de bedste whiskyer whiskyowner har aftappet. Jeg syntes ikke der er meget svovl i den. Det er en ret kraftig sherrysag.


ENIG. :D En rigtig julewhisky.
Synes dog svovlen er tydelig, men ikke ubehagelig/dominerende, som jeg har oplevet i andre aftapninger.
Endnu en kanonaftapning fra Norse Cask.

Diskussioner om svovlnuancer i (sherry)whisky foregår flere steder.
Herunder er et par links hvis du vil vide mere.

www.maltmaniacs.org/malt-112.html#09-14

www.whiskywhiskywhisky.com/forum ... 9e3509b544

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19609 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julesmag/indkøb
Jeg vil da også gerne tilføje at personligt kan jeg ikke bruge Jim Murrays karaktergivninger til noget som helst. Jeg har skrevet det mange gange før, hans karakterer kunne ligeså godt være givet via terningskast. De fleste andre der begiver sig afsted med at rate whisky, f.eks Pär Caldenby, whiskyfun, tildels MJ, men især Ralfy syntes jeg er meget mere "troværdige" whiskyratere

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19610 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julesmag/indkøb
Enig at Clynelish WO er en rigtig jule dram.
Nej, jeg synes heller ikke der er for meget svovl i den og er bestemt heller ikke med JM ang. denne aftapning.
En anden i næsten samme kaliber er Royal Lochnagar fra WO. Igen masser af sherry uden af det gør noget.

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Mac´maleren
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 4 months ago #19611 by Mac´maleren
Replied by Mac´maleren on topic Julesmag/indkøb
Ja den får "kun"69 men nu ryger hætten af den da det er en juledram og hvem gider vente 1 år til

Tak for diverse oplysninger så blev jeg da lidt kloger

Vh Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19612 by st7
Replied by st7 on topic Julesmag/indkøb

Ja den får "kun"69 men nu ryger hætten af den da det er en juledram og hvem gider vente 1 år til

Glæder mig til at høre om du kan lide dette sherrymonster eller du deler Jim Murray ´s oplevelse af off-noter i form af svovl.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19613 by Duffer
Replied by Duffer on topic Julesmag/indkøb

Så kiggede jeg lige i The whiskybible Clynelish får kun 69 point

Hvis Jim Murray giver den 69 point er der en god chance for det er en fremragende whisky.
Jeg køber ikke hans "Bible" mere og efter blandt andet Uigedall miséren er alt tabt på gulvet....
Jeg vil mene Clynelish kan trække 89 point - og kan den ikke det, ja så er min smag bare meget anderledes end JM, som iøvrigt giver standard Cardhu 12-års OB 90 point.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Mac´maleren
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 4 months ago #19615 by Mac´maleren
Replied by Mac´maleren on topic Julesmag/indkøb
Jeg kan jo godt lide Mortlach,denne Clynelish fik altså et strint vand så blev den rigtig god
Rå syntes jeg ikke om den og kan nu forstå det der svovl

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19617 by ClausB
Replied by ClausB on topic Julesmag/indkøb
Hej Duffer
JM og Uigedall miséren? Hvad menes der? Ekstremt høje pointal? Er heller ikke selv udpræget fan, men biblen kan bruges som praktisk opslagsværk.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19618 by st7
Replied by st7 on topic Julesmag/indkøb

Jeg kan jo godt lide Mortlach,denne Clynelish fik altså et strint vand så blev den rigtig god
Rå syntes jeg ikke om den og kan nu forstå det der svovl

Foretrækker den også med et par dråber vand. :)

Svovlnoterne som du fandt giver mig associationer til brændt tændstik/krudt.
Når du får fat i en aftapning hvor du oplever rådden æg, så ved du når svovlen er en off-note.
Duft/smagsnoter som gummi/dæk er, som Macdeffe skriver, også typiske eksempler på svovl. Dem finder jeg f.eks. ofte i PE.....på den gode måde :wink:

For mig giver lidt svovl kun yderligere kompleksitet til en (sherry)whisky, men kan som med alt andet også tage overhånd og dominere alle andre indtryk.

Siden JM nu har valgt at være bannerfører mod svovl i whisky, så får blenderne yderligere kronede dage i de fremtidige bibler. En single cask aftapning har jo netop sin berettigelse pga. det unikke, det rå og upoleret. Men måske er det derfor han er så glad for Ballantine ´s Finest (96), Johnny Walker Black Label (95,5), William Grant ´s Family Reserve (94) og Jameson (95).
Alle fine blends men.... :roll:

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Mac´maleren
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 4 months ago #19624 by Mac´maleren
Replied by Mac´maleren on topic Julesmag/indkøb
Nu har jeg ikke smagt mange whiskyer da jeg først opdagede disse singel cask og så lige uden vand,tak ved en QW smagning iår og det er jo ret spændene som ens smagsløg ændre sig fra Miltonduff til de mere røget tror sågar at den næste whiskytur bliver en ø-tur

JM er da brugbar for en amatør som mig idet nogle total ukendte whiskyer for mig kan finde vej til mine hylder og kan kan få jeres meninger sideløbende
læse om diverse smagsoplevelser som I har haft som jeg har meget glæde af.

Siden JM nu har valgt at være bannerfører mod svovl i whisky, så får blenderne yderligere kronede dage i de fremtidige bibler. En single cask aftapning har jo netop sin berettigelse pga. det unikke, det rå og upoleret. Men måske er det derfor han er så glad for Ballantine ´s Finest (96), Johnny Walker Black Label (95,5), William Grant ´s Family Reserve (94) og Jameson (95).
Alle fine blends men....

Så har vi da nogle gode kaffewhiskyer he he

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19625 by Duffer
Replied by Duffer on topic Julesmag/indkøb

JM og Uigedall miséren? Hvad menes der? Ekstremt høje pointal?

Jeg kan ikke huske detaljer, men JM anmeldte i 2009 udgaven en Uigedall beregnet til det canadiske marked til 97.5 point. Det viste sig sidenhen at denne aftapning slet ikke findes. Ardbeg kunne ikke bekræfte at der var aftappet en sådan til Canada...
Jim Murrays erfaring kan ikke anfægtes, men personligt tvivler jeg på at han smager alt selv.
Check iøvrigt denne blog: maltresistance.blogspot.com/2005 ... shame.html

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19628 by ClausB
Replied by ClausB on topic Julesmag/indkøb

Jim Murrays erfaring kan ikke anfægtes, men personligt tvivler jeg på at han smager alt selv.


Ja, det ser ikke for godt ud. Kunne være interessant at se om der var sammenhæng mellem pointtal og hans "konsulent" arbejde. Man vil jo helst tro det bedste, men det svare nok lidt til at tro på eliteidrætsfolk, der påstår de ikke snyder med doping.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Mac´maleren
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 2 months ago #19957 by Mac´maleren
Replied by Mac´maleren on topic Julesmag/indkøb
Ja så røg vi ind i en gang influenza som skulle slås ned med en dram
og det er Clynelishén meget god til

Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.323 seconds