Edradour blinklys i Brabrand i lørdags

More
14 years 5 months ago #19188 by Dragen
I lørdags holdt vi en privat smagning hvor vi smagte de fleste af Edradours blinklys serie. Derefter havde vi en runde uden tema. De 'officielle' på programmet var:

1993, 10 Y, 56.6 %, Straight From The Cask. Chardonnay finish. Distilled 15th December 1993. Bottled 21st june 2004. Cask No. 04/12/1. 1 of 430 bottles. 50 cl.

1993, 10 y, 56.9 %, Straight From The Cask. Sauternes finish. Distilled 15th December 1993. Bottled 21st june 2004. Cask No. 04/11/1. 1 of 442 bottles. 50 cl.

1994, 11 y, 55.4 %, Straight From The Cask. Marsala Finish. Distilled 25th January 1994. Bottled 11'th April 2005. Cask No.:04/157/3. 1 of 439 bottles. 50 cl.

1994, 10 y, 58.1 %, Straight From The Cask. Madeira Finish. Distilled15th February 1994. Bottled 18th January 2005. Cask No.: 04/316/1. 1 of 1014 Bottles. 50 cl.

1991, 11 y, 60.2 %, Straight From The Cask. Sherry matured. Distilled 7 August 1991. Bottled 28 November 2002. Cask No. 265. 1 of 902 bottles. 50 cl.

1996, 10 y, 59.8 %, Straight From The Cask. Cotes de Provence finish. Dist.: 23.01.96. Bott.: 20.11.06. (moved to Cotes de Provence 4.5.06) 1 of 459 bottles. 50 cl.

1993, 10 y, 57.2 %, Straight From The Cask. Burgundy finish. Distilled 13th december 1993. Bottled 22nd june 2004. Cask No. 04/13/2. 1 of 452 bottles. 50 cl.

1994, 11 y, 56.3 %, Straight From The Cask. Bordeaux Finish. Distilled 20th April 1994. Bottled 15'th June 2005. Cask No.: 05/412/5. 1 of 446 Bottles. 50 cl.

1993, 0 y, 55.9 %, Straight From The Cask. Port finish. Distilled 25th January 1993. Bottled 23rd june 2004. Cask No. 04/158/3. 1 of 1147 bottles. 50 cl.

1995, 11 y, 57.7 %, Straight From The Cask. Gaja Barolo Finish into cask 4'th May 2006. Bottled 15'th October 2007. 1 of 479 bottles. Distilled 20'th December 1995. Matured in Hogsheads. 50 cl.

1996, 11 y, 58.8 %, Straight From The Cask. Super Toscan finish. Dist.: 23.01.06. Bott.: 25.01.07. (moved to Super Toscan 4.5.06). 1 of 473 bottles. 50 cl.

1996, 11 y, 57.7 %, Straight From The Cask. Savanna Grand Arome Rum Finish. Initial maturation distilled 30'th January 1996. Matured in Hogsheads. Finished in rum butt- into cask 27th July 2006. Bottled 14th August 2007. 1 of 818 bottles.

1997, 11 y, 57.2 %, Distilled 19.11.1997. Bottled 21.09.2009. 438 Bottles. Bourbon fad derefter 27 måneder i Chateau Neuf Du Pape fad.


Forty Creek, "Double Barrel Reserve", OB, 40%, "Lot: 241, bottle number: 3005",
- I flg. kassen (ikke flasken) er dette en vatted "sag", bestående af "rye, barley and corn whisky"

Clynelish, 9 y, 46.0 %, McNeill's premium line

Arran, OB. CS. Champagne finish

Arran, 1996, 46.0 %, Peacock. Bottled 2009. Icons of Arran no 1

Blend, 30 y, 50.0 %, Black Bull 30. Duncan Taylor.

Mystery Little Piggy, 1988, 20 y, 50.6 %, C&S Dram Collection, bourbon hogshead, 25.03.1988/27.10.2008, cask no.1487, bottle no. 93

Som en slags reference havde vi også en CS, jeg mener at det var:
Cask strength. 58.3 % Distilled 3 October 1989. Bottled 5 August 2003. Cask No. 360. Decanter 487 of 641.
og vi rundede Edradour afdelingen af med:
Ballechin #1 Burgundy Matured. NC. Un-cf. 1 of 6000 bottles. 46.0 %

Derudover havde deltagerne en masse goodies med som jeg slet slet ikke kan huske alle navnene på. (Måske nogen kan hjælpe?)

Tak for en smadderhyggelig eftermiddag og aften med masser af go' whisky, mad, stemning og rigtig godt selskab :D

/ Vivi

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 5 months ago #19191 by Macdeffe
Denne smagning var jo præget af Edradour+finish

Der var totalt 12 finished Edradours i serien Straight from the cask:

Chardonnay
Sauternes
Marsala
Madeira
Cotes de Provence
Burgundy
Bordeaux
Port
Gaja Barolo
Super Toscan
Savanna Grand Arome Rum
Chateau Neuf Du Pape

herudover en ren sherry cask i Straight from the Cask serien samt en Edradour Cask Strength der var en vatting af nogle sherry fade

En modig smagning, lidt vulgær smagning måske :-) men i hvert fald noget helt specielt og udfordrende for mig og ulig noget jeg ellers har deltaget i.

Her er mine betragtninger

Først vil jeg sige at Edradour er en tilstrækkelig kraftig malt til at den kan vedstå påvirkningen fra de typisk meget aktive finish fade. Modsat f.eks en malt som Glenmorangie som jeg syntes er helt forfærdelig kedelig når den kommer i en af sine finish varianter, men helt fantastisk når den ikke er finished

Derudover fandt jeg ikke den sæbe/parfume smagsnote/duft som jeg ellers associerer med Edradour i nogen af de ovennævnte finishes

Edradour cask strength fra 1989 havde en smule af denne "sæbe" (egentlig parfume). Jeg kunne ikke lide den. Alle finish er jo fra 1993-1997 og den rene sherry cask Straight from the cask var fra 1991. Den sidste var min klare favorit.

Helt generelt bryder jeg mig ikke om vin og champagne, især champagne. Det er surheden i vin der er nederen for mig. Der findes vin der ikke er sur (ikke at den skal være sød overhovedet forstå mig ret), men alt champagne er "sur" i min mund også sød champagne. Hvis en finish smager af vin så hader jeg den, mens andre måske syntes den er ret dejlig. Chateau Neuf Du Pape var vinsur og dagens værste i mine øjne var Arran Champagne finish, en af de værste "whisky" jeg nogensinde har smagt. De andre kunne godt lide den

Jeg fik alle 7 deltagende til at nævne deres 3 favoritter blandt Edradourne. Kun 3 whiskies fik mere end 1 stemme, det var den rene sherry fads lagrede med 5 stemmer samt Burgundy + Madeira med 4 stemmer. Et meget klart resultat. 8 fik 1 stemme og Chateau Neuf Du Pape og Marsala fik begge ingen stemmer

Dagenes mest mærkværdige whisky var rum finish, i hvilket flere af deltagerne kunne dufte eller smage oliven! Første gang jeg møder den smagsnote i en whisky, det kan være der er andre der har set den før

Macdeffe

PS Edradour udtales Ed-ra-dav-ver helt ækvivalent med Aberlour (Ab-er-lav-ver) og Tomintoul (To-min-tavel)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 5 months ago #19192 by BigMac
Vi har tilbage i 2006 haft en Edradour finish smagning i AWL - resultat kan til sammenligning se her:
aalborgwhiskylaug.dk/Arrangement ... uering.htm

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 5 months ago #19206 by dmwa

PS Edradour udtales Ed-ra-dav-ver helt ækvivalent med Aberlour (Ab-er-lav-ver) og Tomintoul (To-min-tavel)

Er både enig og uenig....
Jeg mener (helt personligt) at det i Skotland udtales ligesom "hour" - f.eks. "one hour" - altså ed-ra-dav-ver - mens den korrekte udtale må være fransk - ed-dra-duur.
Lækkert at læse, at jeg kunne lære ålborgenserne noget tilbage i 2006.... Det var i øvrigt en rigtig fornøjelig aften, hvor jeg også husker Barolo afslutningen som den absolut bedste. Jeg vil ikke påstå, at vi var de første til være importør i Danmark for Edradour - det var Pernod Ricard jo, da de ejede destilleriet - vi overtog blot importør-rollen i 2002, da Symington købte det.


Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemmig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 5 months ago #19207 by Macdeffe
Hvorfor dog udtale et ord af gælisk oprindelse efter franske udtaleregler ?

Hvad har du som grundlag for at det er således Flemming ?

I øvrigt mener jeg at det er den måde det udtales på i Skotland der definerer den korrekte udtale

oprindelse : Eadar da dhobhar (between two waters) eller Edred dobhar (the stream of King Edred)

mvh Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 5 months ago #19208 by Duffer
Check dette link: www.dcs.ed.ac.uk/home/jhb/whisky/smws/32.html
Tryk på linket nederst på siden.
Malt Maniacs: Edradour (Pronounced: Ed-ra-dower)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 5 months ago #19213 by LochLading

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 5 months ago #19214 by Macdeffe
Der sås jo ikke tvivl om den måde skotterne udtaler Edradour på, heller ikke af Flemming (og det inkluderer vel også Pip Hills der jo også er skotte)

Jeg spurgte om hvorfor Flemming mener de (inkl. P. Hills) har en ukorrekt udtale ?

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 5 months ago #19230 by dmwa
Hej alle
Jeg mener ikke, at de udtaler det forkert - for som du rigtigt påpeger, så udtales det vel, som de selv udtaler det. Jeg har blot en idé om, at Edradour er fransk inspireret - via The Auld Alliance. Ligesom mange skotske navne stammer fra vikingetiden, så stammer mange andre navne fra tiden, hvor skotterne var meget fransk orienterede.

Men at beboere i Thurso skal udtale det som Thorsø etc giver jo ingen mening.

Men oprindeligt har det nok været udtalt anderledes - men i dag falder det ind som et skotsk ord - og udtales som andre ord, der ender på "our".

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 5 months ago #19261 by JimTaggart
Det er ikke ligefrem alle whiskyentusiaster, der holder af whisky med vinfinishes, så her var en mulighed for at udfordre smagsløgene og de eventuelle fordomme. Det blev en interessant dag, hvor udforskningen af "nyt land" var i højsædet. Jeg havde kun smagt få Edradour inden dagens smagning og ingen fra Straight From The Cask-serien. Generelt set synes jeg, de forskellige finishes var en ok oplevelse, og langt de fleste var drikkevenlige. Omvendt savnede jeg også lidt flere nuancer og dybder i produkterne. I min bog blev det gang på gang til bedømmelser mellem 80 og 85 point, altså hæderligt.

Undtagelserne var den 10 års Chardonnay-finish, der var alt for tilbageholdende i sin stil, omend jeg dog opfangede en duft af mæsk tilsat Ajax rengøringsmiddel... Bourgogne-finishen fandt jeg lidt kvalm, og her så jeg i tankerne min far stå i min barndoms kælder og brygge hvidvin, en association der var mere behagelig end whiskyen. Så var der mere stil over Bordeaux-afslutningen, der perlede af champagnebrus og grøn vanilie.

Bedst på dagen var for mig Straight From The Cask Sherry matured, en 11-åring. Karakterfuld sherry, lysende marcipan i næsen og da jeg smagte, rejste hårene på armene sig i begejstring. Stor, dyb sherry med et skud mørk mokka til slut. Jeg kom til at tænke på den 12 års sherry-Macallan, som ledte mig ind i single malt verdenen for 10 år siden...

Af dagens øvrige whiskyindtryk blev jeg positivt overrasket, da jeg satte tænderne i Arran Peacock, der emmede af sommerkornmark, raps? og solskin. En meget harmonisk oplevelse.

Det var en superhyggelig dag med god stemning og interessante dråber. Tak for selskabet!

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.235 seconds