Blindsmagning, Århus statistik

More
14 years 11 months ago #18263 by jones
Lørdag den 16. maj lavede vi blindsmagning på Thorups Kælder, Århus. Målet var at blive (lidt) klogere på hvor meget ens whiskyoplevelse er farvet af forhåndsviden om oprindelsesland, destilleri, alder, aftapper, pris, o.s.v.?

31 personer havde valgt at løse billet uden at kende menuen. Jeg siger tak for tilliden til deltagerne. Det blev en uformel og dybt uvidenskabelig blindsmagning.

Her er resultatet ukommenteret. De korrekte svar er markeret med kursiv.

Al J.


Opgave 1 - Gæt alder, pris og smagsnoter.

Glenglassaugh Wilson & Morgan 23 år 46% 1984/2007 sherry butt, 825 kr

Alder
26% - under10 år
48% - 11-15
13% - 16-20
6% - 21-25
3% - over 26

Pris
13% - under350 kr
68% - 350-650
13% - 650-1050
3% - 1050-1550
3% - over1550

Hvilke af følgende smagsnoter hører til flasken?

A.
Næse: Markant sherry, malt sødme og figner. Smag: Fyldig, drueagtig og sukkersød. Sherry og malt sødme. Krydderier, vanille - måske krydderkage? Eftersmag: Lang, sød, kanel, tør til allersidst.

B.
Næse: Kraftig krydret sherry, abrikos, blød næse, elegant og harmonisk. En intrigant næse. Kompleks. Smag: Krydret sherry sødme, bitter mokka, engelsk lakrids. Eftersmag: Mørk honning, træ, ælde, mokka, mørk bitter chokolade. Kaffe sirup.

C.
Næse: Sherry, citrus, rosinkage, grøn græs. Smag: Rund, blød, god sherry, citrus, græs, flødekaramel, kanel. Eftersmag: Toner ud med gode spor af sherry, malt og et hint af krydderi.

23% - A
64% - B
10% - C

--

Ogave 2 "“ Gæt alder, pris og alkoholprocent.

1 Blair Athol Duncan Taylor 29 år 54,4% Mar 1977/Feb 2007 1500 kr
2 Macallan Norse Cask 17 år 57% May 1991/Juli 2008 hogshead, 500 kr
3 Bladnoch "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18268 by fritte
Nu er procentregning ikke min store force, men hvorfor giver summen af % i hver kategori ikke 100 ?

Uanset om nogen har undladt at besvare et spørgsmål, så er udregningen vel procentfordelingen af de besvarede for hver kategori, og dermed altid 100% ??

/Kasper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18271 by jones
100% er i alle tilfælde her lig med 31 deltagere, da jeg betragter manglende besvarelse som en relevant faktor.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18273 by Dragen
Hejsa

Det var en sjov og spændende smagning med udfordringer i mange kategorier.
En række rigtig gode whiskies og det var bestemt overraskende at erfare hvad der var i (især nogle af) glassene undervejs.

Og godt gang i selskabet :shock:

Jeg er helt sikkert frisk på at prøve igen.

Nogle af os gentog udfordringen senere på aftenen efter en del rødvin. Meget klogt. Avs.

mvh
Vivi

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.448 seconds