Ardbeg vertikal-smagning i Aalborg Whisky Laug

More
14 years 11 months ago #18100 by BigMac
Synes lige jeg vil give et referat af vores Ardbeg vertikal-smagning fra i går :)

Indledningsvis havde vi i bestyrelsen i AWL snakket om, at vi nok ikke skulle frygte, ikke at få udsolgt til denne smagning "“ og vi skulle få ret"¦
42min tog det "“ så var alle pladserne solgt - og så var der endda folk på venteliste"¦

Til selv smagningen:

Den blev afholdt torsdag d. 30/4-2009 på The Irish House, Østeraagade (Nytorv) i Aalborg ( www.theirishhouse.dk )
Vi var 34 deltagere og allerede ved folks ankomst kunne man høre at forvenningen var stor

Programmet bød på (i nævnte rækkefølge):

1. Ardbeg 1978/2000, 22år 'Spirit of Scotland' 53% Cask#454
2. Ardbeg 1974/2006 32år 'Flying Turf' 52,2% - 12.07.1974/31.08.2006 Cask#3306
** 25min PAUSE**
3. Ardbeg Very Young 1998/2004, 58,3%
4. Ardbeg Still Young 1998/2006, 56,2%
5. Ardbeg Almost There 1998/2007, 54,1%
6. Ardbeg Rennaissance 1998/2008, 55,9%
+ aftenens ekstra-nummer Ardbeg Supernova på 58.9%

Vi havde skænket de to første op i glassene (SoS'en og 'Turf') godt en ½time inden vi skulle starte, så de 2 ældre aftapninger havde en chance for at blive luftet lidt i glasset "“ begge havde faktisk godt af det, overraskende var det faktisk SoS'en som ændrede sig mest markant efter den ½'e time.

'Spirit of Scotland':
Overraskende lukket i duften "“ selv efter den ½'e time i glasset inden vi gik i gang.
Jeg fik mest duften af noget tørt græs eller lign. men en svag underlæggende røg og overraskende noget som jeg vel kun kan sammenligne i duften med 'new make'
Smagen derimod var eksplosiv, den åbnede sig med det samme i munden med et frontal røg-angreb, meget overraskende og først bagefter kom der en smule sødme frem. Til sidst buldrede røgen frem igen "“ en meget 'rå' Ardbeg som slet ikke virkede 22år gammel, havde nogen spurgt mig ville jeg nok have sagt max 12år gammel. Det virker som om smagen var meget 'opdelt' "“ Anderledes og spændende"¦

'Flying Turf':
Aftappet i slutningen af August 2006 og aftenens 'højdespringer'
Gamle Ardbeg OB'ere fra 70'erne er ren kult "“ denne her er ingen undtagelse.
Denne aftapning har indbragt mellem 15000-25000 på auktion i udlandet !!
Det har vi dog ikke givet for den i AWL, men et venligt medlem at klubben har valgt at sælge sin til os og vores store fornøjelse :) (Tak! "“ du ved selv hvem du er)

Stor, stor næse,"¦mange søde bourbon noter og frugt pakket ind en utrolig svagt lag røg "“ en næse man kan bruge rigtig lang tid på.
Den første lille 'sip' af whiskyen "“ blev gjort simultant af alle 34 deltagere- for at maksimere 'Ahh-lyden' i lokalet "“ det lykkedes vist meget godt :)
Duften var som sagt et kapitel for sig selv "“ det samme var smagen "“ jeg tog mig selv i at være lidt 'blændet' af det var en gammel Ardbeg OB'er jeg nippede til, og da wow-effekten havde lagt sig kom jeg frem til følgende
Meget af næsen kom med over i smagen "“ heldigvis kan man sige, derefter føltes den lidt svag 'mid-palate' et kort øjeblik, men kom så rullende tilbage med salty/sweet taste og et perfekt tilpasset røglag, som trænge ned i alle hjørner af munden.
Eftersmagen varede længe, med bourbonnoterne fra fadet hængende ved. En god oplevelse som vi alle var glade for at have fået, men ikke en oplevelse som er 25000,- værd.

"¦Så holdte vi 25min pause for at lade oplevelsen af de 2 gamle aftapninger bundfælde sig og gøre klar til de 4 unge aftapninger"¦

Vi delte 2 glas yderligere rundt pr. mand og skænkede så alle 4 4 på eén gang så man kunne følge udviklen i modningen. Spritten er direkte sammenlignelig "“ da alt kommer fra de føste destillationer i 1998 efter Ardbeg blev opstartet igen af Glenmorangie PLC

'Very Young':
Den er som navnet også antyder "“ meget ung"¦og det bærer den også præg af!
Jeg har smagt den et par gange ved tiligere lejligheder, hvor jeg faktisk fandt den ok, men denne gang synes jeg den slet ikke fik et ben til jorden, alt for mange noter af ung whisky "“ måske fordi vi lige havde haft 'Turf' i munden for en lille ½time siden? Jeg fandt meget morn/new make i den "“ ikke overraskende da en var så ung, og så massiv røg, fandt ikke nogen finere noter overhovdet denne gang.
Denne aftapning er også ved at blive kult af en eller anden årsag "“ hvilket har bevirket at prisen er steget fra ca. 500, da den udkom til ca. 1500,- nu "“ det var der bred enighed om at det var den ej heller værd.

'Still Young':
Overraskende hvad 2 år lagring mere kan gøre "“ mange flere søde noter fra bourbonfadet, og straks mere afrundet, dog stadig med en skarp tone ved den første smag. Getting better"¦

'Almost There':
Ja, den er som navnet antyder ved at være der, hvor den skal være"¦og dermed klart den bedste af, dog stadig slået af Renaissance'.
Man kan nu i 'Almost There' finde det som jeg vil betegne som komplekse noter(ting som sætter smagsløgene på prøve) og ikke bare rå kapow-effekt som i de sidste par unge whiskies. Røgen er samtidig blevet mere afdæmpet/integreret i whisky'en "“ et stort plus for mig.

'Renaissance':
Tjae, Klassewhisky "“ andet er svart at sige"¦ På trods af den 'unge' alder er den utroligt velafbalanceret, grænsende til det polerede "“ Alligevel finder jeg den faktisk marginalt bedre end SoS'eren fra 1978, som faktisk var lidt for 'uintegreret' "“ der ikke sagt at den var dårlig, den var bare anderledes og spændende.
Renaissance danne samtidig grundlaget for den nye Ardbeg 'TEN', som doig kun er tappet ved 46%. Denne her burde være en del af ethvert barskab som repræsentant for Islay :) Flot flot whisky, synes jeg "“ og synd den kun kommer i et oplag på 21000 flasker.

Aftenens overraskelse 'Ardbeg Supernova' 'MY PPM IS BIGGER THAN YOU PPM':
Der er siden den første omtale af denne, virkelig blevet pisket en stemning op omkring denne aftapning. Der konkurreres nu næsten på PPM destillerierne imellem. Ardbeg har denne på 100ppm og Bruichladdich har deres Octomore på 131ppm.

Jeg ved ikke om smagløgene var ved at være mættet på dette tidspunkt, men fandt faktisk ikke denne synderligt mere røget end 'Very Young' - men klart mere kompleks, spritten i denne aftapning kommer fra destillationer fra omkring år2000 hvor Glenmorangie fortog eksperiementer med høj-ppm malt.
Jeg synes dog også at have hørt at der er så ung whisky i den som fra 2005, men er ikke sikker"¦klart en whisky som jeg glæder mig til at smage igen, isoleret fra andre aftapninger, måske der på det tidspunkt findes yderligere noter i den "“ glæder mig til at skulle smage den igen :)

Aftenen blev sluttet af med lidt pints i hyggelig selskab med de af deltagerne som valgte at blive efter smagningen sluttede - også tak til dem :) Hyggeligt som altid

Mvh
Claus, AWL

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18104 by Duffer

'Flying Turf':
Denne aftapning har indbragt mellem 15000-25000 på auktion i udlandet !!
Det har vi dog ikke givet for den i AWL, men et venligt medlem at klubben har valgt at sælge sin til os og vores store fornøjelse :)

Flot line-up - og rart at høre at der rent faktisk bliver drukket nogle af de fremragende Ardbeg flasker :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.164 seconds