Macallan vertikal smagning

More
15 years 4 months ago #17077 by MacNiels
Vi er en lille flok der har sat os ned (over flere omgange og er ikke færdige endnu) og smagt på Macallan aftapninger i alle mulige afskygninger.

Første aften var vi igennem følgende:
Macallan 69,9% newmake
Macallan 40% 7 sherry oak
Macallan 40% 10 fine oak
Macallan-Glenlivet 40% 10 70 proof min fra start 80'erne
Macallan 43% 12 1 liter (ældre aftapning)
Macallan 46% 12, 1995 - 2007 Sherry finish cask 6258 384 btls
Macallan 43% 18, 1981 Vintage
Macallan 43% 15, 1984 USA aftapning
Macallan 45,6% 12 Grand reserva, for far east
Macallan Exclusive malts 50,6% 18, 30/9/1989 - Maidera finish, cask 17889 474 btls
Macallan 43% 25 Fine oak
Macallan 43% 25 Sherry oak
Macallan 43% 30 Fine oak
Macallan Alchemist 46% 14, 03/1991 - 07/2005 Fresh sherry

Der var positive overraskelser men også ting som ikke er særlig interssante set fra mit synspunkt.
Den gamle 10års 70 proof var noget bedre end stadard 10års. USA afatpningen er i samme kaliber. Endelig er Grand reservaen også en positiv overraskelse.
Til sidst fik vi to gamle fine oak og en sherry oak. De smager jo godt, men jeg savner et eller andet i dem.. Kan ikke beskrive hvad det er.
Den 7 års sherry oak er lidt af en mørk bæst, men overraskede mig positivt med masser af duft og smag.

Næste omgang Macallan bestod af:

Macallan Glenkiertreasures 40% 18, 23/05/1989 - 29/08/2008
Macallan 40% 8 Fine oak
Macallan Wilson & Morgan 43% 7 Sherry cask 2419-2425
Macallan OMC 50%(natural cask strength) 8 Refill hogshead
Macallan Wilson & Morgan 46% 1991 - 2005 Refill sherry
Macallan Alchemist 46% 04/1991 - 07/2005 Fresh sherry
Macallan Duncan Taylor NC2 46% 1993 - 09/2007 Port finish / Nyborg malten 2008
Macallan MMcD 46% 1989 - 2004 Cask W0410 bourbon/port finish
Macallan James MacArthur 46% 16, 1990 - 2006 Cask 1754 Milano Whisky Festival
Macallan 57,2%10, 2004
Macallan 58,6%10, 2006
Macallan 58,8% 10, 2005
Macallan Inspiration 41,3% 1851
Macallan Replica 41,7% 1841
Macallan Master Edition 42,8%
Macallan 62,7% 1994 - 2007 cask sample, cask 5921, spanish oak sherry

Hvis jeg skal starte med det positive, så var OMC'en faktisk ret fornuftig. Ikke fantastisk, men okey. Nyborgmalten var også fin.
Af de tre 10års cask strength aftapninger, duftede 2006 aftapningen bedre end 2005 og omvendt med smagen. 2004 var mindre god end de to andre, men høre til de bedre Macallan aftapninger.
Inspriration og Master edt. hørte også til de bedre den aften.
Den nok bedste dram den aften var cask samplen på 62,7%.

Alt i alt en noget skuffende aften hvad angår Macallan. Havde måske for høje forvendtninger???

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #17089 by whiskyconsult
Hej Niels....
Det glæder mig da at i har smagt lidt forskelligt.....Jeg tror at mange har det samme syn på det som du har. Nemlig at forventninger er meget høje, men at der så er et par skuffelser på vejen. Forrige år da jeg afholdte den store Macallan smagning på Falster (kun destilleri aftapninger) var der det samme ....høje forventninger....og nogle skuffelser, men alt i alt en fantastisk smagning.......Master Edition er iøvrigt den samme som whisky makers edition......så hvis nogen ser den er det altså det samme.....

Håber at i stadig er friske til at smage noget af det nye som kommer på markedet....fra Macallan.. ;-) )

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #17090 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Macallan vertikal smagning
Hej Martin,

Ja, jeg har måske sat forvendningerne for højt.

Jeg har dog gjort nogle observationer. Aftapninger fra 80'erne f.eks. har haft mere punch end de nyere. Jeg ved selvfølgelig ikke om der er ændret på måden at producere Macallan på, det kan også tænkes at dengang var de bare genelt mere kraftige.
Så er jeg måske også blevet vandt til at nyde whisky på mere end 40% alc. og de så ikke giver mig samme oplevelse.
For det lader til at de unge Macallans med høj alc. er væsentlig bedre i mine øjne end de andre.

Desværre er alle de "gamle" Macallans nedvandet til mindst 43%, synd og skam :-)

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #17091 by whiskyconsult
Hej Niels

Der er faktisk ikke lavet så meget om....Golden Promise blev brugt 100% frem til 1990 og produktionen er der ikke ændret betydeligt på......jeg har dog gjort nogenlunde de samme observationer, og har snakket meget med Bob Dalgarno og Ian Morrison om det.....det handler meget om kvaliteten af fadene...........Vi må jo desværre tilstå at de ikke Macallan men stort set alle destillerier i de "gamle" dage aftappede ved 43% (40%).....det er dog noget som vil blive lidt anderledes i fremtiden.....flere sjove aftapninger ved fuld styrke vil se dagen lys.......ihvertfald fra Macallan og Highland Park, men også fra mange af vores kollegaere i branchen.......Håber dog ikke at du er skræmy helt væk fra Macallans produkter.....

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #17092 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Macallan vertikal smagning
Glæder mig at høre at der kommer nogle spændende ting i kraftigere alc. styrke.

Jeg er bestemt ikke skræmt væk, men er dog blevet noget klogere på hvad det er jeg synes om ang, Macallan.
Nogle gange er det man forvendtede sig mindste af, overrasker mest. Det er jo kun godt.

Der er dog stadig en række Macallans vi skal have smagt på, mon ikke der er noget godt imellem.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #17093 by st7
Replied by st7 on topic Macallan vertikal smagning

Master Edition er iøvrigt den samme som whisky makers edition......så hvis nogen ser den er det altså det samme


Macallan Fine Oak " Whisky Maker ´s Selection" 42,8% - er en vidunderlig dram :D ......klasser bedre end Macallan 12 år "Elegancia" som jo er et andet tax-free alternativ på rejsen/i lufthavnen.

I "skabet" står også W&M "Highland Heart" Sherry Cask Malt 2000-2007 #2419-2425.
Smager som en dejlig ung Macallan fra nogle gode sherryfade. Men er det officielt en Macallan, som MacNiels skriver.........eller bare et kvalificeret gæt :?:

Har netop set at Skovgaard Vine afholder en lille Macallan/Highland Park smagning d. 20 feb. i Slagelse. Alle fra uafhængige aftappere, og derfor "lidt" mindre vand i flaskerne :wink:
skovgaardvine.dk/product.asp?product=3871

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.431 seconds