Vent ikke for længe! (Springbank)

More
15 years 10 months ago #15541 by Towle
Et godt råd ud fra bitre erfaringer: Smag på en bred vifte.

Utallige dramme har passeret min drøbel i tidens løb, men rækkefølgen og udvalget har været nærmest skæbne- og tilfældighedsbestemt. Jeg har undervejs kåret favoritter, som senere er blevet udkonkurreret af endnu bedre oplevelser, men jeg har bare nydt det som det nu faldt for.

Destillerier som Springbank og det hedengangne Brora har tilfældigvist været sjældne gæster i mit glas. Ikke fordi jeg har forbigået eller fravalgt dem, men fordi andre har stået i kø for at blive smagt.

Springbank f.eks. ... jeg tror kun jeg har smagt 10 og 15 års standardaftapninger og de har skam været udmærkede, men min erfaring udi dette bryggeri er meget begrænset. Da en kollega forleden skulle til København og tilbød mig at tage bud med, tænkte jeg: "Okay, hvad har Juuls i øjeblikket". Det var så en Springbank Vintage 1997, batch #2. Prisoverkommelig, men dog med det magiske ord "Vintage", selv om den kun er 11 år gammel. Hvorledes man kan forsvare dette begreb på en relativt ung whisky, går over min forstand, men det smagte jo lidt af fugl, så jeg købte en flaske.

Proppen røg i aften og jeg må da indrømme, at jeg var lidt spændt. Min første mistanke blev vakt, da jeg stak trynen ned i glasset. Den lugtede af pricist de 54.9% der stod på etiketten, lidt sherry og ellers ikke af mere. Smagsindtrykket ændrede desværre ikke ved den første indskydelse. En lidt sprittet, lukket og umoden dram. Sherryen fornægter sig ikke, men der er ingen bredde i paletten og jeg fandt den ærligt talt ikke særligt spændende.

Nå, min negative oplevelse kan andre jo ikke bruge til noget, men hvis jeg kunne leve mit liv om, ville jeg nok have smagt på lidt mere Springbank (og Brora og flere andre) tidligere i min whisky-karriere. Ingen tvivl om (?), at Springbank er et topdestilleri, men måske var mine forventninger bare urealistiske?

Er der nogen der har smagt den vintage, uanset om det er batch 1 eller 2? Hvad synes I? Er det mig der er helt galt afmarcheret? Jeg husker endnu, med al uønsket tydelighed, hvordan jeg nedsablede Laphroaig Quarter Cask, den dem udkom. I dag er det en af mine absolutte favoritter, så jeg kan jo tage fejl endnu en gang.

Behøver jeg at nævne, at flasken står til fri bar på Tårupgård, med en vidunderlig udsigt over Hjarbæk fjord og bla, bla, bla ... I kender jo de store armbevægelser, men jeg sidder altså stadig mutters alene og tyller mine dramme ;-)

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15542 by BigMac

Proppen røg i aften og jeg må da indrømme, at jeg var lidt spændt. Min første mistanke blev vakt, da jeg stak trynen ned i glasset. Den lugtede af pricist de 54.9% der stod på etiketten, lidt sherry og ellers ikke af mere. Smagsindtrykket ændrede desværre ikke ved den første indskydelse. En lidt sprittet, lukket og umoden dram. Sherryen fornægter sig ikke, men der er ingen bredde i paletten og jeg fandt den ærligt talt ikke særligt spændende.

Nå, min negative oplevelse kan andre jo ikke bruge til noget, men hvis jeg kunne leve mit liv om, ville jeg nok have smagt på lidt mere Springbank (og Brora og flere andre) tidligere i min whisky-karriere. Ingen tvivl om (?), at Springbank er et topdestilleri, men måske var mine forventninger bare urealistiske?

Er der nogen der har smagt den vintage, uanset om det er batch 1 eller 2? Hvad synes I? Er det mig der er helt galt afmarcheret? Jeg husker endnu, med al uønsket tydelighed, hvordan jeg nedsablede Laphroaig Quarter Cask, den dem udkom. I dag er det en af mine absolutte favoritter, så jeg kan jo tage fejl endnu en gang.

Venlig hilsen
Kurt


Vintage 97 Batch 1 er en KLASSE-dram - den ikke bare lugter lidt af fugl, den smager også af det - Klassiker :!: Proppen ryger snart af en Batch 2, når jeg har skaffet 1 mere af den :wink:

Du må ikke have været i det rigtige whisky-humør da du smagte på den :lol:

Tror vist forøvrigt at den er omtalt i tidl tråd her på siden, om ikke andet i forbindelse med vores Campbeltownsmagning vi havde i Aarhus, først i maj måned.

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15543 by Duffer

Vintage 97 Batch 1 er en KLASSE-dram - den ikke bare lugter lidt af fugl, den smager også af det - Klassiker :!: Proppen ryger snart af en Batch 2, når jeg har skaffet 1 mere af den :wink: Du må ikke have været i det rigtige whisky-humør da du smagte på den :lol:

Jeg kunne ikke være mere enig. Efter en årrække med den nu hedengangne Mortlach Flora & Fauna, hedder min favorit hverdagsdram nu Springbank Vintage batch #1.
Jeg har endnu ikke fået åbnet batch #2, men kan dårligt forestille mig at den ligger langt fra 1'eren...

Towle - du er ikke galt på den.
Du foretrækker LQC - en whisky som jeg finder udrikkelig.
Springbank og Brora - det er måske ikke din boldgade.
Du er nok mest til unge Islay's - og dem er der rigeligt af på markedet.
Prøv Ardmore - en røget Speyside variant.

Lad din Batch #2 stå et par uger og forsøg igen.
Som bekendt, udvikler nogle flasker sig efter at have stået lidt.
Mr. Samaroli mener endda de udvikler sig i den uåbnede flaske.
Jeg har haft en tilsvarende oplevelse med en SMWS Clynelish fra 1983. (to måneder for ung til at være en Brora :-) ).
Da jeg åbnede den var jeg skuffet - den smagte mest af alt af gulvlak.
Efter en måned blev den bedre og da de sidste dråber blev skyllet ned foran Brora/Clynelish, var det en af de - måske den bedste - Clynelish nogensinde.
Stemning, humør og omgivelser har stor betydning...!!!

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15544 by jones

Det var så en Springbank Vintage 1997, batch #2. Prisoverkommelig, men dog med det magiske ord "Vintage", selv om den kun er 11 år gammel. Hvorledes man kan forsvare dette begreb på en relativt ung whisky, går over min forstand,


Kurt - Du lægger vist alt for meget i ordet "vintage." Det eneste som ordet betyder er at der følger årstal med.

Her er definitionen fra Oxford English Reference Dictionary: "A thing made in a particular year"

Det har altså intet med kvalitet eller høj alder at gøre.

Hvad angår dit indtryk '97'eren: Smag og behag...

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15545 by MacNiels
Dave Broom og Martine Nouet er bestemt heller ikke enige om batch 1 aftapningen.

www.whiskymag.com/whisky/brand/s ... y4121.html

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15546 by LochLading
Jeg synes at Batch 1 er en fantastisk dram, skal/kan drikkes ved fuld fadstyrke..
eneste svaghed er at der ikke er 2 liter i flasken.... :wink:

Henrik

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15547 by Duffer

Dave Broom og Martine Nouet er bestemt heller ikke enige om batch 1 aftapningen.

Lige nøjagtig Martine Nouet - hendes smagsnoter er tit langt fra Dave Brooms (og alle andres) smagsnoter.
Hun har dog god forstand på desserter og vin - har jeg hørt... :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15548 by Golfarne
Hej Towle og alle andre.

Towle skrev:
Jeg husker endnu, med al uønsket tydelighed, hvordan jeg nedsablede Laphroaig Quarter Cask, da den udkom. I dag er det en af mine absolutte favoritter, så jeg kan jo tage fejl endnu en gang.

Jeg har ikke selv haft fornøjelsen at smage Laphroaig Quarter Cask endnu, men jeg kan fortælle dig at, det i en anden tråd nævnte blad udgivet af SFWC har de haft 3 kategorier til smagning. Whisky til under 30 £. Whisky til mellem 30 og 50 £. Og whisky til over 50 £
Vindere med guldmedalje i prisklassen under 30 £ var netop Laphroaig Quarter Cask.
Så den må ved først kommende lejlighed være en af dem der skal købes til skabet.

Hilsen
Golfarne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15549 by LochLading
Nu hvor snakken igen igen handler om springbank. synes jeg lige jeg vil give mit besyv med omkring Longrow CV.
Nuij hvor finder jeg den skuffende, det er det dårligste springbank produkt i lange tider..Smager nærmest som noget man kan rense møbler i. Sprittet og harsk !!! Den får dog store roser de fleste steder.. Men hvad synes du ?????

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15550 by Duffer

Nuij hvor finder jeg den skuffende, det er det dårligste springbank produkt i lange tider..Smager nærmest som noget man kan rense møbler i. Sprittet og harsk !!! Den får dog store roser de fleste steder.. Men hvad synes du ?????

Jeg syntes ikke den er direkte dårlig, men den er lidt tynd og måske lidt kedelig. Om det er ABV'en ved jeg ikke, men jeg drak kun en halv flaske og byttede resten væk.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15793 by Springbank21
Dejlige vidunderlige Springbank....... sidder med Robin Tucek ´s Springbank fra 1995. (raw cask, Black adder 58,4%) En fyldig cremet eksplosiv whisky der bliver ved og ved med at fylde munden med gode sager. Kogte frugter, matadormix, sødmefuld...lækker Springbank.

Er der andre de har smagt denne og vil give deres noter fra sig hvis de kan huske dem...?

mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15796 by MacNiels
Den har jeg ikke haft mulighed for at smage på, men jeg har haft denne aftapning fra Blackadder
Springbank RawCask, Blackadder 6.dec. 1991 "“ juni 2004 61.2 Hogshead 328

Den første trediedel af denne flaske var ikke noget at skrive om, det var nermest hårdt, sprittet og monotont, men efterhånden som man kom dybere i flaske blev det bedre og endte særdeles fremragende synes jeg. Bundslatten blev delt i bussen til Duncan Taylor festivallen i Fredericia. Hvis eller nogen kan huske noget fra den tur, så fik vi den der :-)

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15808 by -arsH

Den har jeg ikke haft mulighed for at smage på, men jeg har haft denne aftapning fra Blackadder
Springbank RawCask, Blackadder 6.dec. 1991 "“ juni 2004 61.2 Hogshead 328


Jeg har også den tapningen, kjøpte den på Kjær & Sommerfeldt i København for ca ett år siden. Riktig intens og konsentrert Springbank. Kanskje de har noen rester igjen? Kjær & Sommerfeldt har vel nærmest sluttet med singlemalt?

Lars Helge
Nmwl-Oslo

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15811 by MacNiels

Kanskje de har noen rester igjen? Kjær & Sommerfeldt har vel nærmest sluttet med singlemalt?


I følge deres prisliste, så er der ikke ret meget whisky tilbage: www.kogs.dk/Prislister/300%20spiritus.pdf

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15812 by Duffer
Det samme gælder for Vinoble
Så vidt jeg kan se, henviser de til Murray McDavids hjemmeside.
Link: www.vignobleonline.dk/group.asp?group=321

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15814 by -arsH

Kanskje de har noen rester igjen? Kjær & Sommerfeldt har vel nærmest sluttet med singlemalt?


I følge deres prisliste, så er der ikke ret meget whisky tilbage: www.kogs.dk/Prislister/300%20spiritus.pdf

MacNiels


Var på "Kogs" i påsken, og da fortalte de at de bare ville føre standardmalt i fremtiden.

Lars Helge
NMWL Oslo

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15817 by BigMac

Dejlige vidunderlige Springbank....... sidder med Robin Tucek ´s Springbank fra 1995. (raw cask, Black adder 58,4%) En fyldig cremet eksplosiv whisky der bliver ved og ved med at fylde munden med gode sager. Kogte frugter, matadormix, sødmefuld...lækker Springbank.

Er der andre de har smagt denne og vil give deres noter fra sig hvis de kan huske dem...?

mvh

Springbank21


I en anden tråd her på siden (Hurtigst tømte flaske.... ) gav jeg min oplvelse af ovenstående:

Min oplevelse af den er:

Duften fra flasken gav først en del chokolade som dog hurtigt forsvinder. I glasset lidt 'tør' duft af askebæger?? herefter noget saltet og en del mere røg en først antaget. Ikke rigtigt noget spor af sherry'en. Lader man den stå og ilte lidt træder 'askebægeret' lidt i baggrunden og tør sherry/salt mere frem
Smagen overrasker meget - mon de fik renset deres stills efter det sidste batch Longrow??. Den er overraskende røget, lidt sherry og salt og en godt punch.
Eftersmagen ligner mere klassisk Springbank, med lidt sødme fra sherryfadet og røgen hænger ved.
En af mine venner udbrød: ''Er der mere af det fad?'

Den vinder absolut ved et par dråber vand - en super dram, synes jeg!

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.360 seconds