Glenmorainge Cellar 13 - smagsnoter?

More
19 years 8 months ago #1406 by Towle
Juuls tilbud i uge 35 er en Glenmorainge Cellar 13. Der står kort og godt: "Denne 10 år gamle whisky, har udelukkende ligget på "first fill" fade og lagret i den kendte "cellar 13" hos Glenmorangie i Tain".

Af dette kan jeg fornemme, at den har en særlig smag af disse førstegangsfade, i modsætning til f.eks. deres port Wood, men hvordan er karakteren? Er der nogen der kan henvise til smagsnoter?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1408 by BH
Der er en på Whisky Magazine's debatforum der skriver at cellar 13 og Millenium Malt smager lignende, de er jo også begge to fra first fill burbon fade. Smagsnoterne på millenium malt kan findes her

www.whiskymag.com/whisky/brand/g ... ky603.html

Bjarne Hagen

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1409 by Towle
Bjarne Hagen skrev:

Der er en på Whisky Magazine's debatforum der skriver at cellar 13 og Millenium Malt smager lignende, de er jo også begge to fra first fill burbon fade. Smagsnoterne på millenium malt kan findes her

www.whiskymag.com/whisky/brand/g ... ky603.html

Det lyder da udmærket, synes jeg. Jim Murray skriver bl.a. "Apples and kumquats offer a mixed fruitiness that lightens it a little". Hvad i alverden er en "kumquat"? :shock: Det står i hvert fald ikke i min gamle, røde ordbog.

Glenmorangie skriver selv, at Cellar 13 er det yderste kælderrum ud mod vandet. Måske det giver en anelse mere saltet finish?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1410 by BH
Kumquats er små citrusfrugter og tilhører dermed rudefamilien (Rutaceae). Den stammer fra Kina, hvor den stadig findes vildtvoksende. Herfra har den bredt sig til især Japan, men også til Middelhavsområdet og Brasilien. Planten har derudover vundet indpas i bl.a. USA som potteplante, på grund af sin dekorative vækst og størrelse.

Bruges bla. i hjemmebag og til marmelade

Bjarne Hagen

ps. min ordbog er nok lidt nyere :D

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1411 by MacLars
Den står i min ordbog:

Kumquat: Kumquat

Aha! tænker man jo så, så er man jo meget klogere!

"Kumquat - The smallest of the citrus fruits, the kumquat is used in desserts, jellies, and marmalades. If eaten fresh, the fruit should be very ripe or it will likely be unpalatable."

Et andet sted har jeg fundet noget der kan oversættes til "Kinesisk citrusfrugt"...

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.290 seconds