Pakkekalender 2007

More
16 years 4 months ago #13807 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
21 December (2. udgave, syntes lige mit indlæg nr. 400 skulle handle om en whisky jeg syntes rigtigt godt om)
Rosebank 1991 13 år 27/11 1991- 8/9 1995, Cask's 4735-4737 Signatory vintage, NC, 43%
Næse, lige den rigtige mængde blomster og det der skal til af frugt for at kendetegne en god Lowlander 24
Smag, Blød rund, Zest, lidt pebber, frugt og en god yess-fornemmelse 23
Finish, mere af det samme, og godt det samme. 23
Balance, det hænger sku rigtigt godt sammen, på trods af de lave procenter 23
Total 93 (en af mine all time top fem whiskyer!)

Hvis i er på udkig efter den, så er den vist udsolgt, snøft. Det er dog stadig muligt at få Rosebank 91 vintage, men ikke i den samme alder.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13808 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
21. Dec.
Laphroaig OMC 1989 15år 50% (ingen yderligere detaljer pt)
Duft af jod, "jern", røg, mørke frugter, svesker, rosiner
Smag af røg, tørv, lakrids, blommer, lidt kaffe og chokolade, lidt skråtobak.
Middellang lidt krydret lakridsagtig eftersmag [4 ½*]
Dette er en virkelig lækker Laphroaig :P - tak for den Hering. Evt flere detaljer må vente til jeg får dem fra ham. Er den mon fra et sherryfad?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13827 by Lading
Replied by Lading on topic Pakkekalender 2007
Peteys\n


Mens den nuværende 10år FF, havde meget marcipan i næse, smag og finish (plus noget sødme og fedme) N18, S19, F19 B20 total 76

Den gamle FF'er (fra før 93) havde lidt OBE (Old Bottle Effekt) og noget død på flaske over sig.
Den havde dog en ok finish som redder den op på 80 point. (stiller gerne op til at smage den igen da der ikke var nogen fejl noter i den) N20, S20, F 21, B19 total 80

Den sidste "


> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13828 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
Ja jeg sku nok ha skrevet en blanding af "død på flaske" og OBE, for mon ikke begge ting spiller lidt ind. De to 8 års (Rosebank og Glen Grant) var begge faldet lidt i stand i flaskerne, men var begge meget livlige. så det behøver jo ikke nødvendigvis at være (udelukkende) ødeløggende.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13829 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
22. Dec.
De sidste tre dage til juleaften har jeg lyst til tre malts fra sherryfade. Den første er:
Caol Ila Gordon & MacPhail Cask Strength 1993 12år 57,8% D:28.06.1993 B:28.01.2005 First Fill Sherry Butts #9924,9926
Duft af røg, tørv, sherry, rosiner, figner, chokolade
Smag af røg, tørv, nødder, rosiner, modne blommer, lakrids, en anelse eg
Eftersmag middellang og let krydret eg. [4 ½*]
En glimrende Caol Ila hvor tørverøg og sherry supplerer hinanden utroligt flot.

De næste to bliver også fra first fill sherry butts, men disse to er begge single cask:
23. Old Pulteney Gordon & MacPhail Cask Strength 1990 15år 59,0% D:15.10.1990 B:26.05.2006 First Fill Sherry Butt #5469
24. Miltonduff Gordon & MacPhail Cask Strength 1993 11år 61,8% D:17.06.1993 B:21.04.2005 First Fill Sherry Butt #9400

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13830 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
22 dec.
Vi skal jo til det, og med lidt held kan jeg lige nå det inden midnat,
Rosebank CC 1990 (2006?) 40%
Sammenlignet med Rosebank FF
Min allerførste Rosebank, var en CC'er og den havde den mest vidunderlige næse så jeg har lidt store forventninger til den her.
Næse, ikke helt så stor som forventet, lidt i stil med FF'eren, bare ikke helt tæt nok på 21
Smag, Blød rund, lidt lidt citrus-surhed (det er positivt ment) fylde, uden at være fed. 22
Finish, kommer mere efter det, og giver en rigtig god mundfylde, med noget "lowlandish" skarphed. lækker 23
Balance, næsen kan ikke helt følge med, men en ok dram 21
87 total

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13832 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
23 Dec
Bladnoch CC 1986 (bogstav koden på bagsiden af etiketten er noget svær at tyde, men enten er den aftappet i 97 eller 07, ingen af de to tal giver dog helt vildt meget mening, da mini'en blev købt i sommers ved Gordon og Macphails egen shop i Elgin hmm. Vi skyder på 07 og kalder det en 20 års)
Smagt head 2 head med Bladnoch FF 10års
Næse CC, Fedme fylde måske en vatting af bourbon og Ex- sherry fade, der er noget citrus-marcipan over det, og måske er det bare mig, men marcipan er ikke en af mine favorit-smage/dufte, så den får kun 21
FF, uhm frisk, frugt citrus, honning wauv, bliver heldigvis positivt overrasket over den her hver gang. 23
Smag, CC, Blød og rund, snert af vingummier og lidt frugt. 22
Smag FF, Stadig en af de mest velformulerede Lowland whiskyer jeg har smagt. lige tilpas med de ting der kendetegner en lowlander. frugt, citrus, blomster og lidt zest. 23
Finish CC, lidt mere vingummi, lidt skarphed, og lidt frugt. varer længe og er en hyggelig ting. 22
finish FF, mere af det samme på en god måde. 23
Balance CC. 22 hænger egentligt ok sammen. marcipanen trækker et point ned i min bog.
Total CC 87
Balance FF, skuffer ikke på nogen områder, helt igennem ok dram. 23
total FF 92

Det er så nok sidste omgang med de planlagte kalender whiskyer, jeg skal nok nå at få en enkelt eller to den 24. men der gider jeg altså ikke sidde her og skrive noter ind!

Til gengæld skal jeg nok lige et lille opsamlingsheat igennem med nogen af slatterne, det bliver formodentligt på fredag.

Glædelig jul derude

Slainthe

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13856 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
23. Dec.
Old Pulteney Gordon & MacPhail Cask Strength 1990 15år 59,0% D:15.10.1990 B:26.05.2006 First Fill Sherry Butt #5469
Meget kraftig duft af mørke blommer og svesker. En meget lille bitte anelse af svovl. Chokolade, lidt "skovbund"
Smag af blommer, svesker, nødder og bitter mandel.
Middellang eftersmag der er tør og bitter og faktisk lidt sæbeagtig til slut :shock: . Derfor røg det halve point væk [3*]
Et ubalanceret sherry-monster, hvor næsen lover en masse, men smagen lever slet ikke op til dette. En "skvisj" vand "smadrer" næsen og ændrer ikke meget ved smagen. Den forbliver lidt lukket og skarp/bitter.
Et yderligere "skvæt" vand ændrer næsen til udelukkende at være anis - underligt. Men stadig ingen væsentlig bedring af smagen :roll:

Og så har sherry-fadet fuldstændig kvalt enhver antydning af destillerikarakter. :?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13886 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
24. Dec.
Miltonduff G&M 1993 11år 61,8% D:17.06.1993 B:21.04.2005 First Fill Sherry Butt #9400
Duft af sherry, mørke blommer, kirsebær.
Smag af sherry, blommer, figner, lidt chokolade/mocca.
Middellang eftersmag - lidt bitter/skarp i dag [3 ½*]
Måske har ris-a'lamande'n spillet lidt ind på smagsløgene. Jeg fandt den noget mere skarp i smagen end tidligere. Derfor røg den ½ point ned.

Smagte igen på den unge Ledaig Sherry finish - stadig drikkelig ;-)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13913 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
25. Dec.
Ikke nogen egentlig pakkewhisky denne dag, men et par stykker eller tre..
Det lykkedes vore julegæster (incl. ham selv sagde hunden) at "udrydde" det halve af Ledaig'en. Så der er da åbenbart nogle, der synes om den. Men på den anden side, de er jo ikke "rigtige" whiskynydere, så hvad forstand har de på god whisky :roll:

Tog også hul på Caol Ila Distillers Edition - Moscatel finished. Den er virkelig behagelig med den helt rigtige balance mellem røg og sødme. Noget afdæmpet i forhold til den sidste D.E. - Lagavulin - men dén var jo også finished i kraftige Pedro Ximinez fade.
Jeg ved ikke så meget om de forskellige sherrytyper, men det virker som om, Diageo's blender(e) har gjort et fint arbejde med at matche bestemte sherryfade til deres "6 klassiske plus 2".
Men Moscatel er vel egentlig ikke en sherry, eller er det? Har læst mig til, at det skulle være en sød hedvin fra Valencia området.

"Godnat-pakken" var til gengæld "den ægte vare": 1956 Glen Grant lagret hele sit 47-årige liv på sherryfad.
En eksplosion af duft og smagsnuancer. Her er det hele, mørke blommer, svesker, rosiner, læder, tobak, møbelpolish, egetræ, o.s.v. o.s.v.. Meget kraftig smag på trods af kun 40% abv, men det var nok heller ikke nødvendigt med ret meget vand for at ramme abv'en efter så mange år.

PS: Ifølge min skotske pakkekalender starter så nedtællingen til nytårsaften - 6 dage tilbage. Mere om dagens pakke-whisky i en senere udsendelse :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13928 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
26. Dec - 6 dage til Nytår
SOI-chat aften - kom lidt sent ind, men nåede da:
Caol Ila Dist. Edition 1993 43% - finished i mørke Moscatel fade - aftappet 2006
Duft af jod, røg, sødme, sod
Smag af røg, tørv, søde bær, lakrids, rosiner [3 ½*]

Ardbeg TEN
(ingen noter - "kun" nydelse) :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13932 by Duffer
Replied by Duffer on topic Pakkekalender 2007

Ardbeg TEN(ingen noter - "kun" nydelse) :P

Ardbeg TEN er vurderet til 97 point (af whiskyguden :-) )
Men hvilket batch skriver han om her?
Og er der nogen der kender de forskellige koder som står på flasken?
Hvad står L07 for? - 2007..??

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13946 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007

Hvad står L07 for? - 2007..??

Korrekt - det er aftapningsåret. Hvad resten af koderne betyder ved jeg desværre ikke.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13949 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
27. Dec. 5 dage tilbage
Bunnahabhain 12år 40%
Let og elegant whisky med den rette balance mellem bourbon og sherryfade. :P

Fik denne flaske i dag af to gode venner fra Skotland, som er kommet for at besøge os i en uges tid. De havde bestemt sig for at købe en Islay-malt - pudsigt nok valgte de lige netop én fra et destilleri, jeg ikke pt havde nogen fra. :D

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13954 by Perharald
Replied by Perharald on topic Pakkekalender 2007

Hvad står L07 for? - 2007..??

Korrekt - det er aftapningsåret. Hvad resten af koderne betyder ved jeg desværre ikke.


Vi har forsket litt på desse kodene i NMWL,å kom vel frem til at de står for tappedag og klokkeslett,for eksempel L7 057 12.24,er tappet i 2007 den 26/2 kl12.24

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13955 by Duffer
Replied by Duffer on topic Pakkekalender 2007

Vi har forsket litt på desse kodene i NMWL,å kom vel frem til at de står for tappedag og klokkeslett,for eksempel L7 057 12.24,er tappet i 2007 den 26/2 kl12.24

Jeg har fulgt en streng på et tysk forum - men forvirringen er stor. Jeg har skrevet til Ardbeg - endnu intet svar... At L7 er 2007 lyder logisk, men så får de et problem med at skrive L9 i 2009. L9 skulle være 1999...?
Er i kommet til samme konklusion i NMWL..?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13958 by Perharald
Replied by Perharald on topic Pakkekalender 2007

Vi har forsket litt på desse kodene i NMWL,å kom vel frem til at de står for tappedag og klokkeslett,for eksempel L7 057 12.24,er tappet i 2007 den 26/2 kl12.24

Jeg har fulgt en streng på et tysk forum - men forvirringen er stor. Jeg har skrevet til Ardbeg - endnu intet svar... At L7 er 2007 lyder logisk, men så får de et problem med at skrive L9 i 2009. L9 skulle være 1999...?
Er i kommet til samme konklusion i NMWL..?


Kansje de forandrer bokstavkode til 2009 tappningene?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13961 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
28. Dec. 4 dage tilbage
Ardbeg TEN

Var i byen, så dagens malt blev denne, efter et par gode stouts, En canadisk St. Ambroise Oatmeal Stout og en Samuel Smith's Imperial Stout. Mellem dem en Belhaven Robert Burns Ale

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13972 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
29. Dec - 3 dage til Nytår
En sen godnatmalt - genganger fra 26. dec.
Caol Ila Dist. Edition 1993 43% - finished i mørke Moscatel fade - aftappet 2006

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13984 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
30. Dec. 2 dage tilbage
Bunnahabhain 12år 40%
Endnu en genganger :oops:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13997 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
Godt Nytår allesammen

Fik tømt et par slatter og gjort et fint indhug i resten :D

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.262 seconds