Port Ellen

More
20 years 4 months ago #738 by stig
Port Ellen was created by stig
inden for de sidste måneder har jeg afholdt fire Port Ellen smagninger. i den forbindelse har jeg smagt omkring 20 forskellige Port Ellen på smagningerne og til forberedelsen. I blandt disse var der seks forskellige under 14 år.
Jeg mener, at jeg ud fra disse smagninger har kunnet konstateret, at Port Ellen har en karakter af citrus og lakrids/peber samt tørv i mere eller mindre omfang.
Er der nogen der har en anden opfattelse af Port Ellen, evt. nogle af jer, som har deltaget på smagningerne.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #739 by jones
Replied by jones on topic Port Ellen
I betragtning af at Port Ellen kun var aktiv i 17 af de sidste 74 år (lukket 1929, genåbnet 1966, lukket 1983, nedrevet 2003) kunne man måske mistænke at den store interesse skyldes sjældenheden og de deraf følgende kraftige priser og snob-effekt.

Ligesom Stig har jeg nok smagt en 20 - 25 forskellige Port Ellen i løbet af de seneste 5 år og jeg vil bestemt fastholde at Port Ellen fortjener interessen fuldtud alene på kvaliteten.

Jeg ved ikke om jeg ville medregne "citrus" til de gennemgående Port Ellen træk.

De dominerende træk der fæstner sig i min erindring er hav og en fløjlsblød røg.

Der er tale om en velintegreret røg, ikke bastant som Laphraoig og Lagavulin, men elegant som Talisker eller Brora.

"Havet" er til stede med salt, tang, mug og en jod-agtig skarphed. De bedste fade (helst bourbon) har også en tjæragtig fylde som dog drukner i sherryfade.

Generelt ejer Port Ellen en friskhed og renhed som ikke ligner nogen anden whisky. Kun de allerbedste Caol Ila kan ligne lidt.

Den bedste Port Ellen som jeg har oplevet: Old Malt Cask, 21 år, 50%, destilleret september 1979, aftappet februar 2001, single cask 768 flasker.

Den bedste Port Ellen som er til at få fat i nu: The Whisky Shop, 24 år ,57,9%, destilleret 28 marts 1978, aftappet 20 juni 2002, cask strength, single cask, sherry butt, 602 flasker. Denne sherry butt er mindst first refill, så sherry karakteren overdøver ikke destilleripersonligheden.

Ligesom alle specialaftapninger lavet i anledning af The Whisky Shops ti-år, er denne Port Ellen udvalgt og aftappet for dem af Douglas Laing i den lave, buttede flaske som man kender fra deres Platinum Selection serie.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #740 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Port Ellen
Jeg er helt bestemt også tilhænger af Port Ellen og har smagt den i et par forskellige aftapninger. Dog må jeg sige at Port Ellen er lidt speciel da den kun findes i uafhængige aftapninger. Men jo yngre den er, des mere Port Ellen burde der være over den og des bedre synes jeg faktisk også at den smager. Det kunne være sjovt at have smagt den som PEs egen aftapning, altså den originale udgave.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #741 by stig
Replied by stig on topic Port Ellen
Jeg ledte faktisk efter nogle 'gamle' destilleriaftapninger til disse smagninger, men uden held.
Er der nogen, som er stødt på noget originalt Port Ellen på det seneste? Her mener jeg naturligvis ikke Rare Malts, Annual Release eller jubilæumsaftapninger.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #742 by MacLars
Replied by MacLars on topic Port Ellen
Hvornår blev de seneste destilleriaftapninger udgivet?

Og prisen er vel fuldstændig ublu hvis man støder på den slags?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #743 by MacLars
Replied by MacLars on topic Port Ellen
Jeg kom lige til at tænke på den her bog:
File Attachment:


450 forskellige aftapninger af Port Ellen, det var godt nok mange!
Det er vel efterhånden også ved at være slut med nye af slagsen?

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.243 seconds