Hvad kan svenskerne som vi ikke...

More
20 years 6 months ago #602 by MacNiels
Endnu et svensk destilleri er ved at se dagens lys. Man kan sige meget med de gør noget ved sagen i Sverige. Og hvad er det lige de kan som vi ikke kan i lille Danmark?
Er det fordi de for stytte til oprettelsen af et destilleri, er det fordi der ikke er nogen herhjemme der tør tage chancen. Det skulle da ellers være til at finde de råvare der skal til for at producere whisky i Danmark.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 6 months ago #603 by Spojs
Kan det have noget med de danske afgifter at gøre, eller skal man have miljøgodkendelse osv. for at kunne starte destilleri i dk?

Spojs

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 6 months ago #604 by caskdk
Der kan være flere grunde.
Den mest sansynlige er nok det behov for meget stor kapital et sådan et projekt
fører med sig.
1: Man skal have nogle bygninger.
2: Man skal have et dyrt produktionsanlæg.
3: Man skal have nogle profesionelle med viden om whiskyproduktion med.
4: Man skal kunne producerer i mange år uden at der kommer penge ind fra produktionen.
5: Man skal have en bunke tilladelser, og her er den nævnte miljøgodkendelse ikke helt så enkel/nem at få.
6: Man skal være rimelig sikker på efterspørgelsen af dansk "whisky" om 10 år.
7: Man skal have en hamrende god bank der vil smile når man skal forrente alle disse udgifter.

Der er sikkert mange andre faktorer som jeg har glemt. I det sidste indlæg nævnes afgiften. Præcis den tror jeg ikke har nogen betydning i det her spil

Som anekdoter kan det fortælles at der har været løse planer for nogle år siden. Bornholm og Mandø var nogle af de steder der kom frem. Også på løst plan var der også nogle der snakkede om at købe et Skotsk destilleri og drive det med dansk kapital på en slags andels/aktie basis. Her var Glen Scotia et af de navne det blev undersøgt.

God weekend og messe

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 6 months ago #608 by MacNiels
Hej Claus.

Efter alle de punkter du nævner kan jeg godt se, at det ikke sådan lige er til at sætte et produktionsapparat i gang. MEN! Hvorfor er der nogle i Sverige som kan gøre det, når der ikke er nogen herhjemme der er gået igang. Jeg ved det kræver en ret god kapital start, men er der flere rige svensker end dansker? Eller er de bare mere entusiastiske?

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 6 months ago #631 by Square
Jeg synes folkegaven til Mary og Frederik skal være et destilleri!

Nej seriøst, hvem har haft planer for destilleri for Bornholm / Mandø? Det kunne være interessant at høre hvor langt de er nået med de planer, og hvad der gjorde de blev forkastede.

Square

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 6 months ago #632 by caskdk
Det var to forskellige der havde disse planer.

Bornholm. Det var nogle vinhandlere i en stor kæde der for omkring 5 år siden gik med løse planer. Jeg har spurgt om jeg må nævne dem, men det er de ikke interesseret i.
Om grunder er at det ikke blev til mere eller hvad ved jeg ikke.

Mandø og Glen Scotia hænger sammen. Det var danske 4 whiskyfreaks der for år tilbage besøgte Glen Scotia. Det var fuldt produktionsdygtigt (det er det vist endnu) og til salg.
Folkene på Springbank ville gerne være en slags konsulenter, da de er meget interesseret i få/bibeholde området som en selvstændig whiskyregion. Springbanks folk havde ydermere produceret en periode på Glen Scotia for at bevise destilleriets funktionsdygtighed overfor en eventuel køber (mener det var en japansk koncern)
Ideen faldt da prisen var for høj, dels pgra det store lager.
De samme folk fortsatte så med at diskutere muligheden for et dansk destilleri. Grundtanken var at man skulle lave en slags andels/aktie forening. Derudover skulle man finde et sted, og her snakkede man løst om Mandø. Andre steder var ikke på tale dengang. Grunden var beliggenheden og muligheden for egnstøtte / EU støtte. Endvidere mente man myndighederne ville være positive i nærområdet.
De 4 personer havde selv rejst ca 1 mill. kr. i kapital, som de selv stillede sikkerhed for.
Der er flere grunde til det ikke blev til noget. Man undersøgte tingene omkring miljø, og blev nok lidt overrasket over hvad det indebar, og hvor dyrt det ville blive.
Den primærer grund var desværre at en af idemændene døde pludseligt og en anden af de 4 rejste til udlandet.

Ideen er da stadig god, men det skal være utrolig godt organiseret og der skal være nogle kapitalstærke folk med på et eller andet niveau. Som start kunne der laves en forening der kunne undersøge interessen og mulighederne a la MacMyra i Sverige

Claus / Caskdk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 6 months ago #635 by MacNiels
Hej Claus..

Ganske interessant information du kommer med der.
At skulle skrabe en lille million sammen for at kunne starte det der ligner et hobby destilleri er jo en del. Og det med at skulle finde / få lavet det udstyr der skal bruges en nok ikke sådan lige til. Jeg ved ikke om man må importere destilleri udstyr fra Skotland, eller om de må eksportere det, ved jeg heller ikke.
Men det er interessant at der er folk der har kigget på ideen om et destilleri herhjemme.
Hvis ideen skulle føres ud i livet, kunne man, som du skriver gøre det a la MacMyra i Sverige eller som det nye destilleri på Shetland, hvor man kan købe andele i destilleriet.
Jeg kunne ikke forestille mig at det skulle være svært at skaffe de råvare der skal bruges til at brygge whiskyen med, men det med miljøcertificeringer kan nok holde de fleste fra at starte noget som helst. Lidt ærgerligt kan man sige, da der skyder en del øl-microbreweries op i den danske land, så hvorfor ikke en whiskyproduktion.

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 6 months ago #636 by caskdk
Hej Niels

Den ene million der var tale om var en slags opstart til projektering mm.
Vi var nogle der idag snakkede om hvad der skulle til at kapital hvis og såfremt i Danmark.
Med den grove kugleramme var der enighed om ca. 20 mill kr.
Til orientering kan det siges at Arran, som laver en flot whisky og desuden har solgt mange fade endnu ikke har haft overskud et eneste år, og regner med at det første positive årsregnskab kommer i 2005 eller 2006.

Claus / Caskdk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 6 months ago #637 by MacLars
Hej

Nogle meget interessante informationer der er kommet frem i denne debat.

Jeg var lige inde på told & skats hjemmeside for at søge efter information om hvilke regler der gælder for spiritusfremstilling - uden held. Nogen der ved hvad der gælder af regler - eller hvor der kan findes information? Herunder også fremstilling af mindre mængder, jeg går udfra det fx. ikke er "gratis" at lave hjemmebrygning af fx. vin - jeg har en forestilling om at man måske skal købe nogen banderoler?

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.221 seconds