Bedste sherrylagrede whisky

More
19 years 2 months ago #4217 by BigMac
Hvilken sherrylagrede whisky synes I er den bedste ?

Der er selvfølgelig Macallan, det er en klassiker :)
Så er der en Edradour, meget sød lille sag, er faktisk lidt forelsket i den :oops:

Jeg har kigget lidt på Glenfarclas...15 og 21års aftapningerne
Er der nogen der har nogen erfaring med den :?:

Eller har andre forslag :?:

Mvh

BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4219 by BH
Replied by BH on topic Bedste sherrylagrede whisky
Hvilken sherrylagret whisky er bedst??

Tjah, da Springbank laver de bedste whiskies må det være en sherry lagret Springbank :P

Spøg til side så synes jeg at den tidligere 21 års Springbank er et sublimt udtrykfor en sherry lagret whisky.

Macallan Gran Reserva er heller ikke dårlig.

Bjarne H.

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4220 by stig
Replied by stig on topic Bedste sherrylagrede whisky
Glenfarclas producerer nogle rigtig gode sherrylagrede whiskies. Nu når MA ikke længere syntes, at sherrylagring dur, så tror jeg, at Glenfarclas vinder mange Macallanfans over.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4221 by Macdeffe
De bedste sherry whiskyer jeg har fået er diverse (uafhængige) aftapninger

En Old Malt Cask Laphroaig 15 års Sherry fadssag er noget af det bedste jeg har smagt.

Macallan 1966 SpeyMalt fra Gordon og MacPhail var også ret god

Eller syntes jeg Macallan er overvurderet. Jeg har aldrig kunnet se hvor al begejstringen skulle komme fra...

(Men det vel bare mig, der er jo mange der godt kan lide den)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4222 by karlejnar
Den bedste jeg har smagt er Bruichladdich "Country Life" 1986, fra en fresh Oloroso Sherry Butt

Og deres 2004 Valinch "Flora McBabe" var heller ikke værst - fyldte én selv derfra.

Ser også frem til at åbne "Baraille" - endnu en fresh Sherry cask.

Ellers er Glenfarclas også rigtig lækker med den 15års som én af mange.

Macallan er heller ikke rigtig mig

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4223 by uldall
Replied by uldall on topic Bedste sherrylagrede whisky
Sherry Whisky........... jeg er ikke den største fan der findes, men enkelte rimelige findes der da, bl.a. som tidligere nævnt Glen Farclas.
Men en jeg aldrig har set nævnt i dette fora er
Glen Dronach, jeg synes den 12 års er god, hvorimod deres 15 års er for lidt for meget sherry.
Vi holdt en Edradour woodfinish smagning i efteråret 2004, og smagte bl.a. den lille (tykke flaske) sherry lagring.Skuffende!! hele panelet fandt den dirkte vammel.
Macdeffe nævner uafhængige aftappere, jeg giver ham ret, jeg har smagt nogle SOS aft. både fra Ardbeg og Caol Ila hvor Sherryen har stået utrolig godt til røg og tørvesmagen.
Ja røg og lidt sherry går faktisk rigtig godt sammen 8)
Slainte Uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4224 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bedste sherrylagrede whisky
Personligt mener jeg, at I mangler ca 110 andre....

Er man til sherrylagrede whiskies, så er mulighederne jo uanede.

Jeg synes dog der mangler en diamant i kronen i ovenstående - Mortlach

Men at fremhæve den ene frem for den anden er "forkert" - det viser første og seneste indlæg jo tydeligt, hvor den ene er forelsket i Edradour - mens andre finder den frastødende.

Vi har altså forskellige smagsløg - så nok så velmente ord kan virke stik modsat hos den anden

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4231 by BigMac
Replied by BigMac on topic Bedste sherrylagrede whisky
Hej igen, og tak for ovenstående indlæg :)

Jeg har selv på et tidspunkt haft en Ardbeg SOS - en 1991 købt på whiskymessen 2003. Den var rigtig god, synes jeg. Enig i at sherry'en passer godt på røgen. Den bedste af den slags jeg har smagt er Caol Ila 18år Old Malt Cask - 1 ud af 228 flasker.

Mht. Macallan, så synes jeg standardaftapningerne på det jævne, men på Aalborg Whisky Laug's Macallansmagning d. 4/2 blev jeg dog positivt overrasket over Scott's Selection 1985 18 års. Den havde så meget mere af alt... krydderier, frugt og sød malt. Sherry'en var 'spot on' - ikke for bitter og ikke for sød. Virkelig en god whisky, langt bedre end standarden.
En anden overraskelse denne aften var Speymalt 1995 Gordon & Macphail, en ung Macallan som smagte og duftede fantastisk af nødder (men det er en anden snak, den den ikke var sherrylagret, så vidt jeg husker) :wink:

Jeg er ikke så velbefaren i Glenfarclas, så derfor er input omkring deres aftapninger velkommen. Lad jeres viden flyde frit :D

Glen Dronach, jeg synes den 12 års er god, hvorimod deres 15 års er for lidt for meget sherry.


Jeg er ikke så meget til Glendronach, synes den er for bitter, både 12- og 15'eren.
Har dog en bekendt som stort set ikke sværger til andet, så måske er det bare mig :wink:

Den bedste jeg har smagt er Bruichladdich "Country Life" 1986, fra en fresh Oloroso Sherry Butt


Den eneste sherrylagring jeg har smagt fra 'Laddie er Links Augusta - og det er vist endda 3. gangs fill, så der er vist ikke meget at komme efter. Den er noget tam i næsen lige efter skænkning, men med lidt varme dufter -og smager- den dejligt.

Jeg synes dog der mangler en diamant i kronen i ovenstående - Mortlach


Kan kun være enig, f.eks Blackadder Raw Cask'en synes jeg er fantastisk :!:

mvh

BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4232 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bedste sherrylagrede whisky
Macallan - Glenfarclas - Springbank - Mortlach - Glendronach laver alle fremragende sherrylagret whisky.
Det gælder også Murray MacDavid afskygningerne...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4234 by uldall
Replied by uldall on topic Bedste sherrylagrede whisky

Men at fremhæve den ene frem for den anden er "forkert" - det viser første og seneste indlæg jo tydeligt, hvor den ene er forelsket i Edradour - mens andre finder den frastødende

Ja men Flemming du har da helt ret, som Whisky elskere har alle i dette forum jo en subjektiv indfaldsvinkel til hvad der er "godt og skidt".
Der er ingen der skal bestemme hvilken Whisky der er bedst, det gør hver enkelt nyder helt alene.
Derfor er der nogen som fremhæver en whisky el. region bedre end en anden.
Hurra for forskellene,uden dem var Whiskyen sku' for kedelig :D
Jeg er da ikke blind for at man lader sig påvirke af hvad andre mener, især måske div. skribenter, men er det ikke den "læreproces" vi alle går igennem, og derved finder vores favoritter. og synes "mindre pænt" om andres. :lol:
Bare nogle tanker her en kedelig aften på arbejdet.
Salinte udall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4245 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Bedste sherrylagrede whisky
Jeg var som Flemming overrasket over at Mortlach ikke blev nævnt noget før. Det er virkelig en sublim dram. Derudover mener jeg bestem at flere brude stifte nært bekendskab med er den herlige Glenrothes. Den har både i standard aftapningen, og i de få uafhængige jeg har smagt, tilbudt noget "je ne sais quoi" i smagen, som virkelig får smilet til at brede sig over mine læber. Cadenheads tappede i 2002 en helt vildt god Glenrothes, som jeg desværre kun har smagt een gang.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4246 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bedste sherrylagrede whisky
Godt jeg har meldt mig til Glenrothes smagningen på WhiskyLive.
Måske bliver man overrasket :lol:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4252 by jones
Replied by jones on topic Bedste sherrylagrede whisky
Det specielle ved Glenrothes er at de har en tredie fadtype at vælge mellem, når de skal sammenstikke deres whisky.

Alle andre kan vælge mellem amerikanske egefade som har modnet bourbon og spanske egefade som har modnet sherry.

Udover det, får Glenrothes specialbygget amerikanske egefade som sendes til Spanien til sherrylagring. Dermed har de en tredie markant fadvariant som gør deres whisky til noget enestående.

Ligesom Kim, kunne jeg ikke sætte finger på hvad det var før jeg fik det gennemgået på Masterclass på Whiskylive 2004. Se mit referat
www.whiskynyt.dk/index.php?name=PNphpBB2...pic&t=207&highlight=

Når man har smagt på de tre fadvarianter hver for sig, så forstår man hvad det er som gør Glenrothes speciel.

Oplevelsen var så stærk , at jeg igen har meldt mig til Glenrothes Masterclass i år.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4260 by Towle
Replied by Towle on topic Bedste sherrylagrede whisky
Al Jones skrev:

Udover det, får Glenrothes specialbygget amerikanske egefade som sendes til Spanien til sherrylagring. Dermed har de en tredie markant fadvariant som gør deres whisky til noget enestående.

Nu kender jeg ikke Glenrothes portefølje, så jeg kunne godt tænke mig at vide, om det er alle deres aftapninger der er lagret på disse fade, eller det kun er nogle af dem, mens andre er lagret på de to øvrige typer?

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4262 by jones
Replied by jones on topic Bedste sherrylagrede whisky
Glenrothes egne udgivelser er en sammenstikning af de tre fadtyper: amerikansk eg ex-bourbon, amerikansk eg ex-sherry, spansk eg ex-sherry.

Et andet usædvanligt træk ved Glenrothes er at destilleriet ikke selv står for udvælgelse og udgivelse af husets single malts. Det har de overladt til den uafhængige aftapper og vinhandler Berry Bros & Rudd, som i forvejen var storkunde til brug i deres Cutty Sark blends.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4387 by Nattlorden
Instämmer i Mortlach... däremot förstår jag inte riktigt hyllningskören till Glenfarclas. *gäsp*

Sen får jag ju säga att Talisker 20y.o. 62% är de absolut bästa sherrylagrade whisky jag smakat...

/Björn Andersson
WhiskyTour, WhiskyCenter(Malmö), SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member
Min kollektion

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4406 by rvh
Replied by rvh on topic Bedste sherrylagrede whisky
Hej!

Jag måste säga att jag tycker väldigt mycket om både Glenfarclas 105 och Macallan Cask Strength. Samtidigt gillar jag andra Cask Strength som Lagavulin 12 yo, Ardbeg Uigedail och inte minst Very Young Ardbeg också. Macallan 18 yo har länge varit en favorit men den tappar ju mer jag lär mig om Single Malt.

Min sherrylagrade favorit är dock en Port Ellen McGibbon's Provenance 18 yo 1982 - 2001. Tänk er en rökig Macallan av bästa sort med inslag av lite 15 yo Laphroaig och 17 yo Bowmore men ändå helt sig egen så förstår ni vad jag menar? Helt lysande! Jag har 4 1/2 flaskor hemma så jag klarar mig ett tag :D

Robban i Malmö

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4492 by bruhns
Replied by bruhns on topic Bedste sherrylagrede whisky

Jeg er ikke så velbefaren i Glenfarclas, så derfor er input omkring deres aftapninger velkommen. Lad jeres viden flyde frit :D


Jeg synes Glenfarclas kan være en rigtigt god malt. Har været med til en vertikalsmagning hvor den 29-årige fra Craichallachie Hotel valgt som vinder, men jeg synes generelt at de har en høj kvalitet og at whiskyens karakter passer godt til sherry-lagring. Se evt.
www.om2.dk/smagninger/005-glenfarclas.html

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4494 by Macdeffe
Jeg er STOR fan af Glenfarclas 105. Smagseksplosionen er overvældende. Det er en sherry whisky for islay fans :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4504 by karlejnar
Samme her MacDeffe - en skam, jeg lige har tømt den. :( Købte en 35cl på destilleriet i 2003, for lige at smage den. Det er en af dem, der skal på listen for genkøb :P

Købte også den 15 års, men den har jeg givet til min far i fødselsdagsgave. Han smagte den henne ved min svigersøn (den vi havde med på vores lille Skotland rundt), og var meget begejstret for den. Og hvad gør man ikke for sin gamle far, han fik endda også 2 af mine Glencairn glas.
Så skal jeg jo bare komme tilfældigt forbi, når han har åbnet flasken :wink:

Har en 12'er tilbage på hylden, ved ikke hvordan den smager. Men det har bare at være godt, det er en hel liter :evil:

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg kan bedre li' sherry-lagret whisky her om vinteren. Måske skulle jeg åbne A'Bunadh'en eller Bruichladdich 'Baraille' :P

Apropos sherrylagrede 'Laddier', er der nogen, der kender noget til denne hos Weinquelle.

Bruichladdich Fresh Dark Sherry Butt Scotch Malt
Age 86/05 - 0,70 Ltr. - Vol 54,9% € 109.00


Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4511 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bedste sherrylagrede whisky

Måske skulle jeg åbne A'Bunadh'en


God idé....
Så vidt jeg husker var din en batch #10...?
Har ikke åbnet min batch #11, men de kan vel godt sammenlignes... :)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4516 by karlejnar
MacAll skrev:

Så vidt jeg husker var din en batch #10...?

Just præcis - jo man kan jo sammenligne dem alle. De er jo lavet udfra samme koncept, men det indebærer jo små serier, så der er jo dømt forskel :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4519 by ace
Replied by ace on topic Bedste sherrylagrede whisky
Den a'bunadh jeg har er fra batch #12 (60% vol.), og det er en ganske god dram... det er den eneste a'bunadh jeg har smagt, så jeg ved ikke hvor meget de forskellige batches varierer. Nu hvor vi snakker sherry-lagret whisky, så tror jeg lige jeg vil smage min Springbank 14 års port wood (som jo har 12 år på sherry refill) - har lige fået den hjem fra Skotland idag (der var trods alt et par hundrede kroner at spare i forhold til DK-priser :D ).

God weekend til alle...

Martin.....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4520 by karlejnar
ace skrev:

Springbank 14 års port wood (som jo har 12 år på sherry refill) - har lige fået den hjem fra Skotland idag (der var trods alt et par hundrede kroner at spare i forhold til DK-priser

Bestemt en god Springer :P - fik den på masterclass på whiskymessen. Dejlig port-smag uden at være overdrevet, står der i mine noter. Købte én til 600,-
The Whisky Exchange tager £40 for den (ca. 430 kr). Til sammenligning skal de have £110 for den 13 års fra 2003 :shock:
Og £50 for en Bourbon Wood. Den gav jeg kun £39 (ca. 420 kr) for i TWS sidste sommer :D

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4536 by ace
Replied by ace on topic Bedste sherrylagrede whisky
Det var også ca den pris jeg måtte betale... fik den til £38 hos RMW :D - og så s'følig £9 i fragt :cry: .
Men jeg fik ikke smagt den igår alligevel. Kæresten ville også gerne smage den, men da hun er på penicilin var det jo udelukket... så det blev til en HP 18 års i stedet for (som jo altid får een i godt humør :lol: ).
Så Spring'eren må vente en uges tid!

Martin.....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.211 seconds