George T. Stagg. Buffalo Trace Antique Collection. Fake bottle

More
10 months 3 weeks ago #35697 by mofopupa
Whisky auktion internet i Tyskland.  Fake bottle.Buffalo Trace Antique Collection. George T. Stagg.  Kentucky Straight Bourbon Whiskey  Barrel proof. Unfiltered. Assumed distilled 1993. Assumed bottled 2008, assumed age 15 yo.. ABV 70,9 %.Nedenstående beretning til skræk og advarsel.!Jeg har gennem en årrække samlet / akkumuleret på lidt flasker. Jeg har flere gange rejst rundt på egen hånd i Scotland med besøg på destillerier. En road trip til destillerier i Kentucky er det også blevet til.Forleden synes jeg, det kneb med lidt plads i kælderen, så jeg fandt ud af, at det måske var en ide at tynde lidt ud.Jeg pakkede 288 flasker forsvarligt i flyttekasser; flasker uden karton blev pakket  ekstra godt i bølge plastic. Jeg fik fat i en lejet varevogn og lavede en aftale om besøg hos auktionsfirmaet, beliggende ca. 60 kilometer syd for Flensburg.Flaskerne blev vel modtaget til senere udpakning. Ved afslutning af afleveringsforretning faldt samtalen på, at forsendelsen indeholdt 3 flasker fra Buffalo Trace antique Collection:Thomas H Handy, Sazerac Rye, Bottled 2012, ABV 66,2 %.Sazerac 18 yo, rye, Bottled 2012, ABV 45 %.George T. Stagg, Kentucky straight bourbon, Distilled 1993, assumed bottled 2008, ABV 70,9 %.Af en medarbejder fra auktionsfirmaet blev jeg gjort opmærksom på, at auktionsfirma ikke kunne acceptere flasker med en ABV på 70 % eller derover. Begrundelse var, st flasken i givet fald ikke kunde sendes som luftfragt til en ny udenlandsk ejer. Jeg kunne ikke huske ABV på især alle bourbon flasker. Auktionsfirma foretog herefter check til det af mig fremsendte Excel ark med fortegnelse, og fandt herefter en synder i form af denne flaske George T. Stagg med en ABV på 70,9 %. Vi aftalte, at auktionsfirma blot kunne eftersende flasken i forbindelse med udpakning af forsendelsen.Da jeg kom tilbage til kongeriget var jeg i kontakt med Bruun Rasmussen. Dette auktionsfirma vurderede, at flasken kunne indbringe mellem DKK  16.000 – 22.000.I dag kom så chokket. Auktionsfirmaet havde ved eksternt måleudstyr målt ABV på flasken til 45,18  %. Dette altså i modstrid til deklaration på etiket på 70,9 %. Af mine optegnelser fremgik, at jeg i november 2014 hos samme tyske auktionsfirma havde købt flasken for en budsum på EUR 265 med tillæg af købsomkostninger.Dengang ved mit køb i 2014 havde auktionsfirma ikke teknisk udstyr til  nøjagtigt at kunne bestemme faktisk mængde indhold samt ABV på en uåbnet flaske. Auktionsfirmaets ejer tilbød mig nu EUR 300 som kompensation for firmaets levering i 2014 af denne ”fake bottle”.Auktionsfirma oplyste til mig, at firmaet en gang tidligere havde været udsat for fusk med indhold på  George T. Stagg.Hvor i leveringskæden og / eller i produktion, at svindel er kreeret, finder vi nok aldrig ud af.En trøst er det dog, at auktionsfirma selv i denne omgang  (i modsætning til 2014) opdagede den falske flaske. Mange hilsnerMofopupa

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.169 seconds