Lagavulin Warehouse Demonstration og Caol Ila Premium Tour

More
14 years 7 months ago - 14 years 7 months ago #18709 by BigMac
Lagavulin Warehouse Demonstration og Caol Ila Premium Tour er nye tiltag fra Diageo - er de mon på charme-offensiv efter deres store fyringsrunde i Glasgow?

Under alle omstændigheder har Lagavulin nu - i en kortere periode - en Warehouse demonstration tour med Ian Macarthur, head warehouseman med 39 år på Lagavulin.
Den afholdes hver tirs/tors kl 10

Se mere her:
www.discovering-distilleries.com ... ations.htm

Jeg havde fornøjelsen at deltage på idag på Lagavulin

Vi smagte:
1. Newmake
2. Lagavulin 2000 8yo lige fra bourbonfad - ca. 58%
3 Lagavulin 1997 12yo fra 2.fill bourbonfad ca. 57%
4 Lagavulin 16yo fra sherry butt - den 16yo som den burde være, nemlig ved fadstyrke CA. 54%
5. Ældste fad på Lagavulin - et 1966 43yo på 43%

...derefter var der genopfyldning af hvad man nu kunne tænke sig :-)
Pris 12,5 £ inkl et Glencairn glas med Lagavulin print

Jeg vender tilbage med hvad Caol Ila Premium tour'en indeholder - skal på den i morgen :-)

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/
Last edit: 14 years 7 months ago by BigMac.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18710 by Hering
Hmmm... måske man skulle se at få besøgt Islay. Det der lyder i hvert fald spændende nok...

Fortsat god tur, knægte.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago - 14 years 7 months ago #18712 by BigMac
Så er Caol Ila Premium Tour overstået - og må indrømme den var ikke så god som turen i Warehouse'et på Lagavulin - men den var også svær at overgå
Ingen billeder for det første - Det er simpelthen dikteret af Diageo, men underligt at der ikke var nogen problemer med hos Lagavulin (selv om det også er Diageo)

Nå, men vi fik smagt på det varme øl, ca. 8% fik et par gode kig ind i Stills og fik næsen i både pot-ale og den ca 0% sprint i kedlen med al 'skidtet' i.... (føj)
Flg. produkter var på smagning:
1. Newmake 70,1%
2. Caol Ila Unpeated 8yo 64,9% - overraskende godt !!!! Der kommer en 10yo om et par måneder som vil blive spændende at prøve. Unpeated er i øvrigt lagret på first fill fade
3. Caol Ila 12 43%
4. Caol Ila Destillers Edition Moscatel Finish 43% (ikke lige min kop te)
5. Caol Ila DIstillery Only bottling NAS (ca. 10år) 58,4% Flot og krydret og et mix af både amerikansk og europæisk eg - LÆKKER!!!

Afslutningsvis gik der en dram rundt af Caol Ila Feis Ile 2009 på 58% en 12yo med 6mdr finish på sherryfad...Glemte lige at der også her fulgte et Caol Ila Glencairn glas med.... :-)

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/
Last edit: 14 years 7 months ago by BigMac.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18715 by per

Ingen billeder for det første


Sandsynligvis på grund af eksplosionsfaren. Caol Ila er langt fremme med både skiltning, og det rigtige udstyr installeret korrekt. Et destilleri er ligeså eksplosivt, som et raffinaderi eller en olieplatform.

Et kamera til brug i eksplosionsfarlige områder koster på den anden side af 10.000, men så er det også på min. 2M pixel.

Skulle der være nogen nørder her på sitet, kan I bare søge på ATEX direktivet.


Vh

En nørd"¦..

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18716 by BigMac

Ingen billeder for det første


Sandsynligvis på grund af eksplosionsfaren. Caol Ila er langt fremme med både skiltning, og det rigtige udstyr installeret korrekt. Et destilleri er ligeså eksplosivt, som et raffinaderi eller en olieplatform.

Et kamera til brug i eksplosionsfarlige områder koster på den anden side af 10.000, men så er det også på min. 2M pixel.

Skulle der være nogen nørder her på sitet, kan I bare søge på ATEX direktivet.


Vh

En nørd"¦..

Per


Nej, jeg kan leve med det - jeg har billeder fra da jeg var der tidligere i 2007 - og da ejede Diageo også stedet...og mærkeligt når man må tage billeder et andet Diageo-ejet sted (Lagavulin), ikke?
Selv personalet på Caol Ila synes det er underligt, da der tidl. har været tilladt, men kæmpen Diageo har vel slået til igen...

Flere andre destillerier er desværre ved at komme på 'no photography'-bølgen...håber ikke det fortsætter - andre igen tillader dog fotografering, men uden flash

Kiggede iøvrigt på dit fine ATEX direktiv, destilerier er ikke nævnt men skal vel puttes ind i en af de andre kategorier?

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18718 by Duffer
Jeg har været i flere Warehouse's hvor fotografering ikke var tilladt.
Forklaringerne var forskellige, men enkelte steder var det på grund af risikoen for eksplosionsfare.
Bullshit - I selvsamme Warehouses var der monteret ikke-godkendte Eex belysningskilder og andet ikke-Eex elektrisk udstyr.
Hvis man virkelig mener at områderne på et destilleri kan forårsage eksplosionsfare, bør områderne klassificeres, zoneinddeles og godkendes af myndighederne eller et uafhængigt klassificeringsselskab som f.eks Lloyds eller DNV.
Og så skal mobiltelefoner og andet elektrisk udstyr forbydes.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18719 by Peteys
Mobiltelefonen har jeg fået besked på at slukke mere end et sted, så den kender jeg udemærket.
På Glenmorangie var det tilladt at fotografere overalt, også med blitz (så vidt jeg husker) fotografering i nærheden af spiritsafe var dog overhovedet ikke tilladt. Men der var også gang i nogen af still'sene så dampene har sikkert været ret høje.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18720 by per

Kiggede iøvrigt på dit fine ATEX direktiv, destilerier er ikke nævnt men skal vel puttes ind i en af de andre kategorier?


Tjaaa man kan vel kalde det en form for kemisk industri, det er egentligt ikke det væsentlige, det afgørende er, at det i produktionen eller andre steder er risiko for, at der er eksplosive dampe. Et nydestillat er vel på 65-75% alkohol. Alkohol (ethanol) afgiver eksplosive dampe ved ca 13 °C, og antændes ved en temperatur på 363 °C. (se mere på: www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/22/ik.kort .[].229.html ).

Eksplosionsfarlige områder opdeles i zoner, afhængigt af hvor lang tid der er eksplosionsfare.

Zone 0: konstant, lang tid (mere end 1.000 timer/år)
Zone 1: Lejlighedsvist og under normale forhold (10-1.000 timer/år)
Zone 2: Sjældent, kortvarigt og på grund af en fejl (under 10 timer/år)

Jeg gætter på, at indvendigt i destillationsapparatet er der zone 0, i lokalet omkring zone 2. Warehouseet kan være lidt svært, men når der bliver stukket om, så vil der i en vis afstand af tønderne være zone 1, men resten vil være zone 2, der kan jo forekomme læk mm.

En længere udredning, men det korte og det lange, hvis man skal være sikker på, ikke at få de dyre dåber til at gå op i røg, skal man holde alle tændkilder udenfor.


Vh

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18721 by Duffer
Hvis det skal give nogen mening, skal man så forbyde alle personer at medbringe deres ikke klassificerede og ikke godkendte udstyr uanset om udstyret er tændt eller ej.
Og klassificerede områder skal være forsynet med Eex godkendt udstyr, hvilket er en temmelig bekostelig affære.

I Dalmores Warehouse hang der en almindelig lampe med glødepære som blev tændt på en almindelig afbryder.

Se + 1.800 billeder fra Lagavulin her: www.flickr.com/search/?q=lagavulin

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18722 by Duffer
Apropos: www.pressandjournal.co.uk/Articl ... 0?UserKey=

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18723 by per

Hvis det skal give nogen mening, skal man så forbyde alle personer at medbringe deres ikke klassificerede og ikke godkendte udstyr uanset om udstyret er tændt eller ej.


I zone 2 kan man, hvis f.eks. tester med en gasdetektor, bruge normalt udstyr.

Og klassificerede områder skal være forsynet med Eex godkendt udstyr, hvilket er en temmelig bekostelig affære.


Ikke nødvendigvis, nu kender jeg ikke de gamle engelske regler, men i DK måtte man indtil 1.1.2003 bruge ganske normalt udstyr i zone 2, bare det var min. IP44.


vh

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18724 by per
Lige et par billeder fra Caol Ila:
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18725 by Duffer
Jeg kender kun til MODU Code regler på offshore og petrokemiske installationer. I Zone 1 områder skal der være Eex Proof udstyr. I f.eks Mud Pit Rooms skal der være overtryk og der er en række regler for f.eks hvordan døre skal åbne, der skal være gastætte selvlukkende døre forbundet til et kontrolrum som er overvåget 24 timer osv. osv.
Det jeg mener er - hvis et destilleri skal klassificeres efter samme regler - så skal man køre den helt ud og efterleve alle regler. Det vil sige alle kameraer, mobiltelefoner osv skal blive i receptionen.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18726 by per
Jamen Duffer du har ret, men forskellen er, at man offshore, i hvert fald i DK, sige at alt på dækket er zone 1. Det er i praksis ikke tilfældet, det meste "“også på en produktionsplatform- er zone 2. Jeg har i øvrigt selv taget billeder med et helt normalt kamera på DAN F, dog behørigt i klædt en gasdetektor
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18727 by Duffer
I MODU Coden regnes der med tre zone inddelinger.
Hvis man vil nørde lidt med CENELEC og IEC regulativer mm., er der rig muligheder her:
www.ehawke.com/technical/cenelec.html
Se eventuelt også: www.hse.gov.uk/comah/sragtech/te ... eaclas.htm

Jeg har netop forespurgt i Skotland om man er pålagt forskellige foranstaltninger fra HSE.
Mere senere.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18728 by per

Jeg har netop forespurgt i Skotland om man er pålagt forskellige foranstaltninger fra HSE.


Det bliver spændende at høre, hvilke regler der er underlagt, det er nok de samme som i DK. Se mere på dette link fra AT: www.at.dk/sw5840.asp


vh


Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18732 by Macdeffe
Diageo har også opgraderet deres almindelige standardture.

Både på Talisker, Glen Ord or Royal Lochnagar var warehouse en del af standardturene. På Talisker er der også mulighed for en større tur end den normale (en gang om dagen)

Eksplosionsfaren på et destilleri er størst i Mill Room. Den er meget reel, det er nemlig sket før. Det er ren og skær af forsigtighedsgrunde at Diageo har forbuddet over hele destilleriet

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18733 by per

Den er meget reel, det er nemlig sket før.


Ved du hvor?

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 5 months ago #19094 by eriksenmartin
Jeg har også været på den warehouse-tour med Ian Macarthur. Det var virkelig en fed oplevelse - "foredraget", stemningen, vejret, selv at få lov at afproppe en tønde whisky på Lagavulin warehouse og så selvfølgelig selve whiskyen som der var rigeligt af.
Jeg kan varmt anbefale rundvisningen, det var Islay's største opmuntring omend bruichladdich også var en fornøjelse.
Jeg brugte tiden derovre på at se først Lagavulin, dernæst Ardbeg, Laphroaig, Bruichladdich og så Bowmore. Jeg nåede med stor begrædelse ikke forbi Caol Ila da de lukkede 2 timer før jeg havde sat i hovedet. Så der er endnu 3 destillerier derovre der står for tur næste gang turen går til Skotland.
Det kan klart anbefales med en tur til Islay - det var en super fed tur derovre!
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 5 months ago #19096 by Hering
Hmmm... Alan MacConnochie fra BenRiach/GlenDronach fnisede lidt af foto- og mobilhysteriet under sin smagning på WWW Falster. Som han sagde: "Indtil for ganske nylig var der åben ild under kedlerne - gad vide hvad der er sket, siden eksplosionsfaren er steget så voldsomt på det seneste..."

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.233 seconds