Stauning Whisky - Salg af de første flasker

More
15 years 3 hours ago #17777 by Stauning
Så er det snart muligt at sikre sig en eller flere af de første flasker Stauning Single Malt Whisky.

Tirsdag 31. marts 2009 kl. 17.00 aktiverer vi vores webshop. Der kommer et link på vores hjemmeside til webshoppen på mandag.

Fra webshoppen bliver det muligt at købe to forskellige varer:

- Stauning Single Malt Whisky "“ Traditional Reserve 1st Edition "“ Ejerbevis

- Stauning Single Malt Whisky "“ Peated Reserve 1st Edition"“ Ejerbevis.

Begge typer whisky bliver tappet på flaske præcis den samme dag i 2012 og bliver dermed de første flasker Stauning Whisky nogensinde - selvfølgelig nummererede.

Begge typer whisky bliver lanceret i et meget begrænset omfang. Der bliver nemlig kun ca. 750 flasker af hver.

Flaskerne bliver solgt efter først-til-mølle-princippet. Samtidig registrerer vi den rækkefølge, ordrerne kommer ind i, og det kommer til at bestemme, hvilket nummer der kommer til at stå på den købte flaske. Så jo før man køber, jo lavere nummereret whiskyflaske og ejerbevis vil man modtage.

Nedenfor er kort beskrevet, hvad man får med i købet af de to varianter:

Stauning Single Malt Whisky
Peated Reserve 1st Edition - Ejerbevis
- Ejerbevis
- 50 cl Stauning Peated Reserve 1st Edition - Cask Strengh
- Rundvisning i destilleriet for en person
Pris: 1195 kr.


Stauning Single Malt Whisky
Traditional Reserve 1st Edition - Ejerbevis
- Ejerbevis
- 50 cl Stauning Traditional Reserve 1st Edition - Cask Strengh
- Rundvisning i destilleriet for en person
Pris: 995 kr.

Ejerbeviset bliver afsendt inden for fem arbejdsdage. På ejerbeviset vil det fremgå, hvilket nummer der kommer til at stå på flasken.

Ud over at man ved købet af ejerbeviset sikrer sig en unik nummeret flaske af de første flasker Stauning Whisky nogensinde, så får man også en rundvisning i produktionen med i handlen.

Da vi i Stauning Whisky A/S selv udfører alle dele af produktionen - lige fra vi modtager kornet fra landmanden, til vi tapper på flaske - så vil en rundvisning give en fantastisk mulighed for at få indblik i alle whiskyproduktionens aspekter.

Det vil selvfølgelig være muligt at købe en rundvisning for eventuelle ledsagere.

Ejerbeviserne, vi sender til køberne, kan sagtens bruges som gave, da man godt kan overdrage det købte ejerbevis til en anden, uden at Stauning Whisky A/S skal involveres.

Vi er stolte over at kunne begynde forsalget af de første flasker, og vi håber, at ovenstående har gjort dig interesseret i at sikre dig disse unikke produkter.

Webshoppen åbner fire dage før, vi skal på whiskymesse i Kolding, hvor gæster får mulighed for at sikre sig vores 1st editions. Med mindre der bliver udsolgt inden messen.

Vi glæder os til at vise dig rundt i destilleriet - og til at se dig på whiskymessen.


Med venlig hilsen

Lasse Vesterby
Stauning Whisky A/S

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago - 14 years 11 months ago #17785 by Macdeffe
Ja så mistede jeg lige enhver respekt for Stauning

Jeg er inkarneret modstander af den tendens der, især i Danmark, er med at sælge Newmake til fuldstændig ublu (samler?) priser.

Ægte whisky fans støtter kvalitet og ikke forventninger.

1000kr,- flasken for 3 års (ca.) er jo dybt latterlig. Samlerpris

Hvis I vil lave whisky til samlere så hæld da æblejuice på flaskerne

Men alle der kender mit syn på bottle chasers forstår mig

Jeg ved godt jeg er i et meget lille mindretal, men så'n er det (Deffe non grata), der er sikkert nok fjolser der køber dette produkt


Måske lever jeg i en osteklokke men jeg bryder mig virkelig ikke om den her måde at lancere en ny malt på, det er bare uanstædigt

PENGE PENGE PENGE

"Rundvisnig for EN person" ?????????

Say no more

Jeg vil meget gerne støtte danske whiskyforetagender men jeg går altså lidt i baglås når jeg ser et PENGE indlæg som det her

Den kunne en bonderøv som mig sagtens have coined bedre

Mit første råd til Stauning : Fyr jeres salgsafdeling !

Hvorfor ikke lave et produkt der vil sælge sig selv på sin egen kvalitet ?

Dette her er i mine øjne rent bondefangeri

KEJSERENS NYE KLÆDER

Jeg er ellers 100% klar til at støtte enhver dansk whiskyproduktion men det første jeg forlanger er altså et minimum af anstændighed

PS :

Anstændighed : Se lige hvad St. Georges tager for deres 3 års






Jeg forespurgte en gang en forhandler (Cadenheads, Edinburgh) hvem i al verden der vil betale (100+ £) for den (efter min mening) skodsamlerwhisky der stod der på hans hylde og hans befriende ærlige svar var :

PEOPLE ARE SUCKERS

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 14 years 11 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago - 14 years 11 months ago #17786 by Duffer
Jeg vil prøve den mere "civiliserede" udgave :-)

Begge typer whisky bliver tappet på flaske præcis den samme dag i 2012 og bliver dermed de første flasker Stauning Whisky nogensinde - selvfølgelig nummererede.

Hvis man lagrer to forskellige destillater i to forskellige fade - hvordan ved man så på forhånd at de skal aftappes præcis den samme dag?
Det er vel Master Distiller'en der afgør hvornår den er mest egnet - eller?

Så jo før man køber, jo lavere nummereret whiskyflaske og ejerbevis vil man modtage.

Jeg har aldrig vist at det kunne have en betydning på smagen med et lavere nummer - så det må være en "samler" oplysning :-)

Stauning Single Malt Whisky
Peated Reserve 1st Edition - Ejerbevis
- Ejerbevis
- 50 cl Stauning Peated Reserve 1st Edition - Cask Strengh
- Rundvisning i destilleriet for en person
Pris: 1195 kr.

Hvis der er nogen der vil forudbetale 1195 kr for en halv liter 3-års forsøgs whisky som ingen kender kvaliteten af - ja, så fint med mig....
Med hensyn til rundvisning på destilleriet - ja, der vil jeg mene at man skal gøre så meget som muligt for at gøre sit produkt interessant. Og hellere tyve personer end én - det er ikke en udgift for destilleriet.

Det vil selvfølgelig være muligt at købe en rundvisning for eventuelle ledsagere.

Uanstændigt - hvis man har købt en flaske...

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 14 years 11 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17787 by Macdeffe
Duffer the Civilian

Deffe the Barbarian

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17788 by henrikslaug
Tror at Lasse Vesterby har taget noget af sit new-make og har sprøjtet det direkte ind i en større blodåre! Men synes også, at Den Dynamiske Duo er lige lovlige hårde ved den stakkels skribent. Vi kender sikkert alle sammen den situation, hvor man tror, at man er noget så genial - og så glemmer at se det fra en anden side....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17789 by Stauning
Hej

Vi er da kede af den modtagelse vores salgslancering har fået her på siden. Men alle er jo heldigvis frie til at have sin egen mening.

Det er da korrekt, at 995 og 1195 isoleret set er mange penge for en tre års whisky. Så hvis man hellere vil vente noget længere tid, til vi ude i fremtiden er klar til at sælge af en løbende produktion, så er man velkommen til det, og så vil prisen selvfølgelig blive lavere end en førsteudgave. Hvis man hverken er samler eller nysgerrig, så er det da den økonomiske bedste løsning.

Angående kommentarerne til penge og bondefangeri: Det er vel korrekt, at det til sidst er et spørgsmål om penge.
Men hvis man tror, at denne salgslancering udspringer af grådighed, så tager man fejl.
For at det har været muligt for os, at starte Stauning whisky destilleri, så er der selvfølgelig blevet foretaget nogle relative store investeringer i opstartsfasen. Desværre er vi, der står bag Stauning Whisky, bare almindelige familie-mennesker uden nogen pengetank i ryggen. Så for at få tingene til at hænge sammen, så kan vi ikke vente på et salg om 3, 5 eller 10 år.

Vi har overvejet folkeaktier og lignende og på den måde fra støtte fra interesserede.

I stedet har vi valgt at gøre den på en anden måde. En måde, hvor vi mener folk både får mulighed for at støtte projektet, og samtidig få en reel vare.

Vi glæder os meget til vi ude i fremtiden "“ ikke så langt væk "“ er fuldt kørende med den produktion der ender med 10års Stauning whisky. Og vi håber stadig at der her på siden blandt de mange whisky-entusiaster, er folk der finder vores projekt spændende, og vil benytte sig af muligheden for at komme med forslag og indspark til, hvordan man kunne lave en spændende whisky. Selvom penge skal hænge sammen, så skal der også være tid til leg og eksperimenter.

Vi er som tidligere nævnt på whiskymessen, og der er man meget velkommen til at komme hen og lufte sine meninger om vores projekt og salgslancering. Også selvom man ikke er enig.

Vi glæder os til at se jer.

Med venlig hilsen
Lasse Vesterby
Stauning Whisky A/S

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17790 by Lading

Ja så mistede jeg lige enhver respekt for Stauning

Jeg er inkarneret modstander af den tendens der, især i Danmark, er med at sælge Newmake til fuldstændig ublu (samler?) priser.

Ægte whisky fans støtter kvalitet og ikke forventninger.

1000kr,- flasken for 3 års (ca.) er jo dybt latterlig. Samlerpris

Hvis I vil lave whisky til samlere så hæld da æblejuice på flaskerne

Men alle der kender mit syn på bottle chasers forstår mig

Jeg ved godt jeg er i et meget lille mindretal, men så'n er det (Deffe non grata), der er sikkert nok fjolser der køber dette produkt


Måske lever jeg i en osteklokke men jeg bryder mig virkelig ikke om den her måde at lancere en ny malt på, det er bare uanstædigt

PENGE PENGE PENGE

"Rundvisnig for EN person" ?????????

Say no more

Jeg vil meget gerne støtte danske whiskyforetagender men jeg går altså lidt i baglås når jeg ser et PENGE indlæg som det her

Den kunne en bonderøv som mig sagtens have coined bedre

Mit første råd til Stauning : Fyr jeres salgsafdeling !

Hvorfor ikke lave et produkt der vil sælge sig selv på sin egen kvalitet ?

Dette her er i mine øjne rent bondefangeri

KEJSERENS NYE KLÆDER

Jeg er ellers 100% klar til at støtte enhver dansk whiskyproduktion men det første jeg forlanger er altså et minimum af anstændighed

PS :

Anstændighed : Se lige hvad St. Georges tager for deres 3 års






Jeg forespurgte en gang en forhandler (Cadenheads, Edinburgh) hvem i al verden der vil betale (100+ £) for den (efter min mening) skodsamlerwhisky der stod der på hans hylde og hans befriende ærlige svar var :

PEOPLE ARE SUCKERS



Hvorfor bruge krudt på dig, når "ham" fra nordsjælland med glæde betaler ti gange så meget for samme flaske og på samme tid går ti gange så lidt op i indholdet, den skal jo bare imponere naboen eller vises fre på kaminhylden.

Deffe, du er jo en svær kunde når du både vil have et ordenligt produkt og en fair pris :wink:

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17791 by Wallace
Jeg havde set frem til udmelding om priser og produkter fra Stauning Whisky, men jeg må da nok sige, at min interesse i at købe en eller flere flasker fordampede som dug for solen, da jeg så priserne.

Jeg synes, at det er fantastisk, at whiskyproduktion er i gang i Stauning, men jeg mener modsat også, at guld kan købes for dyrt. Jeg vil derfor desværre også undlade at benytte mig at "tilbuddet".

Jeg har fuld forståelse for, at det kræver store investeringer i opstartsfasen og også driftsomkostninger af en vis størrelse fremover. Jeg er af den mening, at man skulle have valgt at udstede aktier, så man kunne få dækket en stor del af sit kapitalbehov. Det ville også have givet mulighed for, at mange whiskyelskere kunne være blevet medejere af destilleret. Dette ville have givet mange ambassadører, som helt sikkert gerne vil aftage whisky, hvis kvalitet og pris står i et fornuftigt forhold til hinanden.

Jeg synes, at Stauning Whisky skal overveje, om ikke dette var en mere farbar vej end "kejserens nye klæder"-metoden.

Slainthe
Wallace

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17792 by Macdeffe
Personligt ville jeg nok vælge den første aftapning når jeg syntes der er et fad i lageret der er klar til det

Det bliver jo jeres første præsentation af produktet Stauning

Jeg kan da sagtens forstå at man har kapitalproblemer, for man producerer jo idag og har først et produkt langt ude i fremtiden

Og det vil da give en god kapitalindsprøjtning hvis man kan sælge ca. fire fade for over 1.6 millioner kroner mens det stadig er newmake

Andre destillerier har valgt at sælge fade for at klare sig igennem opstartsfasen . Mange steder har man kunnet købe fade for ca. 10000 kr. (der kommer så aftapning + told og moms oveni)

Jeg ved der en del der har bestilt St. Georges første aftapning, der kommer om ca. et års tid skulle jeg mene. Her var prisen ca. 30 £ flasken. Nogen af jer der har købt dette kan måske komme med de helt rette fakta her

Selv har jeg valgt at "støtte" Bruichladdich i sin tid ved at købe et fad der. Det kostede ca. 8500 kr (Port Charlotte)

Hos Bladnoch fik jeg 5% andele i to fade for 130 £

Jeg syntes prisforskellen er bemærkelsesværdig, men folk bestemmer selvfølgelig selv hvad de vil bruge deres penge på

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17793 by Duffer
Jeg er ikke i tvivl om at folk er interesserede og mange vil bakke op omkring projektet. Denne side er fyldt med entusiaster med hver deres indgangsvinkel, interesser og erfaringer. Nogen er vilde med trækassen og certifikatet - andre er tilfreds med en billig påklistret etiket.
I bund og grund vil jeg mene det er indholdet der tæller, men når man prissætter et produkt som jeres i den meget høje ende, vil det give en hvis feedback her på siden.
Personligt ville jeg aldrig betale den slags penge for 3-år gammel whisky - uanset destilleri, men det er fint med mig hvis andre vil.
Det der til gengæld lyder det helt forkert i mine ører når en rundvisning for en ledsager skal koste penge!! :-(
Man beder folk om 1195 kr. forud og så når man afhenter skal konen/kammeraten lige smide lidt i kassen?
Hvis man starter et projekt som dette, så er det som du skriver, ikke for pengenes skyld.
Jeg kan også forestille mig store omkostninger og masser af arbejde - specielt når det er privat projekt. Men så må det også være fordi det er noget man brænder for? Vil det så ikke være en glæde at dele ud af sin viden og dermed give folk en oplevelse som går fra mund til mund? Det er da den billigste og bedste reklame der findes....
Held og lykke med projektet.... :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17795 by Peteys
Jeg vælger at se tingene ud fra det synspunkt at samlerne kan få lov til at betale destilleriet den høje pris, istedet for at de ender på Ebay til skyhøje priser.
Det har jeg det fint med.
Hvis så det betyder at jeg må vente til aftapning nr 2-3 stykker med at smage fint nok. De 3-4årige whiskyer jeg har smagt (få) har været af svingende kvalitet, så fint nok hvis de bare får lov til at stå i en samlerflaske der aldrig bliver åbnet :D

Når der kommer noget på markedet der er super får vi jo nok det at vide :D

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17815 by Bertelsen.Biz
Jeg har bestilt :D

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17839 by caskdk
Jeg bestiller på messen og vil gerne støtte danske projekter....... :D

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17840 by uldall
Har også købt, er man entusiast kan man ikke komme udenom at støtte et godt initiativ.
Meget spændende og alt lykke og held til Stauning drengene, og prisen ja...... hvad fan.... Duffer og Deffe :P intet i livet er gratis :roll: , og lur mig jeg tror sku at de får lavet en glimrende Whisky på kanten af Ringkøbing Fjord.

Hej på messen i dag lørdag.
Slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17854 by Macdeffe
Udover entusiast er jeg også forbruger

I løbet ad de sidste 5-6 år er prisen på officielle aftapninger af særlig karakter exploderet. 3-4 doblet. Se bare Ardbeg.

Jeg har ikke noget imod at støtte gode initiativer og med mit forbrug af whiskyindkøb ved jeg sagtens at intet er gratis. Men når tingene koster 3 gange prisen af hvad jeg bedømmer som rimeligt så vælger jeg altså at bruge min ret som forbruger til at gå ud og støtte andre forehavender der har vist de er villige til at sælge whisky til mere fair priser. Og her er jeg altså rimelig konsekvens og principfast

Men så længe der er folk til stede som desværre går ud og køber til ublu priser så forsvincer de desværre ikke.

Derudover så står en forening som Kræftens Bekæmpelse altså højere på min liste når jeg skal dele penge ud til velgørenhed

Deffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17863 by Bluefox22
Om man vi købe Stauning eller ej, er vel helt op til den enkelte.
Men inden Macdeffe nu kammer helt over i sin iver efter at retfærdiggøre sit fravalg, har jeg lige et par spørgsmål/kommentarer:

"Ægte whisky fans støtter kvalitet og ikke forventninger."
Fair nok at du ikke vil købe, men gør det dig til mere whisky fan end jeg er ?

"Hvis I vil lave whisky til samlere så hæld da æblejuice på flaskerne
Men alle der kender mit syn på bottle chasers forstår mig "
Så os der køber er altså klassificeret som samlere/bottle chasers ?

At du fravælger Stauning er dit valg, men at det samtidig giver dig behov for at nedgøre andres valg fatter jeg ikke.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17864 by Macdeffe
Kære Bluefox

Det kan måske lyde lidt hårdt at jeg nedgør Stauning, men det er nu heller ikke Stauning specifikt jeg er ude efter men en tendens generelt (udover jeg har meget svært ved at forstå at man kan vælge aftapningsdato på forhånd). Og nu har Stauning altså hoppet med samler vognen og må stå for skud

Og selv om du skriver jeg ikke må nedgøre og kritisere jer der faktisk køber, så er det nok faktisk jer der burde stå for skud end Stauning selv

Jeg ser ganske enkelt at man interesserer sig mere for for indholdet en selve indpakningen. Og folk der intesserer sig for indholdet er altså i min verden større whiskyfans end folk der intesserer sig for etiketter

Da jeg startede med at intesserer mig for whisky havde jeg faktisk råd til meget mere af det der blev aftappet end jeg har idag. Så markedet har altså bevæget sig i den forkerte retning set fra min stol. Så det er altså af ret selviske grunde jeg kritiserer her.

Der er faktisk en reel riskiko for at jeg ser mig nødsaget til at hopppe af vognen. For på et eller andet tidspunkt vil der jo ikke være noget af det jeg gerne vil have jeg har råd til at købe.

Man ser jo også at whiskynyt.dk får flere og flere indlæg om priser på whisky og hvor man finder billige flasker og færre og færre indlæg der faktisk handler om hvordan stadset nu faktisk smager. Det tror jeg ikke er en tilfældighed

Hvorfor har jeg ikke ret til at kritisere alle jer der gør whisky dyrere ?. Det er jo netop andres valg her der er med til køre en udvikling som jeg syntes går i den forkerte retning. Så jeg ser alt mulig grund til at nedgøre den

I støtter jo en udvikling som går imod mine interesserer og det ser jeg absolut ingen grunde til at takke eller falde for halen for!. Snarere tvært imod. Jeg syntes i graver både jeres egen grav og min med

Så min respekt er altså ikke ret stor.

PS : Man vælger at reklamere på et debatforum, og så vil jeg altså have lov til at komme min ikke særlige positive holdning

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17867 by ClausB
Jeg har interesseret mig seriøst for whisky i omkring 14 - 15 år. I den periode har priserne udviklet sig på en måde så jeg ofte overvejer at droppe denne hobby. I dag kan det jo næsten være svært at finde interessante flasker for under 800 kr. Jeg kan forstå at priserne på whisky fra nedlagte destillerier stiger i takt med at lagrene svinder, men at virksomheder der masseproducere kan slippe afsted med absurde overpriser er trist. Måske burde man "sortliste" de værste selvom det vist ikke gør den store forskel.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17870 by Ronnie
Jeg er enig med dem der siger, at den generelle prisudvikling på de mest populære whiskies går hen imod det absurde. At Ardbeg kan slippe afsted med at tage kr. 5.000+ for en enkeltfadsaftapning - og sælge skidtet - er imo ufatteligt, selv om jeg synes Ardbeg laver en kanongod whisky. Her kan man som forbruger reagere med at fravælge sådanne produkter, og før eller senere vil tendensen vende. Det kan vi jo se ud fra de historiske svingninger, som altid har været i whiskyproduktionen.

Vedrørende Stauning synes jeg dog, at det forholder sig lidt anderledes. Det er deres allerførste udgave, og prisen er ikke lige så vanvittig, som vi f.eks. så med Braunstein. Det er klart, at fortsætter de med at prissætte deres whiskies på samme niveau, får de problemer. Men lige det her tilfælde synes jeg godt kan forsvares. Jeg er derfor imellem dem der har købt, selv om jeg godt kan følge Deffes argumentation et godt stykke hen ad vejen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17886 by Bluefox22
Macdeffe...

"Og folk der intesserer sig for indholdet er altså i min verden større whiskyfans end folk der intesserer sig for etiketter "
Hvordan i alverden kan du vurdere hvilke interesser jeg har ?

Jeg vil medgive at Stauning formodentlig ikke kan bibeholde dette prisniveau fremover, men opstart af et destilleri er altså ikke gratis, og kan mit beskedne indkøb være med til at sikre endnu et positivt bidrag til whiskyverdenen er jeg ganske tilfreds.
Modsat dig, har jeg absolut ikke opfattelsen af at folkene bag Stauning har valgt at producere whisky, for at blive hurtige millionærer. Tværtimod har jeg mødt en passion og gåpåmod som jeg ikke har set mange andre steder.
At de så tilmed har fået ganske pæne tilbagemeldinger på deres første produktion, gør absolut ikke min interesse mindre.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17890 by Macdeffe
Bluefox22..

Jeg tror aldrig vi bliver enige om at dit indkøb er "beskedent". 1000kr er mange penge for mig

Og jeg tror ikke vi kan blive enige om hvad ting skal og må koste og om hvad det er rimeligt at tage for tingene.

Og jeg er ikke overbevist om at man uden videre kunne sælge 3års whisky for 1000/1200 kr flasken jeg er derimod ret overbevist om at det kan man kun fordi det har den rette etikette

Hvis prisen havde været omkring de 250-300 kr flasken som jeg anser for en rimelig pris så ville jeg måske også overveje at købe en flaske. Dem, der som dig, der så gerne vil støtte, kunne jo så betale en frivillig check på 1000kr oveni

Ja, for os få der ikke sådan er villig eller stand til at betale meget høje whiskypriser er jo dem der kommer til at lide under det optrukne prisniveau. Jer der har købt har jo bevist at i betaler uanset prisniveauet er urimeligt.


Bestemt ikke en udvikling jeg er tilfreds med, men jeg har også længe været irriteret over at det er samlerne der sætter prisen og ikke drikkerne. Man kan da håbe at finanskrisen får priserne til at sænke sig

mvh MacDeffe

PS Indtil videre har jeg ikke andet at vurdere din interresser udfra dine posts i denne tråd. Men det at du er villig til at købe til disse priser så falder de ikke sammen med mine interesser. Tværtimod

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17892 by JustAgirl

Og jeg er ikke overbevist om at man uden videre kunne sælge 3års whisky for 1000/1200 kr flasken jeg er derimod ret overbevist om at det kan man kun fordi det har den rette etikette

Hvis prisen havde været omkring de 250-300 kr flasken som jeg anser for en rimelig pris så ville jeg måske også overveje at købe en flaske. Dem, der som dig, der så gerne vil støtte, kunne jo så betale en frivillig check på 1000kr oveni


250-300 kr for en flaske det ville da være fedt men det er desværre ikke virkelighed.
Mange af de større distellerier i skotland kan måske tillade sig at sælge en flaske til den pris men de har så også navnet og muligheden for at komme verden rundt med deres produkter på ingen tid.

Stauning er det eneste danske distelleri og nyopstartet (eller næsten) med den tid og den energi de ligger i deres arbejde kan jeg nu godt forstå at prisen ligger hvor den ligger.
Der er vel ingen der siger at prisen bliver deroppe efter de første flasker er kommet på gaden.
Det har vel lidt at gøre med udbud og efterspørgsel.

/Ulla

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17893 by Macdeffe

250-300 kr for en flaske det ville da være fedt men det er desværre ikke virkelighed.


Næ desværre, det er ønsketænkning. Og dog

Der er ikke så mange andre nystartede distillerier at sammenligne med. Men umiddelbart syntes jeg godt man kan tillade sig at sammenligne med følgende :

Både St. George og Kilchoman sælger under 3 års sprit.

Kilchoman tager 20 £ for 3*5cl. 1måned, 1år, 2år
St George tager 12 £ for 20cl 18 måneders og 27 £ for ditto 70cl, de laver også likør+newmake

Daftmill sælger intet endnu og har ikke offentliggjort nogen salgsplaner. Det er over 3år

For os der var på St. George kunne vi forudbestille en flaske af deres første 3års aftapning for 30 £ (Det er 255,- i dagens kurs)

Det var i August 2008 og aftapningen kommer til December 2009

Jeg har været så heldig at smage fadprøver fra alle tre steder og det holder en meget høj kvalitet

Omkring årtusindeskiftet købte jeg Arrans første aftapning hos Juuls for omkring 350,-. Tæt på det dårligste jeg nogensinde har smagt

Ingen af disse destillerier anser jeg for at være specielt store eller være i stand til at komme verden rundt på ingen tid.
Men I hvert fald de tre Skotske og især Kilchoman, da den er fra Islay, har dog den fordel at deres geografiske placering gør at de automatisk bliver markedsført lidt af sig selv

Jeg ved at folkene bag disse steder også ligger tid, energi og entusisme i deres arbejde

Til gengæld så man at Glengyle gik overbord, desværre

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... le&sid=454

Deres de facto første aftapning blev dog solgt som 3+ års aftappet fra distilleriet gik dog til mere rimelige penge, var det 50 £ ?

Og til gengæld solgte de Hazelburn til under 400,- for den første aftapning, det var en 8års

Hazelburn/Glengyle har dog Springbank som producent/ejer, hvilket automatisk giver en meget stor fanskare

Denne mindre sammenligning siger at prisen ikke er NØDT til at være astronomisk for førstegangsaftapninger. Tværtimod

Det eneste destilleri jeg kan komme i tanke om her ud over er Penderyn. Så vidt jeg kan huske var de ikke helt billige, og jeg mindes at have set nogen (eller én) helt urimilige høje priser for single cask aftapning(er) fra dem. Men dem hører jeg ikke meget om ellers

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17894 by BigMac

Det eneste destilleri jeg kan komme i tanke om her ud over er Penderyn. Så vidt jeg kan huske var de ikke helt billige, og jeg mindes at have set nogen (eller én) helt urimilige høje priser for single cask aftapning(er) fra dem. Men dem hører jeg ikke meget om ellers
MacDeffe


Det må være denne du tænker på:
www.thewhiskyexchange.com/P-9496.aspx
www.welsh-whisky.co.uk

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17895 by Macdeffe
Deprimerende læsning

Jeg lavede lige for sjov en søgning på Bowmore samme sted. Sådan kan det gå

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17899 by JustAgirl

Kilchoman tager 20 £ for 3*5cl. 1måned, 1år, 2år


Synes kun jeg har set ovenstående til £25 men det gør vel ikke sagen bedre.

Det er meget godt du nævner alle de skotske distellerier. De har vel også en reklame i sig selv, netop at de er fra Skotland + de er nød til at holde prisen på et reelt niveau på grund af konkurencen.

Hvad jeg kender til England/Skotland har de heller ikke så høje skatter og afgifter som vi har herhjemme, det hjælper jo lidt på prisen for deres vedkommen men synes whisky stiger betragligt i pris når det kommer på de danske hylder i butikkerne (og her tænker jeg ikke på slagtilbudende i Kvikly).

Synes efterhånden vi svømmer i skatter, afgifter og nye regler hver dag -hvilke heller ikke hjælper når en ny forretning eller virksomhed skal startes op og holdes kørende.

/Ulla

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17900 by Duffer

Stauning er det eneste danske distelleri

Næsten - www.braunstein.dk/_destilleri-da ... TER/Whisky

Hvad jeg kender til England/Skotland har de heller ikke så høje skatter og afgifter som vi har herhjemme, det hjælper jo lidt på prisen for deres vedkommen men synes whisky stiger betragligt i pris når det kommer på de danske hylder i butikkerne

Ja, afgiften er lavere i UK, men man behøver ikke gå længere tilbage end den anden tråd med Black Bull hvor prisen var hhv 1.400 og 592 mellem DK og UK på en enkelt flaske. Det er vist ikke kun afgifter det hele... :wink:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17901 by Peteys
Der er vist noget med at Ørbæk bryggeriet også vil lave whisky. Men om de er gået i gang ved jeg ikke.
Derudover er der det bornholmske projekt som er over tre år gammelt (se beskrivelse i sidste forrige nummer af Malten)

Det giver så 4 Danske destillerier... Ikke lige Skotske forhold, men mere end Irland :D

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17902 by Macdeffe
Afgiften i DK er 150,- pr. liter ren alkohol

Afgiften i UK er 21.35 £ pr. liter ren alkohol

afgiften i UK er altså noget højere i UK end i Danmark, selvom de nærmer sig hinanden med de faldende pundkurser

Til gengæld er momsen kun 16% i UK mod 25% i DK

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17903 by Duffer
En flaske 0.7 liter alkohol belægges i Tyskland med 3,65 € / 28 DKK ved en alkoholstyrke på 40% - momsen er 19 %.
Man skulle umiddelbart tro at lave afgifter medførte større forbrug, men faktisk er 2006 niveauet det laveste i 16 år.
Ved flere større forhandlere er prisen på hyldevarer blevet sat ned som en reaktion på den faldende pund kurs.
Det er vist ikke slået igennem herhjemme....

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.371 seconds