Fransk Single Malt

More
17 years 4 months ago #9964 by MichaelLarsen
Var ude og køre en tur i weekenden, og faldt over en flaske, der bestemt må prøves til vores næste smagning.

Single Malt Whisky de Wambrechies.

Har fået snuset mig frem til, at den er lavet på et destilleri, som normalt laver Genever. Har fundet en enkelt halvprivat bedømmelse, som ikke var videre flaterende for indholdet, men vil jo gerne have lidt mere info med i klubben inden den skal smages.

Er der nogen der har et fornuftigt input...ud over evt at hæde den i vasken??

Michael Larsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9966 by Hering
Replied by Hering on topic Fransk Single Malt
Nej, men det er absolut ikke al fransk whisky man skal kimse ad. Der findes fremragende (og p....dyre) whiskies fra eks. den meget excentriske Michel Couvreur. Se evt. her:
a-vinstouw.dk/group.asp?group=38&sub=37

Samme sted kan man i øvrigt også købe spændende (og relativt billige) aftapninger fra mere kendte destillerier fra den uafhængige aftapper Vinmonopolet:
a-vinstouw.dk/group.asp?group=39&sub=37
Jeg har ikke smagt nogle af sidstnævnte, men har en aldeles fortræffelig Macallan fra samme firma. De er i øvrigt ikke bange af sig. De har skrevet Glenfarclas på deres aftapning. Godt etiketten er på dansk :-)

Hering

Tilføjet: HOV - der er lagt flere flasker på websiden efter i går eftermiddags, så nu er også Macallan med. Den Macallan jeg har er ganske vist i en (rund) standardflaske med skruelåg, og ikke i de afbildede firkantede flasker. En meget fyldig sag, selv om den desværre er vandet ned til 40%.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9968 by jones
Replied by jones on topic Fransk Single Malt
Hering - Wambrechies er fransk whisky i den forstand at den fremstilles i Frankring.

Michel Couvreur har et firma i Frankrig som laver forskellige aftapninger af skotsk whisky. Det bliver vel ikke til "fransk whisky" af den grund, lige så lidt som Juuls Vinhandels aftapninger fra Skotland kan kaldes "dansk whisky."

Så kan der tilføjes at Couvreurs ting - som jeg har smagt en del af - bl.a. på en tidlig dansk whiskymesse - gennemgående er uninteressante, dels på grund af de lave spritprocenter, dels på grund af de høje priser for no-name mystery malts.

Hans "gimmick" skulle være "whisky som i gamle dage," men det er ikke de gode gamle dage han har fat i. Generelt er hans ting sprittede (trods de lave procenter), bastante og unuancerede.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9969 by Hering
Replied by Hering on topic Fransk Single Malt

Hering - Wambrechies er fransk whisky i den forstand at den fremstilles i Frankring.

Michel Couvreur har et firma i Frankrig som laver forskellige aftapninger af skotsk whisky. Det bliver vel ikke til "fransk whisky" af den grund, lige så lidt som Juuls Vinhandels aftapninger fra Skotland kan kaldes "dansk whisky."

Så kan der tilføjes at Couvreurs ting - som jeg har smagt en del af - bl.a. på en tidlig dansk whiskymesse - gennemgående er uninteressante, dels på grund af de lave spritprocenter, dels på grund af de høje priser for no-name mystery malts.

Hans "gimmick" skulle være "whisky som i gamle dage," men det er ikke de gode gamle dage han har fat i. Generelt er hans ting sprittede (trods de lave procenter), bastante og unuancerede.

Jeg regnede med, at nogen ville komme efter mig for dette. Men: Ja, og så alligevel ikke helt. Couvreur har selv foranlediget plantning og dyrkning af bl.a. den gamle sort Bere Barley i Skotland. Han har også i visse tilfælde været med omkring destilleringsprocessen. Whiskyen har oftest af (navne)lovpligtige grunde ligget på fad de første tre år i Skotland, men er derefter blevet hentet til Bourgogne, hvor det er viderelagret og tappet på flaske.

Dine kommentarer om kvaliteten er også hvad jeg har hørt om de tidligere aftapninger, men har til gengæld også hørt, at der er rettet væsentligt op på det. Har ikke selv smagt dem. Endnu.

Indenfor vinverdenen taler man meget om de danske vinbønder. Også når man taler om de, der bor i Frankrig - f.eks. Knud Kjellerup (tidl. Østjysk Vinforsyning) på Domaine Albert Sounit i Bourgogne. Bevares - det er franskdyrkede druer, gæret og lagret i Frankrig - men det er stadig en dansker der har lavet, og kontrolleret det. Selvfølgelig er der forskel på en dansk/dansk vin og en fransk/dansk vin - også i hvad man kan kalde det.

Så du har ret. Men der er i mine øjne stadig en væsentlig forskel på om der er tale om passive udenlandske penge, eller aktiv udenlandsk indsats i produktionsprocessen. Måske Couvreurs stil kunne give et fingerpeg om hvordan den 'rigtigt' franske whisky ville falde ud?

Kan vi lande den der?

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9970 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Fransk Single Malt
Jeg tømte et par flasker sidste år, den 2. og 4. December

De fejlede ikke noget

/ www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=1186 )

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9972 by jones
Replied by jones on topic Fransk Single Malt
Du skriver at Couvreur i "visse tilfælde" har været med til andet end bare at vælge fade, men det er nu kun en forsvindende lille del de fade som han har udgivet.

Hvis du synes, så kan vi godt kalde det "fransk" whisky, men aldrig fransk whisky.

John Glazier fra Compass Box er amerikaner med omfattende fransk vinbaggrund. Mon ikke begge dele præger hans whisky-arbejde? Men det er stadig entydigt skotsk whisky udfra enhver rimelig definition.

Du nævner at Couvreur henter sine fade hjem til Frankrig til videre lagring. Det bliver whiskyen heller ikke mere "fransk" af.

Husk at "terroir" (miljøets påvirkning af fadenes indhold under lagring) er et universelt accepteret begreb i vinverdenen, men ikke når det gælder stærk spiritus.

Caol Ila (f.eks.) kører næsten hele produktionen til lagring på fastlandet straks efter destillering på Islay. Det bliver ikke til Highland whisky af den grund.

Det er vel ikke uvæsentligt at holde fast i basale definitioner. og det bliver næppe mere basalt (og banalt) end: Whisky fremstillet i Frankrig er fransk whisky og whisky fremstillet i Skotland er skotsk whisky.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9974 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Fransk Single Malt
Men ifølge SWA må Coevreur's whisky ikke kaldes Scotch :-)

MacDeffe :-)

(Men jeg er ligeglad hvad den kaldes, bare det kan drikkes ... :-) )

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9975 by jones
Replied by jones on topic Fransk Single Malt
Steffen - Hvad er det som du mener gør at Couvreurs varer ikke må kaldes skotsk whisky?

At han henter fadene til Frankrig efter tre år er ikke diskvalificerende.

SWA har foreslået at skotsk whisky skal være lagret udelukkende i Skotland, men dette forslag er ikke vedtaget endnu.

Couvreur vælger ikke at markedsføre det som skotsk whisky, men der er vist ikke noget der forbyder ham at gøre det.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9976 by Hering
Replied by Hering on topic Fransk Single Malt
Jeg er overordnet enig i dine konklusioner og bemærkninger.

Hvis du synes, så kan vi godt kalde det "fransk" whisky, men aldrig fransk whisky.
John Glazier fra Compass Box er amerikaner med omfattende fransk vinbaggrund. Mon ikke begge dele præger hans whisky-arbejde? Men det er stadig entydigt skotsk whisky udfra enhver rimelig definition.

Ja, efter formelle klassiske definitioner, men i tilfældet John Glazier er stilen (som vel var det Michael Larsen spurgte til) vel knap så klassisk.

Du nævner at Couvreur henter sine fade hjem til Frankrig til videre lagring. Det bliver whiskyen heller ikke mere "fransk" af.

Husk at "terroir" (miljøets påvirkning af fadenes indhold under lagring) er et universelt accepteret begreb i vinverdenen, men ikke når det gælder stærk spiritus.


Terroir har intet med lagringen at gøre, men har specifikt at gøre med jordbundsforholdene (kalk, grus, granit etc.), og vinstokkenes evne og mulighed til at søge og opsuge vand og næring derfra. Jo dybere rødderne går (efter vand), desto større potentiale for udpræget terroirpræg. Faktisk findes der mange vinbønder, som bevidst skærer rødderne i overfladejorden, for derved at minimere indflydelsen fra store regnskyl og overfladejordens påvirkning.

Min bemærkning omkring lagringen var egentlig tænkt som en parallel til de diskussioner der ind imellem har været omkring koncentration henholdsvis fordampning af vand eller sprit, som følge af mere eller mindre ekstreme vejrlig (eks. et fad i en kold og fugtig kælder i Skotland vs. oppe under taget i en varm lade i Kentucky). Jeg tænkte, at det måske kunne have samme relevans i Frankrig. Måske ikke.

Caol Ila (f.eks.) kører næsten hele produktionen til lagring på fastlandet straks efter destillering på Islay. Det bliver ikke til Highland whisky af den grund.


Nej, det er et godt eksempel. Men som jeg husker dine egne udtalelser, eks. ved Julestuen på Cockney, så er det heller ikke på den baggrund man skal argumentere med skumsprøjt og saltvand i smagen.

Det er vel ikke uvæsentligt at holde fast i basale definitioner. og det bliver næppe mere basalt (og banalt) end: Whisky fremstillet i Frankrig er fransk whisky og whisky fremstillet i Skotland er skotsk whisky.


Det er vi enige om. Min pointe (som ikke kom særlig godt igennem i det første indlæg) i relation til Michaels spørgsmål var blot, at der med sikkerhed kunne forventes stilmæssige afvigelser fra 'klassisk' skotsk whisky, men at disse ikke nødvendigvis alene skal tilskrives fransk byg, fransk vand, fransk gær etc.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • André
  • Visitor
  • Visitor
17 years 4 months ago #9977 by André
Replied by André on topic Fransk Single Malt
Hvis SWA får deres vilje gennemføt til lov, er der ikke blot hele lagringsperioden, men også selve aftapningen der skal ske i Skotland, før whisky må kaldes skotsk...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9978 by jones
Replied by jones on topic Fransk Single Malt
Carsten - Nu kan jeg se hvorfor vi kom til at tale forbi hinanden.

Du anvender den "statiske" definition af terroir: "a static factor whose chemical manifestations do not diverge substantially from the time the wine stops fermenting"

Jeg anvender den "dynamiske" definition som også rummer mulighed for at: "chemical aspects evolve significantly during maturation precisely because of something inherent in the terroir"

(citater fra Wines & Vines, juli 2003)

Her er terroir ikke bare jordbundsforhold og dræning under druernes vækst, men miljøet lidt mere generelt - også temperatur, luftfugtighed, højde, m.m. under lagring.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9979 by dmwa
Replied by dmwa on topic Fransk Single Malt
Michel Couvreur er mig bekendt belgier - bare for at forplumre det hele.....

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9980 by Duffer
Replied by Duffer on topic Fransk Single Malt

Michel Couvreur er mig bekendt belgier - bare for at forplumre det hele.....

Det ser ud til du har ret Flemming :-)

"Michel Couvreur is a Belgian wine negociant who exports Scotch Whisky to the continent and ages it in Burgundy wine cellars in high-end sherry casks."

www.mcgees.org/malts/michelcouvr ... tered.html

og

THE WINERY
"Born in Belgium but having chosen to build his house in Burgundy, Michel Couvreur, one of the last of the artisanal producers of Scotch Whisky in the world, started as a wine trader in 1951 before taking an interest in whisky in 1978.

During that time, he took frequent trips to England and Scotland before moving there. He became involved in the production of whisky but kept his cellar in Bouze-lès-Beaune and it is there, midway between the Andalusian vineyards and the Scottish Highlands, that the fabulous beverage ages in rare old sherry casks.

Following the Scottish tradition, Michel Couvreur's whiskies improve with time in barrels impregnated for decades by the powerful and voluptuous Sherry, Andalusian Jerez or Bourbon. His cellar is even said to hide the most fabulous whiskies ever made.

His handcrafted whiskies, recognized as the epitome of excellence, are made with the most ancient strains of cereals and Loch Katrine or Pentland Hills water. Their elegance and smoothness make them a delight to the whisky connoisseur."

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9981 by jones
Replied by jones on topic Fransk Single Malt
Flemming + Michael - Ja, MANDEN er født belgier, men som det delvis fremgår af Michaels citat, så forlod han Belgien i 1956 og flyttede forretningen til dels London, dels en ejendom i Frankrig ved Bouze les Beaune i bourgogne-distriktet.

Han flyttede fra London til Skotland i 1964, men har beholdt sit franske hovedsæde, som bl.a. bruges som lager til vin og whisky.

Derfor taler vi om Frankrig i forbindelse med hans whisky, som aldrig ser skyggen af Belgien under modningen.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9982 by Hering
Replied by Hering on topic Fransk Single Malt
Pyha - jeg var lige ved at blive forvirret...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9983 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Fransk Single Malt
....altså, der sad 4 mænd på en tømmerflåde..... :lol: 8) :lol:

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9985 by Laur
Replied by Laur on topic Fransk Single Malt
Så lad os kalde det Belgisk Whisky.................. :|

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.349 seconds