Whiskykup i supermarkedet

×

Poll: Ville du købe en "ukendt" single malt i supermarkedet?

GØR DET ALLEREDE
1 33.3%
JA
No votes 0%
NEJ
2 66.7%
Total number of voters: 2 ( Kim_M, McKermit )
Only registered users can participate to this poll
More
20 years 1 month ago #989 by Kim_M
Der findes en salgskanal for whisky i Skotland, der ikke har helt sit mage andetsteds. I de store supermarkeder i Skotland (fx Tesco og ASDA) finder man ofte whiskyer med navne, som vi ofte ikke vil kunne genkende fra de danske hylder. Whiskyerne her sælges til lave priser, og ofte er der virkelig nogle kup at gøre. Disse whiskyer er brands, der er forbeholdt supermarkeder, men natuligvis kommer de fra nogle af de destillerier vi kender og elsker. Med lidt tålmodighed, detektiv-sans og motivation kan man med et kvalificeret gæt sætte navn på, hvilket destilleri hver af disse whiskyer må have kommet fra.

Whyte and Mackay (W&M) producerer flere af disse supermarked-whiskyer og ofter under deres datterselskabs navn "Longman Distillers, Edinburgh" Her præsenteres et par eksempler. Disse whiskyer er højst sandsynligt fra W&M da labelen afslører at whiskyens (også W&Ms) 'Master Blender' er Richard Paterson. Richard blev valgt som Året i 2003 af "The Whisky Magazine" (Se www.thedalmore.com/cigar_lounge/ ... lender.htm ) Han bor i øvrigt ganske tæt på Dalmore Distillery.

KUP

- Ardnave 12yo, Single Islay Malt, Un-chillfiltered, Tesco £15.49 (170 DKK)
Der er her sandsynligvis tale om en Bruichladdich. To spor peger i den retning. For det første var Bruichladdich eget af W&M på det tidspunkt hvor denne whisky må have været blevet destilleret, for det andet er "Ardnave" en halvø på Islay, der ligger umiddelbart nord for Port Charlotte - 'The Laddies' hjem.

- Glenfoyle 12yo, Single Highland Malt, Tesco £ ? (ca. £14-17)
- Glenfoyle 17yo, Single Highland Malt, Tesco £ 22 (245 DKK)
Selvom at dette navn tidligere har været brugt om whisky fra Tullibardine (der i sin tid overtog det oprindelige Glenfoyle Distillery) er dette sandsynligvis en Dalmore, da labelen lover highland og ikke speyside malt. W&M har kun to destillerier i Highland-området: Fettercairn og Dalmore. Jeg har selv købt en flaske af den 17-årige Glenfoyle (*snupper lige et glas*) og smagen ligner Dalmore, selvom Fettercairn kan have mange ansigter. Jeg besøgte Fettercairn i september, hvor jeg smagte ca. 8 Fettercairn (forskl. fade og aldre), og de var indbydes meget forskellige, så jeg kan endnu ikke helt afvise at de kunne være Fettercairn, men jeg tror det ikke.

Af disse tre er det desværre endnu kun 'Glenfoyle 17yo' jeg har smagt, men det er absolut alle pengene værd og mere til: en virkelig behagelig dram, der bestemt har klasse. Mine forventninger til de andre to jeg nævner er, at de vel kan være næsten ligeså gode. :P

Disse flasker er blot et godt eksempel på prisdifferentiering.

Så kommer du forbi Skotland, så kig også på supermarkedets hylder! Der kan være kup at gøre.

Hvilke supermarkeds-kup har du gjort for nyligt i ind- og udland?

Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8631 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whiskykup i supermarkedet
Købte for et par år siden en Glenfoyle i kvickly, så de dukker da åbenbart op i DK også!
såvidt jeg husker var det en 12 års, til omkring 170dkr. smagte for øvrigt udemærket

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8632 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whiskykup i supermarkedet
Glenfoyle har været med i en tidligere tråd;

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... =glenfoyle

Se i øvrigt; www.whiskynyt.dk/index.php?modul ... lay&pid=11

(Glenfoyle er ikke på listen.)

DMWA Forum har lidt om den debat.dmwa.dk/read.php?f=1&i=145&t=145

Ardnave får 88 point af Jim Murray, hvor Glenfoyle efter Jims mening, ikke falder så heldigt ud med henholdvis 82 og 72 point

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.365 seconds