Whisky fra New Zealand??

More
20 years 3 months ago #802 by MacNiels
Jeg skal en tur til New Zealand og har så overvejet at købe noget whisky med hjem fra landet. Jeg har kunnet finde to forskellige, Milford og Lammerlaw. Findes der andre og er der noget der har smagt en af disse to?

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 months ago #803 by MacLars
Replied by MacLars on topic Whisky fra New Zealand??
Når du skal på sådan en tur, bør du straffes med Kong Georg i en speciel rå aftapning!

God tur, vi ses om en 3 ugers tid til lidt smagsprøvning af de malt du finder dernede ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 months ago #804 by jones
Replied by jones on topic Whisky fra New Zealand??
Milford kender jeg ikke, men der er bestemt ingen grund til at slæbe en flaske Lammerlaw i destilleri-aftapning kloden rundt. Det skulle da lige være for dens praleværdi som sjældenhed på disse breddegrader.

Lammerlaw er temmelig "irsk" i det, d.v.s. uhyggeligt mild og venlig uden synderlig karakter og kompleksitet. Cadenhead har/havde en Lammerlaw som var den eneste nogenlunde interessante som jeg har oplevet.

Men du får rig lejlighed til at prøve dem på værtshus, så kan du afgøre det selv.

God tur.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 months ago #806 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Whisky fra New Zealand??
Ang. Lammerlaw, saa har jeg laest et sted at destillitionsapperatet er lavet af andet end kobber, dette har helt sikkert givet sin indflydelse. De har dog faaet indfoert noget kobber i produktionsdelen nu.

MacNiels / Singapore

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 months ago #807 by caskdk
Replied by caskdk on topic Whisky fra New Zealand??
Hej MacNiels

Historien er kort den at da man første gang prøvede at efterligne den skotske whiskyproduktion på det New Zealandske "ølbryggeri" sendte man et par ansatte til Skotland. De kom hjem med mange gode ideer, men en ting havde de overset og det var det vigtige i at kedlerne skulle være af kobber. De lavede derefter stålkedler og måtte efter sigende kasserer en stor flerårlig produktion. I anden ombæring blev der lavet kobberkeder, så den whisky de idag sender på markedet er lavet på den "rigtige" måde. Iøvrigt var bryggeriet/destilleriet ved at knække halsen på denne fejltagelse.

Claus www.cask.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 months ago #815 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Whisky fra New Zealand??
Saa har jeg proevesmagt en Milford malt whisky. Det er en 10 aars Limited edition. Den smager maaske ikke af saa meget igen, den har lidt lowland praeg, men jeg kan laese paa etiketten af den er produceret i Dunedin hvor Lammerlaw ogsaa kommer fra. Maaske en sammenhaeng?

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12262 by henrikslaug
Ho, svaret kommer 5,5 år for sent og du kender det sikkert allerede nu: Milford ER Lammerlaw. Eller mere korrekt: whisky destilleret på Wilson inden det lukkede.
Sidder og leder efter ausrealske og new zealandske whisky's ( konen skal på foorretningsrejse til Sydney om et par dage) : noget der kan anbefales?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12263 by henrikslaug
Nå ja; kan ikke regne: 3,5 år for sent :roll:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12264 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whisky fra New Zealand??
Anbefales??
Tjah under alle omstændigheder kommer hun da hjem med noget der er anderledes!
Min (ikke whisky drikkende) bror havde en Sullivan's cove med hjem inden de kom på markedet herhjemme, og det var det sjovt at vide man var en af de første der smagte det herhjemme (tror jeg nok)
Så prøv at finde noget der ikke er så tilgængeligt andre steder end dernede, om ikke andet så har du noget andre ikke har!

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12265 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Whisky fra New Zealand??

Ho, svaret kommer 5,5 år for sent og du kender det sikkert allerede nu: Milford ER Lammerlaw. Eller mere korrekt: whisky destilleret på Wilson inden det lukkede.


Det har jeg også fundet ud af siden hen. :-)

Den Milford whisky jeg fik købt i New Zealand har jeg ikke kunnet finde andre steder. Det var en limeted version på 10år. Jeg har søgt overalt, men ikke kunnet finde noget om den.

Så det er vel sådan noget man skal gå efter

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12279 by henrikslaug
Har faktisk lavet en lille liste til hende:

Lammerlaw (hvilken som helst)
Milford (hvilken som helst)
Lark's
Sullivan Cove
Bakery Hill

Gruer lidt for hvilke hun har med hjem :shock:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12281 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whisky fra New Zealand??
Sullivan's cove kan faktisk drikkes, selvom den har fået dårlige anmeldelser af Jim Murray
Men den har Juul's til gengæld på sortimentet så prøv da en af de andre som inge/de fleste af os, ikke har smagt

Jeg vil da gerne have et sample, og sender gerne noget i bytte for en af de andre :lol:

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12382 by henrikslaug
Beklager. Hun fandt ikke noget. Hun fik ikke rigtigt tid til det da kontoret dernede og diverse samarbejdspartnere havde arrangeret en masse for hende :(
Endte med en Talisker 18 fra lufthavnen i Singapore. Muligvis et bedre valg ? :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12383 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whisky fra New Zealand??
Var lige forbi vinhandlen i Viby Centret, og smagte en 15års Milford, det var en herlig sommeragtig dram, og den kan godt anbefales. Den er på bud i den her måned til 425 (50 mindre end de normalt tager) Men det kan nok findes billigere andre steder.
De havde i øvrigt også en 12 års til 350-400kr. men ikke en man kunn smage fra.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.375 seconds