Japanske perler?

More
19 years 5 days ago #5207 by JimTaggart
Japanske perler? was created by JimTaggart
Til spritusmessen fik jeg udtalt mig unuanceret og negativt om Yoichi-whiskyerne fra Japan. Nu har jeg konsulteret mine smagsnoter og kan se, det ikke står så slemt til. Jeg synes, Yoichi fra Nikka generelt er en sødlig, mild og rund whisky, der er let drikkelig men ikke så karakterfuld, som mine smagsløg kunne ønske sig. Den 10års og den 15års er behagelige bekendtskaber, hverken mere eller mindre - den 20års derimod synes jeg er tyk og sprittet.

Jeg har kun smagt 6 japanske whiskies. De er ikke dårlige, men omvendt mangler der også et eller andet, før de kommer op i Superligaen. Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer med whisky fra Japan. Er der nogle perler, jeg har til gode? (sikkert mange). Er japanerne på nogle punkter dygtigere end skotterne til at lave whisky? Hvorfor er det Yoichi, vi mest ser i DK og ikke Suntory-produkter?

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 days ago #5215 by jones
Replied by jones on topic Japanske perler?
Jeg har ved adskillige lejligheder (smagninger og værtshusbesøg) taget mig sammen og givet japansk whisky en chance. Men jeg har aldrig fundet noget der helt ramte plet, d.v.s. gav lyst til at investere i en flaske eller bare til at smage den samme en anden gang.

Jeg har aldrig fået en decideret dårlig japaner, men heller aldrig een med den mangfoldighed af indtryk og kompleksitet som jeg søger og finder i skotsk whisky.

Kort sagt, er jeg helt enig i din vurdering.

Jeg synes at de gennemgående ligner en solid blended skotsk i mellemklassen "“ nydelig, hyggelig, men uden videre karakter.

Det er svært at beskrive oplevelsen, mest fordi man hele tiden kommer til at fokusere på hvad der IKKE er med, i stedet for hvad der er der.

Jeg har det på nøjagtig samme måde med Bruichladdich, som jeg også efterhånden har givet mange chancer.

Der er for lidt indtryk, for lidt nuancer til at det rigtigt bliver sjovt.

Cockney Pub, Århus, har gerne et par af de mere specielle japanere på hylden. Det er et billigt sted at eksperimentere.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 days ago #5221 by Duffer
Replied by Duffer on topic Japanske perler?
Jeg kunne ikke være enig med Al.
Jeg har også smagt en del japansk - også flasker til over 1000 kroner.
Japanerne laver god whisky, men er efter min mening, ikke på højde med skotsk....
Og så er der lige prisen - de er som regel dyrere

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 days ago #5223 by ivar
Replied by ivar on topic Japanske perler?
En utfordring er å smette inn en japansk som joker i en blindsmaking - uten å opplyse om dette på forhånd!

Jeg hadde tidligere _store_ fordommer mot japansk, men mener nå at Yoichi er noe av det mest komplekse jeg smaker - den er svært langt fra å være endimensjonal.

Jeg holder meg dog kun til singlemalt - vatted/blended japansk har en tendens til å være vatted/blended med skotsk, fordi det japanske markedet mener dette er "finere".

Ivar
Oslo, Norge

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 days ago #5225 by LochLading
Replied by LochLading on topic Japanske perler?
Det er jo ikke uden grund at yoichi 10 år cask strength er elsket over hele verden, Jim Murray har den som en af hans favoritter, og sammen med Nikka from the barrel synes jeg det er 2 af de bedste " speyside agtige" whiskyes der kan købes.
Jeg er jo phenolhjerne.... :wink:

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 days ago #5226 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Japanske perler?
Jeg syntes Yoichi er en dejlig whisky. Meget kompleks. Røget. Lidt anderledes end de skotske tilsvarende varianter

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 days ago #5227 by BigMac
Replied by BigMac on topic Japanske perler?
Hejsa, :)

Jeg synes også japanske whiskies kan være med når det gælder. Specielt den 15års Yoichi. Den har lidt af det hele, synes jeg og smager som en lidt ældre speysider med et pift af røg. :D

I mit nabolag (Aalborg) er der flere som synes japansk whisky er et hit - se f.eks links til 2 afholdte smagninger i AWL:

www.aalborgwhiskylaug.dk/Tidlige ... uering.htm

og

www.aalborgwhiskylaug.dk/Tidlige ... uering.htm (Sendai)

Begge smagninger havde Japanere som vindere :!:

mvh

Claus aka BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 day ago #5258 by kenneth
Replied by kenneth on topic Japanske perler?
personligt har jeg nikka yoichi 10 års som min favorit whisky.

nok mest forde den overrasket mig med en eftersmag af eucalyptus, syntes jeg.

deres 12 års r også god, men dog ikke så overraskendene som ders 10 års.

jeg har desværre ikke fået så mange whisky inden for vesten endnu, så det kan jo være at jeg ændrer mening, men p.t. syntes jeg at japansk whisky er værd at prøve

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.157 seconds