Irsk Whiskey

More
19 years 5 months ago #2467 by BH
Irsk Whiskey was created by BH
Er der nogen der kender reglerne for Irsk whiskey, hvad der er tilladt at tilsætte? alkoholprocenten? osv.

Det skyldes at jeg ikke har det store kendskab til Irsk, og ved en smagning var der en der sagde at Irsk Whisky ikke måtte være tilsat farve, karamel eller noget andet. Jeg kender ikke reglerne, det eneste jeg ved er at det gælder for Amerikansk whisky (uden dog at have ret meget viden på det område heller)

Bjarne Hagen

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2468 by jones
Replied by jones on topic Irsk Whiskey
Den komplette lovdefinition af irsk whisky - Irish Whiskey Act, 1980 - findes her www.irishstatutebook.ie/1980_33.html .

Definitionen virker noget mindre stram end definitionen af skotsk whisky som udtrykkeligt angiver at der kun må bruges byg, gær og vand i produktionen, kun må tilsættes vand og/eller karamel samt at varen skal sælges ved mindt 40%.

Umiddelbart står der intet der forbyder farve eller nogen anden tilsætning ved irsk whisky og spritprocenten ved salg omtales heller ikke.

I en artikel om irsk whisky produktion www.heavenhill.co.nz/prod0213111.htm står der helt konkret at Cooley bruger karamel: "The bottler adjusts the colour by adding a natural caramelised sugar solution."

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.120 seconds