Mackmyra

More
19 years 6 months ago #2161 by MacLars
Mackmyra was created by MacLars
Så er www.mackmyra.dk gået i luften.

Nogen der var til Mackmyra masterclass på messen?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2164 by jones
Replied by jones on topic Mackmyra
Jeg var i forvejen blevet lidt mindre positivt stemt overfor Mackmyra grundet produktfilosofien som tilsyneladende går ud på - "Vi kan lave whisky præcist som du vil have den!"

Jeg havde billet til om formiddagen, men da jeg opdagede omfanget af Mac Y's Supremacy Bar og Qualityworlds luksusafdeling, så valgte jeg svenskerne fra.

Men er der virkelig slet ingen herfra der nåede Mackmyra Masterclass?


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2165 by Square
Replied by Square on topic Mackmyra

Jeg var i forvejen blevet lidt mindre positivt stemt overfor Mackmyra grundet produktfilosofien som tilsyneladende går ud på - "Vi kan lave whisky præcist som du vil have den!"


Hvad er der galt med den filosofi?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2166 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Mackmyra
Det er vel lidt underlidt at kunderne skal bestemme hvordan den skal smage. Distilleriet burde vel finde den duft / smag de synes passer til Mackmyra.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2168 by jones
Replied by jones on topic Mackmyra
Jeg fristes til at nøjes med at sige - Hvis du er nødt til at spørge, så vil du aldrig kunne forstå svaret. Men lidt uddybende -

Jeg foretrækker en producent (og her tale vi om alle produkter, ikke bare whisky) som af egen drift laver det bedste han kan og så kan vi forbrugere tage varen til os eller lade være.

Hvis produktet laves som vi på forhånd siger vi vil have den, så sker der ikke nogen foryelse eller udvikling. Producenterne kommer aldrig til at gå foran. Produktet stemples ikke med fremstillerens personlighed og vi bliver aldrig overrasket - hverken positivt eller negativt.

Jeg synes at det er en skræmmende tanke at jeg bliver bedt om at krydse af i et smagsskema (ganske bogstaveligt), så whiskyen helt sikkert falder i min smag.

"Min smag" var nemlig en anden før jeg f.eks. smagte Ardbeg eller Talisker. Whisky skal skubbe til min smag, provokere og udvikle den.

Hvad skal vi med 96 forskellige skotske destillerier, hvis de bare skulle lave det de tror vi vil have?

Et nyt destilleri burde være en uforudsigelig opdagelsesrejse, udtryk for ejerens vilje og holdning og stedets særpræg, ikke som endnu en tur på MacDonalds.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2169 by Nattlorden
Replied by Nattlorden on topic Mackmyra
Nu är det ju kun fråga om to forskellige destillat - ett rökt och ett orökt. Där i alla fall det rökta är unikt (vitmossetorv och enris). Sedan är det fråga om bourbon, sherry eller ny svensk ek.

Oavsett vilken single cask whisky du köper, så väljer du ju fattyp (genom att köpa eller inte köpa).

( Var Mackmyra lagrar ditt fat - Norrland eller Stockholms skärgård, påverkar inte whisky något nämvärt... det är ju ett bergrum i Stockholm - inte havsnära lagerlokaler. )

Personligen tyckte jag när jag smakade i Malmö den 4:e att det orökta receptet inte var i närheten av moget vid 3 år. Det rökiga dolde "finkel" bättre, men blev också de träigt vid nedvattning.

Jag tror på det rökiga receptet, men kan inte gissa hur länge det bör lagras.

Det kommer säkert en officiell Mackmyra om några år - det finns ju mer whisky än den som folk lagrar i sina egna fat... och alla kommer ju inte att tömma sina fat helt när de butlejerar. Men då blir det ju en vanlig ("intern-vatted") single malt, inte single cask.

Själv ser jag det som ett helheltskoncept... att man får vara med när sitt fat fylls och tappas och får provsmaka på vägen och själv bestämma lagringstid. Det är mer en kul grej än nödvändigtvis världens beste whisky. Samt ett bra sätt för Mackmyra att klara av finansieringen fram tills de kan släppa sin egen... om den nu blir 6 årig eller 10 årig eller vad. Och då får vi också reda på hur de själva tycker den skall smaka. Om man då inte blandar rökt och orökt whisky, så tror jag i alla fall att den rökiga kommer att bli en stor whisky.

/Björn Andersson
WhiskyTour, WhiskyCenter(Malmö), SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member
Min kollektion

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.122 seconds