Ardbeg, Airigh nam Beist, 16yo. 46%

More
17 years 5 months ago #9490 by Thyge
WOW!!! Smagte Ardbeg, Airigh nam Beist, 16yo. 46% igår. Power whisky, med masser af røg, men alligevel blød på tungen og masser af smag: Nødder, vanilie, jod. Værd at prøve. Den fik lige nogle dråber vand og åbnede sig både smags og lugtmæssigt.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9492 by jones
Det var en rimeligt rammende beskrivelse.

Den er knap så intens og kraftig som Ardbeg 17 som den afløser.

Til gengæld er den foruroligende tæt på Lord of the Isles til en brøkdel af prisen.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9502 by dmwa

Til gengæld er den foruroligende tæt på Lord of the Isles til en brøkdel af prisen.


Her må jo indsparke, at jeg er hamrende uenig med Al - bortset fra det med prisen.

Vi (herunder også Al) smagte begge ved Moët Hennessys ( Juuls arrangement i mandags. "Bæstet" som jeg ynder at kalder den, er ikke så voldsom og kraftig som Uigedail - og jeg kunne forledes til at tro, at der er Kildalton (altså urøget Ardbeg) i denne - som der jo var i Ardbeg 17 år.

Lord of the Isles er derimod en skøn rund Ardbeg med flere år på bagen - og med brug af sherryfade, er den også mere elegant.

Muligt at Al fik en kraftigere dram ud af Lord of the Isles, da han jo havde haft Ardbeg Still Very Young i glasset - jeg var så "fornuftig" at få rene glas til alle mine 9 Ardbeg ´s - så jeg ikke fik blandet smags- og duftindtrykkende.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9505 by mbrinks
Jeg vil tillade mig at være uenig med både Al og Flemming :shock:

Modsat Al, er ANB på min tunge mere intens, og kraftigere end 17 års. Det er vel også naturligt da den er lavet på mere røget malt, lagret i knap så mange år, og aftappet lidt højere i alkohol?

Jeg syntes også at den ligger et godt stykke fra Lord'en (desværre). Sherryen mangler og de 10 år mindre ANB har lagret, betyder vel også noget.

Flemming: jeg tror ikke på at der er Kildalton malt i ANB. Bag på flasken står der bl.a.:
"Entirely drawn from very rare whisky stocks that were destilled and laid down in 1990 and aged in oak casks"
Ordet jeg hæfter mig ved er Entirely. Det udelukker vel Kildalton malt fra 1980/81.
Hvis de overhovedet har flere Kildalton tønder på lager, så giver det bedre mening at aftappe dem som ren Kildalton, eller evt. som single casks.

Thyge: dig kan jeg til gengæld ikke være uening med. Det er nam nam :-)

Mvh
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9510 by dmwa

Det udelukker vel Kildalton malt fra 1980/81

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på, hvornår Kildalton er fremstillet - MEN da vi besøgte destilleriet for nogle år tilbage, hang der Kildalton skabelon i tøndepåfyldningshallen - så jeg vil vove den påstand, at Kildalton ikke kun har været produceret i en begrænset årrække. Tidligere har der jo været et begrænset udbud af Ardbeg - så deres hovedprodukt må have været salg til blending - og her kan en 50 ppm jo gøre mere skade end gavn. Derfor har en større eller mindre del af produktionen vel været Kildalton urøget Islay whisky?
Lad os få nogle indspark - hvem ved mest om Ardbegs lagre resp. Kildalton? (jeg gør ikke!)

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9515 by Duffer
Her er Oddbins kommentar;

Now that all there is left of the legendary 17 year old is a knowing smile on a few lucky malt lovers' faces, Arbeg has deemed it time to release another mid-teenage bottling. This 1990 vintage bottling is essentially a 16 year old (a prelude to a proper Ardbeg 16yo maybe??) and has been created from just seven ex-Bourbon barrels. This vatting has produced only 2100 for the whole world (of which Oddbins has grabbed around 80%!) so quickly get what is possibly the most under priced vintage Ardbeg ever, whilst you still can.

Tasting Notes : The initial impression is of eating an Ardbeg ice-cream on the beach - the combination of sea spray, creamy vanilla ice-cream, infused with hints of peat oil, finished with a drizzle of gooey fudge sauce. Cutting through this luscious sweetness is an exciting assortment of fennel and pine nuts, zesty limes and sherbet with a touch of geranium leaves and lavender.

Method of Production : Heavily peated malt was mashed with water from Loch Uigeadail to produce a wort, which was then distilled twice in the year 1990. After maturing on site for 16 years, seven specially selected ex-Bourbon barrels were vatted together and bottled without chill-filtration. Only 2100 bottles have been released world wide.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9517 by uldall
Ved besøg i sommers på Bruichladdich's gl. lagerhuse i Port C. synes jeg at erindre vi så flere fade fra Ardbeg med Kildalton præget på fadenden, kan ikke huske dest. året?
Et par dage senere på Ardbeg's filling store hang der stadidvæk Kildalton Stencil's, de så ikke ud som de havde samlet støv.
Så måske er der mere mellem himmel og jord end vi aner.

slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9518 by uldall
Med hensyn til smagen af "Bæstet", synes jeg den er noget mere kompleks end A.17, synes faktisk bedre om bæstet, lidt mere rå i det, god Ardbeg.
Kan ikke rigtig finde lighedspunkter med "Lorden", to forskellige Ardbeg, hvor sherryen giver lorden mere fylde. I det hele taget synes jeg at røg og sherry klæder hinanden godt.

Forøvrigt tak for sidst til Fiesta folkene og dem der var med på Gl. K. vej 90, før og efter Ardbeg smagningen.

Slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10474 by BenRiach
Har lige investeret i en Ardbeg Airigh Nam Beist fra 1991, men der er ikke nogen aldersangivelse på, og jeg kan ej heller finde en dato hvorpå den er smidt på flaske, kun at den er destileret i 1991.

Er der nogen der ved hvornår den er aftappet??
Eller er det en 16 årig som den nævnt i de forrige indlæg, og er det så bare mig der stiller dumme spørgsmål :oops:

Slàinthe Mhath
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10475 by Duffer
Ifølge RMW's hjemmeside er den 16 år....
MEN, der står ikke noget om at det er en 1991 - så den der er vist er sandsynligvis en 1990'er - aftappet i 2006.

www.royalmilewhiskies.com/produc ... 0000031294

På denne side er 1991 slet ikke nævnt

www.thedailydram.com/2006/10/12/ ... nam-beist/

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10476 by BenRiach
Hovsa....
Min fejl, har lige kigget på flasken og den er også fra 90`, ved ikke lige hvorfor jeg havde fået ind i mit hoved at den var fra 91`.
Det er vist lige tidligt nok på morgenen til at skrive indlæg her i forummet.
Så i ser bare lige allesammen bort fra mit sidste indlæg

:oops: :oops: :oops:

Slàinthe Mhath
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.202 seconds