Guide til Bowmore-junglen?

More
18 years 1 month ago #7977 by Towle
Jeg har lige fået forærende en 16 års Bowmore 1989 CS (der står Limited Edition, men flasken er ikke nummereret, så hvor stort oplaget er, ved jeg ikke) af min dansk-engelske caddy, men har endnu ikke smagt den og her i weekenden smagte jeg en "Darkest", som bekom mig særdeles vel. På baggrund af den almindelige 12 års standardaftapning, har jeg egentlig aldrig haft særlig lyst til at udforske Bowmore nærmere, men nu skærpes interessen da.

De har bare så mange aftapninger, at det på det nærmeste er uoverskueligt og hvordan smager f.eks. "Dawn", Dusk" og "Enigma" i forhold til "Darkest"?

Hvor finder jeg en overskuelig oversigt? Krydr gerne med personlige erfaringer.

Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7979 by BigMac
Replied by BigMac on topic Guide til Bowmore-junglen?
Hej Kurt,

Kig her engang for det store overblik :) :

www.whiskymag.com/whisky/brand/bowmore/

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde ud af hvor stort et oplag Bowmore 16år CS er udkommet i men smagsnoter lyder som følger:

The palate is with delicate hints of soft fruits and light peat, the finish is light, elegant and smooth. Come in a gift box.

Den er ej heller koldfiltreret eller farvet.

Bowmore har heller aldrig været det helt store hos undertegnde, men skal jeg nævne nogle som alligevel rammer mine smagsløg, er det Darkest, den alm. CaskStregth og Bowmore 25år. Jeg finder generelt Bowmore lidt for...jeg tror ordet er 'parfumeret'

Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7982 by Towle
Replied by Towle on topic Guide til Bowmore-junglen?

The palate is with delicate hints of soft fruits and light peat, the finish is light, elegant and smooth. Come in a gift box.

light mig her og light mig der, det er lige præcist det jeg har imod Bowmore - tror jeg nok. Nå, men man skal jo ikke være utaknemmelig og jeg glæder mig da til den 16 års :D

Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7984 by Towle
Replied by Towle on topic Guide til Bowmore-junglen?
Nu vi taler om Bowmore: Der er lige sat en 38 års til salg på QXL:

my.qxl.dk/accdb/viewitem.asp?IDI=24124076

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7986 by BigMac
Replied by BigMac on topic Guide til Bowmore-junglen?
Kurt skrev:

light mig her og light mig der


Light er ikke nødvendigvis dårligt. Nu er der jo andet i verden end tung røg fra Islay og kæmpe sherrybomber - ikke at jeg foragter det :D

Men for et stykke tid siden - sidste sommer for at være præcis - synes jeg selv at det var på tide at komme videre og anbefaler andre at gøre det samme.

Der er andet i verden end Islay :!:
Jeg ved Islay er populært hos mange, men kom dog videre :!:
Der er så meget andet derude - store oplevelser venter :D

Bla. blev jeg overrasket da jeg begyndte at udforske Lowlands - og rene bourbon-lagringer af destillerier fra både Highlands og Speyside som man ellers kun ser på hele eller delvise sherry-casks :idea:

Med chance for at lyde 'frelst' :lol:
Mange whisky-hilsener

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7994 by MichaelLarsen
Jo - der er pokkers mange forskellige Bowmore. Det minder lidt om Macallan med et hav af tilnavne.

Personligt opgav jeg at forsøge at finde rundt i dem alle, og bare springe ud i det og prøvesmage mig frem. :oops:

Af og til kommer man jo så i den glædelige situation at man falder over noget der bare er guf. Det skete for mig med Bowmore enigma, som jeg varmt kan anbefale (igen).
Blød og rund, men med masser af Islay-smag.

I sidste ende er det jo en selv der afgør om det er godt - jeg er af og til uenig når der deles point ud fra eksperterne, ligesom jeg nogen gange undres over de smagsnoter der følger med.

God fornøjelse

Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #8064 by bruhns
Replied by bruhns on topic Guide til Bowmore-junglen?
For mig er Bowmore lidt et Jekyll and Hyde destilleri. Jeg har ikke oplevet FWP på den måde som mange andre tilsyneladende har, men jeg synes at Bowmore er et af de destillerier med størst spændvidde, forstået på den måde at nogle af de enkeltfadsaftapninger fra de uafhængige aftappere som jeg har smagt har været helt fabelagtige og *meget* anderledes end noget som kommer fra destilleriet selv. Denne oplevelse har jeg tit når man sammenligner uafhængige med destilleriernes egne udgaver, men for mig er det ret ekstremt med Bowmore. Skal det være fra destilleriet selv, synes jeg nok bedst om den 17-årige.

Mange hilsener,
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.232 seconds