Ardbeg 17 - kommer den igen?

More
18 years 6 months ago #6492 by mbrinks
Ardbeg 17 års er en af mine favoritter.
Desværre er den ikke aftappet siden 1999 (så vidt jeg ved). Med det resultat at den efterhånden er svær at finde - og når man finder den, er prisen 2-3 gange det den kostede i "gamle dage" :cry:

Årsagen til at den ikke produceres mere er selvfølgelig at destilleriet var lukket 1981-1989. Teoretisk kan Ardbeg begynde at producere 17 års igen i 2007, hvis ellers de har nok fade fra 1990.

Hvor sandsynligt er det, at vi får Ardbeg 17 at se igen?
Er der nogen som tør gi' et bud ud fra konkret viden, rygter, eller blot almindelig spekulation :wink:

Mvh
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6493 by ivar
Replied by ivar on topic Ardbeg 17 - kommer den igen?
Ardbeg 17 var til en stor (?) grad basert på en lavpeated malt Ardbeg lagde i ca 1979-1981, ofte benevnt Kildalton-malt. Mellom 1989 og 1996 har jeg ikke hørt om produksjon av lavpeated malt. Vi kan vel anta at vi kan se på Ardbeg som bestående av minst fire perioder, i forhold til hva som er mulig å få tak i i dag:

* Før de la ned egne maltingfloors
* Uten egne maltingfloors før de ble lagt i møllpose i 1982
* Mellom 1989 og 1996
* Fra 1997

Ivar
Oslo, Norge

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6496 by Benke
Replied by Benke on topic Ardbeg 17 - kommer den igen?
Ardbeg 17 finns i (svenska) systembolagets beställningssortiment för 799 SEK. Jag har inte hört något om att den skulle vara slutsåld.
Men den är troligen betydligt äldre än 17 år, då Ardbeg inte producerade någon whisky för 17 år sedan (1988). Alltså borde den nuvarande 17-åringen vara närmare 23 år :roll: .

Mvh
/Benke

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6497 by mbrinks

Ardbeg 17 finns i (svenska) systembolagets beställningssortiment för 799 SEK.

Tak for tippet. Hvordan handler man som dansker hos systembolaget (jeg bor i Odense)? Har de postordre?
I øjebliket får jeg "Tekniskt fel", hvis jeg søger på deres web.

Alltså borde den nuvarande 17-åringen vara närmare 23 år.

Jeg tror de aftappede Ardbeg 17 for sidste gang i 1999, så der har den været 17-18 år, hvis de brugte fade fra 1981. Muligvis 1-2 år ældre, hvis de har brugt fade fra 1979 eller 1980.

Der var i 2004 en aftapning af 1980 fade, men det ville have været dumt at sælge en 23-24 år gammel whisky, som "Ardbeg 17". Så den blev solgt under navnet Kildalton.

Ud fra det som Ivar skriver, kan en ny Ardbeg 17 tidligst produceres i 1997+17 = 2014 :cry:
forudsat at Ardbeg overhovdet er interesseret i at forsætte Kildalton smagen...

Øv! jeg havde håbet at jeg "kun" skulle vente til 2007. Det kræver vist en tår Very Young at skylle den oplysning ned.

Mvh
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6498 by karlejnar
Der kan utvivlsomt stadig findes nogle flasker rundt omkring, men prisen er jo nok højere end de £50,- den stod til sidst vi var i Old Kiln Shop i 2004, og Ulla købte én til mig.
Der stod en enkelt på hylden i Whisky Shop i Dufftown, da jeg var der i juni i år, så vidt jeg husker var det til £80,- eller deromkring.
Men jeg købte de to Mortlach i stedet for - det var jo Speyside, der var på mit program.

Når den nuværende TEN er slut, kommer den nye TEN, som er baseret på malt produceret fra 1998. Det er den nuværende Very Young, der bliver ældre, og ender som TEN.
Der bliver højst sandsynligt både en 46% og en cask strength udgave.

Men Stuart gemmer nogle fade, der meget gerne skulle blive noget ældre. Om der kommer en ny 17års må tiden jo vise, når vi når til år 2015.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6501 by arvele
Replied by arvele on topic Ardbeg 17 - kommer den igen?
Michael: Du må nok reise til Sverige og besøke et Systembolag for å handle der (du må også en uke eller to før ringe dem og bestille den/de flaskene du skal ha, da Ardbeg 17 ikke er på lager hos noen butikk).

Grunnen til at svenskene fortsatt har igjen av Ardbeg 17 er at importøren satte prisen i været når han fikk vite at Ardbeg gikk tom for denne tapningen, så Ardbeg-fans kjøper heller Ardbeg TEN.

PS! The Whisky Exchange har også Ardbeg 17, til £65.

Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6502 by Benke
Replied by Benke on topic Ardbeg 17 - kommer den igen?

Har de postordre?

Hej Michael.
Systembolaget är svenska statens spritmonopol. De säljer bara sprit i speciella affärer. Men om du ringer till någon butik så kan de ta hem en flaska Ardbeg 17-år från deras centrallager, det som kallas "beställningssortimentet". Det kan (som Ivar skriver) ta en vecka att få flaskan till butiken.

Mvh
/Benke

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7035 by MacNiels
Ardbeg har åbenbart findet en sending 17 års der har ligget forkert i deres system og kan nu købes i deres online butik:

www.ardbeg.com/ardbeg/Shop_ShopC ... =16#PID481

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7036 by MacChristensen
...var der ikke noget med Ardbeg ikke ville sende til DK mere ???

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7066 by Hintze
Replied by Hintze on topic Ardbeg 17 - kommer den igen?
Har dags dato modtaget bekræftigelse på at de nu er klar til at sende til Dk igen.(jubii)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7076 by Duffer
Replied by Duffer on topic Ardbeg 17 - kommer den igen?
Der er en Ardbeg 1977 på QXL hvis det skulle have interesse...

my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI ... Catg=10521

Budpris p.t 1.100 DKK

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7077 by Hans-Henrik
Billigere her....

cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 6230095775

Koster max ca 770 plus transport ca 200

Hans-Henrik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7088 by karlejnar
Jamen det er jo to forskellige

Ardbeg 17 er 40% (og sikkert koldfiltreret) og koster £50 i Ardbeg shop
Ardbeg 1977 er 46% ej-koldfiltreret og koster £69 i Ardbeg shop

Begge er fremragende whiskies, men er forskellige. A17 indeholder ej-tørvet (Kildalton) og tørvet malt.
A77 indeholder kun tørvet malt.

Læg mærke til, at den på eBay er uden box. Det kan være jeg skulle sætte min til salg - altså boxen - da ikke flasken :roll:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7089 by PB
Replied by PB on topic Ardbeg 17 - kommer den igen?
Karl Ejnar skrev:

Ardbeg 1977 er 46% ej-koldfiltreret og koster £69 i Ardbeg shop

Så er det vel på selve destilleriet, der menes. Umiddelbart ser jeg den da ikke på deres "net-shop"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7090 by karlejnar

Så er det vel på selve destilleriet, der menes. Umiddelbart ser jeg den da ikke på deres "net-shop"

Ja det er - men hvis den ikke er der, så har de jo nok udsolgt den (igen)

Jeg ved jo ikke om de kan blive ved med at finde nogen, de havde glemt de havde :wink:
Eller nogen, der bliver returneret fra markedet, som med A17.

Og prisen var den samme i juli 2004, da jeg købte den i Old Kiln :D
Og også på den A17, som Ulla købte til mig :D

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7094 by mbrinks

Eller nogen, der bliver returneret fra markedet, som med A17.

Returneret fra markedet??? Hvem kan dog finde på at returnere Ardbeg? :shock:
Ligger der en god historie bag? Fortæl endelig...

Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7096 by karlejnar
Jeg ved ikke om historien er god, men efter sigende skulle det være det italienske marked. Dernede vil man nok hellere have ung Macallan eller Glen Grant i setedet for en fin ældre Ardbeg. Dem om det, så er der heldigvis andre, der kan få glæde af dem.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 weeks ago #7950 by uldall
Replied by uldall on topic Ardbeg 17 - kommer den igen?

Så er den tilbage.

Jeg har en til salg på trods aaf at den hverken er til at købe på destileriet eller Systembolaget...

Send et bud: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Otto

Når den nuværende TEN er slut, kommer den nye TEN, som er baseret på malt produceret fra 1998. Det er den nuværende Very Young, der bliver ældre, og ender som TEN.
Der bliver højst sandsynligt både en 46% og en cask strength udgave


Ja 17 år eller 1977, der er noget med 7, begge to fantastiske Whiskier, jeg har selv stadigvæk 2 A17 og en A77 på lager endnu.
Kunne ikke drømme om at skille mig af med dem, det skulle da lige være at tømme dem ned maven i gode venners lag.
Nu til KarlE's indlæg, jeg går ud fra du har set at den nye Ardbeg Still Young 7 års på 58% kan smages på messen på Möet Hennessy's stand :P det glæder jeg mig til.
Gad hvide hvor meget den har udviklet sig på det år?

Slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 weeks ago #7953 by karlejnar

Nu til KarlE's indlæg, jeg går ud fra du har set at den nye Ardbeg Still Young 7 års på 58% kan smages på messen på Möet Hennessy's stand :P det glæder jeg mig til.

Nej det har jeg ikke set, men jeg vidste godt, at den var på vej.

Glæder mig også til at smage den. Det kunne være sjovt at smage den sammen med VYA (1997/03) og AVY (1998/04), men desværre har jeg kun sidstnævnte i min "samling", den første er for længst tømt :P

Har også både A17 og A77 - en af hver :D Heller ikke til salg eller "samleobjekter", de skal drikkes på et eller andet tidspunkt.

Men jeg er jo bagud :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 week ago #8063 by bruhns
Replied by bruhns on topic Ardbeg 17 - kommer den igen?
Jeg har hørt at den næste i rækken kommer til at hedde "Almost There", men ved ikke om det har noget på sig. Under alle omstændigheder synes jeg det er tæt på genial markedsføring af et i mange øjne ikke færdigt produkt.

Mange hilsener,
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.225 seconds