Mest for Islay entusiaster

More
19 years 2 months ago #4405 by Duffer
Jeg så, at Art Of Whisky havde Laphroaig, Sherry - 1987 - 17-års - 180 flasker aftappet.

Er der nogen der kender noget til den ?

Har set Bruichladdich med alternative fadtyper, men at Laproaigh også producerede whisky på sherryfade, vidste jeg ikke... :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4408 by BigMac
Replied by BigMac on topic Mest for Islay entusiaster
Hej MacAll,

Ikke nok med at Laphroaig bliver sherrylagret, den bliver også romlagret :!:
Jeg synes at kunne huske de sherrylagrede jeg har set kommer fra hhv. Douglas Laing og Signatory.

Jeg ved i al fald at den romlagrede er en Douglas Laing OMC på 17år fra fad nr. 1217. Der blev 256 flasker af det fad.

Nogen der har smagt den :?:

Mvh

BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4409 by karlejnar
BicMac skrev:

Ikke nok med at Laphroaig bliver sherrylagret, den bliver også romlagret

Snakker vi fuld lagring på sherry/rom-fade her?
Eller er der tale om afslutning på disse fade. DL bruger jo en gang imellem at afslutte på et andet fad, hvis det, de har købt ikke helt svarer til forventningerne. I hvert fald én af de Port Ellen vi smagte i sin tid på Stig's smagning bar præg af at være "piftet" op i et sherryfad.

Laphroaig lagrer ikke selv på sherryfade længere, så vidt jeg er orienteret. Men det kan jo være, at nogle aftappere er så gode kunder, at de kan få den lagret på sherryfade efter eget ønske.
Ellers lagres Laphroaig til egne aftapninger udelukkende på første gangs bourbon fade fra Jim Beam.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4410 by dmwa
Replied by dmwa on topic Mest for Islay entusiaster

Jeg synes at kunne huske de sherrylagrede jeg har set kommer fra hhv. Douglas Laing og Signatory.


Vi havde for et godt stykke tid siden Laphroaig ex sherry. Så lige de gamle beskrivelser - Signatory bruger normalt "sherry cask" når det er første gang, fadet har været anvendt til whisky og "Sherry refill", når det er 2., 3. og så videre gang.

På den Laphroaig (Unchillfiltered collection) - står der "refill butts" - ikke finish, men hvad man skal lægge i den formulering .... det skal være usagt.

Slainthe
DANSK MALTWHISKY AKADEMI
Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4412 by Towle
Replied by Towle on topic Mest for Islay entusiaster
BicMac skrev:

Ikke nok med at Laphroaig bliver sherrylagret, den bliver også romlagret

Karl Ejnar skrev:

Snakker vi fuld lagring på sherry/rom-fade her?

Ifølge Whisky Magazine skulle der være tale om "finish" (se www.whiskymag.com/whisky/brand/laphroaig/whisky2193.html ). Puha, den kunne jeg godt tænke mig at smage :-)

Læs smagsnoter: www.whiskyfun.com/ArchiveDecember04-2.html#271204 og her anføres det, at der er tale om 6 måneders finish.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4414 by BigMac
Replied by BigMac on topic Mest for Islay entusiaster
Mht. Laphroaig på romfade, så er det en finish - tror ikke en whisky vil "overleve" ved 100% at lagre på romfad i 17år :wink:

Fandt dette link til produktet:

www.macy.dk/default.asp?Mode=Act ... ductId=467

På den Laphroaig (Unchillfiltered collection) - står der "refill butts" - ikke finish, men hvad man skal lægge i den formulering .... det skal være usagt.


Jeg vil vove mig ud i noget her... :lol:

Mon ikke at når Signatory siger "sherry cask" så er det first fill.
Dernæst "refill butts" - den læser jeg som lagring i hele perioden på dette fad.
Til sidst "sherry refill" når det er 2., 3. og så videre gang som Flemming selv skriver...

Jeg siger ikke dette passer, kun at det er min fortolkning :wink:

Flemming:
Har du ikke gode kontakter til Signatory? Måske du kunne få dette belyst for os?

Laphroaig lagrer ikke selv på sherryfade længere, så vidt jeg er orienteret. Men det kan jo være, at nogle aftappere er så gode kunder, at de kan få den lagret på sherryfade efter eget ønske.


Glimrende ide. Lad os håbe det er tilfældet - synes det er spændende med forskellige udtryk :wink:

DL bruger jo en gang imellem at afslutte på et andet fad, hvis det, de har købt ikke helt svarer til forventningerne. I hvert fald én af de Port Ellen vi smagte i sin tid på Stig's smagning bar præg af at være "piftet" op i et sherryfad.


Et sted er det jo sørgeligt, men en Port Ellen SKAL jo reddes, ikke? :wink:
Hvordan smagte den iøvrigt?

Mvh

BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4415 by BigMac
Replied by BigMac on topic Mest for Islay entusiaster
Hehe, Towle kom før mig :wink:

Godt gået, Kurt :lol:

/BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4422 by karlejnar

Et sted er det jo sørgeligt, men en Port Ellen SKAL jo reddes, ikke?
Hvordan smagte den iøvrigt?

Hvorfor skal den det? Hvis den oprindeligt var lavet til blend, skulle den jo have været brugt til det i stedet for. Port Ellen var jo egentlig ikke en "stor" whisky, som de andre tørvede Islay's. Den er så senere blevet "stor", fordi destilleriet er lukket, og den stigende efterspørgsel har gjort, at alle fade pinedød skal sælges som single malt. Det har så resulteret i en (uendelig?) række af først Rare Malts, siden Annual Releases. Lur mig om ikke Diaegeo bruger de bedste fade til dette, og sælger resten til andre aftappere.

BTW: Den smagte overvejende af sherry, der simpelthen overdøvede alle andre smagsnoter, der måtte have været.

Refill butt er blot et specifikt (500l) fad, der har været brugt til sherry. Sherry refill er en anden betegnelse for det samme, her kan der være brugt enten hogshead eller butt (eller pungeon, men den er mere sjælden)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4426 by BigMac
Replied by BigMac on topic Mest for Islay entusiaster
KarlEjnar skrev:

Et sted er det jo sørgeligt, men en Port Ellen SKAL jo reddes, ikke?


Det var nu også ment som et "der bliver gjort alt for at Port Ellen skal komme ud som Single Malt" :wink:
Jeg har været til smagninger hvor folk valgte Port Ellen som den bedste whisky - bare fordi det var en Port Ellen! Godt eller dårligt - vi dømmer jo selv... Jeg havde de 2 gange hvor det har forekommet ikke Port Ellen som bedste whisky nogen af gangene.

Grunden til jeg spurgte om hvordan den smagte, var at jeg fik på Whiskymessen sidste år fik en Port Ellen 1982 (mener jeg) OMC som da så afgjort havde fået for meget sherry - overdøvede faktisk næsten røgen... og alt andet. :roll:

Dernæst "refill butts" - den læser jeg som lagring i hele perioden på dette fad.


Ok, dårligt forklaret af mig. "refill butts" siger noget om fadet ikke om lagringstiden fra fill til aftapning. Men vi er grundlæggende enige. Tak for den mere udførlige udredning omkring fadene.

Mvh

BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4427 by dmwa
Replied by dmwa on topic Mest for Islay entusiaster
Checkede med Signatory - som Karl Ejnar også skriver - så er "Refill Butts" eller "sherry refill" det samme.... De har modnet på ét og samme fad fra destillationsdagen til aftapning. Bliver det afsluttet i andet fad, bruger Signatory "Wood finish" på etiketten.

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4430 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mest for Islay entusiaster

Bliver det afsluttet i andet fad, bruger Signatory "Wood finish" på etiketten.

Slainthe

Flemming


Det samme gør Glenmorangie

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4432 by karlejnar
Flemming skrev:

Bliver det afsluttet i andet fad, bruger Signatory "Wood finish" på etiketten

God ide - bruges også af Glenmorangie, Springbank m.fl.
Bare resten ville følge efter, så man var "advaret" ved at se etiketten :wink:

BicMac skrev:

Grunden til jeg spurgte om hvordan den smagte, var at jeg fik på Whiskymessen sidste år fik en Port Ellen 1982 (mener jeg) OMC som da så afgjort havde fået for meget sherry - overdøvede faktisk næsten røgen... og alt andet


Dem jeg smagte var fra 1978 og 23 henholdsvis 24 år, og sherryen dominerede totalt, her var end ikke antydning af røg/tørv :(

BicMac skrev også:

Det var nu også ment som et "der bliver gjort alt for at Port Ellen skal komme ud som Single Malt"

Undskyld - jeg misforstod dine hensigter :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4550 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mest for Islay entusiaster
Her er et billede af den omtalte Laphroaig
Det er ikke en destelleriaftapning, men en uafhængig aftapning fra JWWW (Jack Wiebers Whisky World), en tysk importør fra Berlin.
Serien med den kunstneriske etiket hedder "Auld Distillers Collection".
Må da være interessant - hvis man er til Laphroaig.

Pris 85€ (642 dkk)

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4555 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Mest for Islay entusiaster
Man behøves ikke at rende ret langt efter gode independent Laphroaig

Prøv at køb en OMC, de er til at få de fleste steder i Danmark

Dem har jeg selv ret gode erfaringer med.

Og lige en advarsel. Købte en fra "Vinmonopolet" hos købmanden i Voldby. Ikke noget at skrive hjem (eller mere) om

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.340 seconds