Er Laphroaig Quarter Cask en klam fidus?

More
19 years 5 months ago #2506 by Towle
Nu kom den så - Laphroaig Quarter Cask. Destilleriet har imidlertid valgt en underlig strategi og ikke en der klæder virksomheden, synes jeg.

Hvis jeg har forstået det ret, er Quarter Cask kommet for at blive - altså en ny standardaftapning i porteføljen. Hvad ligner det så at lancere den i en alt for begrænset oplag? 1.000 flasker er der sat af til de over 200.000 medlemmer af Friends of Laphroaig og så skrives der, at den desuden vil være til salg i et meget begrænset og udsøgt udvalg af toldfri butikker.

Stig skrev (et helt andet sted om noget helt andet):

Alta - ja de kunne vel lige så godt forære den ene flaske (der er i hver butik) væk, det er ren markedsføring.


Hvis ikke Laphroaigs lancering er ren markedsføring og tænkt til at puste en kunstig aura op om denne vare, ved jeg ikke hvad det er. Men det er jo helt i tidens ånd: små, begrænsede oplag, hvor man kynisk kalkulerer med at de fleste samlere vil gøre hvad som helst for at undgå huller i samlingen. Tilbage bliver der kun nogle sjatter til os der bare vil nyde en god whisky fra favoritdestilleriet. Øv! :evil:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2507 by Macdeffe
Hej Towle

Der er vel ikke så meget pusten op her. Så dyr er whiskyen jo ikke. Mange af FOL er det sikkert uden de selv bruger det så meget. Jeg havde f.eks ingen problemer med at få en flaske af 11y de lavede for nylig, selvom der bare var 750 flasker. Så selvom der er mange mange medlemmer af af FOL så tror jeg de fleste er mere af den "passive" type

MacDeffe

PS Jeg ved at Ardbeg Committee aftapningerne heller ikke er svære at få fat på....

F.ex havde Ardeg nedsat 21y aftapningen (Committee) til 80 £ på destilleriet p. gr. af manglende salg (Godt for mig, Jeg købte en og det er den bedste Ardbeg jeg har smagt :-) )

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2508 by Towle
Macdeffe skrev:

Der er vel ikke så meget pusten op her. Så dyr er whiskyen jo ikke.

Nej - netop, var jeg lige ved at sige. Det er et nyt standardprodukt til omkring en 30'er overthere, så hvorfor så meget kræmmeri? Måske er det fordi jeg er Limfjordsjyde, at jeg bare ikke kan snuppe den slax? :wink:

Mange af FOL er det sikkert uden de selv bruger det så meget. Jeg havde f.eks ingen problemer med at få en flaske af 11y de lavede for nylig, selvom der bare var 750 flasker.

Der ka' du bare se: deres gøgl virker - osse på en Limfjordsjyde. Jeg bildte mig ind, at en pæn del af dem der har drukket mindst een flaske Laphroaig og efterfølgende gidet at melde sig ind i klubben, måtte have en klar interesse i at erhverve denne nyskabelse (hvor meget skabelse der er i den vil jo vise sig). Faktisk har jeg tilmeldt mig lotteriet i både mit eget og konens navn og medlemsnummer og har desuden bedt en forfløjen ven og at købe en duty free, hvis han kommer i een af de eksklusivt udvalgte lufthavne - bare for at være sikker på at få fat i en enkelt flaske. Tænk, at også jeg faldt for deres ordflom :oops:

Sikke noget pis, som jeg ville sige blandt mine fellow-cowrøjters her på hjemegnen. Jeg kunne naturligvis ikke drømme om at bruge latrinære udtryk i dette forum, så hvis nogen mener at have læst ordet "pis", er det ren indbildning :shock:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2509 by Macdeffe
Hej Towle

Jeg forstår ikke en pind af det du siger...

Hvad vil du have laphroaig skal gøre...

Det er vel ingen forbrydelse at lave nogle specielle aftapninger for deres "friends" i et antal der svarer til det der kan sælges og til en fornuftig pris

Jeg fatter simpelthen ikke hvad dit problem er ?

FOL blev i øvrigt startet for sjov af Laphroaig og antallet af medlemmer er faktisk kommet bag på Laphraoig. Noget vi har savnet i mange år har været andre destilleri aftapninger end de 4 sædvanlige 10,15, 30 og cask. 30 års er forfærdelig dyr og den nyere 40 års er endnu dyrere.

Hvis det viser sig at quarter cask bliver en stor succes, så kommer der nok mere fra den kant. Jeg er ogå selv Nordjyde, Towle, men hvis man tror at folk er ude på at snyde en hele tiden, så tage man fejl. Så er det bare man snyder sig selv og undgår en masse dejlige oplevelser. Men det er dit eget liv....

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2510 by Towle
Macdeffe skrev:

Jeg forstår ikke en pind af det du siger...

Jamen så må jeg jo have udtrykt mig uklart?

Hvad vil du have laphroaig skal gøre...

Sætte den nye vare til salg på ganske almindelige markedsvilkår. I disse år, hvor destillerierne kan sælge stort set alt hvad remmer og tøj kan producere, er det meningsløst at begrænse oplaget til nogle få flasker til vennerne og nogle få til udvalgte salgssteder. Mon ikke Laphroaig har et navn der gør, at ethvert ordentligt produkt fra dem, vil udløse automatiske bestillinger hos nationale distributører og importører, grossister o.s.v.? Det er jeg sikker på.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvor mange de vil kunne sælge, men 1.000 er latterligt. Det svarer jo stort set kun til et par casks af normal størrelse.

Jeg fatter simpelthen ikke hvad dit problem er ?

At der skal lægges mig kunstige forhindringer i vejen for - allernådigst - at få lov til at købe. Deres lager hjemme på Islay bliver holdt tilbage for at puste en efterspørgsel op der ville være der alligevel, selv uden gimmicks.

Nå ja, bare jeg får min flaske, kan jeg jo være ligeglad :?

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2511 by Macdeffe
Det kunne jo tænkes quarter cask er et forsøg, og de simpelthen ikke har mere end det de nu sælger. Skulle de så lade være med at aftappe ?. At de laver et lotteri er vel bare for at give alle en chance, så det ikke kun er dem der afgiver sin bestilling den første dag der får. Lad os nu se. Det kan være du ender med at få 2 flasker

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2512 by jones
Du kan være ganske rolig, Towle. Der kommer rigeligt med Laphroaig Quarter Cask.

Der er tale om 1.000 flasker til Friends of Laphroaig af de ialt 12.000 flasker som udgives nu.

I første omgang er det et eksperiment for at se om man kan fremskynde modningsprocessen ved at bruge mindre fade på 105 liter. Mindre fade giver større kontakt mellem væske og træ og muligvis hurtigere udvikling.

De tager 5 års Laphroaig fra almindelige fade og fylder den på de små i ca. 7 måneder for hurtigere at kunne have et salgbart produkt. Lignende forsøg er i gang med andre Allied mærker som Scapa, Glendronach og Ardmore.

Der er nu udgivet 12.000 flasker Laphroaig Quarter Cask og - medmindre verden afviser den tvangsmodnede whisky - så kommer der 84.000 nye flasker til foråret og stadig til ca 30 pund flasken.

Er vi så glade igen?

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2513 by Towle
Al Jones skrev:

Du kan være ganske rolig, Towle. Der kommer rigeligt med Laphroaig Quarter Cask.

Well, well, det synes jeg ikke fremgår af den information jeg har kunnet finde.

I første omgang er det et eksperiment for at se om man kan fremskynde modningsprocessen ved at bruge mindre fade på 105 liter. Mindre fade giver større kontakt mellem væske og træ og muligvis hurtigere udvikling.

Det med den større kontaktflade havde jeg godt nok annammet, men at formålet udelukkende skulle være at tvangsmodne, overrasker mig lidt (men jeg har jo heller ikke forstand på whisky - jeg drikker det bare). Jeg havde forstået at det ville give en anden karakter (hvilket det måske også gør) med den større træflade. Afhængigt af hvilke stave fadene er lavet af, vil det vel - alt andet lige - sætte sit præg på det færdige produkt. Om det så er en gevinst, vil vise sig.

Er vi så glade igen?

Al, det er altså ikke for at være utaknemmelig, men din forklaring har lige skudt mine drømme ned :x . Jeg havde gået og pustet mig selv op (der var den igen) til at dette var et helt nyt koncept og at man havde ofret mange kræfter på at nyudvikle... for smagens skyld!

Venlig hilsen og tak for redegørelsen.
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2514 by Towle
Macdeffe skrev:

Lad os nu se. Det kan være du ender med at få 2 flasker

Hmmm, hvis det er sådan noget tvangsmodnet sprøjt som det synes at fremgå af Al's indlæg, kan det være det samme med 2 flasker. Hvis jeg vil ha' lynsprit, kan jeg jo købe en King George.

Nå, nummer 2 flaske kan jo altid gøre gavn som sprinklervædske i den kommende vinter :wink:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2515 by MacNiels
MackMyra benytter sig bl.a. af dette princip med små fade til hurtigere modning.

Nogen vil nok kalde det at snyde en malt mere moden, men jeg har ikke smagt (så vidt jeg husker) en whisky lageret på så små fade, til at kunne svare på det. Men bare det at de tør forsøge sig med noget nyt er fint set i mine øjne, da Laphroaig nok ikke kommer med noget juks. Det har de et for godt et navn til at turde.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2516 by jones
Man kan læse to sider om Laphroaig Quarter Cask i Whisky Magazine nr. 42, oktober 2004.

Ja, Laphroaig har et navn der helst ikke skal sættes overstyr, men hvad er et navn værd, hvis man ikke har varer til at sælge under det navn?

Som så mange andre med stor succes idag, har Laphroaig simpelthen ikke lagerbeholdninger nok til at dække efterspørgslen. Vi har set forskellige løsninger på problemet: 6-årig whisky fra Ardbeg, bourbonfade beregnet til blends udsendt som Macallan Fine Oak, Springbank 25 afløst af 21 års, o.s.v.

Og der skal ikke herske tvivl om formålet med Quarter Cask. Robert Hicks, Allied master blender, siger til Whisky Magazine: " Det hele begyndte med diskussioner vi havde om hvordan vi kunne forsøge at fremskynde modningen."

Jeg smagte sidste år på Bruichladdich en 18-måneders (!) fra 29-liters sherryfad (et blood tub). I blindtest, ville jeg have vurderet den til at være 8-10 år, så der er noget om det med de små fade.

Whisky Magazine bringer noter for tre Laphroaig smagsprøver:
1. 5-årig fadprøve (aggressiv, hård, umoden)
2. de sammenblandede fade før Quarter Cask lagring (aggressiv, ung)
3. og efter 7 måneders QC lagring (ikke umoden, direkte, stor slagkraft)

David Broom konkluderer at Quarter Cask lagring virker - "brilliantly" og foretrækker resultatet frem for den normale Laphroaig 10-års.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2518 by karlejnar
Hej Kurt
Det er muligt, du synes, det er snyd, men som Al skriver, er det noget, der praktiseres flere steder. Der er heller ikke noget fordækt i det, synes jeg.

En Ardbeg 'Very Young' er en fremragende whisky, hvis man kan lide den direkte 'lige-i-hovedet' tørverøg. Men som det fremgår af Al's indlæg, gælder det ikke nødvendigvis for en lige så ung Laphroaig.
Deres kedler giver åbenbart en meget 'rå' sprit, hvor Ardbeg's 'purifier' og Bruichladdich's højhalsede kedler giver en finere sprit, der kan drikkes ung.

Jeg har fra pålidelig kilde (John Rennie via en ejer af 3 forskellige Port Charlotte fade), at det absolut virker med små fade.
En 'Bloodtub' lagret PC er klar til aftapning ved 6 år, sammenlignet med en eks-sherry hogshead, som skal have mindst 15 år. En eks-sherry butt sandsynligvis endnu længere. En fresh bourbon barrel lagret PC er klar på 10år.

Hvis ellers Bruichladdich (og de andre 'Octo Barrel Boys') ville være med til det, ville jeg gerne have vores fad omhældt i 2 quarter casks efter 5 år. (De skulle helst være lidt mindre, så der ikke bliver luft i)

Den ene kunne tappes efter et antal måneder, og den anden kunne ligge lidt længere. Voila 10'års Port Charlotte på 5-6år.

Slàinte
Karl Ejnar
PS: Hvis du vinder i lodtrækningen, og jeg ikke gør, vil jeg gerne overtage din flaske ;-)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2521 by Macdeffe
Tvangsmodne har måske en lidt negativ klang ?. Der er vel ikke noget fordækt i at bruge en anden tøndetype der modner whiskyen hurtigere, hvis kvaliteten holdes ?. Jeg er egentlig ligeglad med alderen på whiskyen, hvis bare den smager ok

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2523 by stig

Tvangsmodne har måske en lidt negativ klang ?. Der er vel ikke noget fordækt i at bruge en anden tøndetype der modner whiskyen hurtigere, hvis kvaliteten holdes ?. Jeg er egentlig ligeglad med alderen på whiskyen, hvis bare den smager ok

MacDeffe


For en af de sjældne gange, så tror jeg, at jeg må holde med Towle.

Ting tager tid!

For små fade giver alt for hurtig en fadkarakter på bekostning af destillerikarakter. Nu bruger Laphroaig 100 liters fade, hvilket måske viser sig at være OK. Men efter at have smagt Macmyras whisky fra 30 liters fade, så er jeg meget forbeholden.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2556 by bruhns
Det er vel også et spørgsmål om hvor distinkt whiskyens karakter er, inden den bliver hælt på fad? I forhold til Laphroaig ville jeg tro at den nok skulle overleve selv en mindre tønde, men jeg tror du har helt ret i forhold til whiskyer som er "lettere" i karakteren.

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3269 by Peatfreak
Er der nogen her fra Whiskynyt, som har hørt fra Laphroaig, at de har vundet retten til at købe en flaske Laphroaig Quarter Cask? Jeg har desværre intet hørt!

Hvis der er nogen som ser flasken i en lufthavn ude i den store verden, må de da gerne skrive om det. På forhånd tak.

Peatfreak

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3273 by Towle
Peatfreak skrev:

Er der nogen her fra Whiskynyt, som har hørt fra Laphroaig, at de har vundet retten til at købe en flaske Laphroaig Quarter Cask? Jeg har desværre intet hørt!

Det har jeg heller ikke og jeg kender ingen der har. Mistænkeligt!!!

Hvis der er nogen som ser flasken i en lufthavn ude i den store verden, må de da gerne skrive om det. På forhånd tak.

Jeg har en bekendt der er i London hver weekend og han kigger hver gang, men har endnu ikke set den.
Alt ialt en gang humbug, eller også har engelene - de bæster - snuppet det hele ;-)

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3275 by Macdeffe
Jeg har bestilt, men heller intet hørt....

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3277 by bruhns
Jeg har heller intet hørt -- så skal vi ikke håbe på at de ikke har givet besked endnu?

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3279 by BigMac
Heller intet hørt :-(

Skal vi ikke - som Jakob siger - krydse fingre for de ikke har givet besked endnu

/BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3280 by MacChristensen
Jeg har heller ikke hørt noget endnu, men hvis det passer hvad de skriver på deres hjemmeside med, at de skulle være startet med "udlodningen" midt i december, så skal man vist til at håbe at de er kommet forsent igang, ellers skal man vist ikke gøre sig for store forhåbninger om en flaske mere..... :cry:

Slainte,
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3281 by MacLars
Jeg har nu talt med destilleriet, de siger at lodtrækningen sker sidste i denne måned...Så der er håb endnu ;-)

Desuden kan man stadig nå at tilmelde sig lodtrækningen. Der kom dog ingen nærmere forklaring på hvorfor der ikke var blevet trukket lod i december måned, kun at det var blevet forsinket.

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3812 by bruhns
Jeg har netop fået en mail om at jeg er en af de heldige, men når man går ind på sitet kan jeg alligevel ikke få lov til at købe den! "Put in cart" knappen som kan ses under de andre flasker mangler simpelthen. Er der nogle af jer andre det er lykkedes for?

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3813 by BH
Jeg har også fået mailen. Prøvede at følge instrukserne, og det gik ligesom sidste gang med Laphroaig 11 år.

Så jeg venter da at den kommer på et tidspunkt :D

Bjarne Hagen

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago - 19 years 3 months ago #3814 by bruhns
Skummelt, jeg prøvede med Mozilla og så virkede det. Er der andre der har været heldige?

Jakob
Last edit: 19 years 3 months ago by bruhns.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3816 by stig
Faktisk så bliver den formentlig ret så billlig i handlen, så ingen grund til at bestille den hos Laphroaig.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3817 by karlejnar
Jeg har også fået mailen, og det gik OK med at bestille den.

Stig skrev:

Faktisk så bliver den formentlig ret så billlig i handlen

Vil det sige, at det alligevel er en klam fidus?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3820 by stig

Vil det sige, at det alligevel er en klam fidus?


Umiddelbart ja!

Jeg ved ikke om det er den samme, som kommer på det danske marked. Men jeg smagte den i hvert fald i går.
Der er tale om en 48% aftapning og den ligner meget godt billedet fra Laphroaigs hjemmeside.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3821 by karlejnar
Stig skrev:

Jeg ved ikke om det er den samme, som kommer på det danske marked. Men jeg smagte den i hvert fald i går.

OK - hvordan smagte den så?

Og har du et bud på, hvad den kommer til at koste i Danmark

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.369 seconds