Lidt om Finlaggan og Ileach

More
19 years 5 months ago #2397 by Towle
På MALTS-L (en mailingliste om maltwhisky) er der et indlæg af en vis Hr. Horst Luening (Gu' ve' om han er gift med Theresia Luening fra "The Whisky Store" ude i Tyskmandsland?). Han skriver lidt om Finlaggan og Ileach og deres mulige herkomst. Han nævner også, at teksten på Finlaggans bagsideetiket er på tysk og dansk!!! Er der nogen der kan verificere det og hvad er forklaringen?

Og nej, jeg har endnu ikke fået købt nogen af dem, men det vil ske syd for grænsen i november, thi her kan de fåes til budgetpris :wink:

Linket til indlægget er her:
mailhost-alt.rz.uni-karlsruhe.de/cgi-bin...malts-l&F=&S=&P=6814

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2398 by jones
Replied by jones on topic Lidt om Finlaggan og Ileach
I Tyskland og Danmark er der lovkrav om oplysning om tilsætningsstoffer i fødevarer.

Derfor skal det faktisk fremgå af flasken hvis whisky indeholder karamelfarve også kaldet E150a.

Det er det som de omtalte tyske og danske mærkater omhandler.

Det er dog de allerfærreste producenter som overholder oplysningspligten

Al J..

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2406 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Lidt om Finlaggan og Ileach
Towle\n

På MALTS-L (en mailingliste om maltwhisky) er der et indlæg af en vis Hr. Horst Luening /.../ Linket til indlægget er her: mailhost-alt.rz.uni-karlsruhe.de/cgi-bin...malts-l&F=&S=&P=6814

Jeg kiggede på indlægget, og til sidst fabulerer Hr. Horst om hvor "the peated malt" til små blends og aftapninger som Finlaggan og Ileach skal komme fra i fremtiden. Selv foreslår han Tobermory og Ardmore.

Så er det jeg spørger: Er Ardmore "peated"?

Fra de par gange jeg har smagt den, har den været mest pebret i smagen.

Kim M


--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2424 by Towle
Replied by Towle on topic Lidt om Finlaggan og Ileach
Kim M skrev:

Så er det jeg spørger: Er Ardmore "peated"?

Jeg kan ikke udtale mig, da jeg aldrig har smagt den.

Malt Madness skriver:
Ardmore is said to use relatively heavily peated barley, which may account for the rich, powerful character of the whisky produced there.
www.maltmadness.com/ardmore.html

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2426 by Towle
Replied by Towle on topic Lidt om Finlaggan og Ileach
Al Jones skrev:

I Tyskland og Danmark er der lovkrav om oplysning om tilsætningsstoffer i fødevarer.

Derfor skal det faktisk fremgå af flasken hvis whisky indeholder karamelfarve også kaldet E150a.

Fint, jeg checker lige samlingen. Momang.......
[bummelum.....]
Jubii, alle mine whipskies er karamelfrie :D

Men Al skrev osse:

Det er dog de allerfærreste producenter som overholder oplysningspligten

Øøøøøv, lyseslukker :wink:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2427 by Nattlorden

Så er det jeg spørger: Er Ardmore "peated"?

Fra de par gange jeg har smagt den, har den været mest pebret i smagen.


Det händer väl ofta att det är så man kan uppfatta det? Ta Talisker som exempel, lika eller mer rökig än andra, men uppfattas mest som pepprig.

/Björn Andersson
WhiskyTour, WhiskyCenter(Malmö), SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member
Min kollektion

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2473 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Lidt om Finlaggan og Ileach
Der er vist ikke nogen der endeligt har fundet ud af hvor "The Ileach" kommer fra. Jeg kom til at studere æsken og etiketten på den jeg har stående.



Jeg tænkte i første omgang at naturligvis kunne dette billede jo komme fra en kunstners rene fantasi, men det kunne da godt ligne Lagavulin en smule, set fra bugten. Så jeg begyndte at studere en masse billeder at Lagavulin taget fra bugten, men det stemmer ikke helt. Det ligner ej heller Caol Ila - slet ikke.

Så tænkte jeg videre: "Hvilker andre destillerier kunne have et lignende udseende fra havet?"

De næste billeder jeg studerede var af Laproaigh - og ligheden var iøjnefaldende. Billedet nederst er et spejlvent foto af Laproaig. Prøv engang at sammenligne! Vinklen på etiketten er mere oppefra til venstre, og skibet dækker for bygningerne længst til højre.

Dermed slet ikke sagt at whiskyen er Laphoaig, men billedet på flasken ligner meget - dog ikke perfekt. Har "Highlands & Islands Scotch Whisky Company Limited" der distribuerer "The Ileach" være lidt for frie i deres valg af motiv? Og hvem ejer i øvrigt "Highlands & Islands Scotch Whisky Company Limited"? Jeg har endnu ikke identificeret ejerforholdene, men de fleste andre gæt peget i retning af Diageo.

Hvad synes I?

Kim M

--
Kim M.
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2474 by Macdeffe
Hej

Det er selvfølgelig spændende hvor whiskyerne Ileach og Finlaggan kommer fra

Min personlige teori, for så vidt angående Ileach er at det ikke har været den samme malt der har været brugt. Den første Ileach jeg smagte mener jeg med stor overbevisning var en Bowmore !
Denne "sæbe" "lavendel" "parfumeret" smags- og duftnuance som jeg finder i alle Bowmores destilleri aftapninger gik nemlig igen ret så tydeligt. Sidst jeg smagte Ileach var den der ikke. Der gik vel ca. 2-3 år imellem de to gange jeg har smagt den.

Jeg ved godt at dette nødvendigvis er et argument for at Ileach kommer fra forskellige destillerier. Men et eller andet sted må aftapperen jo lave nogle nye vattinger (det må det vel hedde på dansk?) en gang imellem og da aftapperen, går jeg ud fra, har et begænset antal fade til rådighed (sammenlignet med et destilleri) må det sværere at ramme en ensartethed i smag. Noget som destillerierne tilstræber med deres standard aftapninger.

Så mit bud er Bowmore (første flaske jeg smagte, dem jeg drak med var enige)
Sidst kunne faktisk godt minde om Laphroaig

Men det er jo svært mht til uafhængige aftapninger. Jeg har smagt en del uafhængige Bowmore. Fælles for dem alle var at de totalt manglede nogen af de smagsnuancer jeg nævnte før. Faktisk ville jeg i en blindsmagning have gættet dem til at være fra sydkysten.

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2475 by dmwa
Replied by dmwa on topic Lidt om Finlaggan og Ileach

Og hvem ejer i øvrigt "Highlands & Islands Scotch Whisky Company Limited"? Jeg har endnu ikke identificeret ejerforholdene, men de fleste andre gæt peget i retning af Diageo.


You are not even close....

Highlands & Islands (og for den sags skyld også Vintage Malt Whisky Co Ltd stiftet i 1992) ejes af Brian Crook, tidligere salesmanager hos Bowmore.

Man kan læse mere på dansk på den danske importørs hjemmeside www.cask.dk/vintage.html

eller på de engelske sider

www.vintagemaltwhisky.com/
www.whisky.sageweb.co.uk/default.htm

Hvad angår indholdet i Ileach vil jeg give MacDeffe ret - jeg tror ikke, at de første aftapninger, var fra samme destilleri, som det de nu bruger. Men de er meget tys-tys med det - så vi får aldrig svar på det.

At etiketten kan ligne noget fra et destilleri på Islay - det betyder jo ikke, at indholdet kommer derfra. Det er kunstnerens lod - men jeg vil vædde på, at Pibroch, som kommer fra samme aftapper - viser billedet af det gode, gamle skib Pibroch, der i tidernes morgen sejlede korn til Islay - og whisky retur.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2484 by bruhns
Replied by bruhns on topic Lidt om Finlaggan og Ileach
Jeg ved ikke med Ileach, men andre unavngivne Islay malts, f.eks. Signatorys Vintage Islay har i hvert fald indeholdt forskellige destillerier igennem tiden. Jeg smagte en helt fantastisk Lagavulin for et par år siden, men efter sigende er det i dag Caol Ila der er i flaskerne.

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2485 by Nattlorden
Whiskyklubb i Bromölla skickade Ileach och ett prov från alla Islay-destillerierna iväg på två olika kemiska analyser. Båda analyserna pekade ut Bowmore. I alla fall så stämmer det gott på den flaskan som jag har - har provat den i en Bowmoreprovning och den passade väl in där.

/Björn Andersson
WhiskyTour, WhiskyCenter(Malmö), SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member
Min kollektion

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2486 by dmwa
Replied by dmwa on topic Lidt om Finlaggan og Ileach

men andre unavngivne Islay malts, f.eks. Signatorys Vintage Islay har i hvert fald indeholdt forskellige destillerier igennem tiden




Signatory er ikke så hemmelig med, hvad der er i deres "unavngivne" - og vi har hidtil fået oplyst, at det indtil videre altid har været Lagavulin, så hvor du har oplysningerne fra, må være usagt - men vi tror mest på aftapperen selv......

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.310 seconds