Port Ellen Guide

More
19 years 5 months ago #2188 by snygaard
Port Ellen Guide was created by snygaard
Da jeg stod ved hylden med port ellen og skulle bestemme mig til hvilken jeg skulle vælge, blev jeg hylet lidt ud af den. Jeg har "kun" smagt 6 forskellige aftapninger alle fra Douglas Laing OMC og Signature og dem var der meget forskel på!
Og når jeg skal bruge, efter min sønderjydske pengepung, mange penge på en flaske, må det jo gerne være den bedste til prisen. :D

Og hvad vil jeg så hen med alt dette? tja, jeg tænkte jo! Kunne alle dem der har smagt port ellen i forskellige aftapninger, skrive deres mening om lige den/disse smagsoplevelser, så den der ikke har så meget erfaring udi port ellen, kunne få en retningslinje og gå efter (jeg ved godt smag er individuel).

Ja, man kan jo f.eks. også se på whiskymag.com men der er jo ikke så mange forskellige aftapninger.

Slainte

Søren

ps. jeg købte en OMC dist. march 1976 tappet april 2001 25 års

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2189 by Duffer
Replied by Duffer on topic Port Ellen Guide
...

Og når jeg skal bruge, efter min sønderjydske pengepung, mange penge på en flaske, må det jo gerne være den bedste til prisen.



Hvis man er til Port Ellen, kan jeg (igen) anbefale www.calle-vinlager.dk/whisky.php?land=Skotland
Jeg var dernede i går og så flere gode Port Ellen aftapninger.
Og da du bor i det sønderjyske, skulle det være ikke være noget problem

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2190 by jones
Replied by jones on topic Port Ellen Guide
Port Ellen som er værd at investere i en hel flaske af:

Signatory Vintage Port Wood Finish Edition 1 24 år 78/02 58%
Måske den bedste PE af de 28-30 jeg har oplevet. Port sødmen klæder PE, men den herlige pink-orange farve er noget man skal vænne sig til. Der findes en Edition 2, men glem den.

Old Malt Cask 21 år 79/01 50%
Den mest saltvands, himmel-og-hav PE af dem alle. Hvis du kan forestille dig en krydsning mellem Brora-Talisker-Lagavulin...

Rare Malts 20 år 78/98 60,9%
Rare Malts 22 år 78/00 60,5%
Snesevis af fade (bourbon og sherry) rørt sammen til noget af den mest komplekse, markante whisky nogensinde.

1st Annual Release 22 år 79/01 56,2%
Egentlig en fortsættelse af Rare Malts udgivelserne, men da RM serien har vedtaget at samme destilleri ikke skal udgives to år i træk, har man lavet disse selvstændige udgivelser. Mere sherry'et end de to RM. De senere Annual Releases tyder på at de gode fade er ved at være opbrugte og frarådes.

The Whisky Shop 24 år 78/02 57,9%
Et rent sherryfad, men destillerikarakteren formår at skære igennem. Udvalgt af Douglas Laing i Platinum serie emballage i anledning af Whisky Shops ti-år.

Hvis du er til gammel sherry, så er der en nyere Scotts Selection som jeg har smagt, hvor PE næsten overlever de mange år, men jeg har ikke detaljerne i hovedet. Søg hos www.macy.dk

Der er andre PE som er "gode nok" (mange Signatory), men med de priser der tages, så skal man gå efter de bedste.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2192 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Port Ellen Guide
Hejsa

jeg har ikke været så heldig at smage så mange PE men 10-12 stykker er det da blevet til, 3-4 Signatory, 2 OMC, 2 Scotts Selection (1981 + 1982), 1 G&P, og de 2 x Rare Malts. Og af det ringe udvalg jeg har prøvet, da er det de 2 x Rare Malts der har været de bedste, med en 1982 Scotts Selection på en 3. plads. Og tror min næste nyerhvervelse bliver en 20 yr old RM, for det er vist om at få den købt mens den stadig er bare nogenlunde til at betale sig fra..... :wink:
Har en McGibbons Provenance 18 års til at stå - 1981/2000 - nogen der har smagt den ??

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2195 by caskdk
Replied by caskdk on topic Port Ellen Guide
Ang Port Ellen

Som Al skriver har Signatory været god til at sende meget Port Ellen på markedet, men noget tyder på at det er ved at få en ende. Vi har netop fået at vide at man har stoppet med at lave Port Ellen i 43%, som ellers har været en fast det af Signatorys udvalg i lang tid. Den er desværre også udsolgt hos os, så det der er tilbage står på hylderne i de forretninger der var hurtige. Signatory tapper senere i år en Port Ellen i cask str., men den bliver allokeret til de forskellige lande, så det er desværre nok et udtryk for at der ikke er ret meget + at det er begrænset hvad der kommer her til landet.
Af rækken af Port Ellen mangler i også Blackadders Port Ellen 1982 sherry i serien Raw Cask. Den hører absolut til en af de bedste aftapninger vi har haft - ved siden af port finishen som Al nævner fra Signatory ( har været udsolgt i over et år). Raw Casken er også kommet i begrænset antal til DK så her skal man også være meget hurtige.

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2197 by jones
Replied by jones on topic Port Ellen Guide
MacChristensen skrev:

min næste nyerhvervelse bliver en 20 yr old RM, for det er vist om at få den købt mens den stadig er bare nogenlunde til at betale sig fra.....


Rare Malts holder gode "samlerpriser", selv om de laver 6.000 flasker hver gang. I modsætning til de fleste uafhængige som må forlade sig på de fade der farer vildt på vej til blenderiet, så ejer Diageo selv 5 millioner af Skotlands 18 millioner fade på toldlager.

Derfor kan man regne med en vis høj kvalitet. Hvis man er til det pågældende destilleri, så er Rare Malts en sikker investering. Det samme vil jeg kun sige om The Bottlers og Douglas Laing Platinum

Jeg købte Rare Malts Port Ellen 20 års da den udkom for 77 pund. For nylig købte jeg en 20 og en 22 på Royal Mile Whisky for 300 pund til sammen. Et sæt gik også for et par måneder siden på whiskyauction.com for ca. 300 Euro.

Så det er vist noget i den stil som du skal regne med. Stig på Scotspain har nogle underlige kontakter ude i verden, så han kunne måske skaffe dem.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2199 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Port Ellen Guide

Jeg købte Rare Malts Port Ellen 20 års da den udkom for 77 pund. For nylig købte jeg en 20 og en 22 på Royal Mile Whisky for 300 pund til sammen. Et sæt gik også for et par måneder siden på whiskyauction.com for ca. 300 Euro.


Ja de koster vel i omegnen af 1500 ,- - har lige kigget hos thewhiskyexchange, og der koster den 22 års GBP 120,-, den 20 års har de åbenbart ikke mere... :cry:

Men når, jeg må jo hellere vente til jeg er ude og rejse næste gang, så kan det jo være jeg kan være heldig og finde dem, eller 1st release der kom efter RM ´aftapningerne - 2nd og 3th holder jo vist åbenbart ikke samme niveau.

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2200 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Port Ellen Guide
Whiskyexchange "tager også ved", når det gælder annual releases. De ta'r £150 for 1st, £115 for 2nd og £110 for 3rd.
I juli gav jeg £110 for 1st på Caol Ila, de ta'r samme pris for alle 3!.
Det kan da godt være, at 2nd og 3rd er ringere end 1st. Jeg har endnu ikke smagt nogen af dem, men det ser da ikke ud til, at de mangler fade. 1st var 6000 flasker, 2nd 12000 og 3rd 9000. Men det kan jo godt være Al har ret, det er de ringeste fade, der er tilbage.
2nd og 3rd har jo også 2 år mere på "bagen". 24 år er ved at være for lang tid i fadet for en Port Ellen, der ifølge Stig toppede ved 19år.

Vi fik jo RM 20år på RM smagningen, så den ville jeg også gerne eje. Nok den bedste "owners bottling" der er tilbage, hvis den altså stadig kan findes.

Jeg har en Signatory '79 i 43% fra rere(re?)fill sherry fad. Den har jeg et lidt ambivalent forhold til. Den har skiftevis været kedelig og god gennem den tid, den har været åbnet, 14mdr. Nu er der kun en slat tilbage, og nu er det ligesom tørven er ved at være der - underlig flaske!

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2204 by jones
Replied by jones on topic Port Ellen Guide
Alderen er bestemt ved at være et problem for PE. De sidste par års nyheder har absolut været på det jævne - altså, målt med Port Ellen målestok.

Og priserne på både de gode og de middelmådlige stiger støt.

PE skal helst nydes ved høj alkoholstyrke og falder lidt fra hinanden i de temmelig mange udvandede versioner fra Signatory (43%) og Connoisseur's Choice (40%).

Jeg har i denne sommer "satset" og anskaffet hvad jeg regner med bliver mine sidste Port Ellen. Udover de to nævnte Rare Malts fik jeg fat i Gordon & MacPhail Cask Series 15 år, 63,9% dest. 19. november 1980 og aft. juni 1996 (163 Euro på whiskyauction.com).

Det er den som Jim Murray kalder "the greatest Port Elen bottling of all time" i sin Whisky Bible.

Med mindre jeg falder over Adelphi 24 år, 56%, dest. 1975, aft. 1999 til en opnåelig pris (Man har vel lov til at drømme), så har jeg købt min sidste PE.

Næste "indsatsområde" blandt de tabte destillerier må blive Brora.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2208 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Port Ellen Guide
Al J. skrev

Med mindre jeg falder over Adelphi 24 år, 56%, dest. 1975, aft. 1999 til en opnåelig pris (Man har vel lov til at drømme), så har jeg købt min sidste PE.


Er det ikke den, de har på whiskyauction.com lige nu? Procenten er dog lidt forskellig:
<quote>
Port Ellen
Adelphi Distillery Limited
(1975)(b.1999)
24 years old(Cask no.1766)
(57.1% vol), (70cl)
<quote end>

Den er lige nu i €150, slutter 30/10

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2209 by jones
Replied by jones on topic Port Ellen Guide
Desværre, nej.

Flasken på auktion lige nu er fra "nabofadet" nr. 1766.

Den legendariske Adelphi Port Ellen er fad nr. 1765 på 56%, kun 282 flasker.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2211 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Port Ellen Guide

Vi fik jo RM 20år på RM smagningen, så den ville jeg også gerne eje. Nok den bedste "owners bottling" der er tilbage, hvis den altså stadig kan findes.


Jeg har stadig en bundslat i min, men jeg satser da stærkt på at nå at finde éen, for det er som sagt den bedste PE jeg til dato har smagt..

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2212 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Port Ellen Guide

Vi fik jo RM 20år på RM smagningen, så den ville jeg også gerne eje. Nok den bedste "owners bottling" der er tilbage, hvis den altså stadig kan findes.


Jeg har stadig en bundslat i min, men jeg satser da stærkt på at nå at finde éen, for det er som sagt den bedste PE jeg til dato har smagt..

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2220 by BH
Replied by BH on topic Port Ellen Guide
Som en lille kommentar til ovenstående er 4th release kommet på markedet.

Den er på 56,2%, og er kommet i 5100 flasker.

Og da Port Ellen jo ikke bliver yngre er det desværre en 25 år gammel denne gang.

Bjarne Hagen

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2222 by 8700
Replied by 8700 on topic Port Ellen Guide
Pokkers også.! Kan så sidde og ærgre mig over, at jeg stadig har 2 ubrudte flasker Port Ellen.
En 2.nd og en 3.rd release.
Men nogen der kan oplyse mig om ca.priser på.:
St. Magdalene RM 1979/19 år 63,8 % og
Linkwood RM 1975/26 år 56,1 %
på forhånd tak.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2224 by jones
Replied by jones on topic Port Ellen Guide
Træk lige vejret en ekstra gang. Der er næppe grund til ærgelser.

For det første er hvad vi andre og diverse "guru'er" måtte mene ikke den endegyldige sandhed om nogetsomhed.

Det kunne være at du foretrækker 2nd eller 3rd Release fremfor 1'eren eller de to Rare Malts og det er en ærlig sag.

Det kan godt være at det virker lidt barsk når jeg skrev at købet "frarådes", men det er altså kun i forhold til de allerbedste Port Ellen. Middelgod Port Ellen er stadig fremragende whisky, især hvis du har fået dem til de oprindelige priser og ikke til "samlerpriser."

Jim Murray er begejstret for 2'eren: "explosive sweet peat and chewable until your tongue drops off... delicate, subtle and suave... a really fine malt"

Den er altså bare noget mere diskret og tilbageholdende end Port Ellen ellers kan være, men selv om den ikke er "typisk" Port Ellen, så kan den godt være fremragende whisky.

Murray giver den 87 point og Michael Jackson 90. Murray har ikke skrevet om 3'eren, men MJ giver den 91 point.

Du kan glæde dig til god whisky. De er bare ikke lige det allerførste som jeg ville anbefale til een uden videre Port Ellen erfaring og det var det som var udgangspunkt for skriverierne her. (Se det første indlæg.)

Hvis "8700" er dit postnummer, så kunne vi måske arrangere en lille smagning med dine to Releases og mine Rare Malts 20 og 22? Så kan du selv tage stilling.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2225 by 8700
Replied by 8700 on topic Port Ellen Guide
Hejsa Al "Sherlock" Jones.
Jo jo, postnummeret svarer ganske fint til mit opholdssted.
MEN....angående dit ellers ret gode forslag til en lille lukket smagning.: desværre er jeg "ikke til islay", må indrømme, at de to flasker er deciderede "fejlkøb" i udlandet.
Meningen var, at de skulle stå og se godt ud, og så eventuelt åbnes når der kom en islay-elsker forbi, men ak, ingen af dem jeg kender sværger vildt til islay. Så nu står de altså bare og står, for de åbnes jo ikke bare fordi man skal se "A-ha" og fanden gale-mig ha ´ en dram.
Men er du evt. int. i at købe dem kan du jo slynge en pris ud.?
Fragten er vel afklaret.?!!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2226 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Port Ellen Guide
Det er da lidt af et fejlkøb ;-)
Men ærgeligt at du ikke er PE, jeg ville gerne være stillet op sammen med Al og en flaske PE fra Scotts fra 1978, som nok er min farvorit når vi snakker Port Ellen. Den kan godt være at Al's 1st release så lige er en tand bedre.
MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2227 by 8700
Replied by 8700 on topic Port Ellen Guide
Jamen tilbuddet om køb gælder da alle såå...hvis du kan komme med et fornuftigt forslag....
(Ja ja, ved godt at dette ikke er køb/salg, og vil flytte min salgstale andetsteds.)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2229 by jones
Replied by jones on topic Port Ellen Guide
Min flaske 1st Release hører nu til de glade whiskyminder, men derfor kunne vi arrangere en ren Port Ellen seance i Århus.

Mine Rare Malts 20 + 22, Niels' Scotts Selection...

Er der flere der vil give en genstand?

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2230 by Peterap
Replied by Peterap on topic Port Ellen Guide
Desværre har jeg ikke noget PE i mit skab, men jeg ville da være mere end villig til at betale for at deltage hvis smagningen kunne komme op at stå...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2231 by jones
Replied by jones on topic Port Ellen Guide
Der skal vel ikke være penge mellem os her i whiskylogen?

Peter, du - og andre interesserede - kan bare bidrage med en flaske af lignende format som ville gøre sig i selskab med Port Ellen.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2232 by dmwa
Replied by dmwa on topic Port Ellen Guide

Der skal vel ikke være penge mellem os her i whiskylogen?


Al - du er snart mere jyde end amerikaner.....

Lyder spændende - vil godt deltage, men har ingen Port Ellen - er man så "dømt ude"?

Slainthe
Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2233 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Port Ellen Guide
Al skrev:

Min flaske 1st Release hører nu til de glade whiskyminder, men derfor kunne vi arrangere en ren Port Ellen seance i Århus.

Mine Rare Malts 20 + 22, Niels' Scotts Selection...

Er der flere der vil give en genstand?


Jamen så vil jeg da byde ind med min PE (1st) annual release.
(22Y, 56,2%, 1979/2001)

Og evt. med G&M CC 1981/1999 (40%), hvis vi skal have en "forret" til at varme smagsløgene op ;-)

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2235 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Port Ellen Guide
Peter skrev:

Desværre har jeg ikke noget PE i mit skab, men jeg ville da være mere end villig til at betale for at deltage hvis smagningen kunne komme op at stå...

og Flemming skrev:

Lyder spændende - vil godt deltage, men har ingen Port Ellen - er man så "dømt ude"?


Peter og Flemming, hvis I nu køber hver en af '8700's' flasker, så er i vel med ;-)

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2236 by jones
Replied by jones on topic Port Ellen Guide
Godt forsøgt, Karlejnar!

Men det er heller ikke en dårlig ide med en session under rubrikken "mest Port Ellen, men også lidt andet godt"?

Flemming, mon ikke du kan finde en brugbar flaske hvis du ser dig godt omkring i gemmerne derhjemme?

Og Flemming - Jeg har været her i landet længe nok til at jeg ikke rigtig kan se at mit fromme ønske om at der IKKE skal være penge mellem os skulle være særligt jysk, måske snarere tværtimod. :wink:

Næste problem bliver bare en dato som vi kan enes om.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2238 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Port Ellen Guide

Min flaske 1st Release hører nu til de glade whiskyminder, men derfor kunne vi arrangere en ren Port Ellen seance i Århus.


Kanon idé - jeg vil også gerne bidrage med min McGibbons (hvis den da ellers kan godtages.... :wink: ) Så må i bare sørge for at sætte mig tilbage i toget mod Esbjerg engang når vi er færdige..... 8)

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2245 by dmwa
Replied by dmwa on topic Port Ellen Guide

Og Flemming - Jeg har været her i landet længe nok til at jeg ikke rigtig kan se at mit fromme ønske om at der IKKE skal være penge mellem os skulle være særligt jysk, måske snarere tværtimod.


Det var ment som et humoristisk indslag - om jyders evne til at handle uden penge...

Jeg kan sagtens finde en brugbar flaske - skal det være røg? Får en BenRiach hjem fra Signatory nu - 46% unchill fra 1994 - om den er røget - jow, kun ca 55ppm. Det er en del mere end den originale Curiositas, der er spædet op med mindre røget whisky - så en spændende Speyside...., der adskiller sig på en helt anden måde fra Wm Grants aftapninger (Balvenie Islay Cask og Glenfiddich Caoran), der jo er fadafslutninger med Islay fade

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2252 by BH
Replied by BH on topic Port Ellen Guide
Jeg er også klar på en privat smagning. Hvis det skal være Port Ellen har jeg en 2nd release, en OMC 1978 23 år og en Scott's selection 1976. Ingen er åbnet men jeg åbner selvfølgelig bare den der ønskes. Hvis det må være Ardbeg så har jeg også en Ardbeg Festival bottling 2004. Den kunne jeg jo åbne i stedet for. Har allerede drukket en flaske af den, og den er OK.

Bjarne Hagen

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2253 by dmwa
Replied by dmwa on topic Port Ellen Guide
Og her går man og advarer sine børn om at mødes med dem man snakker med på nettet...... :roll: :D

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.322 seconds