Very Young Ardbeg

More
19 years 6 months ago #1755 by Duffer
Very Young Ardbeg was created by Duffer
Selvom de fleste nok har hørt om den;

U-TURN ON WHISKY PUSH
An Island distillery is challenging the long-held theory in the whisky world that suggests the older the malt, the better the product.

Ardbeg Distillery, on Islay, is making the challenge after completing its latest bottling, which is just six years old.

The appropriately named Very Young Ardbeg was distilled in 1998, the year after Glenmorangie plc bought and re-commissioned the distillery.

The drink was originally produced as an exclusive bottling "for discussion" with members of the Ardbeg Committee, a club for Ardbeg followers around the world.

Hamish Torrie, Ardbeg marketing manager, explained: "Our idea was to let Ardbeg committee members have an early opportunity to sample 'work in progress' at Ardbeg - the first expression to be distilled and matured since ownership transferred to Glenmorangie plc.

"The response was so overwhelmingly positive that we've decided to offer Very Young Ardbeg to a wider audience." It is selling for about £28 a bottle, to reflect its limited availability.

kilde; thisisnorthscotland.co.uk

Ardbegs egen side;

Very Young Ardbeg

The Committee has spoken. This release of Very Young Ardbeg at 58.3% is a vigorous whisky on it's way to full maturity. We asked for feedback on our first bottling of Very Young last year and the comments were so good that our 'under discussion' bottling has graduated to a 'committee approved' bottling. It's smokey, fresh and fruity....enjoy. We are unable to deliver whisky to the USA or Canada.

Price: £27.99

Nogen her der har smagt den....?

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1758 by dmwa
Replied by dmwa on topic Very Young Ardbeg
Ja - smagte den i Glasgow på The Pot-Still (pub) - den har samme røg og styrke som Ardbeg TEN - men måske en smule mere "tynd" - sådan at forstå, at der ikke er den store fadsmag - hvilket jo ikke kan undre, da den kun er 6 år gammel.

Vidste man ikke bedre (i blindsmagning) ville jeg nok holde på, at det er en Ardbeg TEN - men jeg fik ikke lejlighed til at smage den op mod en Ardbeg TEN - men jeg tror at det er tæt på virkeligheden.

Ville have købt en flaske - men Glasgow havde vi ikke meget tid i, og i lufthavnene (Prestwick og Stansted) var den endnu ikke kommet på hylderne.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1759 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Very Young Ardbeg
Jeg har en Ardbeg VY til at stå i skabet, som jeg har smagt på.
Den jeg har købt, er købt som committee medlem, dvs. at det var den første udgave de kom med, den er åbenbart blevet så populær at de har sat den i produktion. Jeg ved dog ikke om der nogen forskel på den føste de lavede og den du viser her. Etiketterne er ikke magen til hinnanden, men derfor kan indholdet sagtens være det.
Hvis jeg skal komme med min egen kommentar til den, så er det cask strength, men det er nu også det beste, synes jeg. Den smager af "Ardbeg" og smager af røg og fenol, men den er ikke konsekvent hele vejen igennem. Den kunne godt have tålt at stå i nogle år mere.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1760 by jones
Replied by jones on topic Very Young Ardbeg
Der er tale om to helt forskellige aftapninger.

Den første Ardbeg Very Young med ordene Exclusive Committee Reserve For Discussion på etiketten er destilleret 1997 og aftappet 2003 i 4002 flasker ved 58,9%.

Den nye med ordene Very Young under Ardbeg logoet på etiketten er destilleret i 1998 og aftappet 2004 i 6000 flasker ved 58,3%.

Den nye står på min liste til Whiskymessen.

Al Jones
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1766 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Very Young Ardbeg
Har begge to - fik lige den nye AVY til min fødselsdag.

Har lige åbnet den - synes den er en anelse bedre end VYA. Den bliver sikkert den nye TEN om 4 år - muligvis både i en CS og 46% version.

Den er efter min mening en værdig afløser for TEN, men nok lidt anderledes, da den udelukkende er på Fresh bourbon fade.

Ulla købte den i Oddbins på hendes nylige smuttur til Skotland.

Køb den, hvis I kommer i nærheden af den, den vil snart være væk!
Men der kommer en ny hvert år indtil den er 10 år, dvs 6, 7, 8, 9 år og så 10.

Sláinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.131 seconds