Ardbeg 1990 Limited Edition CS

More
19 years 7 months ago #1638 by MacLars
Hvis man ser her

Ser man (næsten) straks en
"Ardbeg 1990 cask strength Limited edition bottled by Ardbeg Distillery 55% vol"

Altså en original-aftapning af Ardbeg 1990, et andet sted har jeg fundet et billede



Men...kan den fås i Danmark?

Jeg synes aldrig jeg har hørt/set noget om denne aftapning...

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1645 by karlejnar
Måske en special-aftapning til Islay Whisky Festival. De havde den heller ikke i Old Kiln Cafe på Ardbeg, da vi var der i juli.

Jeg har ikke lige fundet den andre steder heller, men hvem ved om den skulle stå på hylden i en butik et eller andet sted. Ellers må du jo bestille den hjem derfra, hvis du synes, prisen er rimelig. ( £65 = kr715)

Jeg synes, de er lidt dyre f.eks. med min kære Bruichladdich 1970 til £139,-. Jeg gav "kun" £110 for den i The Whisky Shop, men det var også den sidste, så måske ryger prisen nu op, fordi den er udgået fra destilleriet.

De har heller ikke omtalte Ardbeg hos WQ-Hamburg. Men de har til gengæld en masse G&M Spirit of Scotland fra først i 90'erne. Det ser ud til, at der blev "brygget" en del på det tidspunkt, selvom det var lukket. Ellers kunne vi jo heller ikke have Ardbeg TEN og Uigeadail. Men der findes intet Ardbeg fra 80'erne.

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1654 by TJ
Replied by TJ on topic Ardbeg 1990 Limited Edition CS
Jeg var på Islay i August, hvor jeg købte en
flaske af den her omtalte aftapning "1990" på Ardbeg.
Jeg fik oplyst, at det var en specialaftapning som de
havde lavet i ca 2000 flasker til Japanske marked.
De havde vistnok et par hundrede flasker tilbage
som de kun solgte fra destilleriet.
Jeg smagte den på Lochside Hotel, og som det
står på flasken er den destilleret i 1990, men alligevel
en klassisk Ardbeg med god bid af røg og tørv.

Hilsen
TJ

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1663 by 8700
Replied by 8700 on topic Ardbeg 1990 Limited Edition CS
Tja...med fare for at blive stenet, kaldt tåbe, eller det der er værre, vil jeg mene, at dette/denne side burde hedde "Islay-nyt.dk." Det lader jo til, at 90 % af de indlæg der dukker op, er
1. Islay.
2. Skrevet af de samme medlemmer.
Intet galt i det, men alligevel.............
man kan jo vælge IKKE at kigge ind på denne side, men vil dog postulere, at "udefra-kommende gæster", som gerne vil snuse til malt-whisky, kunne få den fornemmelse, at denne side er for de "indviede".
Eller...?
(Forventer herefter "overload" i min mailbox..!?)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1664 by Duffer
8700,

1. Islay.


Det kan du da have ret i, da mange whiskyentusiaster mener det er toppen af god maltwhisky.
Der er dog andre forumdeltagere - som undertegnede - der IKKE er Islay fans.

2. Skrevet af de samme medlemmer.

Igen må jeg give dig ret, men kom frem på banen. Ordet er frit.

at denne side er for de "indviede".

Vi starter alle et sted - jeg tror du er velkommen, selvom du ikke føler dig "indviet".

Hvis du har spørgsmål, tror jeg der sidder mange, som gerne vil give deres viden videre.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1665 by karlejnar
Tja .. Denne side er som så mange andre ikke bedre end de, der aktivt deltager i debatten. Men til forskel fra andre, har denne side jo også samlet andre relevante emner: Kalender, nyheder, osv.
Jeg mener ikke, nyhederne er specielt fokuseret på Islay.
Kalenderen afspejler jo de smagninger mv, der meldes ind, her er der heller ikke specielt fokus på Islay.

At der i debatten kan synes lidt for meget fokus på Islay, skyldes måske, at der er en overvægt af Islay-fans, der skriver. Vi har dog også for nyligt debateret Speyside emner. Og der har været generelle emner som f.eks det om cask strength.

Men som MacAll skriver, alle er velkomne, så hvis du vil dreje debatten i andre retninger, så er det bare at komme frem af busken. Det er for let bare at pege fingre ;-)

Sláinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1676 by Macdeffe
Hej 8700

Jeg er helt ny på denne side, men syntes den er fremragende. Blev godt nok bekendt med den for ½ års tid siden - så er lidt ærgelig over at jeg først at begyndt at besøge den nu

Der er mange gode ting ved denne side

1. Der sker noget
2. Indlæggene er interesante. Jeg kan lære noget. 3. Jeg kan lære noget

Grunden til at her er meget om Islay skyldes 3 ting

1. Whiskyerne er fra Islay er den eneste rigtige region i Scotland , udover Speyside. hermed mener jeg først og fremmest et område med meget høj koncentration af destillerier. Derudover har de fleste Islay-whisky en fælles ting. Malten er tørverøget. Destillerierne er altså specielle
2. Destillerierne er meget gode. De laver alle fremragende whisky. De fleste Islay destillerier kommer med rigtigt mange spændende aftapninger (modsat nogle andre, der kan være svære at finde)
3. En stor del af dem der drikker meget maltwhisky (whiskynørderne !) har Islay blandt deres favoritter eller som deres favorit

Det er selvfølgelig klart, at hvis man ikke bryder som Islay-stilen så kan det måske være lidt træls at læse alt dette og det ville da også være interresant at diskutere andre destillerier. Men Islay byder da også på godt whisky for dem der ikke kan lide røg. Bruichladdich og Bunnahabhain. Sidstnævnte har aldrig gjort særligt meget væsen af sig, men bare de gjorde. Jeg kan personligt meget godt lide nogen ad de uafhængige/specialaftapninger de har. Og så er Bunnahabhain ikke ret dyr. De havde 1968 Old Acquaintance til 100 £ på destilleriet. På Dalwhinnie tager de vist nok omkring 300 £ for en 36års. Jeg kan ikke lige huske det. Bare at det var FOR dyrt. men Old Acquaintance er et af de bedste køb jeg har gjort. Islay. Ingen røg :-)

MacDeffe
(jeg er stor røgfan!)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1719 by 8700
Replied by 8700 on topic Ardbeg 1990 Limited Edition CS
Jamen dog, ikke helt så mange indlæg beregnet direkte til mig..!
Jo, nyder da selv Bruichladdich og Bunnahabhain, de ligger, fenol-mæssigt, der hvor jeg kan følge med.
Men vil også lige høre De Ærede Medlemmer af whiskynyt.dk:
Er der nogen der ved, hvor man kan indkøbe en "Macallan gran reserva 1985 samt 1983." Begge 18 år.?
Se til dette spørgsmål måtte der gerne komme lige så mange svar som til mit sidste indlæg.
På forhånd tak.
8700

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1724 by karlejnar
TJ - min pålidelige kilde har i aftes bekræftet dine oplysninger.
Den skulle koste £59,- på destilleriet, hvis de har flere. De har åbenbart haft lidt tilovers, siden den sælges af Islay Whisky Shop.

Den skulle ganske rigtigt være kraftigt røget, selvom den er fra Allied perioden. Op gennem 90'erne indtil '97, hvor Glenmorangie tog over, fyrede de op i kedlerne en gang imellem. Rygtet vil vide, at forarbejdet blev udført på Laphroaig, og kun selve destilationen foregik på Ardbeg.
Det lyder egentlig logisk nok, idet de så slap for en del rengøring af udstyret.

Det er jo også fra denne periode, vi får TEN og Uigedail, hvorimod 17års er ved at være en saga blot, fordi der ikke findes noget fra 80'erne, og de ældre fade fra 70'erne (som er brugt i 17) er ved at være sparsomme.

Og 8700 - måske vil du få flere svar hvis du stiller spørgsmålet under "markedsplads - køb" ;-)

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1743 by Macon
Med stor interesse men minimal viden, har jeg bevæget mig ind i whiskyens fascinerende verden. Synes stadig de røgede er lidt "voldsomme" i smagen - men begynder at forstå.
Blev af min lokale forhandler rådet til at "investere" i lagavulin 16år, da denne forsvinder fra markedet. Kan dette råd bekræftes ?
Macon

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1744 by stig
Replied by stig on topic Ardbeg 1990 Limited Edition CS

Blev af min lokale forhandler rådet til at "investere" i lagavulin 16år, da denne forsvinder fra markedet. Kan dette råd bekræftes ? Macon


Nej absolut ikke. De er vist sågar begyndt at aftappe denne igen, så mon ikke vi nærmere vil se et prisfald i Danmark, hvor prisen på denne er alt for høj.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1745 by 8700
Replied by 8700 on topic Ardbeg 1990 Limited Edition CS
Hmm...havde ellers også hørt, fra en ret så pålidelig kilde, at Lagavulin 16 år ville udgå af det Danske marked, simpelthen fordi salget/markedet er for lille. !??

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1746 by Towle

Blev af min lokale forhandler rådet til at "investere" i lagavulin 16år, da denne forsvinder fra markedet. Kan dette råd bekræftes ? Macon


Nej absolut ikke. De er vist sågar begyndt at aftappe denne igen, så mon ikke vi nærmere vil se et prisfald i Danmark, hvor prisen på denne er alt for høj.

Stig

Interessant, netop 16 års Lagavulin har længe stået på min ønskeseddel, da jeg har læst så meget godt om den.

Men er en 16 års en 16 års? Jeg har læst at flere mener at den er udvandet i forhold til "de gode, gamle dage".

Og så er det jo ellers lidt af et staldtip Stig åbenbarer her. Der bliver altså ikke mangel på varen, den vil formentlig falde i pris og den er for dyr i Danmark :!:

Som nogen måske allerede har fornemmet, er jeg lidt optaget af hvad skidtet koster rundt omkring. Jeg vil ikke betale overpris, hvis jeg kan undgå det. Så Stig: kan du uddybe dit synspunkt m.h.t. til den for dyre pris? Umiddelbart kan jeg konstatere, at markedsprisen ligger rundt de 425 kr. i Danmark, men hvis du (eller andre) kan anvise en væsentlig bedre pris - i Danmark eller i nabolandene - hører jeg (og sikkert andre her) gerne om det.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1747 by stig
Replied by stig on topic Ardbeg 1990 Limited Edition CS
Kurt,

inden for det sidste år er markedsprisen på denne whisky steget med kr. 100,00 i Danmark, jeg har endda hørt rygter om forhandlere, som kræver langt over kr. 500,00 for den.
Jeg kan kun se, at der er det mindre udbud eller rygter om samme, som har fået prisen i vejret. Når udbudet bliver stabiliseret eller rygterne om brand mm. er væk, så burde prisen falde.
Jeg vil ikke angive priser i Tyskland, da vi jo ikke skal have lukket flere whiskybutikker i Jylland.

Stig
NB! Jeg syntes også, at kvalitet er faldet, hvilket kan være udtryk for, at man ikke har haft så mange fade at vælge imellem.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1748 by BH
Replied by BH on topic Ardbeg 1990 Limited Edition CS
Der har været en del debat om Lagavulin 16 år på whiskymag.com

Der skelnes mellem en white horse lagavulin og en port ellen lagavulin. På gamle flasker står der "white horse distillers Ltd. Glasgow" på den øverste etiket. På de flasker der er på markedet nu står der "Lagavulin distillers Port Ellen" på etiketten.

Det skulle være muligt at smage forskel, og der er flest der synes at den gamle er den bedste.

Bjarne Hagen

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1749 by MacLars

Der skelnes mellem en white horse lagavulin og en port ellen lagavulin. På gamle flasker står der "white horse distillers Ltd. Glasgow" på den øverste etiket. På de flasker der er på markedet nu står der "Lagavulin distillers Port Ellen" på etiketten.


Interessant, den lille forskel havde jeg ikke bemærket, men jeg kan se på de to tomme flasker jeg har stående, at den første jeg havde var en "White Horse", og den nyeste (2000) er (var!) en "Port Ellen".

Jeg erindrer i hvert fald at jeg ikke brød mig så meget om den nyeste som jeg kunne huske jeg gjorde fra den ældste. Tænkte dog det var mine smagsløg der havde ændret sig, men måske de blot ikke har haft nok kvalitetsfade.

Hvornår er der begyndt at stå "Lagavulin distillers Port Ellen"?

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1750 by Towle
Bjarne Hagen skrev:

Der har været en del debat om Lagavulin 16 år på whiskymag.com

Jeg fandt en tråd der hedder "Lagavulin 16 Y.O." i forummet "Whisky Tastings", men selv om der er mange indlæg, handler det ikke specielt meget om netop bemeldte sprut. Er der nogle diskussioner du specielt tænker på og som du kan henvise til?

Der skelnes mellem en white horse lagavulin og en port ellen lagavulin. På gamle flasker står der "white horse distillers Ltd. Glasgow" på den øverste etiket. På de flasker der er på markedet nu står der "Lagavulin distillers Port Ellen" på etiketten.

Jubiii, nu bliver jeg endnu klogere (håber kraniet kan holde til presset). Det lyder jo rigtig spændende, men hvad dækker det egentlig over? Er der i begge tilfælde tale om originale distilleriaftapninger? Og hvis der er smagsforskel, hvorfor er der så det?

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1751 by BH
Replied by BH on topic Ardbeg 1990 Limited Edition CS

Hvornår er der begyndt at stå "Lagavulin distillers Port Ellen"?

jeg har en flaske købt i 1999 i lufthavnen i frankfurt hvor der nok er stor udskiftning af varerne, og det er en white horse.

Jubiii, nu bliver jeg endnu klogere (håber kraniet kan holde til presset). Det lyder jo rigtig spændende, men hvad dækker det egentlig over? Er der i begge tilfælde tale om originale distilleriaftapninger? Og hvis der er smagsforskel, hvorfor er der så det?

som det ses af billederne er begge orginalaftapninger, dem der indgår i classic malts serien (selvom den ene her er distillers edition)
Smagsforskellen kan vel ligge i at antallet af fade er blevet mindre, og måske i at forarbejdningen af malten er ændret? hvis det er tilfældet.

Jeg fandt en tråd der hedder "Lagavulin 16 Y.O." i forummet "Whisky Tastings", men selv om der er mange indlæg, handler det ikke specielt meget om netop bemeldte sprut. Er der nogle diskussioner du specielt tænker på og som du kan henvise til?

Den jeg bla. henviste til hedder "Lagavulin 16 vs Laphroaig CS"

Bjarne Hagen

Bjarne Hagen
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1752 by MacLars

jeg har en flaske købt i 1999 i lufthavnen i frankfurt hvor der nok er stor udskiftning af varerne, og det er en white horse.


Og eftersom min "Port-Ellen"-udgave er fra 2000 - der står i hvert fald noteret 2000.06 i æsken, og jeg nægter at tro på jeg har givet 2000kr for den - må vi næsten konkludere at 1999/2000 er det ændret...

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1753 by BH
Replied by BH on topic Ardbeg 1990 Limited Edition CS

Og eftersom min "Port-Ellen"-udgave er fra 2000 - der står i hvert fald noteret 2000.06 i æsken, og jeg nægter at tro på jeg har givet 2000kr for den - må vi næsten konkludere at 1999/2000 er det ændret...


på whiskyauction er der en distillers edition fra 2000 som er en white horse udgave, så det må være i løbet af 2000 de skifter

Bjarne Hagen

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1756 by Towle
Bjarne Hagen skrev:

på whiskyauction er der en distillers edition fra 2000 som er en white horse udgave, så det må være i løbet af 2000 de skifter

Skal nok passe. Horst fra The Whisky Store ude i Tyskmandsland skrev i et indlæg på MALTS-L den 24 Sep 2001:

The Lagavulin stocks in Germany run quite empty this summer. Now we received a new sending and a customer of ours found out the following:

On the top of the tan colored oval label, there had been a Royal seal
saying:
By Appointment to her Majesty the Queen Scotch Whisky Distillers White Horse Distillers LTD Glasgow.

Now you find at the same place a golden sailing ship and the words:
Lagavulin Distillery Port Ellen Isle of Islay.

Does Lagavulin had a Royal Warrant, which was not renewed or extended?

Any comments welcome.


Desværre kan jeg ikke se at der nogensinde kom et svar på hans spørgsmål?

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2129 by BH
Replied by BH on topic Ardbeg 1990 Limited Edition CS
Her er der flasker af Ardbeg (som tråden startede med) til salg

www.whiskyworld.de/detail.htm/bestnr=A103-0066/#

Bjarne Hagen

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2132 by karlejnar
Det er da en prisforskel, der vil noget! Svarer til ca. dkr 1485,-

På destilleriet er prisen som sagt £59, som giver ca. dkr 660,-
Eller IslayWhiskyShop: £65 -> ca. dkr 725,-

Det er da lige før, det er billigere (og sjovere) at flyve til Whiskyland efter den ;-)

Eller få den sendt over, og så betale lidt til de flinke toldere for ulejligheden.

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • redlich
  • Visitor
  • Visitor
19 years 6 months ago #2133 by redlich
Replied by redlich on topic Ardbeg 1990 Limited Edition CS

-- snip --
Eller IslayWhiskyShop: £65 -> ca. dkr 725,-

Det er da lige før, det er billigere (og sjovere) at flyve til Whiskyland efter den ;-)
-- snip --


Hvis du vælger at flyve til whiskyland, så er prisen kun £59 hos IslayWhiskyShop, de er lidt billigere i shoppen end på nettet ;)

Købte selv et par flasker der sidste måned.

Slainthe
Redlich

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2142 by karlejnar
Redlich skrev:

Købte selv et par flasker der sidste måned.


Øv heldige asen - kommer nok først til "Whisky Heaven" igen næste år til maj ;-)

Håber de har gemt nogle til den tid.

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.384 seconds