Lagavulin 88´vs 90´

More
16 years 10 months ago #11940 by larsb
Jeg har stødt på noget som jeg ikke tidlige har mødt og må derfor søge om hjælp til dette fænomen.
Jeg havde samlet sammen til en lille smagning af destillers edition. Måske en mærkelig blanding til en smagning, men en god undskyldning.

Nå men til spørgsmålet. i min smagning havde jeg så Lagavulin DE 1990, og en af mine med smagere kunne så lige fiske en Lagavulin DE 1988 frem. Vi smagte dem mod hinanden, og der var en himmelråbende forskel. det var samme smag af røg og sødme, men 90 ´havde ingen kraft: det var som om den var blevet fortyndet.
Det skal lige nævnes at 88 ´ havde været åbnet før, og 90 ´ var lige blevet åbnet til smagningen.

Nu her 2 ½ måned senere ville vi så prøve igen, men nu var der til gengæld ikke meget forskel på kraften. Vi konkluderede faktisk at vi ikke kunne smage forskel.

En noget spøjs oplevelse. Er der en der kan give en forklaring, for det kunne jeg godt tænke mig at vide.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #11941 by Macdeffe
Nyåbnede flasker er tit unuancerede i smagen

Efter lidt tid åbner malten sig

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #11943 by larsb
Det vil sådan lidt groft sagt sige, at når man ar til smagning og der bliver åbnet flasker, kan man ikke helt regne med smagen.
Jeg havde også den oplevelse af Smokehead. Den var noget skrap, og vi syntes den var lige lovlig vulgær, men efter 3 ugers tid var den ligesom faldet til ro, og jeg fik den drukket med stor nydelse.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #11944 by Macdeffe
Lad den stå lidt i glasset, tilsæt måske en dråbe vand

Jeg har været til en del smagninger for nylig hvor der var forhånds ophældt :-)

macDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #11946 by Duffer
Jeg åbner altid en ny flaske en uge eller to før - hvis jeg skal til en privatsmagning.
For en måneds tid siden smagte vi en nyåbnet 24-års Port Ellen op imod en tilsvarende åbnet - fra samme fad.
Den åbnede havde været åbnet en 3-4 måneder.
Her var det helt tydeligt at den åbnede var langt mere afrundet og mild end den nyåbnede.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #11964 by cs
Hje DUffer
Jeg kan kun bekræfte din oplevelse.
Jeg har tidligere sammenlignet 79, 84 06 med hinanden og dere rkæmpe forskel..'
mvh cs

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12014 by larsb
Det kan være at vi skal til at dekantere vores whisky.
Man kan jo sidde med et par venner og drikke, måske en kvart flaske inden den åbner sig, og produktet er optimalt. Og er det så optimalt? Hvor lang tid tager det så whiskyen at åbne sig?
Der findes hjælpemidler i vinens verden der dekantere vinen idet den hældes op, eller om...
Måske man skulle forsøge. Jeg tror jeg prøver for at se om det virker. det giver i hvert fald en undskyldning for at drikke noget whisky.
Gad vide om det ikke udløser lidt EU-støtte til forskning.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12015 by Duffer
Jeg har aldrig hørt at man med fordel kan dekantere whisky...
Det er meget individuelt hvor lang tid en whisky tager for at åbne sig.
Som hovedregel siger man et minut for år whiskyen har været lagret - dvs. feks. 15 år gammel = 15 minutter.
Man kan "snyde" lidt ved at håndopvarme sin whisky og lade væsken rotere godt i glasset... :-)
Eller i nogen tilfælde tilsætte et par dråber vand.
Til smagninger kan man med fordel ophælde 3 ad gangen.
Nogle whiskies kan nemlig også stå for længe og hvor lang det er - er også individuelt... :-(

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.159 seconds