Hvilken ældre Laphroaigh anbefales?

More
19 years 11 months ago #1078 by vad
Hejsa,

Jeg er ved at udvide whiskysamlingen og ville spørge Islay gruppen, hvilken Laphroaigh, de vil anbefale?

Jeg går i denne omgang efter noget lidt ældre Laphroaigh, da jeg har 10'eren i både 40% og C.S. Måske noget Douglas Laing OMC?

--Jesper Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 11 months ago #1079 by Wallace
Hej Jesper,

jeg har netop købt (og smagt) en Douglas Laing OMC Laphroaig 15 år single cask, destilleret februar 1987, aftappet maj 2002.

På etiketten står, at whiskyen er "filled from cask", og ud fra farven vil jeg antage, at det er fra et bourbon-fad.

Denne whisky synes jeg er en "rigtig" Laphroaig: jod, røg, tang, salt, let tjære og med et fint strøg af sødme.

Jeg synes, at denne whisky er langt bedre end destilleri-aftapningerne i 10 og 15 år, som efter min mening er blevet for polerede og lidt for behagesyge.

Jeg kan ikke præcist huske prisen, men jeg mener, at den kostede omkring 450 kr.

Bjarne Johansen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23867 by Duffer
18-års OB
30-års OB

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23869 by BH
40-års OB

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23870 by Macdeffe
Det er ikke sikkert de oprindelige deltagere i denne tråd læser med længere, det er jo nogen år siden, me blandt gamle OB er mine favoritter

21yo, 2008
27yo 1980 vintage
30yo (der dog er kommet i en del forskellige batches, der ikke smager ens)

i nævnte rækkefølge. Jeg har dog ikke smagt 40yo OB

Går vi under 20yo foretrækker jeg KLART indies, jeg syntes ikke rigtigt blenderne ved laphroaig gør det så godt for tiden

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23878 by Whiskynyderen
De destilleriaftapninger, jeg kender (10, 15, 25 og 30), synes jeg er kedelige - Mest røg og vand. En positiv undtagelse er den 10 årige cask strength. Ellers ville jeg gå efter de uafhængige aftapninger. Har bl.a. smagt nogle gode fra Signatory.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23882 by tdh1
Absolut ikke enig med Macdeffe og Whiskynyderen her. Jeg synes Tripple Wood ´en er en forrygende whisky. Den er iøvrigt lige kommet som 0.7 l. i modsætning til før, hvor det var en 1 l. taxfree flaske. Den "nye" 18 års, samt Feis Ile flaskerne er også rigtig gode. Vil dog give ret i den gode gamle 10 års Cask Strength er noget speciel. En klassiker. De nye batches 10 års Cask Strength er dog heller ikke helt ved siden af (-: Den eneste Laphroaig jeg direkte vil fraråde nogen at købe er en Murray Mcdavid aftapning afsluttet på nogle underlige vinfade. Den var direkte ulækker. Nærmest tam, flad og sur.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23885 by Duffer

Den eneste Laphroaig jeg direkte vil fraråde nogen at købe er en Murray Mcdavid aftapning afsluttet på nogle underlige vinfade. Den var direkte ulækker. Nærmest tam, flad og sur.

Jeg køber ALDRIG MMcD igen, medmindre de leverer et fad som ikke på en eller anden måde er manipuleret :-(

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23886 by MacNiels
Inden for det sidste års tid er der sket meget med Laphroaig aftapningerne. Bla. er 15yo ud gået og erstattet af en 18 års ved 48% alc. i stedet hvilket jeg synes er et fremskridt.
25yo kommer nu som cs og er ikke nedvandet længere. Mener faktisk også at 30yo er cs nu.

Men enig i at deres 10cs er en klassiker.

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23887 by Macdeffe
Tjaa, jeg kunne egentlig ret goidt lide både 10yo og quarter cask, men jeg syntes at i år har deres OB aftapninger (inkl. triple wood) taget en parfumeret drejning, det er som om de garne vil være Bowmore

Ikke en smag jeg har fundet i de mange IB jeg har smagt. Jeg foretrækker klart der har været så få hænder involveret imellem fadet og mig når det drejer sig om Laphroaig

Sidste December var jeg til smagning i Køge arrangeret af Tønden, haslev. De havde en FREMRAGENDE Duncan Taylor aftapning ca. 11yo
med

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23888 by karlejnar

Den eneste Laphroaig jeg direkte vil fraråde nogen at købe er en Murray Mcdavid aftapning afsluttet på nogle underlige vinfade. Den var direkte ulækker. Nærmest tam, flad og sur.

Jeg køber ALDRIG MMcD igen, medmindre de leverer et fad som ikke på en eller anden måde er manipuleret :-(

Helt enig - det er en skam, det er gået den vej. Købte nogle gode MMD'er i 2003 og '04 på whiskymessen bl.a. denne som jeg lige har åbnet: Laphroaig MMD 13y 46% jul1988/dec2001 bourbon barrel
Eneste minus er "nedvanding", men det skyldes nok mere, at jeg er blevet forvænt med CS.

Af OB'er er den nye 18års et fremskridt, især pga højere abv og ikke-koldfiltrering. Ellers foretrækker jeg, som de fleste her, CS.

Tror ikke lige jeg har smagt ældre Laphroaig, hverken OB eller IB. Det var måske et emne, man burde dyrke lidt på næste tur til Skotland.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23891 by Hering

18-års OB
30-års OB

Kunne man udbede sig en forklaring på hvorfor det pludselig er interessant at begynde at svare på en over 7 (syv) år gammel tråd?

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23893 by Duffer
Ja, det kan man. Noget skal man få en 13 timers arbejdsdag til at gå med....
Emnet er vel stadig relevant selvom personen der startede tråden sandsynligvis ikke længere er aktiv bruger?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23894 by tdh1

Sidste December var jeg til smagning i Køge arrangeret af Tønden, haslev. De havde en FREMRAGENDE Duncan Taylor aftapning ca. 11yo med Steffen


Duncan Taylor har et par rigtig gode Laphroaiger i Rare Auld serien fra 1997. 12 år og tappet ved fad styrke.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23895 by Macdeffe
Laphroaig på sherry fade er også godt :

www.whiskynotes.be/2011/laphroai ... iquid-sun/

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23896 by Duffer
10-års Laphroaig Cask Strength ser ud til være populær hos både forbrugere og anmeldere: (både batch 001+002+003)
www.forpeatsake.com/Laphroaig/La ... +Strength/
www.whiskynotes.be/2011/laphroai ... batch-002/
Serge: mellem 87-90 point.
Priserne varierer voldsomt. Udvalgte europæiske forhandlere sælger den til 300 DKK, men i Helsingør koster den 600 kr.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23961 by ove_cowboy
Laphroaig Dewar Rattray, Mums

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.164 seconds