- Thank you received: 0
Hvilken ældre Laphroaigh anbefales?
Jeg er ved at udvide whiskysamlingen og ville spørge Islay gruppen, hvilken Laphroaigh, de vil anbefale?
Jeg går i denne omgang efter noget lidt ældre Laphroaigh, da jeg har 10'eren i både 40% og C.S. Måske noget Douglas Laing OMC?
--Jesper Vad
Please Log på or Create an account to join the conversation.
jeg har netop købt (og smagt) en Douglas Laing OMC Laphroaig 15 år single cask, destilleret februar 1987, aftappet maj 2002.
På etiketten står, at whiskyen er "filled from cask", og ud fra farven vil jeg antage, at det er fra et bourbon-fad.
Denne whisky synes jeg er en "rigtig" Laphroaig: jod, røg, tang, salt, let tjære og med et fint strøg af sødme.
Jeg synes, at denne whisky er langt bedre end destilleri-aftapningerne i 10 og 15 år, som efter min mening er blevet for polerede og lidt for behagesyge.
Jeg kan ikke præcist huske prisen, men jeg mener, at den kostede omkring 450 kr.
Bjarne Johansen
30-års OB
"A fool and his money are soon parted"
21yo, 2008
27yo 1980 vintage
30yo (der dog er kommet i en del forskellige batches, der ikke smager ens)
i nævnte rækkefølge. Jeg har dog ikke smagt 40yo OB
Går vi under 20yo foretrækker jeg KLART indies, jeg syntes ikke rigtigt blenderne ved laphroaig gør det så godt for tiden
Steffen
Self-Styled Whisky Connoisseur
danishwhiskyblog.blogspot.com/
- Whiskynyderen
-
- Elite Member
-
Jeg køber ALDRIG MMcD igen, medmindre de leverer et fad som ikke på en eller anden måde er manipuleretDen eneste Laphroaig jeg direkte vil fraråde nogen at købe er en Murray Mcdavid aftapning afsluttet på nogle underlige vinfade. Den var direkte ulækker. Nærmest tam, flad og sur.

25yo kommer nu som cs og er ikke nedvandet længere. Mener faktisk også at 30yo er cs nu.
Men enig i at deres 10cs er en klassiker.
Niels
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Ikke en smag jeg har fundet i de mange IB jeg har smagt. Jeg foretrækker klart der har været så få hænder involveret imellem fadet og mig når det drejer sig om Laphroaig
Sidste December var jeg til smagning i Køge arrangeret af Tønden, haslev. De havde en FREMRAGENDE Duncan Taylor aftapning ca. 11yo
med
Steffen
Helt enig - det er en skam, det er gået den vej. Købte nogle gode MMD'er i 2003 og '04 på whiskymessen bl.a. denne som jeg lige har åbnet: Laphroaig MMD 13y 46% jul1988/dec2001 bourbon barrel
Jeg køber ALDRIG MMcD igen, medmindre de leverer et fad som ikke på en eller anden måde er manipuleretDen eneste Laphroaig jeg direkte vil fraråde nogen at købe er en Murray Mcdavid aftapning afsluttet på nogle underlige vinfade. Den var direkte ulækker. Nærmest tam, flad og sur.
Eneste minus er "nedvanding", men det skyldes nok mere, at jeg er blevet forvænt med CS.
Af OB'er er den nye 18års et fremskridt, især pga højere abv og ikke-koldfiltrering. Ellers foretrækker jeg, som de fleste her, CS.
Tror ikke lige jeg har smagt ældre Laphroaig, hverken OB eller IB. Det var måske et emne, man burde dyrke lidt på næste tur til Skotland.
Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke

Kunne man udbede sig en forklaring på hvorfor det pludselig er interessant at begynde at svare på en over 7 (syv) år gammel tråd?18-års OB
30-års OB
Hering
Emnet er vel stadig relevant selvom personen der startede tråden sandsynligvis ikke længere er aktiv bruger?
Sidste December var jeg til smagning i Køge arrangeret af Tønden, haslev. De havde en FREMRAGENDE Duncan Taylor aftapning ca. 11yo med Steffen
Duncan Taylor har et par rigtig gode Laphroaiger i Rare Auld serien fra 1997. 12 år og tappet ved fad styrke.
www.forpeatsake.com/Laphroaig/La ... +Strength/
www.whiskynotes.be/2011/laphroai ... batch-002/
Serge: mellem 87-90 point.
Priserne varierer voldsomt. Udvalgte europæiske forhandlere sælger den til 300 DKK, men i Helsingør koster den 600 kr.
- ove_cowboy
-
- New Member
-
- Thank you received: 0