Kilchoman sælger nu deres første spiritus

More
17 years 3 months ago #10183 by Laur
Jeg ved godt det endnu ikke er whisky, men det er forudsætningen for den senere whisky som Kilchoman nu sælger.
Prisen er 4,99 £ for 50 ml, og da jeg er tilpas nysgerrig har jeg netop bestilt en sample. Det kan måske give et praj om hvad jeg kan forvente af min Kilchoman tønde.

Kilchoman skriver:
Our new make spirit is surprisingly fruity with a good measure of smoke and peat to give it that typical Islay flavour and gives you a chance to see what potential it will have when matured in good quality casks over the next few years.

Slainte Laur

PS. Hvis man er interesseret kan man besøge deres hjemmeside: kilchomandistillery.com

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10184 by Hering

Jeg ... har netop bestilt en sample. Det kan måske give et praj om hvad jeg kan forvente af min Kilchoman tønde.

Slainte Laur

PS. Hvis man er interesseret kan man besøge deres hjemmeside: kilchomandistillery.com


Jeg vil da hellere besøge dig, når du har fået samplen hjem :D

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10185 by Laur
Hehe. Du skal være velkommen. Samplen er 50 ml, så 2 små dramme kan det vist lige blive til.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10189 by Peteys
ja jeg har også bestilt et par stykker, de kan vel være på hylden med de andre små hvis det ikke er til at drikke... Men man får vel en melding?????
Peteys

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10190 by MacNiels
En 50ml sample koster £4.99
Jeg kan ikke se af etiketten om det skulle være en ren boubon eller en sherry sample, eller måske et vatting af de to eller fra flere fade.



MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10191 by caskdk
Vi får Kilchoman spirit hjem slut januar, det bliver afsendt fra Kilchoman den 22 januar. Så det kommer i forretningerne midt februar.
Prisen bliver omkring den samme som på Kilchomans hjemmeside.
Derudover kommer der også T shirts, Poloshirts, Caps og Kilchoman glas (Glencairn) hjem.

Fortsat god Ju og godt nytår til alle.

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10192 by Sparholt
Hej Niels

Samplen er taget før spritten kommer på fad! Håber initiativet vil blive fulgt op af andre destillerier!

I forbindelse med destilleribesøg bliver man heldigvis indimellem tilbudt at smage deres destillater.

Mvh.

Frank

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10199 by Peteys
Pudsigt at der på samplen står Bourbon/Sherry hvis det nu skulle være new make?
New make er vel egentligt ikke altid det samme som new spirit, og så ku det vel sagtens være en vatting?? Eller er det bare mig der vrøvler?
Peteys

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10202 by Laur
Jeg troede egentlig også at det var spirit der endnu ikke havde set hverken bourbon eller sherry tønder? Kan ikke se hvad der står på etiketten over Bourbon/Sherry, men måske der står et eller andet med at det er "destined for" (ved godt det er et langt ude gæt, men jeg havde som sagt forventet at det var destillat direkte fra kedlerne)
.....og er der nogen der ved hvad "Optic" beskrivelsen dækker over?
Slainte & godt nytår
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10203 by jones
"Optic" er navnet på den bygsort som de benytter.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10204 by Laur
Hej Al
Tak for svar. Nu fik jeg pludselig en ny krog af whisky jeg skal læse lidt om. Har tidligere betragtet byg som byg, men det er vel som med druer og vin, eller humle og øl, at varianten har betydning for smagen. Regner dog ikke med at det er så udpræget med whisky..eller?

Mvh & godt nytår
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10205 by Macdeffe
Det kommer an på hvem man spørger

Dem som bruger specielle bygsorter, mener det betyder noget. Dem der bruger de sidste nye mest udbytterige og resistente sorter siger det ingen betydning har

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10206 by jones
Ifølge bogen Whisky: Technology, Production and Marketing vælges bygsort alene udra udbud og pris.

Argumentet er at to gange destillation fjerner bygsortens særpræg, hvis den overhovedet havde noget.

Det britiske Cereal Trials Advisory Committee laver hvert år en liste over hvilke bygsorter som anbefales til maltning.

De godkendte typer for 2001 var

Vinterbyg: Regina

Forårsbyg: Chalice, Chariot, Decanter, Derkado, Optic og Prisma

Macallan gjorde tidligere et stort nummer ud af at de udelukkende brugte Golden Promise, men med stigende priser og faldende produktion har de pludselig fundet ud af at også andet kan bruges.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10339 by Laur
Jeg har netop modtaget min sample, og glæder mig til at smage den lørdag. Jeg skrev til Anthony Wills fra Kilchoman for at høre hvad Bourbon/Sherry mærkningenh dækkede over, og han svarede: "We state bourbon/sherry cask on the miniature label to let people know the type of cask the spirit will be matured in, but you correct in thinking what we have bottled has come straight from the still."

Mvh
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10341 by Peteys
Mine to samples er også kommet hjem, og de er i hvert fald helt klare i farven, så forklaringen passer. Skal blive spændende at smage på det, haber at kunne huske lidt om smagen på Ardbeg new make jeg smagte forrige år, så der er noget at sammen ligne med!

Peteys

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10418 by MacNiels
Så fik vi smagte på Kilchoman.

Der er en stor duft i den af råddent halm (på den gode måde) og forårsregn. Det var ikke ret meget røg at spore.
Smagen (prøvet med og uden vand) var kort men igen var det halm der er begyndt at rådne.
Eftersmagt ikke ret meget men blev hængende i forholdsvis lang tid.

Jeg fik ikke lige ryddet glasset af vejen samme aften. Så hele stuen var næste morgen indhyldet i duften fra den og nu kunne røgen duftes

Og tak til de to deltager der kom med meget andet godt whisky!

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10420 by Hering

Så fik vi smagt på Kilchoman... rådden halm ... forårsregn.

Ja, det var en særpræget men fin oplevelse. Tak for det, Peter.

Hering

SMW_ML: 238

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10422 by Peteys
Velbekomme, det var så lidt, hvis de kommer til salg herhjemme i Danmark kan det absolut anbefales at prøve.

Eftersmagt ikke ret meget men blev hængende i forholdsvis lang tid.

Eftersmagen var efter min mening, den rene smag af lakrids fra lakridskonfekt, slet ikke dårligt men meget endimensionel

Peteys

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10667 by Laur
Fik brudt emballagen på samplen igår: Jeg er jo kun en novice inden for whisky, og anede ikke hvad jeg skulle forvente af spirit direkte fra "apparatet", men for pokker jeg blev positivt overrasket ! Man må jo ikke kalde det whisky endnu, men min umiddelbare oplevelse var at Kilchoman er godt igang med at frembringe en super whisky. Er der andre der har smagt deres sample, og hvad er deres indtryk?
Jeg har fået besked fra Kilchoman om at jeg kan købe et fad mere, og jeg forsøgte at få dem til at afsætte et Oloroso fad til mig. Desværre forgæves............
Måske der kunne oprettes en tråd med byttehandler fra fade folk har købt? Jeg er medejeraf et fad fra Arran, der skal på flasker om få år, og det kunne være sjovt at udveksle med andre.........nogen der har interesse i det?

Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10692 by caskdk
Vi får de tomtalte Kilchoman Spirit (5cl) ind på vores lager tirsdag og derefter ud til de butikker der er interesseret. Vi skulle have haft dem fra Kilchomann allerede i slutningen af jamuar som jeg tidligere har skrevet, men vi taler jo om "Islay" time så det tog lidt længere tid end vi havde forventet.
Vedr den gode ide som Laur skriver om Oloroso fadkøb, har vi også prøvet den ide for længe siden men svaret har været ens over for alle at alle Olorsoso fade er til Kilchomans egne aftapninger. Så dem må vi så vente på.

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #11133 by caskdk
Lidt information til dem der ikke har smagt Kilchomans Spirit endnu. (eller vil prøve igen) Nogle forretninger nåede at få fingre i den, men efterspørgelsen i Danmark har været så stor at både vi og Kilchoman har været overrasket. Vi har så at sige ikke en dråbe tilbage. Vi har aftalt med Kilchoman at de får produceret endnu en produktion, og den skulle være i Danmark om cirka en måned.
Vedr Whiskymessen. Whiskymessen sælger den på messen. Dog er det begrænset hvad de har. Derudover har bla Cadenhead i Odense og Juuls fået leveret fra os, så der kan man også prøve.

Claus FC-Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #11136 by Peteys
Personligt håber jeg at andre destillerier får øjnene op for ideen med at sælge new make, da Kilchoman var en ok oplevelse. Men i særdeleshed også for virkelig at prøve destillerikarakteren uden at spritten har været påvirket af tønderne.

Jeg har været heldig at få lov til at dyppe fingeren i new make fra Ardbeg også, og det ville da være toppen at få lov til at smage den også, når nu man har smagt de andre unge Ardbegs.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #11137 by Laur
Netop hjemkommet fra Edinburg, kan jeg oplyse at selv RoyalMileWhiskies var løbet tør for Kilchoman samples. De afventer dog nye forsyninger i løbet af kort tid.

Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.376 seconds