Glenlivet - 31år fra R.N. MacDonald & Co

More
17 years 10 months ago #8322 by MacNiels
Jeg har erhvervet mig en Glenlivet fra 1972, destilleret 10. marts 1972, aftappet november 2003 for firmaet R.N. MacDonald & Co
Der står kun at det er fra Cask no. 1040, ikke hvor mange flasker der er kommet, heller ikke hvilken fad type der er brugt.
Farven kunne muligvis tyde på bourbon fad, men det er jo ikke første gang farven snyder :-)

Er der nogen der har kendskabt til denne aftapning?

MacNiels

PS. Det er månedens malt fra Vignoble!

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8323 by plesner
Jeg smed 500,- efter nogenlunde den samme flaske, som viste sig at være et tilbud fra Salling i Århus (jeg fik den gennem en bekendt, der er bestyrer eller hvad det nu hedder i Netto). Min er bare fra Cask no. 1045. Den er destilleret samme dag, aftappet samme måned og holder i øvrigt 52,3%.

Bortset fra det, ved jeg ikke mere om den, men min er omtalt i denne tråd:

Århus luksussmagning...

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8325 by Duffer

PS. Det er månedens malt fra Vignoble!


Er det kun mig der ikke kan finde den på Vignobles hjemmeside - eller er det et tilbud der er kommet gennem et nyhedsbrev...?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8326 by MacNiels
Det er kommet gennem deres nyhedsmail i fredags.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8331 by WhiskyMadsen
Jeg har for ca 3 uger siden købt flaske nr 30, fra fad nr 1022. 600kr hos Whiskyhouse på fredriksberg.
52,3%. Øvrige oplysninger som angivet tidligere i tråden.

Flaskerne var lige kommet ind af døren. Indehaveren angav at en vis Markvardsen (korrekt stavet?) skulle have sagt god for produktet.

Der var også fra samme aftapper og til samme pris en Dailuaine 1973 46%.

Er der nogle der er intersesseret i at lave en smagning, hvor vi smager de forskellige fade mod hinanden?

Jakob

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8377 by MacNiels
Er der nogle der kunne tænke sig at lave en vertikal smagning med denne Glenlivet, eller bytte en sample?

Jeg har fra fad nr. 1040

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8378 by jones
Jeg har flaske nr. 62 fra fad 1043 destilleret 10. marts 1972 og aftappet november 2003, 52,3%.

Købt i Salling da David Larsson Qualityworld var på besøg i ugen før luksussmagningen.

Det virker påfaldende at der er så mange nabofade med nøjagtig samme procent. Det virker også påfaldende at en aftapper laver så mange forskellige fade på samme alder fra samme destilleri indenfor samme måned.

En vertikalsmagning lyder som en god ide.

Jeg kan godt læge hus til.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8379 by Lading
Jeg er frisk :D (cask 1045)

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8380 by Duffer
Jeg opfylder vist ikke kravene, men jeg deltager gerne med min 2.64 SMWS - The Glenlivet - destilleret 1975 - aftappet 2005 - 56% - Refill Hogshead - SC - NCF - 186 bottles.

Alternativt må jeg til købmanden. Jeg overvejer at købe en Coopers Choice fra 1971

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8382 by karlejnar
Øv - kan heller ikke være med :cry:

Har kun én Glenlivet, og det er "kun" en OB 18års :oops:

Den kunne vel ikke bruges som aperitif? :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8383 by Hering
Jeg er også interesseret. Har 2 fl. - cask 1040 og 1043.
Er tillige interesseret i at smage Glenlivet MMcD Mission I. Kan tilbyde en smagsprøve på Glenlivet Mission V i stedet.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8385 by WhiskyMadsen
Jeg er naturligvis med, med flaske nr 30, fad 1022.

Jakob

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8386 by jones
Okay. Skal vi gøre alvor af det og mødes med diverse Glenlivet fra 10. marts 1975?

Jeg kan som sagt lægge hus til i Århus en lørdag eller søndag.

Hvis vi tager flaskerne i den rækkefølge som de er omtalt her:

Niels - fad 1040

Plesner - fad 1045

WhiskyMadsen fad 1022

Al - fad 1043

Hering - Mission V

Karl Ejnar - 18 år OB

Og så gengangerne: Lading har 1045 og Hering har 1040 + 1043. Hering har også Glenlivet Mission V. Karl Ejnar har 18 års destilleriaftapning som kunne være en slags reference.


Her er forslaget: Alle tager en Glenlivet og noget andet godt med og byder på 1 cl fra hver flaske til selskabet. Der er plads til 10 personer. Hvis der ikke er 10 med en Glenlivet, åbnes op for deltagere med to flasker "noget andet godt."

Er det en mulig plan?

Vi skal bare finde en brugbar lørdag eller søndag i den kommende tid. Lørdag den 3.6. er udelukket, da flere af de nævnte personer skal til "De andre øer" privatsmagning i Århus.

Vi ordner det praktiske - dato og menu - privat.

Interesserede kan skrive til mig på whiskySNABEL-A stofanet.dk

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8387 by jones
Her er et par billeder til sammenligning mellem de (forhåbentlig) forskellige aftapninger.

Al J.
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8388 by Hering

Okay. Skal vi gøre alvor af det og mødes med diverse Glenlivet fra 10. marts 1975?

Her er forslaget: Alle tager en Glenlivet og noget andet godt med og byder på 1 cl fra hver flaske til selskabet. Der er plads til 10 personer. Hvis der ikke er 10 med en Glenlivet, åbnes op for deltagere med to flasker "noget andet godt."

Er det en mulig plan?

Vi ordner det praktiske - dato og menu - privat.

Al J.


Det er en rigtig god plan. Jeg er klar, og har sendt dig en mail...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8394 by Duffer
Jeg har bestilt to flasker, men ved endnu ikke hvilket cask nummer.... :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8402 by jones
Til orientering - Cockney Pub, Århus, har cask 1045, flaske 129 i baren i øjeblikket.

Vi satser på lørdag den 17. juni kl. 14 i Århus til Glenlivet-træf. Er der flere der har en god Glenlivet som vil med?

Interesserede uden Glenlivet kan også give lyd fra sig med melding om hvad de kunne tænke sig at tage med i tilfælde af at der er ledige pladser.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8481 by MacNiels
Så er fad 1043 og 1040 smagt op mod hinanden.

Der er alså forskel! Farven er meget meget ens, der er tilgengæld ikke tvivl om at det et højt alkohol procent de er på.
Vi brugte et godt stykke tid på de to (Al Jones og jeg) og synes at kunne spore at den ene kunne være bourbon fad, pga. blomsteragtig duft/smag, samt at det smagte lidt af brændt fad. Den anden havde mere blommer/svesker i sig - kunne så være et sherry fad.

Vi tror at der er tale om godt brugte fade og vores antagelser står for egen regning. Men det bliver helt klart spændende at smage på alle fire den dag.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8483 by jones
Forskellen må endelig ikke overdrives. Der var tydeligt slægtskab mellem disse nabofade fra samme destillation.

Min 1043 ligner mest et bourbonfad med grønne nuancer (vådt græs, eucalyptus, mynte) og en svag betoning af noget jeg kalder brændt savsmuld.

Niels' 1040 ligner mere et sherryfad med mørke frugter (blommer, svesker) og et markant bidrag af friskt træ. Den virker stærkere, trods de enslydende 52,3%

Trods alderen og den høje procent, føles de lidt vandet i munden. De er ret lette, ikke særligt fede eller olieret. Der er ikke meget "mouthfeel" her.

Der er med stor sandsynlighed tale om temmelig brugte fade som ikke havde meget at give fra sig, selv gennem 32 år. Sådanne udtjente fade fyldes af destilerierne med henblik på salg til blenderne, men det sker at de "falder af vognen" et sted på vej fra destilleri til blender.

Det var rart at få bekræftet at der sandsynligvis er tale om 4 forskellige fade.

Det tegner godt for Glenlivet/Speyside dagen i næste måned.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.332 seconds