Glenfarclas

More
18 years 6 months ago #6688 by Olde
Glenfarclas was created by Olde
Jeg overvejer at købe lidt Glenfarclas, 15, 21 og 25 y.o.
Umiddelbart så ser det ud som en whisky, hvor man får meget for pengene. Før i tiden var disse nogle af mine farvoritter, men jeg har oplevet at indholdet i flaskerne i de senere år har været har været af en lidt svingende kvalitet. Ligesom sherrypåvirkningen også har været for nedadgående.
Er der nogen der har et bud på, hvordan kvaliteten af Glenfarclas er i de aftapninger, der står i butikkerne i DK i øjeblikket.

-Elming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6689 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Glenfarclas
Jeg har fornylig været på Glenfarclas og deltog bl.a. i en smagning hvor vi udelukkende fik diverse single cask aftapninger, mest af ældre dato, men også en 10års. Jeg har dog kun set standard (vattings) aftapninger i DK desværre. De andre var nemlig ikke andet en fremragende. Dermed ikke sagt at de andre er dårlige - de er bare ikke nær så gode

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6691 by MacNoller
Replied by MacNoller on topic Glenfarclas
Helt enig med MacDeffe.

Jeg var den 19/09 sammen med et par venner, en tur på Glenfarclas, hvor George Grant gav en rundvisning på destilleriet, vi afsluttede besøget med en tur oppe i baren hvor George serverede en 44, 40, 39 og en 23yo alle fadstyrke aftapninger, den 50yo måtte vi nøjes med at kigge på.

Desværre er det kun den 23yo der sælges, George sagde at den
findes på markedet i tyskland.


Sláinte

Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6692 by jones
Replied by jones on topic Glenfarclas
Inden du sender "Elming" ud på jagt efter uafhængige Glenfarclas aftapninger, Macdeffe, så bør det lige nævnes at disse aftapninger næsten altid optræder under dæknavn, fordi Glenfarclas er uhyre skrap til at retsforfølge folk der bruger destillerinavnet.

Blackadder har et par stærke fade på 25 og 40 år som går under navnet Blairfindy (opkaldt efter gården ejet af Grant familien som stiftede destilleriet).

Old Malt Cask har (havde?) en 38 års kaldet Anonymas.

Jeg kan varmt anbefale Hart Bros Ballindaloch 35 års (opkaldt efter byen hvor destilleriet ligger). Den burde stadig være i dansk handel.

Meget snart udsender Qualityworld Rechlerich 40 års i deres Norse Cask Selection serie, men jeg ved ikke om den er udsolgt allerede inden den bliver aftappet. (Jeg regner med at have den med som afslutning på en smagning med 30-40 års whiskies i Århus i november.)

Men kort sagt, det er svært at få øje på uafhængige Glenfarclas flasker, hvis man ikke lige ved hvad dæknavn aftapperen bruger.

Fra destilleriet, ville jeg anbefale at ofre lidt ekstra på en Glenfarclas 30. Den er stadig fremragende. Glenfarclas 105 Proof ville jeg dog fraråde investering i.

Den er alt for ung til at bære 60% alkohol!


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6693 by Duffer
Replied by Duffer on topic Glenfarclas

Desværre er det kun den 23yo der sælges, George sagde at den findes på markedet i tyskland.


Jeg har sendt et link til dig på en forhandler der (også) er stærk i Glenfarclas

Cadenheads aftapper også Glenfarclas

Old Malt Cask har denne;

"Old Stock Reserve No1 (Glenfarclas) D.Laing Sherry Butt": Highlands / Speyside, Distilled Juni 1965 - Bottled March 2005, Cask No. 1550.

Andre dænavne for Glenfarclas er "Pure Cattle" - og "Meadhan"

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6696 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Glenfarclas
Angående 105 fra Glenfarclas har jeg den modsatte mening af Al

Jeg syntes (klart) det er den bedste unge cask strengt standardaftapning fra sherryfad

Jeg har før beskrevet den således i min pakkekalender :

20. december

Glenfarclas 105. 60%.

Uden alderangivelse. Der er også nogle ting i duften der siger mig at denne her er ung. Dette er en sherrybombe. Man har virkelig fornemmelsen af at man står og sipper noget der er taget direkte fra fadet.
Hostesaft. Lakrids. Jeg har faktisk ondt i halsen og det her lindrer. Så I kan godt tømme medicinskabet for hostesaft og købe en flaske af det her istedet for. Det smager også meget bedre...
Denne whisky er så kraftig at hvis I nogensinde påtænker jer at at servere den til en smagning så server den til sidst
Dette er en sherrywhisky for Islay fans. Smagene eksploderer i munden som i en ung Islay. Jeg er imponeret. Det er trods alt en no age whisky. Efter at have fortyndet den rigtigt meget med vand for at afskærme alkoholen dukker der en masse spændene juleagtige dufte frem, lidt citrus og mere appelsin, derudover sød pære.

Karakter 10

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6697 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Glenfarclas
Glenfarclas har faktisk ogsaa en Ballindaloch 40 aars paa gaden. Jeg koebte 2 flasker til Hotellet og den ene er til salg i vores shop. Den er helt fantastisk.
For dem som er Glenfarclas fan og som skal en tur til Speyside i December kan jeg fortaelle at vi som maadens malt har Glenfarclas 50 aars.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6719 by Olde
Replied by Olde on topic Glenfarclas
1000 tak for jeres input. Det er altid rart med lidt ekstra viden. Misundelsen er helt på min side, mht alle de fine sager som I har smagt. Der skal også lyde et tak for links til billige salgssteder, der sjovt nok nu er ved at dræne mit visakort. Jeg har også selv et par rariteter som jeg kerne vil "prale" med ved lejlighed.
Det er lidt skægt, at der ikke er nogen der har lidt viden om kvaliteten af "standardaftapningerne" på 15, 21 og 25 år pt.
30 års udgaven er nok lige i overkanten denne gang. Det samme gælder nok de fleste uafhængige. Jeg håber ikke at dette kom til at virke som et surt opstød. Det var nærmere et forsøg på at lokke nogen ud af busken :) - nemlig dem med viden om nævnte standardaftapninger.
Er jeg den eneste der har lagt mærke til en unormal stor variation mht. disse aftapninger igennem de sidste 5-10 år
-Elming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6729 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Glenfarclas
Kan kun udtale mig om 15års Glenfarclas - den var med på vores private "Skotland rundt" sidste jul. Se noter:
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... opic&t=534
Mht til variation kan jeg ikke udtale mig om den, da jeg kun har smagt den fra denne ene flaske.

Kan give MacDeffe ret mht at unge "Farclas'er" som 105 kan være gode, men synes personligt bedre om Aberlour A'bunadh som ung "sherrybombe" :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • SørenNørgaard
  • Visitor
  • Visitor
18 years 4 months ago #7232 by SørenNørgaard
Replied by SørenNørgaard on topic Glenfarclas
Du kan læse lidt om vores mening om standard aftapningerne fra Glenfarclas på www.macy.dk - MEN det er måske mere interessant at få fingrene i nogle af de flasker 40 års Glenfarclas vi lige har modtaget i Scott's Selection serien.

Her er teksten på front labelen:

Limited Edition Single Highland Malt
Distilled at Glenfarclas Distillery

Så det kan da godt være at familien Grant bliver onde i sulet - men kvaliteten på denne aftapning gør ikke deres elskede whisky til skamme.

Med venlig hilsen
MAC Y AS
Søren Nørgaard

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7233 by jones
Replied by jones on topic Glenfarclas
I tirsdags smagte jeg en 40-års Glenfarclas på Scotch Malt Whisky Society i London: SMWS 1.126 57,6%, destilleret marts 1965, 109 flasker. 3,5 cl for £9,50, 70 cl for £150.

På SMWS' hjemmeside har den længe stået som udsolgt, så jeg blev lettere overrasket da bartenderen nævnte den. Kun i lettere grad, fordi jeg tidligere har oplevet stor forvirring omkring deres lagerstyring.

Trods det at den skulle være fra refill hogshead, har den samme "sherry-knæk" som Rechlerich. Fortættet træ, koncentreret sherry og en spids bitterhed som dukker op af op til gør den til en meget nær slægtning til Rechlerich.

Efter at have smagt på den, var der intet andet at gøre end at købe en hel flaske, så smuk er den. Anbefales varmt, hvis man er til gammel, gammel, meeeeeget gammel whisky.

SMWS noter:
It is deep mahogany from a refill hoggie, and the nose just goes on and on "“ orange fudge, raisins, prune juice, paint, Pear Drops, punchbowl . . . so much to discover. The unreduced palate is lively, forceful and complex with rich, dark orange chocolate, dandelion and burdock and much more. Adding water does not damage it; the nose is a little less sharp and the palate "“ sweet, spicy and nutty "“ remains special and rewarding. It might be old but it still has muscle!


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7234 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Glenfarclas
Jeg er intereseret i at komme forbi Glenfarclas når vi er i Skotland i januar :-)

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7236 by jones
Replied by jones on topic Glenfarclas
Glenfarclas-besøg med George Grant som guide er på programmet sammen med

Diageo Special Releases smagning på Knockandoo destilleri

Duncan Taylor besøg

Benriach destilleribesøg

Gordon & MacPhail smagning på hovedsædet i Elgin

Plus diverse aktiviteter på Craigellachie Hotel.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7237 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Glenfarclas
Med hensyn til Diageo smagningen ved vi faktisk ikke hvad Christoffer Martin har tænkt sig at fyre af. Han laver alt muligt fra blindmagninger til blend smagninger, men han har lovet mig noget sjovt.

I kommende uge er programmet færdig og det bliver sendt ud til alle.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16769 by Duffer
Replied by Duffer on topic Glenfarclas

Angående 105 fra Glenfarclas har jeg den modsatte mening af Al
Jeg syntes (klart) det er den bedste unge cask strengt standardaftapning fra sherryfad
MacDeffe

Jeg faldt lige over denne 3 år gamle tråd om Glenfarclas.
Jeg er enig i at 105'eren er "good value for money" og jeg har altid en flaske stående.
Jeg syntes faktisk den er et særdeles godt alternativ til mange Glenfarclas OB'er til en væsentlig højere pris.
Men man skal kunne li' sherry punch - og høj ABV.
15-års er også en fremragende dram trods sine 46%.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.239 seconds