Mannochmore Signatory

More
18 years 8 months ago #6210 by MacNiels
Jeg har kigget lidt på en Mannochmore fra Signatory.
Den er fra 1990 på 13 år fra et syd afrikansk sherry butt.

Jeg har intet kunne finde på den, specielt ikke af smagsnoter. Generelt siges der at der er en smule røg i Mannochmore, men jeg mener ikke at jeg har smagt den tidliger.

Desuden har jeg også kig på en Longmorn fra Signatory på 15 år, se billedet. Nogen der ved om det er værd at sætte livs?

Mannochmore kommer i samme flaske type som Longmorn.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6211 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Mannochmore Signatory
Flot flaske

Grunden til at Mannochmore ikke er særligt kendt er at en stor del af produktionen gik til spilde da der var en eller anden der tabte en dunk husholdningskulør ned i deres vatting anlæg

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6212 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mannochmore Signatory

Jeg har kigget lidt på en Mannochmore fra Signatory.
Desuden har jeg også kig på en Longmorn fra Signatory på 15 år
MacNiels


Nu når du er igang med at kikke på Signatory Cask Strength Collection - så er Brora'en absolut også værd at kikke på (og købe).

En rigtig god dram :)

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6213 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Mannochmore Signatory
Brora'en står i skabet!!! :P

De andre to har jeg ikke så meget kendskab til, men kunne godt tænke mig at stifte det, hvis det ellers er noget ved

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6214 by Sparholt
Replied by Sparholt on topic Mannochmore Signatory
Her er lidt smagsnoter på din Mannochmore:

"The nose detects a whisky with lots of character. The malt and the smoke are rather present. The palate reveals a strong and very pleasant smoke influence , on a malty background. The very interesting finish is still dominated by a complex smoky character. A great success for those who like smoky whisky."


Kilde:
www.whisky-distilleries.info/Man ... e_EN.shtml

Frank

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6215 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Mannochmore Signatory
Ja, jeg har selv haft en lejlighed til at smage en 26y Bunnahabhain fra samme serie - og det var simpelthen whisky i allerhøjeste klasse

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6216 by BigMac
Replied by BigMac on topic Mannochmore Signatory
Hej alle,

Fandt også lige disse smagsnoter, det er dog på den 12årige F&F aftapning

www.whiskymag.com/whisky/brand/m ... y1158.html

Men lyder da heller ikke helt dårligt :wink:

Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6218 by caskdk
Replied by caskdk on topic Mannochmore Signatory
Hej Alle

De nævnte whisky er alle pt lagerført i Danmark. Dog ved vi at Bunnahabain og Brora snart er udsolgt. Vi får enkelte nyheder med hjem med en ordre der er på vej til Danmark lige nu. Det drejer sig om en 20 års sherry lageret Macallan, Caol Ila 1992 og en Linlithgow alle i Cask Str.

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6220 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mannochmore Signatory

Her er lidt smagsnoter på din Mannochmore:


Jeg tror du har fået fat i smagsnoter fra den "gamle" serie med buttede flasker.
Signatory Cask Strength Collection er vist en nyere serie, som vi fik et større kendskab til på WhiskyLive i foråret...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6230 by MacLars
Replied by MacLars on topic Mannochmore Signatory

Grunden til at Mannochmore ikke er særligt kendt er at en stor del af produktionen gik til spilde da der var en eller anden der tabte en dunk husholdningskulør ned i deres vatting anlæg


Den historie synes jeg aldrig at ha' hørt/læst om, fortæl, fortæl...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6231 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Mannochmore Signatory
Bare en hentydning til Loch Dhu....

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7173 by MacIntyre
Replied by MacIntyre on topic Mannochmore Signatory
Hej med jer.
Dejligt forum I har her. Jeg har efterhånden længet luret her men nu er det på tide af træde ud af busken. Lige netop Mannochmore fra Signatory i fad styrke ville jeg nemlig gerne have spurgt jer om.
Sagen er den at jeg havde fået sådan en flaske i fødselsdagsgave men farven huede mig ikke rigtigt da det skulle være en Sherry tønde ved fadstyre (Se evt. billed) jeg syntes den er lige vel lys. Og da jeg ikke kunne finde nogle smagsnoter på nettet tænkte jeg at det nu var på tide af få fat i en anden whiskey i samme serie jeg længe her kigget langt efter (Bunnahabhain 26) så jeg fik byttet min Mannochmore og sendte lidt flere penge over disken og så var den flaske byttet til en klart mere mørk dram.
Men nu sidder jeg jo og tænker om jeg gik glip af noget stort??

Jeg har ikke smagt på min Bunnahabhain endnu, men venter bare på en chance til at få den knappet op.
File Attachment:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7176 by dmwa
Replied by dmwa on topic Mannochmore Signatory
At en whisky ikke har den ravgule farve, som du efterlyser, viser mindst 2 ting:

Whiskyen er ikke tilsat karamel - gøres alene med det formål at justere farven (og sikre, at folk ikke bliver "mistroiske" - og bytter flasken resp. vælger en anden på hylden).

At whiskyen stammer fra et second-fill sherry butt (eller måske mere) - dvs at den ikke trækker samme grad af sherry (og farve) ud af fadet. Nogle vil mene, at jo mere sherry, jo blødere whisky, mens andre vil mene, at hvis man vil drikke sherry, så køber man en flaske sherry.

Smag og behag - og med de mange uvildige aftapninger på markedet, er der jo til alle smagsløg.

Men du lod øjnene bestemme - behøves vi at spørge, hvorfor nogle vælge at justere farven med karamel????

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7177 by dmwa
Replied by dmwa on topic Mannochmore Signatory
At en whisky ikke har den ravgule farve, som du efterlyser, viser mindst 2 ting:

Whiskyen er ikke tilsat karamel - gøres alene med det formål at justere farven (og sikre, at folk ikke bliver "mistroiske" - og bytter flasken resp. vælger en anden på hylden).

At whiskyen stammer fra et second-fill sherry butt (eller måske mere) - dvs at den ikke trækker samme grad af sherry (og farve) ud af fadet. Nogle vil mene, at jo mere sherry, jo blødere whisky, mens andre vil mene, at hvis man vil drikke sherry, så køber man en flaske sherry.

Smag og behag - og med de mange uvildige aftapninger på markedet, er der jo til alle smagsløg.

Men du lod øjnene bestemme - behøves vi at spørge, hvorfor nogle vælge at justere farven med karamel????

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • André
  • Visitor
  • Visitor
18 years 4 months ago #7178 by André
Replied by André on topic Mannochmore Signatory
En sherry fra Sydafrika ? Er der nogen der ved noget om sydafrikansk sherry - det kan jo også tænkes, er der er tale om en lys sherry - a la Fino, som jo faktisk ikke tilføjer nogen farve til whiskyen, selv om den kan give nok så meget indflydelse!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7184 by MacIntyre
Replied by MacIntyre on topic Mannochmore Signatory
Jeg har ikke hørt om nogle Signatory aftapninger med karamel, men de findes vel sikkert derude? Så når farven på en Signatory flaske eller fra en anden aftapper der ikke tilsætter karamel ser lys ud når det er fra et sherryfad bliver jeg lidt betænkelig ved det hele.
Ideen med en lys Sherry (a la Fino) havde jeg slet ikke overvejet men lyder da ganske plausibel. Jeg tænkte også om det kunne være et "2nd. fill" der gav den noget lysere farve men det ved jeg ikke nok om til at kunne udtale mig om. Derfor dette forum.
Men vil der ikke være en forskel på et 1st og et 2nd fill sherry fad??
Ikke at jeg har noget imod lyse whiskeys. Jeg vil til enhver tid hellere have en Signatory Highland Park som dog er ret bleg end Highland Parks egen aftapning (som jo efter farven at dømme nok er noget farvet med karamel)

For at vendet tilbage til trådens egentlige tema. Er der ingen her der faktisk har smagt den Mannochmore??
Til gengæld kan jeg fortælle at Bunnahabhain 26 Sherryfad (med mørkere farve -dog stadig uden karamel) er en meget dejlig whiskey :) Så jeg tror mit bytte trods alt var et godt et.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7187 by dmwa
Replied by dmwa on topic Mannochmore Signatory

Jeg har ikke hørt om nogle Signatory aftapninger med karamel


Signatory bruger ikke karamel til at justere farven - men ingen tvivl om, at de gør det i "deres" Edradour, der jo er et mærkevareprodukt, og derfor skal whiskyen have samme smag (den gode, vel at mærke) - og samme farve.

Som bekendt købte Andrew Symington for 3 år siden Edradour - han har de seneste 10-12 år også ejet Signatory.

Har ikke selv smagt cask strenght - men har lige taget et nip af Mannochmore 43 % - ligeledes fra South African Sherry Butt - destilleret 7. november 1991 - aftappet 29. marts 2005 - ex fad 16593 - den har nogenlunde samme kulør, som den på billedet (hvilken undskyldning for at hælde en dram op!!! :lol: ). Den er altså destilleret samme dag som cask ´en.

Den dufter - og smager af sherry, men har også en let syrlig smag (efter mine smagsløg) - virker også en anelse sprittet (på trods af sine 43%) - en behagelig "intetsigende" whisky - ikke negativt ment - men der kommer ingen "wow" / overraskelser. Vil sikkert gå ganske fortrinligt med tilbehør, f.eks. et stykke Glenphilly ost eller et stykke nougat chokolade. Ikke en voldsom lang eftersmag - og jeg kunne godt forestille mig, at mange "nybegyndere" inden for whisky ville fravælge denne - den er ikke som de fleste.

Det er min personlige mening - andre med andre smagsløg vil sikkert have en helt anden oplevelse.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.236 seconds