Mortlach ?

More
19 years 5 months ago #2355 by Kim_M
Mortlach ? was created by Kim_M
Det ville glæde mig at høre om Jeres erfaringer med Mortlach. Er det en overset perle, eller er det bare noget jeg bilder mig selv ind?

- Hvilke aftapninger har I smagt?
- Hvad synes I om dem hver især?
- Hvad kan I fortælle mig om destilleriets "mix" af fade?

Hvis ikke du har smagt Mortlach, så fortæl om du har hørt om den?

Mortlach 16 års fra Flora & Fauna serien er på min personlige top tre blandt de små 200 single malts jeg har smagt. Jeg synes at den er en helt enestående eliksir.

Kim M

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2356 by jones
Replied by jones on topic Mortlach ?
"Overset" er måske så meget sagt. Jim Murray placerer den "among the great whiskies of the world" helt tilbage i 1997 i The Complete Guide to Whisky.

Men en "perle" er den, stort set fra sherryfad ligesom Macallan og Glenfarclas, men den overstråler dem begge generelt.

Det tillokkende for mig er en markant overvægt af kraftige, "mørke" smagselementer: mørke bær, mørk chokolade, kaffe, sirup, nødder. Og så smager den meget ofte tydeligt af maltet byg, selv gennem Oloroso lagring.

I forbindelse med Juuls Vinhandels 75 års jubilæum, lavede de en Springbank single cask 34 år (190 flasker) som straks blev revet væk. De lavede også en Mortlach (Gordon & MacPhail) single cask 18 år 46% dest. 1983 aft. 2001 780 flasker som man stadig kan købe.

Berry Bros har de seneste år lavet nogle fremragende Mortlach, også en lidt pudsig 12 år som nærmest er vandklar og smager klart igennem af gær og byg, næsten som nydestillat bare med reduceret sprit. Den er bestemt værd at eje og giver et sjældent indblik i den egentlige destillerikarakter før sherrydynen lægges på.

Både Juuls og Berry Bros Mortlach anbefales varmt.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2357 by BH
Replied by BH on topic Mortlach ?
Jeg har også Mortlach som en af mine personlige favoritter, både den 16 års Flora og Fauna og mange af de uafhængige aftapninger. Hvorfor Diageo valgte Cragganmore og ikke Mortlach som den klassiske malt er stadig en gåde for mig. Alle de Macallan fans der findes skulle bare smage en rigtig Mortlach!

Den seneste jeg købte var en fra The Bottlers som jeg købte hos Scotspain, og den var et fint eksempel på hvor komplet en sherry lageret speyside whisky kan være.

Bjarne Hagen

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2370 by McCloud
Replied by McCloud on topic Mortlach ?
En ganske enkelt genial Mortlach :

John McDougall's Whisky Life Series
Ingen farve, ingen koldfiltrering, enkeltfadsaftapninger begrænset til max. 156fl.

Mortlach 1989 13y 50%

Smagte den på whiskymessen mums :-)

Så forresten at McDougall er i landet d.3 november - ses vi? det tror jeg nok vi gør.
www.smagninger.dk til 175,- er du gal hvor jeg kan komme af sted.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2371 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mortlach ?
Apropos Mortlach

Er der nogen her, der har smagt denne fine sag ?

"Mortlach Murray Mc. David Fresh Sherry Cask": Highlands / Speyside , Distilled Mai 1990 - Bottled Mai 2002.

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2383 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Mortlach ?
Jeg er helt enig med Al i at Mortlach'en der blev lavet til Juhls 75års jubilæum er en anbefalelsesværdig whisky. Den er simpelthen sitrende varm, når den strømmer nedad i kroppen og transformeres videre helt ud i fingerspidserne.

Jeg har ikke smagt Mortlach'er nok til at give en samlet vurdering. Dem jeg indtil nu har lagt gane til har været enten eller. Den ovennævnte er en superwhisky mens en 8års Mortlach Coopers Choice 1992 lavede et forsvindingsnummer på mig. Jeg smagte på den og vips, så var den forsvundet netop som jeg sank den. Without a trace.

En Mortlach 1980 fra Gordon&Macphail 63.8% er ganske udmærket, men jeg vil da hjertens gerne smage flere "godbidder" fra dette destilleri. Hvad med originalaftapninger?

MacAll skrev:

Er der nogen her, der har smagt denne fine sag ?

"Mortlach Murray Mc. David Fresh Sherry Cask": Highlands / Speyside , Distilled Mai 1990 - Bottled Mai 2002.

Nej, men det bliver der forhåbentlig rig lejlighed til d. 3. november, når Kjær & Sommerfeldt afholder MurrayMcDavid-smagning

Venlig hilsen

Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2387 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Mortlach ?

Er der nogen her, der har smagt denne fine sag ?

"Mortlach Murray Mc. David Fresh Sherry Cask": Highlands / Speyside , Distilled Mai 1990 - Bottled Mai 2002.


Yeps, den er smagt til, så meget at der efterhånden kun er en bundslat tilbage. Den er på de obligatoriske 46%, lageret på Fresh sherry som skrevet. Skal man have en god Mortlach som ikke er verdens dyreste, så er den rigtig god denne her.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2517 by McKermit
Replied by McKermit on topic Mortlach ?
Kim M. skrev:

Mortlach 16 års fra Flora & Fauna serien er på min personlige top tre blandt de små 200 single malts jeg har smagt. Jeg synes at den er en helt enestående eliksir.


Er der nogen der kan fortælle mig hvor man kan anskaffe sig en flaske af ovennævnte?

Jeg har prøvet på bl.a. juuls ( www.juuls.dk ), men kunne ikke finde FF'eren (her menes ikke øllen). Jeg kunne finde masser af forhandlere i DK der sælger Mortlach, men ingen der sælger FF-versionen?!?

Nogen der kan henvise mig til en forhandler (og helst i Kbh. + omegn)?

Kvak

McKermit

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2519 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mortlach ?
McKermit, skrev

Nogen der kan henvise mig til en forhandler (og helst i Kbh. + omegn)?


Hvis det ikke lykkes for dig at opstøve flasken i København eller nærmeste område,
kan jeg oplyse dig at WQ har den til 430 dkk.

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2520 by dmwa
Replied by dmwa on topic Mortlach ?
Tvivler på den findes i Danmark. Når jeg er i Skotland, og spotter en FF Mortlach - så ryger den også lige ned i indkøbskurven - den koster vel omkring GBP 30.00 i Skotland - hvorfor mon WeinQuelle skal have så meget for den....?

Slainthe

Flemming

PS: Tog i øvrigt hul på en forleden.... - så vi må snart rejse til Skotland og fylde op

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2522 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mortlach ?
dmwa, skrev

den koster vel omkring GBP 30.00 i Skotland


Ja, den ligger på 34-35 £ efter hvad jeg kan se.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2524 by McKermit
Replied by McKermit on topic Mortlach ?
dmwa, skrev:

PS: Tog i øvrigt hul på en forleden.... - så vi må snart rejse til Skotland og fylde op


Du siger bare hvornår, så skal jeg nok være der i lufthavnen :D .

Spøg til side. Kan det virkelig passe, at man skal til Tyskmandsland eller andre steder i det store udland bare for at få fat i en sådan flaske livseleksir?

Jeg kan se at den står til 33 £ på www.thewhiskyexchange.com så det er vel markedsprisen i Storbritanien. Det ser så desværre ud til at jeg bliver nød til at vente til jeg en dag får råd til at komme udenfor landets grænser. Øv bøv.

Kvak

McKermit

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2526 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Mortlach ?
I går aftes kom jeg hjem fra en kort tur til Glasgow, hvor jeg havde været ovre til min dimission. Med hjem i bagagen havde jeg bl.a. fire halve flasker whisky jeg tidligere havde "efterladt" derovre. Iblandt dem var en Mortlach (Flora and Fauna) som jeg nød et glas af nu jeg var nået sikkert hjem. Den er virkelig et lidenskabeligt bekendtskab, og nu hvor jeg lærer at det tilsyneladende ikke er muligt at finde denne drik herhjemme, så skulle jeg jo havde taget mere med fra Skotland!

Så ville jeg i øvrigt foreslå, at I prøver at drikke Mortlach til en rød bøf af velhængt oksekød. Mortlach er nemlig ofte blevet beskrevet som MEATY, og jeg føler mig overbevist om at den vil komplimentere den blodige bøf :idea: . Jeg skal dog være ærlig at sige at jeg endnu selv mangler at føre den idé ud i livet.

Generelt ville det være spændende at udveksle erfaringer med Jer om hvordan I har kombineret mad og whisky, både succesfuldt og mindre succesfuldt. Det kunne være at man skulle starte et nyt emne/tråd om det?

Kim M

P.S. De øvrige whiskyer var: Macallan Cask Strength, JMR "The Spicy One", Signatory Dallas Dhu 1974.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2532 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mortlach ?
McKermit, skrev

Kan det virkelig passe, at man skal til Tyskmandsland eller andre steder i det store udland bare for at få fat i en sådan flaske livseleksir?

Det kunne være fristende at bestille en flaske eller to fra denne hjemmeside.
Det er da underligt at man i 2004 kan køre til Tyskland og hente et dusin flasker, men man kan ikke bestille en flaske fra andre lande - uden at man bliver straffet økonomisk

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2533 by dmwa
Replied by dmwa on topic Mortlach ?

Det er da underligt at man i 2004 kan køre til Tyskland og hente et dusin flasker, men man kan ikke bestille en flaske fra andre lande - uden at man bliver straffet økonomisk


Underligt, tja - forskellen er jo blot - set i toldvæsnets øjne, at det er 2 vidt forskellige ting - det ene er en fysisk "selvhenter" - dvs rejsegods. Den anden er en handel på tværs af landegrænser, hvor man ønsker at beskytte egne særregler og afgifter - til gavn for de lokale handlende og afgiftssystemet i landet.

Det kan jeg ikke se noget underligt i - om man så kan / vil forstå det, er en helt anden sag - men nu lever vi i Danmark. Kan vi ikke lide lugten i bageriet, kan "vi jo bare flytte".

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2534 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mortlach ?
Ja, jeg kender udmærket toldreglerne.

dmwa, skrev


Det kan jeg ikke se noget underligt i - om man så kan / vil forstå det, er en helt anden sag - men nu lever vi i Danmark. Kan vi ikke lide lugten i bageriet, kan "vi jo bare flytte".


Det var da den "nemme" løsning - jeg vil da hellere påvirke end undvige

Jeg er klar over at du har interesse i at bevare reglerne som de er, men idéen med EU er, som jeg har forstået det - fri handel over grænserne og det tror jeg også kommer at det kommer til at gælde for import af spiritus mm.
Det er efter min mening bedre at tilpasse end at fastholde en import der alligevel ikke er styr på.
Prøv at tag en tur over grænsen her i julemåneden og se hvad der bliver trukket over grænsen.
Vi taler om mange milliarder kroner - penge som kunne tilfalde den danske statskasse og ikke den tyske.
Der bliver solgt mere dernede end både politikere og udeforstående aner...!!!

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2536 by dmwa
Replied by dmwa on topic Mortlach ?

Jeg er klar over at du har interesse i at bevare reglerne som de er, men idéen med EU er


MacAll - nok en af disse forudtage holdninger, som jeg har det meget svært med. Hvorfor skulle jeg have en interesse i at bevare reglerne??? Skrev jeg ikke lige -

om man så kan / vil forstå det, er en helt anden sag

Hvis reglerne bliver ændret, kan alle jo købe - som du skriver - hvor de vil, det kan de også i dag, blot indenfor et begrænset geografisk område. Men jeg er hamrende ligeglad med, om de køber det i Åbenrå, Esbjerg eller Skagen, bare man "ikke kører over for rødt lys".
Når der på disse sider skrives om, at "man jo bare kan bestille i udlandet" - så er det reelt heller ikke for at løfte pegefingeren, men for at gøre opmærksom på, at reglerne nu en gang er skruet sådan sammen, at hvis en emsig tolder skulle finde på at kaste sig over en af de butikker i Storbritannien, som sender til Danmark - så er det altså ikke "lille Hr Hansen" eller "Lille MacAll" henne på hjørnet, der bliver kontaktet - det er den uforstående forhandler i Storbritannien, der bliver bedt om at betale den danske afgift - og hvis han har sendt f.eks. 200 flasker til Danmark - hvorfor skal han så straffes med - måske flere år senere - en regning på DKK 8.000 + det samme i bøde??? Det er nemlig sådan i toldverdenen, at det er afsenderen, der hæfter for afgiften!

Så min anledning til at råbe vagt i gevær, har ikke en fløjtende disse at gøre med, om man så tager salget fra en forhandler i Danmark. Det er at beskytte den forhandler i Storbritannien, som "afgiftsplagede" danskere kaster sig over i deres trang til at spare DKK 100,00 på deres ynglingswhisky. Der står jeg af!

Om man i weekenden kører til Tyskland for at handle ind - jamen, I skal da være så hjertelige velkomne. Men et eller andet sted, jeg tvivler på, at en spiritushandler i Danmark gider beskæftige sig med det? En ølhandler - ja, men forskellen på en flaske spiritus er altså behersket (medmindre den danske forretning opererer med en væsentlig højere avance eller indkøbspris) - for forskellen mellem tysk og dansk afgift er altså bagateller, når vi taler om god single malt whisky til DKK 400 og derover.

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2537 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mortlach ?
dmwa, skrev

danskere kaster sig over i deres trang til at spare DKK 100,00 på deres ynglingswhisky. Der står jeg af!


Jeg vil gerne spare 100 - 200 kroner på en flaske som koster 400 kroner herhjemme.
Det ser jeg ikke noget forkert i.
Men hvis man herhjemme tilpassede afgifter til tysk niveau, var der nok en noget mindre interesse.
Det gælder ikke kun whisky, men også madvarer, hvor der er 15-50% at hente i Tyskland.

dmwa, skrev

for forskellen mellem tysk og dansk afgift er altså bagateller, når vi taler om god single malt whisky til DKK 400 og derover.


Hvis du mener at 350 kroner er en bagatel, kunne jeg fristes til at give dig ret.
F.eks koster Highland Park 25 års - 750 dkk i Tyskland - 1100 dkk eller mere i Danmark.
En besparelse på mere end 30%.
Jeg ved der en momsforskel, men er afgiften er vel ikke 275 kroner mere her i Danmark på sådan en flaske ?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2538 by dmwa
Replied by dmwa on topic Mortlach ?
Hej MacAll

Du fejlciterer - du tager et citat fra import / forsendelse fra Storbritannien, og kæder sammen med "selvhenter" i Tyskland. Og så bliver det noget vås.

Dernæst læser du ikke ordentligt, hvad jeg skriver - jeg skriver jo netop, at "medmindre den danske forretning opererer med en højere avance end den tyske" - hvis forskellen er mere end 30%, så er det jo ikke forskellen på danske / tyske afgifter og moms - men forskel på den enkeltes avance.

Det er da "soleklart", at hvis man kan spare DKK 100,00 eller mere på en flaske, hvis man alligevel er i Tyskland, så tager man da det med - men du får altså ikke mig til at køre til Tyskland - og bruge en halv dag - hvis det eneste formål er at spare DKK 100,00.

Jeg var faktisk i Tyskland (Flensburg) i efterårsferien - og købte et par rammer øl. Jeg kiggede på whisky - men et eller andet sted blev jeg altså ikke fristet til at købe en flaske Balvenie til DKK 250,00. Hvorfor ikke - fordi jeg ikke falder for "her og nu tilbud" - jeg køber den whisky, som jeg har lyst til, og det har jeg et helt afklaret forhold til, hvad er. Hvis jeg skulle købe alt, hvad der er på tilbud, så skal jeg bede om mere i løn.

Du siger også, at du hellere vil påvirke end at undvige. Påvirker man ved at købe endnu mere syd for grænsen (som vi diskuterer lige nu) - eller ved at melde sig ind i et parti, der søger harmonisering af ALLE afgifter i EU?

Jeg tror, at vi alle et eller andet sted er enige i denne debat. Naturligvis søger vi da at få varen så billigt som muligt - men der er altså en nedre grænse, medmindre vi på sigt ønsker en helt anden vare og service, end den vi kender i dag.

Vi kan også i dette og andre forums (det hedder det vist ikke) diskutere til hudløshed, om afgiften i Danmark, EU og verden er rigtig, men sådan er den nu en gang, og det kan vi ikke her lave om på. At vi så har en anden holdning, mening etc er en helt anden historie.

Med dette også være sagt, at jeg altså ikke har en "interesse i at bevare afgifterne som de er nu", som du "kom til at skrive" - jeg ved slet ikke, hvorfor jeg skulle have det? - men det finder jeg nok aldrig ud af

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2539 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Mortlach ?
Har vi ikke haft denne diskussion før? :roll:

Hvad var det lige emnet var? :?

Kan I ikke oprette et emne om priser/afgifter/importregler etc. og så flytte diskussionen om disse ting derover :wink:

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2540 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mortlach ?
dmwa, skrev

Du fejlciterer - du tager et citat fra import / forsendelse fra Storbritannien, og kæder sammen med "selvhenter" i Tyskland. Og så bliver det noget vås.


Ved ikke om jeg fejlciterer - men det er vel nærmere at sammenligne ?.

dmwa, skrev

Du siger også, at du hellere vil påvirke end at undvige.


Dermed mente jeg at det ikke giver nogen mening at flytte til et andet land fordi spiritussen er billigere andre steder.
Så skal man vist lige have en samtale med AA først.
Løsningen skal findes politisk

dmwa, skrev

Med dette også være sagt, at jeg altså ikke har en "interesse i at bevare afgifterne som de er nu",


Det havde jeg forståelsen af.
Ellers er jeg er stort set enige i dine betragtninger

dmwa, skrev

Når der på disse sider skrives om, at "man jo bare kan bestille i udlandet" - så er det reelt heller ikke for at løfte pegefingeren, men for at gøre opmærksom på, at reglerne nu en gang er skruet sådan sammen

Jeg, skrev

Det kunne være fristende at bestille en flaske eller to fra denne hjemmeside.


Og det udelukkende fordi Mortlach F&F åbenbart ikke fås i Danmark.


karlejnar, skrev

Har vi ikke haft denne diskussion før?

Hvad var det lige emnet var?


Beklager

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2558 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Mortlach ?
Var der nogen der reelt vidste hvorfor man ikke kan købe "Flora & Fauna" serien i Danmark?

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2559 by dmwa
Replied by dmwa on topic Mortlach ?
Et skud i tågen - dels fordi Diageo som også markedsfører "De 6 klassiske malts" og andre mærker (f.eks. Caol Ila) for ikke at tale om blended whiskies, ikke ser en fordel i at markedsføre F&F også - dels fordi F&F er en "begrænset" serie.

Vi må jo stadig huske på, at af alt det whisky, som Diageo (og andre store huse) sælger, er 95-98% blended whisky - kun de sidste 2-5% er Single Malt. Så er det man kan spørge sig selv, om de fleste er de klogeste - eller blot de fleste (frit citeret fra Niels Hausgaard)

De F&F aftapninger vi ser i Danmark er mig bekendt "parallel-importeret" - dvs det ikke er Diageo i Danmark, der importerer og markedsfører dem, men f.eks. Juuls Vinhandel, der via Gordon & MacPhail tager dem hjem til Danmark.

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.300 seconds