En ældre Strathisla med bismag!

More
14 years 3 months ago #19774 by larsb
Whiskyen har ligget på sherryfade og er ovre i den mahogni farveskala.
Den smager bare ikke rigtig godt. først en kraftig smag af sherry, så whisky og så kommer en mærkelig, nærmest bitter smag der rammer ganen. Nærmest som at have tygget i en vindruekerne.
Jeg har været ude for det før med ikke særligt gamle whiskies, fra uafhængige aftappere, der havde en kraftig sherrysmag.

Kan dette skyldes at whiskyen har ligget for længe på fad og fået smag af træet?

Det kunne også tænkes at det ikke blev så god en whisky, og de har prøvet at redde dem med sherry?

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19776 by dmwa
Hej Lars
Kan du ikke være lidt mere specifik? Hvilket alder, alkohol procent og lignende?
Slainthe
DANSK MALTWHISKY AKADEMI
Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19780 by larsb
Det kan jeg sagtens. Destileret i 1960 og flasket i 2008. 43% alkohol.
Der står intet om hvilke sherryfade den har været på.

Jeg har jo som sagt været ude for at samme smag har været i andre flaske også, dog kun som U/A og i unge whiskys på unde 16 år.
Det har været knap så kendte mærker og i småt antal flasker.

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19784 by MacNiels
Hej Lars,

Har du lige åbent flasken eller har den været åbnet et stykke tid?

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19795 by larsb
Hej Niels

Jeg åbnede flasken nytårsaften, og så smagte jeg den igen forleden.
Så ingen ændringer i smagen med 14 dages mellemrum.
Jeg kan forstå at det er der ikke mange der har været ude for før.

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19796 by MacNiels
Hej Lars,

Mener at jeg før har smagt det bitre du snakker om, men kan ikke komme på hvor.
Jeg vil tro at nogen kan lide denne bitre smag, andre bryder sig ikke om den. Men nu er det svært at vurdere hvor udtalt den smag er når man ikke selv har smagt det. Men ærgeligt at finde den i sådan en dejlig gammel whisky :-(

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19798 by Whiskynyderen

Jeg kan forstå at det er der ikke mange der har været ude for før.
Lars


Jeg har prøvet det. Det var en Balmenach, Sherry Cask, 46%, B#84, C#2754, G&M Reserve
29 år / 1975 - Den smagte virkeligt bittert og besk, som om den var ødelagt af træet. Efter min mening/smag burde den aldrig have været aftappet
:evil:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19801 by jones
Uden at have smagt den pågældende whisky, ville jeg på baggrund af smagsbeskrivelsen, gætte på at der er tale om det fænomen som jeg har døbt sherry-knækket - Sherryfadet har taget totalt over med bitterhed, syrlighed, træ, mug og en spids tørhed.

Rechlerich er referencen. Jeg har også oplevet det i en 1955 Glen Grant, Juuls Flying Benrinnes, en 30+ Chieftains Springbank, enkelte GM Strathisla og flere steder som jeg ikke lige kan komme i tanke om. Berry Bros Springbank 35 vipper lige på grænsen. Norse Cask har en 32 års rom der smager ligesådan.

Det er noget der virkelig deler vandene - Det er en smagssammensætning som man enten elsker hader.

Gordon & MacPhail er ellers helt pålidelige, så det er bestemt "meningen" at den skal være sådan. De har ikke forsøgt at "redde" den med sherry. Den har ligget på samme sherryfad hele tiden

Har en uåbnet 1967 GM Strathisla som har den rette rødsorte nuance som gør at jeg forventer - håber - at den har sherry-knækket.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19802 by MacNiels
Ja det er nok sherry-knækket der er tale om. Som Al skriver, så deler det vandene... Kan huske en HP som bestemt var knækket. Jeg har tidligere ikke kunnet fordrage når de har fået det knæk, men synes nu at de kan være ret sjove.

Strathisla Falster aftapningen 2005 har også noget af det.. Og den er jeg helt klart meget begejstret for (desværre er flasken tom nu)

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19812 by Larsenal
Er det et fænomen, der går igen ved alle ældre GM Glen Grants og Strathisla fra 50'erne?
Jeg er selv ved at kigge på et par stykker (hhv. '58 og '57) og vil nok være en smule betænkelig ved købet, hvis det er tilfældet.
MVH
Kenneth

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.244 seconds