Thy whisky

More
11 years 1 week ago #28172 by JEJ
Thy whisky was created by JEJ
Endnu et dansk projekt, hvor vi inden længe kan forvente det første whisky.nordjyske.dk/nyheder/thisted/gylden-drik...7b7fc6d0c8/3/1541#/6 hvis linket ikke virker så prøv på www.gyrup.dk der er også linket til det.

Producenten bag gør det mest i snaps og whiskyen er også lavet på en snapsekeddel.

Hilsen
Jens-Erik J

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 week ago #28175 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Thy whisky
Interresant. En anden Nordjysk producent er nordiskbraenderi.dk/nyheder.aspx

Gyrup har samarbejde med noget der hedder Nordjysk Brænderi. Hvordan det så end skal forstås?. Jeg kan ikke finde noget om Nordjysk brænderi på google. Kunne det være ovennævnte ?

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 week ago #28176 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Thy whisky
Ok. Der er svaret i den anden tråd. Det er altså en trykfejl på Gyrups hjemmeside

Jeg vil nu sige at whiskyen er fra Han Herred og ikke Thy

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 week ago #28179 by JEJ
Replied by JEJ on topic Thy whisky

Ok. Der er svaret i den anden tråd. Det er altså en trykfejl på Gyrups hjemmeside

Jeg vil nu sige at whiskyen er fra Han Herred og ikke Thy

Steffen


Ja jeg er ikke så skarp i Nordjyllands geografi, :P så det overlader jeg til andre.

Jens-Erik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31559 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Thy whisky
I følge Juuls Vinhandel, så er der kommet en 3 års whisky fra Thy
juuls.dk/get/25860.html

"Thy Whisky Fad no.1 fra Nordisk Brænderi er kommet i et eksklusivt oplag på 336 flasker fra et enkelt fad! Whiskyen er lavet af en dansk vårbyg, dyrket tæt ved Nationalpark Thy. Denne første udgave af Thy Whisky har lagret i 3 år på et gammelt sherry-egefad og er aftappet i fadstyrke ved 60% vol.! For at beholde så meget karakter som muligt, er whiskyen ikke blevet kodfiltreret.

Det økologiske bygkorn er maltet på gammeldags facon ved gulvmaltning hos Fuglebjerggård og dernæst gæret og brændt på Nordisk Brænderis håndlavede kobberdestillationsapparat. Nordisk Brænderi befinder sig nær Jammerbugten og er kendt for det høje daglige niveau i deres snapse.

Gyrup gård, er primus motor bag Thy Whisky. De dyrker det økologiske byg tæt ved Nationalpark Thy. Udover at dyrke korn, avler Gyrup nogle af landets bedste øl-okser til gourmet restauranter som ønsker et dansk alternativ til kobekød.

Den anden partner i Thy Whisky er Nordisk Brænderi. De modtager den maltede byg, som de gærer og efterfølgende brænder på deres håndlavede kobberdestillationsapparat fra tyske Müller Brennereianlagen. Apparatet er udstyret med en særlig ’aromakolonne’, der hjælper med at udvinde smag fra mæsken og derved giver et fyldigere destillat.

Pris: 1250kr"

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31560 by uldall
Replied by uldall on topic Thy whisky
Se mit indlæg "Danish Whisky Trail" :) Thy whisky= Er en gammel nyhed :lol:

Glimrende whisky fra Thy, ligesom de andre gode whiskyer fra de forskellige Jyske destillerier :)

Slàinte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31561 by TSG
Replied by TSG on topic Thy whisky
Føj for en bankebæ.....

1250kr. 3 års whisky :silly:

PØØØJ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31562 by uldall
Replied by uldall on topic Thy whisky
Så Så Torben

Du må ikke sammenligne med Skotske priser, men det er da dyrt :huh:

Men ikke dyrere end andre danske destillerier, det skal jo kunne betale sig at producere, en pris på det halve så tror jeg ikke det er rentabelt at destillere i DK og Stauning, Fary Lochan, Braunstein og Nordisk brænderi laver jo ikke whisky kun for sjov, de prøver at skabe noget unikt, tjene penge og lave endnu mere unik Dansk Whisky :cheer :cheer:

Jeg er helt sikkert en af deres støtter og ønsker dem alt godt i fremtiden og mon ikke de en dag har "nok" whisky på lager og kan stabilisere priserne på et fornuft niveau til gavn for dem selv og vi andre whisky nørder :blush :)

Slàinte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31564 by TSG
Replied by TSG on topic Thy whisky
Du har selvfølgelig ret, men alligevel.

Jeg støtter også dansk produceret whisky når jeg har råd.... :woohoo:

Synes det er spændene med nye produkter og skal da ha smagt den på en smagning på et tidspunkt.... men købe den, der må jeg melde pas.

Godt at høre fra dig Uldall... længe siden.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31570 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Thy whisky
Hidtil billigste danske førsteaftapning

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31572 by dmwa
Replied by dmwa on topic Thy whisky
Nu er der vel også forskel i at producere 5 mio liter på et skotsk destilleri, og så en så lille produktion, som Thy kan - så omkostningerne skal jo fordeles på betydelig færre liter, hvilket jo kun kan betyde en ting, at produktet bliver dyrere end noget "der bliver sprøjtet ud" - uden dermed at antyde at det ene nødvendigvis smager bedre / er bedre kvalitet end det andet. Men det ene er en "stangvare" - det andet et unika, og de 2 ting kan man ikke umiddelbart sammenligne - altså i min forskruede verden....

Slainthe
Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago - 9 years 6 months ago #31575 by Duffer
Replied by Duffer on topic Thy whisky
For mig består det "unikke" ved dansk whisky generelt, herunder Stauning som elsker ordet "unik", at det slet ikke har modnet længe nok. Så kan må diskutere om "unik" i den sammenhæng er noget positivt.
Thailandske Mehkong "whisky" (rom eller hvad man nu skal kalde det) er også " unik".

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 6 months ago by Duffer.
The following user(s) said Thank You: TSG

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31578 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Thy whisky
Enig Michael så kan det være nok så "unik", hvis det smager af :sick: så går jeg hellere efter noget knap så "unik" :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 11 months ago #32854 by uldall
Replied by uldall on topic Thy whisky
San francisco World Spirits Competition, set i EB's netavis d. 31 marts 2015,

Nordisk Brænderi, Fjerritslev:

Whisky Special Edition No.1 Guldmedalje
Thy Whisky Fad No.1 Sølvmedalje
Nordisk Gin Bronze..............

Godt gået

Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 11 months ago #32855 by uldall

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 11 months ago #32858 by FrankJensen1
Replied by FrankJensen1 on topic Thy whisky
Nu kender jeg ikke lige helt SFWSC, har kun lige snust til deres hjemmeside, da jeg syntes at have set dem som reference mange steder...

Umiddelbart, og nu kan jeg tage helt fejl, er jeg ikke dybt imponeret - over medaljerne og konkurrrencen!
Man kan få dobbelt guld, guld, sølv bronze.
Der var lidt over 1500 med i år, og der blev uddelt lige knap 1390 medajler, 10% dobbelt guld, 15% guld, 40% sølv og 35% bronze... I runde tal.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at så længe mange kan finde ud af at sende en flaske til dem og de ikke spytter det ud, så jeg er sikker på Bronze, og hvis det ikke er direkte skidt så er det nok sølv....

Dermed ikke sagt at det ikke er godt det de laver, har kun smagt skotlander... Men at slå det op som en stor nyhed og det bare betyder at det så er tæt på verdens bedste.... Lidt lige så godt som at Unik skulle betyde kvalitet og godt ;)

Men har jeg bare fuldstændigt misforstået konceptet?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
6 years 2 months ago #34577 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Thy whisky
Artikel i business.dk omkring Thy whisky.. Skal dog have abonnement for at kunne læse hele artiklen.

www.business.dk/detailhandel/familie-fra...ak-i-whisky-verdenen

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 11 months ago - 4 years 11 months ago #34877 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Thy whisky
Fra Thy Whisky:

Vi bygger vores eget destilleri.

Kedlen ankom til gården igår. Snart laves en Thy Whisky kun her på Gyrup. Fra kornet sættes i jorden, til den sidste dråbe tappes på flasken.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:
Last edit: 4 years 11 months ago by MacNiels.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.293 seconds