- Thank you received: 33
Stauning Rye
22. marts slipper Stauning Whisky de første flasker løs. Der er endnu ikke tale om whisky men derimod om Rye, der allerede er klar til at vise, hvad der gemmer sig bag en etiket fra Stauning.
Salg af de første flasker Stauning Rye - First impression
22. marts · 12:00 - 15:00
Stauning Whisky - Dansk Single Malt og Rye Whisky
Rye "“ First impression: En verdensnyhed fra Stauning Whisky
Det er ikke en whisky "“ men det er en Stauning, vi er stolte af!
"A fool and his money are soon parted"
Please Log på or Create an account to join the conversation.
2. De mener ikke rye whiskey er whisk(e)y fordi den kun er 2 år (hvor skotsk whisky skal være minimum 3 år)?
3. Der er mig bekendt regler for amerikansk og canadisk rye whiskey/whisky - er der nogle regler for dansk rye whisky?
Læsestof: en.wikipedia.org/wiki/Rye_whiskey
"A fool and his money are soon parted"

den Old Potrero jeg har er 14 måneder. Staunings er vel ikke engang 2 års, da der er fade fra 2010
Amerikansk Rye whiskey skal bare have set et fad i 10 minutter

Steffen
Self-Styled Whisky Connoisseur
danishwhiskyblog.blogspot.com/
Den smagte på trods af at den kun dengang var ca. 1 år gammel ganske godt.
Så den håber jeg at kunne komme til at smage på igen.
Niels
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
- Nemesis1972
- Premium Member
-
Kan dog ikke lige huske hvornår den bliver tappet...!
Klaus

Den kommer i selskab med Canadisk Rye, High West Rendezvous, Old Potrero, Millstone og maget andet spændende, jeg vil forsøge at få en rapport, men man kan aldrig vide med de skotter

Steffen
Det bliver spændende at se hvordan en gruppe skotter tager imod dansk whiskEy
n
Inden du serverer den, skal du fortælle om projektet og gøre det klart, at der er tale om ren sprit - der om nogle år bliver til Whisky - og så tror jeg nok, at de vil finde den ganske interessant
God tur
Slainthe
DANSK MALTWHISKY AKADEMI
Flemming
Derudover syntes jeg langt fra det kan betegnes som rent sprit, også bedømt på selve smagen selvom næsen har en lighed med vodka!
Uanset hvad I vælger at kalde ..potato potato..er det deltagende felt nok i stand til at vide at der nok er forskel i fadpåvirkningen af en 1-2 års rye og og en 10 års rye, det er trods alt ikke just et nybegynderfelt der deltager i smagningen
Steffen
Ja ja, uforståelig holdning over for sine kunder, og da jeg før havde fået nogenlunde samme holdning via en en email, må jeg sige at vi her nok har tale om et distilleri der lever i deres osteklokke mht til kundeservice
Enhver der følger lidt med hvad rye/bourbon entusiaster ytrer sig om i disse tider, ved jo at mashbill cirka er det første vi er interesseret i at få at vide
Jeg forsøger selv at spore min smag ind, og derfor er det rart at vide hvad der er i glasset. Jeg har efterhånden fundet ud af at 100% ryes eller tæt derpå (95%) er en kende éndimensionale i forhold til "normale" ryes eller bourbons med et høj rye indhold. Stauning har nok et højt rye indhold, og vil gerne gå 100%, men jeg er ikke sikker på at det nødvendigvis giver et bedre produkt. 100% ryes er for mig mere en smagsingrediens til blends end noget der egentlig egner sig til aftapning som særskilt produkt
Jeg sidder lige nu med en WhistlePig Rye, der med sine 10år er drikkevenlig , men ret endimensionel. Kan du lide ryes får du valuta for pengene dog - Selvom det er en straight rye, er der ikke taget ret meget fra mht til træsmag når man sammenligner med hvad der sker i straight bourbons. Det falder meget godt i hak med at megert gamle straight ryes er en meget bedre en meget gamle straight bourbons, der næsten altid har fået alt for meget træ
Jeg syntes ryes har godt af mange år på fade, og at de også kan klare mosten!
High West, som blender nogle af de bedste rye's på markedet imo, kom jo i et større stormvejr da de oprindeligt ikke fortalte ret meget om både oprindelse af deres fade, samt mash bill. En ting de har ændret drastisk. Godt at os forbrugere en gang imellem har indflydelse
Steffen
Venligst
Gammelfar
- WhiskyPete
-
- Junior Member
-
- Thank you received: 0
Jeg og nogle venner besøgte Stauning for et par uger siden, hvor Second Opinion netop var ved at blive hældt på flaske. Vi smagte den og vi sammenlignede så med First Impression, da vi kom hjem igen. Og ja, personligt kunne jeg bedst lide first impression og faktisk i høj grad pga finishen. Her synes jeg, at second opinion er blevet for sød i eftersmagen og smager mere ensporet af vanilie. Det er jo bare min holdning og mine smagsløg.
Venlig hilsen
Peter
Hej PeterHej Gammelfar
Jeg og nogle venner besøgte Stauning for et par uger siden, hvor Second Opinion netop var ved at blive hældt på flaske. Vi smagte den og vi sammenlignede så med First Impression, da vi kom hjem igen. Og ja, personligt kunne jeg bedst lide first impression og faktisk i høj grad pga finishen. Her synes jeg, at second opinion er blevet for sød i eftersmagen og smager mere ensporet af vanilie. Det er jo bare min holdning og mine smagsløg.
Venlig hilsen
Peter
Det er jo bare min holdning og mine smagsløg.
[/quote]
Det var jo også, hvad jeg spurgte efter

Venligst
Gammelfar
- WhiskyPete
-
- Junior Member
-
- Thank you received: 0
Lige en kommentar til hvad der må kaldes whisky, og hvornår, når det er produceret i Danmark.
Da vi startede Stauning Whisky op, var vi i kontakt med myndighederne for at få afklaret hvilke regler der gælder i Danmark. Vi håbede på, at Rye kun skulle lægge på fade i to år, som i Nordamerika, for at måtte kaldes Rye Whisky. (Ikke at navnet ændrer på smagen).
Men det vi fik oplyst, og har også læst os til i diverse lovtekster er, at ordet "
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Keep up the good work out there
DANSK MALTWHISKY AKADEMI
Flemming

Niels
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk