Brora 5.release

More
17 years 7 months ago #9186 by Duffer
Brora 5.release was created by Duffer
Ny og spændende Brora - set hos Whisky Exchange...

Brora 30 Years Old
Original Bottling
5th Release / Bottled 2006
55.7%
70cl
£195.00 Inc.

www.thewhiskyexchange.com/acatal ... 6_231.html

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9188 by PB
Replied by PB on topic Brora 5.release
Med al respekt, er flasken da ny. Men spørgsmålet er, om man ligefrem kan kalde den "spændende"?
Det er jo egentlig bare endnu en aftapning i en tilsyneladende endeløs række af gamle "standard"-aftapninger fra et destilleri.
Det er lidt svært at opfatte disse aftapninger (som jo også kommer fra mange andre destillerier) som nyskabende og revolutionerende.
Man kan synes om wood-finishes hvad man vil, men de er da ofte et forsøg på, at bringe liv i nogle fade.
Og fadene BEHØVER altså ikke altid være udbrændte andenrangsfade, man prøver at rette lidt op på. (Nå ja, Longrow Tokaji Wood er undtaget :oops: ).
Men man kan da undre sig over, at ejerne af Brora bliver ved med at finde fade på det efterhånden indskrænkede lager, der topper ved 30 år.
Personligt synes jeg, at destillerierne går for meget op i at deres whisky skal være 10, 12, 15, 30 år gammel.
Selvfølgelig er genkendelsens glæde da lige stor hver gang man finder en 21 års Springbank eller en 17 års Ardbeg, men for pokker. Destillerierne burde s.. kigge lidt mere på, hvornår de ENKELT fade er klar.
Men det er jo desværre pengene der styrer det hele... :(
Men en NY flaske, det er det da :wink:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9189 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Brora 5.release

Med al respekt, er flasken da ny. Men spørgsmålet er, om man ligefrem kan kalde den "spændende"?


Den må vist stå for egen regning, den udtalelse - vi var 11 samlet i Al ´s kælder 26/8, hvor vi fik ikke mindre end 24 forskellige Brora ´s aftappet fra starten af ´70 ´erne op til det sørgelige år 1983 hvor destilleriet lukkede - vi smagte aftapninger fra 13 yo og op til de omtalte 30yo specielt releases, der var både ob ´ere & ib ´ere imellem. Og jeg tror jeg taler på alles vegne, når jeg siger de 4 x annual releases 30yo var en klasse over resten... Jeg fandt specielt 3rd releasen (1974-2004) som en tand bedre end de restende 3 (og nok blandt top-3 på min al time liste), og hvis 5 ´eren holder standarden, så kan den kaldes spændende - endog yderst spændende !!

Destillerierne burde s.. kigge lidt mere på, hvornår de ENKELT fade er klar.

Det kan jeg så kun give dig ret i !! :wink:

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9190 by PB
Replied by PB on topic Brora 5.release
Jeg betvivler da heller ikke, at den sandsynligvs smager fremragende. Men jeg sætter bare spørgsmålstegn ved, om den ligefrem er et nyt element i whisky-verdenen.
Det virker jo ofte som om man bare SKAL synes om denne form for aftapninger.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9191 by Duffer
Replied by Duffer on topic Brora 5.release

Med al respekt, er flasken da ny. Men spørgsmålet er, om man ligefrem kan kalde den "spændende"?
Det er jo egentlig bare endnu en aftapning i en tilsyneladende endeløs række af gamle "standard"-aftapninger fra et destilleri.
Det er lidt svært at opfatte disse aftapninger (som jo også kommer fra mange andre destillerier) som nyskabende og revolutionerende.


Med ny mente jeg aftapningen 5.release - som overskriften vist også antyder.
Beklager hvis det kunne misforstås.
Revolutionerede i whiskyregi - det vil jeg gerne høre mere om - er det ikke "in" og føre de gamle traditioner videre - i form af "ikke farvet - "ikke kølefiltreret" osv.

Jeg mener 5.release - og Brora aftapninger iøvrigt - er spændende - og kender flere i min whisky omgangskreds der finder Brora som noget af det absolut bedste der nogensinde er kommet på flaske.
Anmeldere som Jim Murray og specielt Serge giver 92 - 96 point for release aftapningerne.
:roll:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9192 by PB
Replied by PB on topic Brora 5.release
Det er da meget muligt at det er "in" at lave "non-coloured, non-chillfiltered" whisky.
Men husk på at de uafhængige aftappere har gjort det i årevis. At de originale destilleriaftapninger så også er begyndt at komme som sådanne varianter er jo selvfølgelig kun et plus.
Der er som tidligere nævnt da ingen tvivl om, at Brora er fantastisk (jeg har da også selv gode efaringer med Brora), men hvad du skriver, Duffer, om, at Jim og Serge giver dem skyhøje points bekræfter bare hvad jeg også skrev sidst.
Man baserer ALT for ofte sine egne synspunkter på hvad kendte whiskyskribenter som Jim, Serge og Michael skriver.
Hvis man læser lidt af Jim, skulle man tro at Ardbeg f.eks er Guds gave til folket. Er det ikke ham selv, der har været med til at lave nogle af aftapningerne (ret mig hvis jeg tager fejl...)?
Ardbeg er godt. INGEN tvivl om det. Men nogle folk kan nærmest ikke se andet whisky end netop dét!
Jeg kunne måske bare ønske, at folk lidt oftere selv ville have en holdning til de forskellige whiskies frem for "tage" skribenternes holdninger.
Og fair nok. "Revolutionerende" var nok et lige lovligt stort ord... :wink:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.284 seconds