- Thank you received: 0
Edradour - underlig smag?
Indtrykket af den nyåbnede flaske er dog ualmindelig rædselsfuldt. Den smager jo slet ikke af whisky! Parfumeret sæbe eller håndlotion, er de udtryk der dækker min oplevelse bedst. Er det sådan en Edradour smager/skal smage, eller er der noget galt? Jeg mindes en tidligere debat om netop sæbesmag, men dette her er da helt grotesk.
Venlig hilsen
Kurt
Venlig hilsen
Kurt "Towle"
Please Log på or Create an account to join the conversation.
Dit indlæg "ringede en klokke" hos mig...
Jim Murray beskriver i sin Whiskybible hvordan han i 2002 under en smagning i Stockholm faldt over en aftapning af 10'eren som var aldeles rædselsfuld - lige præcis hvordan den smagte beskriver han dog ikke.
Måske du har fået en fra samme batch? Kunne lyde sådan hvis du har haft den stående et par år + måske et år i en butik også?

Ellers skriver Jim Murray at aftapningerne kan ligge en anelse fra hinanden i smagen, da der produceres i mindre batches...
Personligt synes jeg ellers det er en meget behagelig dram, lækker sød og rund

Mvh
Claus aka Bigmac
So many malts - so little time...
themaltdesk.blogspot.com/
(DMWA foredrag)
Smagsnoter ; blid, sød malt, nærmest blomstret, lavendel / sæbe dog uden at være kvælende
I følge Jim Murray (Whisky Bible) findes der en aftapning fra 2002 som skulle være ganske forfærdelig - måske er det sådan en du har...?
"A fool and his money are soon parted"
Min nabo har besökt destilleriet och säger att det är en enorm skillnad (forskel(?))
mot den whisky han fick smaka där. Min flaska är inköpt på Bordershop.
Mvh
/Benke
- whiskyconsult
-
- Elite Member
-
Det kan være Paxorette og Al J correct me if im wrong, men blev det ikke gjort ulovligt i slut ´80erne. Det giver denne sæbeagtige smag.
Martin
Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan
Men jeg tvivler på at det drejer sig om Paxorette i de nævnte Edradour. Paxorette giver en karakteristisk duft/smag af surmælk/babybræk.
Jeg kender den omtalte lavendel/sæbe karakter fra visse Edradour-aftapninger og det er noget andet.
Jeg finder den uudholdelig, men kender andre som sætter stor pris på den.
Smag og behag.
Al J.
Nu dæmrer der noget. Jeg tror faktisk jeg smagte den ved en DMWA-smagning (det var i hvert fald der jeg købte flasken). Måske kan Flemming kaste lys over sagen: Har han haft et parti Edradour "Turkish Delight" for et par år siden?Jeg har smagt Edradour - 10 års - 40 % for et par måneder siden som 2. ud af 6. whisky. (DMWA foredrag)
Af de hidtidige indlæg drister jeg mig til at konkludere, at min Edradour afviger fra den tilsigtede smag.
Venlig hilsen
Kurt
Venlig hilsen
Kurt "Towle"
Du har altså ikke fået en specielt atypisk flaske/aftapning.
Al J.
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... our+s%E6be
Det kan være du har været uheldig og har fået en flaske fra de omtalte batches (eller at den virkeligt skal smage sådan, som Al antyder

Mvh.
Jakob/Qualityworld
www.lists.uni-karlsruhe.de/cgi- ... R3706&I=-3 og
www.lists.uni-karlsruhe.de/cgi- ... R6167&I=-3 og
www.lists.uni-karlsruhe.de/cgi- ... R4092&I=-3
Mvh.
Jakob/Qualityworld
MacDeffe
Self-Styled Whisky Connoisseur
danishwhiskyblog.blogspot.com/
Al J.
Siden har Symington og Ian Henderson fået styr på problemet (og står nu selv for aftapningen) - og de Edradour vi ser i dag, har nok en smag af lavendel og sherry, som mange finder delikat - men som Al rigtigt skriver - "smag og behag".
At Pernod Ricard overhovedet aftappede de famøse fade i 2001/2002, kan nok ikke forklares - de burde være indgået i en blend / vatting, hvor man kunne have forsøgt at skjule de uheldige smagsstoffer (kunne måske højne kvaliteten af King George eller Aldi ´s den billigste...

Men - i dag er vi heldigvis ovre "babybrækket" - det smager faktisk sådan - jeg skulle dog mene, at den flaske Towle har købt (ved whiskysmagning i Sevel?) er af noget nyere dato - var det ikke august 2004? Så den har den smag, som Edradour 10 år har i dag - det vil sige lavendel (nogle kalder smagen for parfumeret / sæbe, men mig bekendt er det lavendel man tilsætter parfume / sæbe - og ikke omvendt...)
Håber dette giver svar på spørgsmålet
Slainthe
DANSK MALTWHISKY AKADEMI
Flemming
- whiskyconsult
-
- Elite Member
-
Martin
Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Lavendel og sæbe..........se det er der i Glen Garioch fra SMWS, så hvis nogen kan lide denne meget parfumeret smag, ja så er jeg sikker på at Al kan hjælpe med nummeret på den....jeg har glædeligt fortrængt den.
Den hedder 19.38 "Thyme and Lavender" - en 19 års med et "udbytte" på 197 flasker.
For interesserede, er der i følge hjemmesiden stadig flasker at få.
Jeg tror de stadig har 196 flasker på lager og den halvtomme som Martin havde fornøjelsen af.

- whiskyconsult
-
- Elite Member
-
Martin
Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Vi har vel alle smagt babybræk - vi kan / vil bare ikke huske det - det er en af livets fortræffeligheder, at vi kan fortrænge - selv fra vores baby-år....
Slainthe
Flemming
- whiskyconsult
-
- Elite Member
-
Fadene kunne vaere en faktor og det passer meget godt med Als udsagn om at det blev forbudt i `92. Hvad det end var som var skyldig i denne for nogen, inkl. mig, grimme smag, ved jeg ikke og jeg tror heller vi nogensinde finder ud af det.
Martin
Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Man kunne forestille sig at destilleriet i en periode havde arbejdet med en udvidet middle cut for at presse lidt mere ud af den minimale produktion.
De "feints" der kom med er måske kilden til den specielle duft/smag?
Ren spekulation på en overskyet lørdag formiddag.
Al J.
MacDeffe
Self-Styled Whisky Connoisseur
danishwhiskyblog.blogspot.com/
Kendetegnende for mine notater er parfume, som går igen både i duft, smag og finish, mere fremherskende i nogle end andre aft. og især i den 17 år gamle.
Jeg har aldrig og bliver nok heller aldrig den store Bowmore fan, men flaskerne er jo flotte.
Med hensyn til Edradour, har det heller aldrig været de store oplevelser. Vi smagte i Frc. Whisky Golf & Gourmandise society sidste år 3 forskellige wood finisher fra Edradour.
Vammel var bedømmelsen af en Sherry finish og meget bedre var de to andre heller ikke.
Men som Flemming og andre skriver smag og behag er jo individuel, og heldigvis for det.
Slainte Uldall7000
Mvh.
Jakob/Qualityworld
- whiskyconsult
-
- Elite Member
-
Jeg kan ikke lade vaere med at taenke paa om denne duft af French Whore Perfume, er blevet bekraeftet af vores venner i det franske. Jeg skal til Whisky Live i Paris, og finder jeg en dame der dufter saadan, invitere jeg hende ud....jeg holder meget af Bowmore.
Martin
Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Jeg faldt engang i kløerne på et kvindemenneske der lugtede af Lagavulin (double matured). Godt nok var jeg beruset, men så beruset var jeg altså heller ikke, så jeg overlod hende til sidemandenJeg skal til Whisky Live i Paris, og finder jeg en dame der dufter saadan, invitere jeg hende ud....jeg holder meget af Bowmore.

Venlig hilsen
Kurt
Venlig hilsen
Kurt "Towle"
Jeg skal til Whisky Live i Paris, og finder jeg en dame der dufter saadan, invitere jeg hende ud...
Jeg glæder mig til at høre om det

Jeg skal til Whisky Live i Paris
Kan det sidestilles med London - her tænker jeg på udstillere, udvalg og priser...?
Jeg vil til Limburg i april 2006, og prøver at droppe alt hvad der hedder messer indtil da.
Glasgow er dog fristende...

- whiskyconsult
-
- Elite Member
-
Martin
Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador