Edradour - underlig smag?

More
18 years 8 months ago #5996 by Towle
Jeg har lige rykket hovedet af en 10 års Edradour destilleriaftapning, som jeg har haft stående et par år. Havde før da kun smagt det halve af en 5 centiliters og husker det som en god oplevelse (men da var jeg jo også ny i faget).

Indtrykket af den nyåbnede flaske er dog ualmindelig rædselsfuldt. Den smager jo slet ikke af whisky! Parfumeret sæbe eller håndlotion, er de udtryk der dækker min oplevelse bedst. Er det sådan en Edradour smager/skal smage, eller er der noget galt? Jeg mindes en tidligere debat om netop sæbesmag, men dette her er da helt grotesk.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #5997 by BigMac
Replied by BigMac on topic Edradour - underlig smag?
Hej Kurt,

Dit indlæg "ringede en klokke" hos mig...

Jim Murray beskriver i sin Whiskybible hvordan han i 2002 under en smagning i Stockholm faldt over en aftapning af 10'eren som var aldeles rædselsfuld - lige præcis hvordan den smagte beskriver han dog ikke.

Måske du har fået en fra samme batch? Kunne lyde sådan hvis du har haft den stående et par år + måske et år i en butik også? :(

Ellers skriver Jim Murray at aftapningerne kan ligge en anelse fra hinanden i smagen, da der produceres i mindre batches...

Personligt synes jeg ellers det er en meget behagelig dram, lækker sød og rund :) når man altså ikke er uheldig ligesom dig :oops:

Mvh

Claus aka Bigmac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #5998 by Duffer
Replied by Duffer on topic Edradour - underlig smag?
Jeg har smagt Edradour - 10 års - 40 % for et par måneder siden som 2. ud af 6. whisky.
(DMWA foredrag)
Smagsnoter ; blid, sød malt, nærmest blomstret, lavendel / sæbe dog uden at være kvælende

I følge Jim Murray (Whisky Bible) findes der en aftapning fra 2002 som skulle være ganske forfærdelig - måske er det sådan en du har...?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #5999 by Benke
Replied by Benke on topic Edradour - underlig smag?
Jag har en 10-års Edradour som också smakar pafym.
Min nabo har besökt destilleriet och säger att det är en enorm skillnad (forskel(?))
mot den whisky han fick smaka där. Min flaska är inköpt på Bordershop.

Mvh
/Benke

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6000 by whiskyconsult
Da jeg var indkøber for Whisky World i Lufthavnen, sendte jeg faktisk en hel palle tilbage da smagen var som beskrevet. Pernod/Richard kunne ikke smage det så de sendte pallen tilbage til mig og så stod vi med noget som ikke kunne sælges........kort efter var Edradour solgt til Andrew Simington fra Signatory.............
Det kan være Paxorette og Al J correct me if im wrong, men blev det ikke gjort ulovligt i slut ´80erne. Det giver denne sæbeagtige smag.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6002 by jones
Replied by jones on topic Edradour - underlig smag?
Paxorette fadbehandling blev først stoppet i 1993.

Men jeg tvivler på at det drejer sig om Paxorette i de nævnte Edradour. Paxorette giver en karakteristisk duft/smag af surmælk/babybræk.

Jeg kender den omtalte lavendel/sæbe karakter fra visse Edradour-aftapninger og det er noget andet.

Jeg finder den uudholdelig, men kender andre som sætter stor pris på den.

Smag og behag.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6005 by Towle
Replied by Towle on topic Edradour - underlig smag?
Duffer skrev:

Jeg har smagt Edradour - 10 års - 40 % for et par måneder siden som 2. ud af 6. whisky. (DMWA foredrag)

Nu dæmrer der noget. Jeg tror faktisk jeg smagte den ved en DMWA-smagning (det var i hvert fald der jeg købte flasken). Måske kan Flemming kaste lys over sagen: Har han haft et parti Edradour "Turkish Delight" for et par år siden?

Af de hidtidige indlæg drister jeg mig til at konkludere, at min Edradour afviger fra den tilsigtede smag.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6009 by jones
Replied by jones on topic Edradour - underlig smag?
Om smagen er tilsigtet eller ej er svært at sige, men den er i hvert fald langt fra ualmindelig i Edradour.

Du har altså ikke fået en specielt atypisk flaske/aftapning.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6010 by bruhns
Replied by bruhns on topic Edradour - underlig smag?
Det er blevet diskuteret lidt før, se
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... our+s%E6be
Det kan være du har været uheldig og har fået en flaske fra de omtalte batches (eller at den virkeligt skal smage sådan, som Al antyder ;-) ...

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6014 by bruhns
Replied by bruhns on topic Edradour - underlig smag?
Det er tilsyneladende også blevet diskuteret på MALS-L listen, se
www.lists.uni-karlsruhe.de/cgi- ... R3706&I=-3 og
www.lists.uni-karlsruhe.de/cgi- ... R6167&I=-3 og
www.lists.uni-karlsruhe.de/cgi- ... R4092&I=-3

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6015 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Edradour - underlig smag?
Jeg har aldrig selv fået en Edradour der smagte mærkeligt, men det er også begrænset hvad jeg har smagt. Jeg har smagt 10års og Straight from the Cask (2 versioner), samt Cask Strength. De to sidstnævnte var lidt sjovere. Hvorfor ser man aldrig ældre udgaver af Edradour ? Er der nogen der har smagt dem ?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6017 by jones
Replied by jones on topic Edradour - underlig smag?
Edradour producerer kun ca. 90.000 liter om året eller sølle 15 tønder om ugen, så med den succes som de vist har, er der vel ikke så meget at gemme til en lidt højere alder.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6021 by dmwa
Replied by dmwa on topic Edradour - underlig smag?
Det er rigtigt som Martin skriver, at et parti blev afvist af Whisky World primo 2002 - pallen med de mange flasker er siden (til stor irritation) dukket op i andre danske forretninger, da en grossist øjensynligt købte pallen til sidst. Men aftapningen er lavet af de tidligere ejere - Pernod Ricard - også de første flasker (aftappet af Pernod Ricard før Symington købte i sommeren 2002), vi fik hjem i efteråret 2002 havde en mærkelig smag - men dog ikke så udpræget som sendingen i lufthavnen / den som Jim Murray smagte i Stockholm.

Siden har Symington og Ian Henderson fået styr på problemet (og står nu selv for aftapningen) - og de Edradour vi ser i dag, har nok en smag af lavendel og sherry, som mange finder delikat - men som Al rigtigt skriver - "smag og behag".

At Pernod Ricard overhovedet aftappede de famøse fade i 2001/2002, kan nok ikke forklares - de burde være indgået i en blend / vatting, hvor man kunne have forsøgt at skjule de uheldige smagsstoffer (kunne måske højne kvaliteten af King George eller Aldi ´s den billigste... :lol: ), som - uden at vide det præcist - formentlig stammer fra en tidlig del af processen, og som skyldes "dårligt management" / dårligt opsyn med produktionsapparatet.

Men - i dag er vi heldigvis ovre "babybrækket" - det smager faktisk sådan - jeg skulle dog mene, at den flaske Towle har købt (ved whiskysmagning i Sevel?) er af noget nyere dato - var det ikke august 2004? Så den har den smag, som Edradour 10 år har i dag - det vil sige lavendel (nogle kalder smagen for parfumeret / sæbe, men mig bekendt er det lavendel man tilsætter parfume / sæbe - og ikke omvendt...)

Håber dette giver svar på spørgsmålet

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6024 by whiskyconsult
Jeg er faktisk også sikker på at denne grimme smag der var i Edradour pallen som jeg afvist var fra Paxoretten, der var meget sæbe/lavendel smag og så denne kvalmende eftersmag af .....( ja nu har jeg aldrig smagt babybræk...i al fald ikke hvad jeg kan huske) noget meget grimt. Jeg har senere smagt på fade som var frisket op med Paxorette og der er meget lighed. Lavendel og sæbe..........se det er der i Glen Garioch fra SMWS, så hvis nogen kan lide denne meget parfumeret smag, ja så er jeg sikker på at Al kan hjælpe med nummeret på den....jeg har glædeligt fortrængt den.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6025 by Duffer
Replied by Duffer on topic Edradour - underlig smag?

Lavendel og sæbe..........se det er der i Glen Garioch fra SMWS, så hvis nogen kan lide denne meget parfumeret smag, ja så er jeg sikker på at Al kan hjælpe med nummeret på den....jeg har glædeligt fortrængt den.


Den hedder 19.38 "Thyme and Lavender" - en 19 års med et "udbytte" på 197 flasker.
For interesserede, er der i følge hjemmesiden stadig flasker at få.
Jeg tror de stadig har 196 flasker på lager og den halvtomme som Martin havde fornøjelsen af. :o

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6026 by whiskyconsult
Thyme and Lavender............................ja fy for pokker. Jeg har altid sagt at der findes ikke dårlig whisky...det er taget op til revision. At jeg i smagsnoter om denne Glen Garioch skulle bruge ordet "Wunderbaum" havde jeg aldrig drømt om.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6028 by dmwa
Replied by dmwa on topic Edradour - underlig smag?
Når en whisky får smag af babybræk - som Edradour aftapningen havde - så er jeg næsten overbevist om, at det ikke er Paxorette - jeg tror, at det er en biologisk ting i forbindelse med mæskningen, der sætter sig i urten.

Vi har vel alle smagt babybræk - vi kan / vil bare ikke huske det - det er en af livets fortræffeligheder, at vi kan fortrænge - selv fra vores baby-år....

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6030 by whiskyconsult
Naa men Paxorette eller ej....dette batch smagte i al fald ikke godt. Den med maeskningen ved jeg ikke helt om jeg skal tro paa. Jeg er sikker paa at de paa Edradour ville have fornemmet en anderledes duft, samtidig tror jeg at destillationen ville have fjernet meget mere af den duft. Baade kobber og fadene virker som en slags katalysator og kunne maaske have fjernet mere at denne grimme duft. Min foerste teori var at de paa aftapnings hallen havde glem at skylle roerene igennem efter rensning. Nogen steder bruger de en mild form for saebe oplosning til at rense roerne med og saa gennemskyller man med meget varmt vand. Dette kunne vaere "glemt".
Fadene kunne vaere en faktor og det passer meget godt med Als udsagn om at det blev forbudt i `92. Hvad det end var som var skyldig i denne for nogen, inkl. mig, grimme smag, ved jeg ikke og jeg tror heller vi nogensinde finder ud af det.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6031 by jones
Replied by jones on topic Edradour - underlig smag?
I sin whisky Bible omtaler Jim Murray en "feinty disaster of a bottling from 2002."

Man kunne forestille sig at destilleriet i en periode havde arbejdet med en udvidet middle cut for at presse lidt mere ud af den minimale produktion.

De "feints" der kom med er måske kilden til den specielle duft/smag?

Ren spekulation på en overskyet lørdag formiddag.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6032 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Edradour - underlig smag?
Jeg har altid forbundet Bowmore med lavendel - sæbe. Nogen kommentarer ?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6048 by uldall
Replied by uldall on topic Edradour - underlig smag?
I Kolding whiskylaug afholdte vi for et par år siden en Bowmore vertical smagning, kun org. aft. ialt 6 forskellige, startede med 12 års og så der opad.
Kendetegnende for mine notater er parfume, som går igen både i duft, smag og finish, mere fremherskende i nogle end andre aft. og især i den 17 år gamle.

Jeg har aldrig og bliver nok heller aldrig den store Bowmore fan, men flaskerne er jo flotte.

Med hensyn til Edradour, har det heller aldrig været de store oplevelser. Vi smagte i Frc. Whisky Golf & Gourmandise society sidste år 3 forskellige wood finisher fra Edradour.

Vammel var bedømmelsen af en Sherry finish og meget bedre var de to andre heller ikke.

Men som Flemming og andre skriver smag og behag er jo individuel, og heldigvis for det.

Slainte Uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6049 by bruhns
Replied by bruhns on topic Edradour - underlig smag?
Det er sjovt at Bowmore også kommer op -- for noget tid siden var der ligeledes en diskusion om bismag fra dette destilleri på MALTS-L listen og noget af det der blev nævnt om Bowmore var FWP - French Whore Perfume. Jeg må dog sige at det aldrig er noget som jeg udpræget har fået i Bowmore, især kan jeg godt lide uafhængige aftapninger fra yngre ex-bourbon fade, selvom det giver en lidt anden stil end den fra destilleriet selv.

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6052 by solarex
Replied by solarex on topic Edradour - underlig smag?
Jeg holder meget af den omtalte udgave. Den overraskede mig første gang pga. dens blødhed og specielle sødme. Og det er rigtig, at den en gang imellem kan være kvalmende og bourbon-trist, men når jeg fanger den i det rette humør, finder jeg den fabelagtig.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6068 by whiskyconsult
Hej Jakob

Jeg kan ikke lade vaere med at taenke paa om denne duft af French Whore Perfume, er blevet bekraeftet af vores venner i det franske. Jeg skal til Whisky Live i Paris, og finder jeg en dame der dufter saadan, invitere jeg hende ud....jeg holder meget af Bowmore.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6069 by Towle
Replied by Towle on topic Edradour - underlig smag?
Martin skrev:

Jeg skal til Whisky Live i Paris, og finder jeg en dame der dufter saadan, invitere jeg hende ud....jeg holder meget af Bowmore.

Jeg faldt engang i kløerne på et kvindemenneske der lugtede af Lagavulin (double matured). Godt nok var jeg beruset, men så beruset var jeg altså heller ikke, så jeg overlod hende til sidemanden :wink:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6104 by bruhns
Replied by bruhns on topic Edradour - underlig smag?

Jeg skal til Whisky Live i Paris, og finder jeg en dame der dufter saadan, invitere jeg hende ud...


Jeg glæder mig til at høre om det :wink:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6105 by Duffer
Replied by Duffer on topic Edradour - underlig smag?

Jeg skal til Whisky Live i Paris


Kan det sidestilles med London - her tænker jeg på udstillere, udvalg og priser...?

Jeg vil til Limburg i april 2006, og prøver at droppe alt hvad der hedder messer indtil da.
Glasgow er dog fristende... :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6106 by whiskyconsult
Ja. Paris er stor, men Glasgow er lige så stor. Her har du samtidig mulighed for at besøge Glengoyne og Auchentoshan.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.305 seconds