Julesnaps 2015. Fup eller fakta????

More
8 years 4 months ago #33306 by mofopupa
Julesnaps 2015. Oprindelsesland og Aftapningssted. Fup eller Fakta???

Fredag den 301015 eftermiddag passerede jeg min lokale Irma i Hørsholm Midtpunkt, hvor jeg erfarede, at der på salgshylden befandt sig:

Juleakvavit 2015, 70 cl. ABV 47 %, salgspris incl. moms DKK 176.

Af interesse undersøgte jeg etiket og andre oplysninger på flaske med tilhørende æske. Jeg kunne intet sted læse om produktets oprindelsesland. Ej heller fremgik det af etiket, hvor flaskens indhold var aftappet.

Via Google og CVR.dk erfarede jeg, at ansvarlig for flasken er:

CVR nr. 34 70 20 63
P-nummer 10 17 92 23 07

Det Danske Spiritus Kompagni A/S
Århusgade 88
2150 Nordhavn

Dette selskab er formentlig ejet af det norske selskab Arcus A/S, som har overtaget væsentlige dele af produktion og rettigheder fra De Danske Spritfabrikker A/S.

Som forbruger ønsker jeg ikke at betale mønt for en flaske, hvor oprindelsesland til indhold og aftapningssted for samme er uoplyst.

Jeg indbragte spørgsmål om produktets lovlighed for Fødevarestyrelsen. Anførte myndighed har i går svaret ved mail således:

”Der er i gældende lovgivning ikke krav om oprindelsesland og hvor indhold er aftappet på akvavit. Der er blot krav om mærkning med ansvarlig virksomhed i EU.”

Så svaret om fup eller fakta må desværre stå hen som ubesvaret!!!!

Hilsen

mofopupa

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #33309 by MacNiels
Hej mofopupa

Hvis jeg husker rigtigt, så er det samme gældende for øl.

Hvis de er produceret i Danmark, så skriver bryggeriet det som oftest. Er det produceret et andet sted, står ofte at det er brygget i EU. Ikke hvor i EU det er brygget, men næsten med sikkerhed ikke i Danmark.

Men heldigvis er der mange gode alternativer når det kommer til snaps..

Fary Lochan laver bl.a snaps.. :-)

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
The following user(s) said Thank You: JEJ

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.124 seconds