blended scotch - Grain destillerier

More
9 years 4 months ago #31818 by mtibsing
Jeg har undret mig over følgende.

80-90 % af alt whisky der sælges/produceres er blended. dvs. grain og malt.

De fleste destillerier jeg har hørt om er malt destillerier. Men siden en blended ofte består af 40-60 % grain whisky er spørgsmålet følgende.

Hvem producere alt det Grain whisky til det store blended scotch whisky marked? Der burde jo eksistere 10 gange så mange grain destillerier som malt?

nogle der ved noget?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago - 9 years 4 months ago #31820 by karlejnar
Skotsk grain whisky produceres på nogle få, men mega store destillerier.
Diageos Cameronbridge i Fife
Pernod Ricards Strathclyde i Glasgow
Whyte & Mackays Invergorden
Diageo og Edringtons North British i Edinburgh
Grants Girvan

Disse er de største, der er også et nyt i Livingston, Starlaw

Der har været mange flere, men nu lukkede f.eks, Dumbarton, Port Dundas, Carsebridge, North of Scotland.

Grain destillerier bruger kolonne destillationsanlæg, som er mere effektive end de kedler (pot stills) som maltdestillerierne bruger. Der destilleres på en blanding af forskellige kornsorter inkl majs, og de kan faktisk også producere gin, vodka mm.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)
Last edit: 9 years 4 months ago by karlejnar. Reason: tilføjelser

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #31821 by Macdeffe
Hej

Der findes ikke mange graindestillerier. Til gengæld har de der er typisk en meget stor produktionskapacitet, typisk 10 gange større end de største malt whisky destillerier.

Så vidt jeg ved er følgende graindestillerier i produktion idag

Invergordon, Starlaw, Cameronbridge, North British, Girvan og Strathclyde. Hertil kommer Loch Lomond, der producerer både malt og grain, og er lidt svær at katagorisere af flere grunde, men det er en anden diskussion

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #31823 by jones
Et grainanlæg (column still) kan producere i døgndrift, nærmest på samlebånd, mens malt fremstilles i enkeltportioner (pot still).

Derfor kan man få mange flere liter gennem et grainanlæg og samtidig få meget mere alkohol per liter, fordi alkoholudbyttet er væsentligt større.

Grain spirits kan løbe af kedlen ved op til 94,6%

Dobbelt-destilleret malt er typisk kun på ca. 70%

Triple-destilleret malt ca. 80%

Bruichladdichs X4 eksperimenter med firdobbelt maltdestillation rammer 92%, men det er ganske atypisk maltproduktion.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago - 9 years 4 months ago #31824 by Macdeffe
Hvad de forskellige typer af destillation kan producere afspejles i destilleriernes kapacitet...

Kapaciteter er angivet i LPA. Liters of pure alcohol. Det betyder faktisk at der produceres flere liter sprit på maltwhisky destillerier end på grainwhiskydestillerierne sådan set i forhold til kapaciteter

Hvad der er mere vigtigt er at 1l prodceret grain whisky new make vil resultere i mere whisky end 1l produceret malt whisky new make. Det skyldes det faktum at et fad maltwhisky har en langt større chance for at lægge i længere tid end et fad med grainwhisky

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 9 years 4 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #31888 by mtibsing
Tak for alle de gode svar :) Tænkte nok det havde noget med produktionen som er mere effektiv med Grain whisky.

Er det bare mig eller er en blended whisky som jo har grain whisky i sig ikke lidt mere silke, eller mindre stærk at drikke?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #31915 by Peteys
En blend er nok ikke så kraftig i smagen da der typisk er mindre smag i grain whisky
Spritten er der dog stadigvæk, og det kan ofte gøre en blend lidt for billig/dårlig/sprittet at smage på. Der er nok også derfor blends med meget højt malt indhold vurderes højere end dem med meget lavt malt indhold.
Her kan nævnes Blue Hanger fra Berry Bros som næsten ingen grain whisky har i sig. Og så har vi en king george i den anden ende. Og den ka vi vel alle blive enige om ikke er verdens bedste whisky :-)

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.126 seconds