Danish Whisky Trail

More
9 years 8 months ago #31203 by uldall
Danish Whisky Trail was created by uldall
Hvad med at prøve den danske udgave af Whisky Trail :cheer:
Bortset fra Fary Lochan, så kunne man jo kalde et besøg på Stauning, Brænderiet Limfjorden i Sillerslev Havn på Mors og Nordisk Brænderi ved Fjerritslev for den danske udgave af Whisky Trail i Skotland ;) eller simpelthen The Westcoast Malt Whisky Trail in Denmark :P
For at Jens Erik Jørgensen i Farre ikke skal føle sig udenfor :woohoo: så kalde turen med besøg på alle fire destillerier for the Jutland Whisky Trail , det må kunne markedsføres :P
Har idag været på Stauning (kontrollerede desværre ikke ånningstiden) og senere idag besøgt Ole på Brænderiet Limfjorden, spændende her på Mors fik smagt hans New Make, som helt sikkert har potentiale fin næse sødme frugtagtig næse, igen en varm spændende sødme metalagtig smag.
Ole bruger kobber stills fra Spanien, ligner Staunings til forveksling, får gulvmaltet byg fra England bl.a., mæsker samt får whashen lavet på Thisted Bryghus. Tager 1000L wash hjem det er hvad der er plads til at destillere.
Glæder mig til at der går endnu 2 år, så kan det kaldes whisky
Ole får selv sherry fade fra Spanien, som bygges om til mindre fade jeg tror omkring 150 L , han har ikke meget lagerplads :unsure
Ole ret mig hvis jeg er helt skæv på den :dry:

Imorgen går turen til Nordisk Brænderi, hvor jeg har en aftale med Ander Bilgramm kl 11.00 og hvor jeg skal hente min 3 år gamle whisky lagret på et Bowmore fad og selvfølgelig CS, spændt på smagen :P

Jo der er gang i den Danske whiskyindustri, håber alle entusiaster bakker op, jeg ved godt priserne er lidt" krydrede", men der skal jo tjenes penge :lol:

Jeg glæder mig til fremtiden og bakker helt sikkert op om de gode mennesker i den danske whisky branche.

Slàinte uldall7000
Direkte fra Sallingsund Færgekro.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31204 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Danish Whisky Trail
Skal du så ikke forbi Trolden og Enghaven for at fuldende turen ? :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31205 by uldall
Replied by uldall on topic Danish Whisky Trail
Nej ikke på denne tur Steffen!
Så må vi jo lave Eastcoast Trail også :cheer: eller de må falde ind under Jutland Whisky Trail :cheer:

Enghaven går ud fra det er den ved Randers fjord? Trolden og Enghaven skal oppe sig med deres hjemmesider, der er jo dårlig eller slet ingen oplysning om produktion, hvad brænder de på ? Hvor er fadene fra o.s.v. Samt der savnes gode fotos af udstyr og produktion :woohoo:
Mener og husker jeg smagte newmake fra Trolden på whiskymessen ikke noget der har der har gjordt særlig indtryk.

Men til whisky folket i DK kom ud af busken, de altså 6 destillerier i Jylland, som kan besøges ud og få en på opleveren :P

Slàinteuldall7000
Direkte fra morgenbordet Sallingsund Færgekro

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31206 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Danish Whisky Trail
Jeg ved bare at Enghaven har destilleriet urt fra Aarhu Bryghus. Det kan smages på fermentoren i Aarhus. Et lille 2 liters fad, der ca. har stået i 2 måneder nu. Og forandret sig en del. Rigtig whisky kommer 2 liters fade nu aldrig til at smage af, efter min mening

De laver også rom, jeg har da set en flaske derfra i en bar. Ellers er det vist først og fremmest et frugtbrænderi, og altså ikke et "rigtigt" whisky destilleri, som Stauning eller Fary Lochan, som jo er ca. 100% fokuseret på at lave whisky

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31218 by uldall
Replied by uldall on topic Danish Whisky Trail
Sidste stop på Jutland Westcoast Malt Whisky Trail, var søndag på Nordisk Brænderi i Hjortdal ved Fjerritslev.

Havde lavet en aftale med ejer og destilatør Anders Bilgram, fruen og undertegnede blev taget godt imod, hurtigt blev der sat glas på bordet og de 2 whiskyer Anders havde destilleret og som var over 3 år gamle samt prøve på deres Gin der endnu ikke var helt færdigudviklet, blev velvilligt skænket i gode whisky glas :cheer:

Mens vi smagte på destillaterne fortalte Anders fornøjeligt om planerne og dagligdagen på Nordisk Brænderi, vi fik en god indsigt i produktionen og forevist mash karet, gæringskaret og destillationsapparat og et lille lager lokale til div. tønder med påfyldt whisky, meget lidt plads, men heller ikke den store produktion endnu :dry:

Kunne whiskyen drikkes? Ja da :kiss: absolut positivt, lige hvad jeg havde håbet på :cheer:

Special Edition no.1: 3 år single cask, cs 59.9%,ncf, lagret på et brugt Bowmore fad.

Næse: frugtagtig med behagelig røgnoter, lidt parfumeagtig ala Bowmore, ikke meget nysprit i duften.

Smag: ung "glat" på tungen, god fylde, igen behagelige peat/røg nuancer,lidt lavendel i smagen?svag metallisk afslutning.

Behagelig afslutning hvor svag peat og lidt sødme slutter en god oplevelse.

I min optik en af de bedste nye danske whiskyer jeg har smagt, på 100 skalaen vil jeg give den 82 :)

Thy Whisky 3 års single cask, cs 63.5%, spansk ombygget sherry fad på 100L, ncf.

Næse: sherryen lader sig ikke fornægte, frugtagtig, strøg af nysprit, virkelig behagelig.

Smag: starter med svag nysprit smag som hurtig erstattes sherrytoner, rosiner, svedsker svag vanille, lidt træ, behagelig men stadig meget ung whisky

Igen god afslutning hvor det frugtagtige og nyspritten i skøn forening fader ud.

Sikke en behagelig overraskelse, på 100 skalaen 83 med pil opad.

Dette var min subjektive mening om Nordisk Brænderi's 2 nye whisky, måske farvet af omgivelserne i horisonten over mark og skov tonede et blåt vesterhav frem.
Tak til Anders Bilgram, vi ses igen engang ;)

Gå ind på Nordisk brænderi's hjemmeside og læs om hele projektet, om brugen af gode lokale råvarer og andre gode ting.

Kære venner på whiskynyt kom ud og oplev de danske Destillatører :cheer:

PS. Fruen var i øvrigt meget positiv af smagen på den næsten færdigudviklede Gin, mig ligeså.

Slainteuldall7000
Direkte fra terrassen med Tun 1401 B. 2 i glasset Fredericia DK

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.330 seconds