Laphroaig Select

More
9 years 10 months ago #30766 by MacNiels
Laphroaig Select was created by MacNiels

Laphroaig kommer nu med en ny aftapning der hedder 'Select'.

Selct er opstået ved at vende tilbage til en tidligere modnings teknik fra omkring 70 år siden ved brugen af forskellige white american oak og europæiske fade.

It is aptly named as it is the special selection of casks we have chosen for maturation that gives it it’s unique character. Like Quarter Cask, the inspiration for Laphroaig Select comes from our past, but this time from around 70 years ago. This was the time of the last – and perhaps greatest family owner, Ian Hunter (1886-1954).

Ian was one of, if not the first, Scottish distiller to visit the bourbon distilleries in Kentucky and study their maturation techniques. He saw and tasted the effects of American ‘White oak’ barrels on their whisky. Up until then Laphroaig, like other distilleries, sourced 100% of its barrels from Europe which gave a far sweeter ‘sherried’ style of Laphroaig than anyone would recognise today. He arranged for a selection of these barrels to be shipped to Scotland to mature Laphroaig in this ‘new style white wood’ oak barrel. By the late 1940’s we see a brand new style of Laphroaig begin to emerge. One that contained a selection of both ‘new’ American and ‘traditional’ European oak matured whisky.

Read more...

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 months ago - 9 years 10 months ago #30767 by Duffer
Replied by Duffer on topic Laphroaig Select
Interessen forsvandt hurtigt, da den er aftappet ved 40%
I Tyskland sælges den til €27, hvilket er omkring 200 danske kroner.
Sikkert en udmærket "entry level" dram
Whiskybase

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 10 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 months ago - 9 years 10 months ago #30776 by Duffer
Replied by Duffer on topic Laphroaig Select
69 point - Ikke imponerende - godt man ikke hoppede på den... :blink:







"A fool and his money are soon parted"
Attachments:
Last edit: 9 years 10 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 months ago #30779 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Laphroaig Select
Det er vist en man smager når den alligevel bare lige er der, dvs. Ikke en "køber" som i en hel flaske :( jeg er ellers stor Laphroaig fan. Karl Ejnar har du åbnet din flaske endnu? Ifald ja, hvad er så din vurdering?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 months ago #30781 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Laphroaig Select

Det er vist en man smager når den alligevel bare lige er der, dvs. Ikke en "køber" som i en hel flaske :( jeg er ellers stor Laphroaig fan. Karl Ejnar har du åbnet din flaske endnu? Ifald ja, hvad er så din vurdering?

Nej, den er først lige sendt til mit fjernlager. Så giv mig lige lidt tid.

For i modsætning til visse andre, har jeg tænkt mig at smage på den, inden jeg udtaler mig for/imod ;)

Jeg har efterhånden købt mange flasker uden at have smagt, eller læst andres noter først. Nogen gange bliver jeg skuffet, andre gange bliver jeg glædeligt overrasket :P

Hvis man kun går efter det sikre, går man glip af noget, synes jeg. Men nu har jeg jo heller aldrig taget whiskydrikning alt for seriøst. Alt andet lige er det jo lavet for at blive nydt ikke for at blive analyseret "til døde" ;)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 months ago #30782 by uldall
Replied by uldall on topic Laphroaig Select
KLOGE ORD Karl Ejnar, kan fuldt ud tilslutte mig de sidste to linier i dit indlæg :)

Slainteuldall7000
The following user(s) said Thank You: karlejnar

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 months ago - 9 years 10 months ago #30788 by Duffer
Replied by Duffer on topic Laphroaig Select

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 10 months ago by Duffer.
The following user(s) said Thank You: karlejnar

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 months ago #30789 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Laphroaig Select

Nej, den er først lige sendt til mit fjernlager. Så giv mig lige lidt tid.

For i modsætning til visse andre, har jeg tænkt mig at smage på den, inden jeg udtaler mig for/imod ;)

Jeg har efterhånden købt mange flasker uden at have smagt, eller læst andres noter først. Nogen gange bliver jeg skuffet, andre gange bliver jeg glædeligt overrasket :P

Hvis man kun går efter det sikre, går man glip af noget, synes jeg. Men nu har jeg jo heller aldrig taget whiskydrikning alt for seriøst. Alt andet lige er det jo lavet for at blive nydt ikke for at blive analyseret "til døde" ;)


Om man selv synes den er god eller ej vides jo selvfølgeligt ikke inden den er smagt ;) og du har ret man skal ikke altid gå efter det sikre valg men når nogen nærmest fraråder en whisky er det nok værd at høre, hvad andre der har smagt den mener inden man spenderer sit slunkne whiskybudget på en given flaske synes jeg. Der er jo immervæk den mulighed at "nøjes" med en sample i første omgang ;)

Jeg vil give dig ret der ligger en enorm charme i at prøve det ukendte og usikre og jeg har også selv købt rigtig mange flasker uden at have smagt eller læst noter, faktisk største delen af den whisky jeg køber, og er tit blevet yderst positivt overrasket - der har faktisk været meget længere mellem nitterne end de gode overraskelser :) Det er vel også lysten til overraskelsen der gør der er så meget rift om alle mulige og umulige single cask aftapninger fra diverse uafhængige af tappere osv.

Men uanset det synes jeg det er rart man lige kan scanne netter eller lade sig inspirere i en bog, et magasin o. lign. Jeg har i hvert fald skelet til andres noter af og til som f.eks. da jeg havde en forudindtaget holdning til Bourbon men samtidig kunne høre den ene og anden skamrose diverse Bourbons. I det tilfælde er jeg glad for jeg læste andres skriblerier for ellers havde jeg aldrig smagt guf som George T. Stagg, Noah's Mill, Thomas H. Handy osv. Det var jo en ny verden der åbnede sig og det var ikke sket uden de mange lovprisende ord fra andre for i min verden var Bourbon jo noget sprøjt :) Det samme med grain whisky. Jeg går i hvert fald ikke uden om en anbefaling og især ikke, hvis den kommer fra en jeg føler mig smagsmæssigt på bølgelængde med.

Som uldall skriver så er dine sidste par linier kloge ord. Whisky er et nydelsesmiddel og ikke bare noget der skal analyseres ihjel. 100% enig.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 months ago #30795 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Laphroaig Select
Jeg har lige smagt. Ikke decideret dårlig, bare kedelig. Jeg ved hvorfor Laphroaig har lavet den. Mindre røg og mindre finesse, hvem er ude efter det?

78/100

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.372 seconds