Ivars Islaysild

More
19 years 3 months ago #3779 by IvarA
Ivars Islaysild was created by IvarA
Jeg har eksperimentert litt med silderetter med whisky. Jeg er ubeskjeden nok til å si at dette er "verdens beste whiskysild". De som er whiskyelskere og har smakt den roser denne silderetten opp i skyene.

4-5 spekesildfileter
1-2 løk

1 dl vann
¾ dl eddik
¾ dl sukker
¾ dl Islaywhisky (f.eks. Laphroaig)
15 pepperkorn
8 allehånde

Knus krydderet i en morter. Kok opp eddik, sukker, vann og krydder. Avkjøl laken og tilsett whiskyen. Skjær sild og løk i små biter . Bland godt, legg i en krukke og hell laken over. La silden trekke et par dager.

Det er mulig å variere silderetten med å benytte en liten rød chili i tillegg. Denne skal skjæres i svært tynne ringer.

Server sammen med pumpernikkel eller dansk rugbrød, et glass øl og et glass av din favoritt Islaywhisky.

Lykke til!

Ivar A
Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4186 by Towle
Replied by Towle on topic Ivars Islaysild
Ivar A skrev:

4-5 spekesildfileter

Din opskrift lyder forjættende og er programsat til en wisky/gourmet-weekend med vennerne om to uger. Jeg skal lige have på det rene: er spegesild saltede, eller kan man bruge ferske fileter?

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4187 by fao
Replied by fao on topic Ivars Islaysild
Det er saltede sild. Du kan evt. selv lave dem.

Spegesild:
2 kg ferske sild, 1/2 kg groft salt, 2 spsk sukker.
Trækketid ca. 3 uger.
Rens sildene, men lad sildene beholde hoved, skind og finner. Sildene skal ikke skylles.
Bland salt og sukker. Læg et lag af blandingen i en krukke. Læg sildene lagvis med sukkerblandingen og slut af med salt. Læg et let pres på, så sildene holdes under saltet. Stil sildene koldt ca. 3 uger. Hvis der efter et par dages forløb endnu ikke er dannet lage nok, overhældes sildene med kogt, kold saltlage af 350 g salt pr. l vand. Sørg hele tiden for at sildene er helt dækket af lagen og at de opbevares koldt, dvs. under 10 grd.. De færdige spegesild udvandes 1/2-1 døgn i koldt vand inden vidre tilberedning.
God fornøjelse :wink:

Frank

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4190 by Towle
Replied by Towle on topic Ivars Islaysild
Frank skrev:

Det er saltede sild.

Tænkte det nok.

Trækketid ca. 3 uger.

Det kan jeg desværre ikke nå til denne gang, men når vi flytter til et nyt sted og et nyt liv hen over foråret/sommeren og gastronomien får en mere fremtrædende plads, vil jeg afgjort bruge dine anvisninger :D

Slaintede sild
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4191 by IvarA
Replied by IvarA on topic Ivars Islaysild
Hei Kurt
Det er fint hvis noen har lyst til å prøve denne oppskriften. Frank har helt rett: Spekesild er saltet sild.

I Norge er det mere vanlig å benytte saltet sild til silderetter enn fersk sild. I butikkene i kan vi kjøpe fileter av både spekesild (vanlig saltet ref oppskrift til Frank) eller kryddersild (saltet sild med litt sukker, pepper og diverse krydder). Kryddersilden blir litt mildere i smaken. Til denne oppskriften egner spekesild seg best.

Jeg har laget denne retten også med Caol Ila Cask Strength, men jeg synes den ble best med Laphroaig.

Lykke til. Jeg kan også anbefale forumområdet whiskyoppskrifter hos Norsk Maltwhiskylag, der det er flere oppskrifter med whisky: www.nmwl.no/forum .

Ivar A
Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4192 by Towle
Replied by Towle on topic Ivars Islaysild
Ivar skrev:

Lykke til. Jeg kan også anbefale forumområdet whiskyoppskrifter hos Norsk Maltwhiskylag, der det er flere oppskrifter med whisky: www.nmwl.no/forum .

Det var et bra link. Hvalfileter marineret i Highland Park stinker af succes :D . Og så er der jo den fordel, at der ikke er så mange små ben i en hval som i en sild.

Rapport over Islay-sildene følger om 2 uger.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4207 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Ivars Islaysild
Kurt skrev:

Det kan jeg desværre ikke nå til denne gang, men når vi flytter til et nyt sted og et nyt liv hen over foråret/sommeren og gastronomien får en mere fremtrædende plads, vil jeg afgjort bruge dine anvisninger


Hej Kurt. Hvor i Skotland skal I bo? :wink: Måske i nærheden af Talisker?
Held og lykke med sildene.
Venlig hilsen
Lars
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4208 by IvarA
Replied by IvarA on topic Ivars Islaysild
Kurt skrev:

Hvalfileter marineret i Highland Park stinker af succes . Og så er der jo den fordel, at der ikke er så mange små ben i en hval som i en sild.


Vi nordmenn er jo noen barbarer :lol: , så vi har et annet forhold til hvalkjøtt enn dere danske. MEN: det er virkelig godt! De av mine danske venner som har smakt hval- eller selkjøtt synes det er godt.

En av ulempene med sild er rensing, for å få fjernet ben. Jeg jukser og kjøper ferdig filetert. Veldig lurt så slipper jeg den jobben.

Ivar A
Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22253 by kimP
Replied by kimP on topic Ivars Islaysild
Heldigvis har vi en julefrokost som først er i januar så der er tid :)
Har lige lagt sildene i saltlage.... så venter vi i 3 uger :)
Glæder mig til at smage dem :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.191 seconds