Spørgsmål fra en rookie

More
10 years 4 months ago - 10 years 4 months ago #29664 by MacKnud
Hej,

jeg er en begynder ud i den forunderlige whisky verden.

Har egentlig altid synes at whisky var en fin drik, men har aldrig sådan rigtigt dyrket den, andet end snuppet en ny og næ når lejligheden bød sig. I kender sikkert det der med, at når der er venner til middag, så ender man alligevel ofte med at sidde og sippe til noget vin (som jo også er OK) og så bliver det ved det.

Har længe haft en klassisk Glenfiddish 12 yo stående, og det var så ligesom det.

I løbet af det sidste år har jeg så fået en Tallisker 10 yo og en Benromach Traditional foræret (firmagaver). De skulle jo smages på et tidspunkt og jeg må sige at det har fået mine øjne op for de mange smagsnuancer i whisky.

Mit spørgsmål er ganske enkelt:

Hvis man som begynder vil supplere ovenstående 3 flasker med en 2-3-4 stykker så man får dækket lidt af spektret i skotsk whisky ind, hvad kan I så anbefale?

Jeg er ikke indstillet på at gå om bord i de super dyre flasker (endnu ;) ). Men op til en 5-600 kr. pr. stk. er OK.

Evt. også et forslag til en god bog om whisky (Det er jo julegavetid).

Udover ovenstående har jeg en uåbnet Johnnie Walker Red label stående. Men det er jo ikke just en klasse whisky, ud fra det jeg har forstået. Men derfor skal den jo smages alligevel på et tidspunkt.

Til sidst et spørgsmål om nogle af begreberne indenfor Whisky.

Hvis man skal sammenligne lidt til vinens verden, er så rimeligt at anskue det på følgende måde? (ved godt at det selvfølgeligt ikke er helt sammenligneligt):

Blended Scotch (vs. US, Irsk, Japansk etc.) = Svarer til at man ved at vinen er italiensk, spansk, fransk mv.

Blended Highland, Speyside, Lowland etc.. = Svarer til at man kender vinens distrikt/region (Toscana, Piemonte...)

Single Malt (samme destilleri)= Svarer til at vinen er en slotsaftapning.

Single Cask = Svarer til en enkeltmarks vin (Den holder måske ikke, da man vel ikke holder vildt meget styr på hvor malten er dyrket eller??)

Fadtyper = Er vel ret sammenligneligt. Trætype. Nye/Gamle fade mv. spiller jo også en stor rolle for vins karakter

Malt/korntype og behandlingen (røgning/ristning) = svarer til druetype

Lagringstid svarer vel lidt til årgang. Men Skelnes der egentlig mellem særligt gode år indenfor whisky? Eller handler det reelt mest om lagringstid og fadtyper.

Eller giver det bare ikke mening at lave denne sammenligning til vin?
Last edit: 10 years 4 months ago by MacKnud.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29665 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Spørgsmål fra en rookie
Hej MacKnud

Hvis man som begynder vil supplere ovenstående 3 flasker med en 2-3-4 stykker så man får dækket lidt af spektret i skotsk whisky ind, hvad kan I så anbefale?


Når man stiller et sådan spørgsmål får man typisk lige så mange svar som svarere, men her er mit bud

1. BenRiach 12yo Sherry Cask

En whisky der har lagt på sherryfade, den har jeg set til under 400 indenfor de sidste par måneder

2. Ardbeg 10yo

Arketypisk røgwhisky. Læner sig opad Talisker i smagen, men er mere typisk i sit smagsudtryk. En whisky fra Islay som er det primære produktionsted af røget maltwhisky

3. Highland Park 12yo, hvis du vil flotte dig 18yo, opgraderingen er virkeligt pengene værd

En super allround whisky der har lidt sherry, lidt røg og sin egen karakterisitiske sødme, nogle siger lyng

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29666 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Spørgsmål fra en rookie

Evt. også et forslag til en god bog om whisky (Det er jo julegavetid).


Malt Whisky Yearbook er noget af det bedste på markedet. Den kommer en gang om året og er opdateret med det nyeste info

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29667 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Spørgsmål fra en rookie

Blended Scotch (vs. US, Irsk, Japansk etc.) = Svarer til at man ved at vinen er italiensk, spansk, fransk mv.


Ja, det er ordet Scotch der er afgørende her.

Blended Highland, Speyside, Lowland etc.. = Svarer til at man kender vinens distrikt/region (Toscana, Piemonte...)


Ja, det er dog sjældent at region og "blended" kombineres. De fleste blends indeholder grain der er Lowland på nær Whyte and Mackay. Blended Malts findes med region påtegnelser, oftest supermarked blends eller noget a la McClelland's. Der er mange der mener at regioner og whisky er meningsløse. Det er produktionsmetoden der er afgørende, ikke terroir. Modsat vin. Jeg er 90% enig

Single Malt (samme destilleri)= Svarer til at vinen er en slotsaftapning.


Hvad er en slotsaftapning ?

Single Cask = Svarer til en enkeltmarks vin (Den holder måske ikke, da man vel ikke holder vildt meget styr på hvor malten er dyrket eller??)


Jeg vil ikke vove mig ud i sammenligninger her.

Fadtyper = Er vel ret sammenligneligt. Trætype. Nye/Gamle fade mv. spiller jo også en stor rolle for vins karakter


Jeps. Det er dog sjældent vin er blevet ødelagt af at komme på whiskyfade, men det modsatte forekommer ret tit efter min mening :-)

Malt/korntype og behandlingen (røgning/ristning) = svarer til druetype


Whisky der aftappes med specific korntype er uhyre sjældent og mere eller mindre ikke eksisterende idag. Arran og Bruichladdich har dog lavet whisky af Bere. Du skal udenfor Skotland for at finde whisky af andre korntyper.

Lagringstid svarer vel lidt til årgang. Men Skelnes der egentlig mellem særligt gode år indenfor whisky? Eller handler det reelt mest om lagringstid og fadtyper.


Der er ikke noget der hedder gode og dårlige årgange inden for whisky

Dog kan der være årgange der kan fremhæves fra et enkelt destilleri. Det kan skyldes at produktionsmetoden var anderledes i de årgange. Destillerier kan have både gode eller dårlige perioder, eller begge dele. Nogle destillerier ændrer peating, eller der blev brugt bedre fade. Tit er der en før og efter periode fra et destilleri der er blevet ombygget.
Med Caperdonich er 1972 fremhævet som et godt år. Det skyldes dog at mange fade har fået lov at overleve lige præcis fra det år til en høj alder og er således ret tilfældigt

Eller giver det bare ikke mening at lave denne sammenligning til vin?


Jeg er ikke vindrikker og har aldrig set behovet for det.

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29668 by MacKnud
Replied by MacKnud on topic Spørgsmål fra en rookie
Hej Steffen,


Tak for dine svar. Jeg var godt klar over at der måske kunne være mange svar på hvad der kunne være et godt begyndersæt indenfor whisky. Men derfor er det alligevel fint med nogle bud. Så har man lidt at gå efter og kan måske hurtigere spore sig ind på noget der er det rigtige for ens egne smagsløg.

Jeg køber den med at det nok først og fremmest er produktionsmetoden og den håndværksmæssige dygtighed der er vigtig ved whisky. Så Skotlands fordel ligger nok bare i at der er flere der har lavet whisky i længere tid, hvilket jo normalt betyder at alle bliver bedre til det.

Så en dansk whisky lavet af kyndige folk kan i princippet blive aldeles fremragende, hvor vi bare har lidt sværere ved få rigtigt gode druer til vin i vores klima.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago - 10 years 4 months ago #29669 by Duffer
Replied by Duffer on topic Spørgsmål fra en rookie
Der er meget godt for en begynder på disse sider:

Malt Maniacs - A Beginners Guide to Single Malt

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 10 years 4 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago - 10 years 4 months ago #29670 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Spørgsmål fra en rookie
Jeg ved ikke hvorfor du sammenligner whisky og vin, personligt er der mange ting jeg kan sammenligne med whisky, vin ligger langt nede i køen. Øl er da et meget mere relateret produkt.

Du kan lave god whisky mange steder. De danske destillerier har en lille produktion hvilket i sig selv gør det sværere, chancen for at det gode fad forekommer og overlever mange år er lavere jo mindre produktion er. Det bedste whisky kommer ofte fra de mellemstore destillerier hvor der er en god balance imellem kapacitet og kvalitet

Det meste klare eksempel herpå er bourbon hvor de store, Jim Beam og Jack D, halter lidt efter de næststørste.

Men det er selvfølgelig smag og behag, men i Skotland er mine faoritdestillerier ikke at finde blandt de største, selvom de da også kan lave god whisky (Og det kan Jim Beam faktisk også - men det bedste fra JB blegner sammenlignet med det bedste fra BT)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 10 years 4 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago - 10 years 4 months ago #29671 by MacKnud
Replied by MacKnud on topic Spørgsmål fra en rookie
Hej Steffen,

Tjaee.. det er nok fordi at vin er det jeg ved mest om uden at jeg på nogen måde skal gøre mig til superekspert.

Jeg var bare interesseret i at få lidt styr på begreberne. Jeg blev da lidt overrasket over at der var så mange finurligheder omkring whisky. Men det er da rigtigt at øl på sin vis ligger tættere på da råvarerne stort set er de samme (minus humle). Whisky er vel, i sin simple grundsubstans, en slags destilleret øl.

Men det er nu heller ikke fordi jeg er så vild efter at sammenligne. Whisky skal vel bare smages og forstås på sine egne præmisser som de fleste andre ting.
Last edit: 10 years 4 months ago by MacKnud.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29672 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Spørgsmål fra en rookie

Whisky er vel, i sin simple grundsubstans, en slags destilleret øl.


Lige præcis, og der findes endda eksempler på whiskey lavet af humlet øl, men ikke fra Skotland hvor reglerne forbyder andet en korn, vand, E150 og gær i whisky

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29678 by MacKnud
Replied by MacKnud on topic Spørgsmål fra en rookie
Hej Duffer,

Tak for tippet. Godt link med megen information. Humoristisk skrevet.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.189 seconds