Whiskybase

More
11 years 4 months ago #27745 by MortenP
Whiskybase was created by MortenP
Nu har jeg oprettet en profil på Whiskybase, og blev da lidt chokeret over den samlede pris på mine whiskyer - men spørgsmålet er, hvor valid er den prissætning på Whiskybase?

Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #27748 by st7
Replied by st7 on topic Sv: Whiskybase
Desværre kan du ikke rigtig bruge whiskybases vurdering af din samling til særligt meget, med mindre den udelukkende består af flasker der stadig er i normal handel.

Det skyldes at Whiskybase tilretter prisen jf. den sidst indberettede butikspris. Og som vi kender herhjemme fra visse butikker, så stiger prisen gevaldigt når der kun er få flasker til salg. Et godt eksempel er Norse Cask Rechlerich.
www.whiskybase.com/whiskies.php?merkid=5&whiskyid=7355

Er pt. til salg hos Kokkens Vinhus til kr. 15.999,- :silly: og det er så den pris Whiskybase har vurderet den til.
Det er dog en lidt anden pris de bliver solgt til på WA.

Whiskybase er et genialt oplagsværk, men dens styrke ligger ikke i reel prissætning.
De tager ikke udgangspunkt i udbud og efterspørgelse (som du kan få oplyst på WA), men bruger altså udelukkende den sidste officielle butikspris.

Så hvis du vil kende den reelle værdi af din samling, ville jeg bruge lidt tid på WA og finde de sidste auktionspriser på dine flasker.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #27749 by st7
Replied by st7 on topic Sv: Whiskybase
Jeg var lige inde og tjekke Whiskybases vurdering af mine flasker.
Jeg kender nogenlunde den reelle værdi, men Whiskybase har altså en vurdering der er ca. dobbelt så høj :woohoo:
Min ”samling” består overvejende af uafhængige aftapninger, som med få undtagelser ikke stiger så meget i værdi som de mere specielle destilleriaftapninger (Single Cask) fra især lukkede destillerier.
Så hvor ”højt” over mål Whiskybase skyder, afhænger altså af sammensætningen af din samling.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #27750 by Duffer
Replied by Duffer on topic Sv: Whiskybase
Hvis man selv drikker sine flasker og deler lidt ud til whisky venner, slipper man helt for den slags bekymringer :-)

"A fool and his money are soon parted"
The following user(s) said Thank You: Lading

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #27775 by PWA
Replied by PWA on topic Sv: Whiskybase
St7 har helt ret. WB s priser er baseret på øjeblikkelig erstatnings værdi eller hvad du skal give for flasken hvis du skal købe den idag. Det er den eneste måde de kan prissætte på en overskuelig måde. De har forsøgt sig med andre metoder.

Et par yderligere eksempler er at du kun kan købe den legendariske Blacker Still i en enkelt Whisky shop til £700 eller næsten 7000 kroner. Derfor er det værdien på WB men da flasken jo ikke er udsolgt er det næppe den øjeblikkelige værdi.

Den er senest solgt for €420, ca. 3100 kroner, på WA.
Hvad er så værdien på flasken lige nu?

Balvenie TUN 1401 Batch 4 kan ikke længere købes nogen steder og er vurderet til €300 eller ca. kr. 2200 på WB.

Den er netop solgt på WA til 433 eller ca. kr.3200.

Den kostede iøvrigt godt kr 1500 i de toldfrie forretninger i sommers.
Hvad er så værdien på flasken lige nu?

Det er jo altid udbud og efterspørgsel som bestemmer prisen. WBs vurderinger afspejler i høj grad udgiften for din samling hvis du skulle købe alle flaskerne idag. Ikke hvad andre vil give for dem.
Som St7 siger afhænger forskellen på de 2 i høj grad af sammensætningen af din samling.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.228 seconds