Highland Park fra Duncan Taylor

More
17 years 8 months ago #8922 by Spojs
Er man til Highland Park så er der et tilbud her:

Highland Park Jubilæumsmalten 2006 fra Brdr. Schmidt's Vinhandel

Highland Park 10 år, 46 %

Destilleret 1996, Flasket 2006

Brdr. Schmidt overtog den 1. august 1996 butikken i Viby Centeret efter deres far. Dette 10 års jubilæum markeres på forskellig vis, bl.a. med tapningen af dette specielt udvalgte whiskyfad fra destilleriet Highland Park, der er beliggende på Orkney.

Fadet er udvalgt af Johnny & Peter Schmidt og tappet af den private aftapper Duncan Taylor & Co. Whiskyen er tappet uden filtrering, kuldebehandling eller tilsætning af nogen form for farvestof. Det er de reneste dråber lige fra fadet.

Kom & smag

Pr. fl. kr. 369,00

Bestil den på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

www.gladforvin.dk/default.asp?ID ... hoerer=122

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8923 by Hering

Highland Park Jubilæumsmalten 2006 fra Brdr. Schmidt's Vinhandel

Highland Park 10 år, 46 %

Fadet er udvalgt af Johnny & Peter Schmidt og tappet af den private aftapper Duncan Taylor & Co. Whiskyen er tappet uden filtrering, kuldebehandling eller tilsætning af nogen form for farvestof. Det er de reneste dråber lige fra fadet.


Jeg har lige fremhævet den sidste sætning, som vel er lidt af en tilsnigelse. Så vidt jeg kan vurdere, er der med 46% alc. ikke tale om en cask strength aftapning, og det er vel derfor nærmest falsk varebetegnelse at angive, at 'Det er de reneste dråber lige fra fadet'? I hvert fald en gedigen gang markedsføringsgas.

Men whiskyen er sikkert god nok (hvis man er til HP) - og et prisværdigt initiativ til efterfølgelse. Der må da være flere lejligheder til at lave 'sjove' aftapninger til danske forretninger, end de helt store, som eks. Michael Madsens PING-serie i anledning af hans 30-års jubilæum i branchen.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8924 by MacNiels
Man kunne godt kalde det for markedsføringsgas, med mindre at den selv er faldet til 46%. Dette tror jeg dog ikke på, da alle Whisky Galore aftapninger er på 46%.

Noget helt andet er smagen og duften. Jeg har været forbi og smage den, den dufter rigtig godt, der er faktisk en lille smule røg i den. Efter farven at dømme kunne den ha' været lageret på bourbon fad. Det man ikke kan se på billedet er at, der er kommet (så vidt jeg husker) 413 flasker af den. Men jeg synes faktisk at den havde sammen med HP sødmen en lidt rosin / dadel agtig smagt, hvilket der ofte kommer fra sherry fade. Duncan Taylor har ikke skrevet noget om fadet, kun antal flasker.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8926 by Hering

... med mindre at den selv er faldet til 46%.


Så har de i hvert fald været uheldige med fadet, hvis den kan dale til 46% på 10 år :?

Købte du en flaske?

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8930 by peter7005
Tak for kommentarerne til vores Jubilæumsmalt fra Highland Park. Vi vil lige komme med et par opklarende fakta. Whiskyen er en enkeltfadsaftapning fra et Bourbonfad. Men det er korrekt, at man kunne foranlediges til at tro, at der er tale om et 2-3 fyldnings sherryfad. Den har lidt elementer af dette!

Når vi skriver, at det er 'de reneste dråber lige fra fadet', er det for at understrege, at denne pragtfulde maltwhisky IKKE er blevet ødelagt på nogen måde. Ingen tilsætning af farvestoffer, ingen kuldebehandling og ingen filtrering. Alle de naturlige aromastoffer er bevaret. At whiskyen dernæst er nedjusteret til 46% er så en anden snak. For det er den naturligvis. Havde den været tappet ved naturlig fadstyrke ville dette også have fremgået af etiketten med betegnelsen "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8932 by Duffer

IKKE er blevet ødelagt på nogen måde.
Brdr. Schmidt Vinhandel


Det er nok teksten her hvor der kan være nogle der er uenige :?
Jeg fortrækker personligt ikke nedvandet whisky og køber det aldrig, hvis jeg kan få den samme i CS.

I øvrigt kan man kende forskellen på Whisky Galores etiketter.
Guld = CS
Kobber = 46%

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8933 by MacNiels
De 46% passer faktisk ret godt til denne Highland Park. Nårmalt vil jeg også helst have whisky cask strength, men i dette tilfælde synes jeg ikke at det gør noget at den er på 46%

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8934 by Hering
peter7005\n

Tak for kommentarerne til vores Jubilæumsmalt fra Highland Park.

Når vi skriver, at det er 'de reneste dråber lige fra fadet', er det for at understrege, at denne pragtfulde maltwhisky IKKE er blevet ødelagt på nogen måde. Ingen tilsætning af farvestoffer, ingen kuldebehandling og ingen filtrering. Alle de naturlige aromastoffer er bevaret. At whiskyen dernæst er nedjusteret til 46% er så en anden snak. For det er den naturligvis. Havde den været tappet ved naturlig fadstyrke ville dette også have fremgået af etiketten med betegnelsen "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8941 by jones
Whisky Galore Gold er en helt ny serie som præsenterer yngre whisky ved cask strength i de tilfælde hvor man skønner at den sædvanlige Whisky Galore nedvanding til 46% ikke klæder varen.

Peerless serien hedder nu "Duncan Taylor."

Når Peter S. skriver "ingen kuldebehandling og ingen filtrering" holder det ikke helt. Vi skal skelne mellem koldfiltrering og en egentlig fysisk filtrering.

DT benytter ikke koldfiltrering til egen udgivelser. De ejer dog et apparat til de kunder som forlanger denne behandling.

Men der sker altid en fysisk filtrering for at fjerne træsplinter, insekter og andre partikler. Jeg vedhæfter et billede af Duncan Taylors filter.

Al J.
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8943 by Duffer

Men der sker altid en fysisk filtrering for at fjerne træsplinter, insekter og andre partikler

Undtaget er vel Bladnochs / Macallans m.fl. "Sock Finish" ?
Blackadders Raw Cask - bliver de også filtreret fysisk..?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8944 by jones
Den berømte Bladnoch sok er netop et fysisk filter - omend af noget grovere tilsnit - beregnet på at opfange småkryb, splinter, fadstumper, m.m.

Raw Cask er fysisk filtreret for at fjerne ovennævnte. De lidt større fadstumper samles og fordeles ligeligt i flaskerne. Derfor er der omtrent lige meget "affald" i alle flasker.

Du havde vel heller ikke forestillet dig at nogen tappehal ville udsætte anlægget for den slags?

Blackadders filter er dog lidt mindre finmasket (0,1 mm) end det som benyttes hos Duncan Taylor og de fleste andre (0,01 mm).

(Kilder: Samtaler med Robin Tucek fra Blackadder og Mark Watt fra Duncan Taylor)

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.178 seconds