Whisky Galore Macallan

More
19 years 3 months ago #3315 by Duffer
Jeg fandt denne Whisky Galore Macallan - 13 års (hos Calle - ham uden specialaftapningerne :) ) til 260 kroner.
Som Macallan tilhænger kunne jeg godt tænke mig at vide om der er nogen der har smagt den ?
Iøvrigt syntes jeg det lyder som et godt køb til pengene, når det er normalpris og det er en specialaftapning.

Se i øvrigt www.thewhiskygalore.com/distille ... callan.htm

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3316 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky Galore Macallan
Jeg smagte noget whisky fra whisky galore på sidste whiskymesse i København. Det var godt nok sidst på dagen, men jeg syntes det smagte godt. Det var dog ikke den her. Jeg mener faktisk det var hos quality-world

Som den store Macallan fan du er - hvorfor købte du ikke bare flasken ?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3317 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Galore Macallan
Macdeffe, skrev

Som den store Macallan fan du er - hvorfor købte du ikke bare flasken ?


Det var her på Nettet jeg fandt den.
Jeg er i gang med en større oprydning af halvtomme flasker - den gamle historie om holdbarhed efter åbning :?
Jeg har seks flasker som skal tømmes, så jeg kan få plads til eventuelle flasker fra Whiskylive her i marts måned.
I øvrigt har jeg 3 åbnede og 5-6 uåbnede Macallan flasker i forvejen... :roll:
Men der er vel altid plads til en ekstra Macallan :wink:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3318 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whisky Galore Macallan
Er den afbillede ikke en Inchgower???

En Macallan til DKK 260 er der vel ikke noget at sige til - Macallan går man sjældent fejl af. Er det ex sherry (first fill, second fill eller bourbon måske?)

En "special aftapning" er det vel reelt ikke. Det er vel en aftapning fra en uafhængig aftapper. En "special aftapning" er vel en aftapning fra destilleriet, der er lavet specielt i en begrænset udgave - men MacAll jeg må da medgive dig, at hvis Calle også begynder at føre et bredt udvalg af uafhængige aftapninger, begynder det at blive mere interessant at besøge grænsebutikkerne - med konen....

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3319 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Galore Macallan
dmwa, skrev

Er den afbillede ikke en Inchgower???


Jo - det ser ud som om de har brugt et "modelbillede".


dmwa, skrev

En "special aftapning" er det vel reelt ikke


Nej, der er tale om en uafhængig aftapper, som jeg normalt ser i prislejet 50 - 100 kroner højere.

dmwa, skrev

men MacAll jeg må da medgive dig, at hvis Calle også begynder at føre et bredt udvalg af uafhængige aftapninger, begynder det at blive mere interessant at besøge grænsebutikkerne - med konen....


Det er slet ikke så tosset - her er en forsmag www.calle-vinlager.dk/whisky.php?land=Skotland

Konen kan du "parkere" i gågaden - ved H&M eller C&A - men vær opmærksom på at det kan blive en meget dyr fornøjelse :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3320 by MacChristensen

men MacAll jeg må da medgive dig, at hvis Calle også begynder at føre et bredt udvalg af uafhængige aftapninger, begynder det at blive mere interessant at besøge grænsebutikkerne - med konen.... Slainthe Flemming


Var derinde imellem jul og nytår (var allligevel i Tønder for at besøge svigermekanikken, så jeg kunne lige nå et smut derover, for at se hvad de havde at byde på), og de har faktisk et anseligt udvalg.... De havde blandt andet Signatory, OMC og Rare Malts. Men så vidt jeg lige kunne se, så var der ikke en eneste Lowlan-destilleri repræsenteret - så nok har de et rimeligt udvalg, men ikke alt.....

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3321 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whisky Galore Macallan

Citat:

En "special aftapning" er det vel reelt ikke



Nej, der er tale om en uafhængig aftapper, som jeg normalt ser i prislejet 50 - 100 kroner højere.


Uafhængege aftapninger er vel i reglen være dyrere - der er tale om mindre produktioner, dyrere distributionsomkostninger etc - hvor de ikke kan leve op til de enorme mængder, som f.eks. Grants, Allied, Diageo "skyder af sted".

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3323 by Towle
Replied by Towle on topic Whisky Galore Macallan
Flemming, DMWA, skrev:

Uafhængege aftapninger er vel i reglen være dyrere - der er tale om mindre produktioner, dyrere distributionsomkostninger etc - hvor de ikke kan leve op til de enorme mængder, som f.eks. Grants, Allied, Diageo "skyder af sted".

Det er netop derfor jeg ikke begriber hvorfor ufanhængige aftapninger er "fint" og destilleriaftapninger er "dårlig smag". Uafhængige aftapninger beror jo ofte(st) på tilfældigheder - helt ned til et enkelt fad - og kvaliteten/smagen er yderst svingende, i modsætning til en destilleriaftapning, som er sammenstukket af et enormt udvalg af fade, smagt til at eksperter.

Med langt over 1.000 forskellige destilleriaftapninger på markedet, burde enhver da kunne få lysten styret?

Ja, jeg ved godt at jeg er gået i stå, men på et niveau der giver mig usigelig glæde og mange gode oplevelser til overkommelige priser :)

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3324 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky Galore Macallan
Hvem er det der siger at uafhægige aftapninger er "fint" og destilleriaftapninger er "dårlig smag" ?

Destilleriaftapningerne beror jo som du selv siger på det største udvalg af fade. Især specialaftapninger fra destillerierne plejer at være gode, da der jo her er muligt at vælge de bedste fade fra et stort udvalg.

Uafhængige aftapninger går også ofte ud på at kende og stole på sin aftapper. Ellers kan enkeltfadsaftapninger ofte byde på en oplevelse der er noget anderledes end de officielle aftapninger. Jeg var en gang til en Highland Park smagning hos Scotspain, hvor der var flere uafhængige der ikke havde set et sherry fad. Yderst interesant og man fik et bedre indblik i Highland Parks karakter. Jeg mener at alle destilleri aftapninger af HP jeg har smagt indeholder en del fra Sherryfade, så her må man jo prøve de uafhængige hvis man vil opleve en ikke-sherry HP !

Jeg tror bare der findes en del besøgende her på sitet (inkl mig selv) der konstant er på jagt efter nye oplevelser og derfor er Glenfiddich 12y måske ikke så interesant længere. Og det er ikke fordi jeg syntes der er noget i vejen med den eller at den ikke er fin nok. Og hvis jeg bliver budt siger jeg ikke nej
Derfor har er en grænsehandel med uafhængige/special aftapninger mm meget mere interesse end Otto Duborg, der vist ikke har så meget (det havde de ikke sidst jeg var der)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3325 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Galore Macallan
dmwa, skrev

Uafhængege aftapninger er vel i reglen være dyrere - der er tale om mindre produktioner, dyrere distributionsomkostninger etc - hvor de ikke kan leve op til de enorme mængder, som f.eks. Grants, Allied, Diageo "skyder af sted".


Det jeg mente var, at de denne type flasker normalt var 50-100 kr dyrere i Tyskland end de 260 kr.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3326 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Galore Macallan
Towle, skrev

Det er netop derfor jeg ikke begriber hvorfor ufanhængige aftapninger er "fint" og destilleriaftapninger er "dårlig smag".


Jeg syntes ikke det handler om fint/dårlig smag.
Smag er som bekendt forskellig.
Men de uafhængige aftappere syntes jeg leverer en god kvalitet.
Dermed ikke sagt at mine destilleriaftapninger er dårlige....
Men der er mulighed for en variation - en mulighed som jeg er villig til at betale lidt ekstra for.
Highland Park er et glimrende eksempel herpå.

Macdeffe, skrev

Derfor har er en grænsehandel med uafhængige/special aftapninger mm meget mere interesse end Otto Duborg, der vist ikke har så meget


Det er der man skal passe på med at generalisere.
Otto Duborg har hver dag hundredevis af buskunder fra hele Danmark, som de lever af.
De har de mest kendte destilleriaftapninger, men absolut ingenting af interesse for en entusiast.
Priserne kan i visse tilfælde være dyrere end i Danmark og en fagmand leder man forgæves efter.
Calles Vinlager har et rimeligt sortiment - Weinquelle knap 1000 forskellige flasker.
Disse forretninger kan på ingen måde sammenlignes.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3329 by Towle
Replied by Towle on topic Whisky Galore Macallan
Macdeffe skrev:

Hvem er det der siger at uafhægige aftapninger er "fint" og destilleriaftapninger er "dårlig smag" ?

Ikke nogen bestemt, men det er min generelle opfattelse af dette forum, at sålænge man kun køber og nyder destilleriaftapninger, mangler man noget i sin opdragelse.

Bevares, jeg har da - heldigvis - raffineret mine indkøb, men sålænge der er så mange destilleriaftapninger jeg ikke har smagt, har jeg altså ikke travlt med at smide 5-6-7-8-900 kr. ud til lotteriaftapninger.

Jeg bor i en egn af landet, hvor der ikke er mange muligheder for at deltage i smagninger*. Hvis der var det, ville jeg da sandsynligvist støde på een eller anden speciel whisky og købe den på stedet.

*= har for nyligt fået mail fra NBO-gruppen om, at de nedlægger Viborg Whiskylaug. Hva' fa'en ligner det? Lige netop som vi har besluttet os for at flytte til Viborg :evil:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3330 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Galore Macallan
Towle, skrev

Jeg bor i en egn af landet, hvor der ikke er mange muligheder for at deltage i smagninger


Jeg bor i Danmarks 5.største by med 85.000 indbyggere - end ikke her er der (mig bekendt) et whiskylaug.
Men det skal ikke forhindre os esbjergensere i selv at forsøge :o

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3331 by MacChristensen

Jeg bor i Danmarks 5.største by med 85.000 indbyggere - end ikke her er der (mig bekendt) et whiskylaug.
Men det skal ikke forhindre os esbjergensere i selv at forsøge :o


Det er faktisk ikke helt korrekt - der har været et "Esbjerg Whiskylaug" under NBO for et par år tilbage. De afholdte smagninger i samarbejde med K&S. Det drejede sig desværre tit "kun" om smagninger af standart aftapninger, og derfor lukkede de EW, da NBO ikke mente der var stor nok tilslutning til deres smagninger. Og hvis jeg ikke tager helt fejl, så var deres sidste program satte smagning Diago ´s Classic 6 til en pris på 250 ,-, og da der faktisk ingen tilmeldinger kom, så lukkede de E-W. Men man er vel jyde - hvis man skal betale for en smagning, så forventer man også at der er noget at komme efter, og temaet ikke, mere eller mindre, er det samme som man har stående i skabet selv.... Men måske kan det være vi selv starter noget - MacAll og undertegnede har da talt lidt om det..... :wink:

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3332 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Galore Macallan
MacChristensen, skrev

Det er faktisk ikke helt korrekt - der har været et "Esbjerg Whiskylaug" under NBO for et par år tilbage. De afholdte smagninger i samarbejde med K&S.


Ja, jeg ved godt der har eksisteret noget i NBO regi - men i dag er der ingenting udover Whiskylounge (en privat sammenslutning med egne lokaler) - så vidt jeg ved.

MacChristensen, skrev

Men man er vel jyde - hvis man skal betale for en smagning, så forventer man også at der er noget at komme efter, og temaet ikke, mere eller mindre, er det samme som man har stående i skabet selv....


Nøjagtig min tankegang.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3346 by bruhns
Replied by bruhns on topic Whisky Galore Macallan

Macdeffe skrev:

Hvem er det der siger at uafhægige aftapninger er "fint" og destilleriaftapninger er "dårlig smag" ?

Ikke nogen bestemt, men det er min generelle opfattelse af dette forum, at sålænge man kun køber og nyder destilleriaftapninger, mangler man noget i sin opdragelse.


Jeg kan godt se hvordan man kan få den opfattelse -- der er nok mange fans af de uafhængige aftappere (undertegnede inklusiv) blandt de aktive deltagere her på stedet. For mig er det ikke et spørgsmål om stil, snobberi eller opdragelse, men simpelthen om smag: hvis jeg skal nævne de 5 (eller 10 eller 20) bedste whiskyer jeg har smagt, så er der ikke mange destilleriaftapninger i blandt.

Bevares, jeg har da - heldigvis - raffineret mine indkøb, men sålænge der er så mange destilleriaftapninger jeg ikke har smagt, har jeg altså ikke travlt med at smide 5-6-7-8-900 kr. ud til lotteriaftapninger.


Det forstår jeg udmærket -- jeg køber stort set aldrig noget uden at smage det først og hvis man ikke har den mulighed, så er det rigtigt mange penge at give ud til en uafhængig aftapning, som måske kommer fra en dårlig tønde.

Når det er sagt, så vil jeg dog også sige, at der er nogle uafhængige aftappere som jeg oplever kun udgiver whisky af høj kvalitet...

Mvh.
Jakob/Qualityworld (jeg beklager at mine quotes ikke virker, forstår ikke hvorfor, men håber det giver mening alligevel...)

Edit (MacLars): "ingen BBKoder i dette indlæg" var klikket til på beskeden, derfor virkede "quote" ikke - rettet

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3348 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Galore Macallan
bruhns, skrev

Når det er sagt, så vil jeg dog også sige, at der er nogle uafhængige aftappere som jeg oplever kun udgiver whisky af høj kvalitet...


Enig.
Jeg syntes ikke man kan kalde uafhængige aftappere for "lotteriaftapninger".
Så må man vælge en "fagmand" hvor der er mulighed for at smage før køb hvis ikke man "spille i lotteriet".
Når man køber en destilleriaftapning i supermarkedet kan man vel heller ikke være sikker på at man har ramt plet :?:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3349 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whisky Galore Macallan
Jeg ved ikke, om I kan bruge dette - men jeg forsøger:

Jeg kalder nomalt destilleriernes standardaftapninger (Glenfiddich 12 år, Ardbeg TEN, Highland Park 12 år og så videre) for "motorvejsaftapninger" - det er aftapninger, der er beregnet til et bredt publikum - og smagen er derfor valgt bred - og som Towle også korrekt skriver, er de sammenstukket af MANGE fade - professionelt viet og aftappet af nosere på destillerierne. At de rammer plet, er vi vel ikke i tvivl om - Glenfiddich 12 år er jo trods alt verdens mest sælgende single malt!

Drejer man af motorvejen - og i stedet vælger den gammeldags hovedvej, støder man på destilleriernes specialaftapning (f.eks. Highland Park Capella, Ardbeg Committee Reserve, Glenfiddich 1972 (bryllupswhiskyen) og så videre) - disse udgives i mere eller mindre begrænsede udgaver - men hvad der er vigtigt at bemærke er, at de stadig er et udtryk for destilleriets stil.

Vi kommer længere ud - og til sidst er vi på bivejene - her støder vi på de uafhængige aftappere, der oftest aftapper fra et eller enkelte fade - og derfor kan vi få en helt anden oplevelse, end de standard (ens hver gang) aftapninger, vi ser fra destillerierne. Her er der mulighed for at få f.eks. Macallan fra Bourboncask, en meget røget BenRiach fra Speyside (55 ppm - som Ardbeg...!) og Highland Park - ligeledes fra bourbonfade. Ude på bivejene har vi altså mulighed for at komme ud i hjørnerne af destilleriernes produktion.

Jeg tvivler på, at ret mange (hvis overhovedet nogen) der gæster whiskynyt.dk underkender destilleriernes standardaftapninger - de er bare "ikke interessante" efter et par år i maltwhiskyens verden - for det meste. Man søger længere ud - søger væk fra "motorvejen" - og nyder landskabet på hovedvejen - eller duftene og indtrykkene på bivejene.

Og nu kommer bomben - blandt mine top 5 whiskies er faktisk flere af destilleriernes standardaftapninger. Men - dem nyder jeg en stille aften - skal jeg "forske" - så skal vi over i enten nye standardaftapninger, specialaftapninger fra destillerierne eller aftapninger fra de uafhængige.

Towle skriver i sit indlæg, at man jo skal op at betale DKK 500 - 900 for en aftapning fra en uafhængig - det er nok lige at overdrive - de starter generelt omkring det halve - og så opefter. At der så måske ikke er så mange i den billige ende, hænger måske sammen med, at de aftapninger ikke er så "interessante" set med importørens øjne - sådan at forstå, at efterspørgslen på disse flasker er meget begrænsede - og man derfor vælger at satse på mere "kendte" mærker (som f.eks. Port Ellen, Macallan og Bowmore - for blot at nævne et par stykker i flæng) - skulle man tage en Aultmore 1989 (14 års) hjem fra Signatory, vil den kunne sælges for ca DKK 265 - men der er næsten også lige så sikkert som Amen i kirken, at den får lov til at stå på hylden i meget lang tid hos forhandleren.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3350 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Galore Macallan
Hvis ovenstående var en eksamensopgave ville jeg give 11 for en særdeles udmærket udredning :o

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3355 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Whisky Galore Macallan
MacAll skrev:

Hvis ovenstående var en eksamensopgave ville jeg give 11 for en særdeles udmærket udredning

Jeg ville give 13 - fordi Flemmings poetiske forklaring giver mig lyst til at storme ud ad min egen lille bivej med en flaske whisky under armen til trods for at det er bælgmørkt derude :D Sikke en god, billedrig forklaring!

Undertegnedes ringe erfaring fortæller mig, at der er noget om snakken. Jeg synes, det er et godt sted at starte sin whiskyodyssé med destilleriernes standardaftapninger. I den til tider uoverskuelige whiskyverden giver destilleriernes egne aftapninger et fast holdepunkt. Jeg valgte, mere eller mindre bevidst, de første år udelukkende at koncentrere mig om standardaftapninger (det var, hvad jeg kendte til og kunne overskue). Jeg fik mange nye venner, fx. Macallan, Highland Park, Glen Ord, og senere, da smagsløgene var tilvænnet, bl.a. Talisker.

Jeg hørte andre stemmer nævne noget om uafhængige aftappere, men jeg syntes, jeg havde rigeligt i at drikke og forsøge at skelne mellem alle standardaftapningerne. Først 3 år efter min første single malt, under et besøg på skønne Samsø, fandt jeg i en kiosk (!) i mørket på øverste hylde nogle grønne papkartoner med whisky fra Glenlivet, Bruichladdich, Tomintoul og flere andre destillerier. De var på tilbud, fortalte damen bag disken. Jeg fik dem i hånden - sikke de lignede hinanden, alle aftappet af et firma ved navn Douglas Laing, alle med påskriften Old Malt Cask og alle på 50%. Hm, det måtte jo undersøges nærmere. Jeg var blevet godt og grundigt nysgerrig, så selvom jeg ikke kendte til Douglas Laing, købte jeg et par flasker med hjem. Det var jo ferie, ræsonnerede jeg, og whiskyens alder samt den, åbenbart, billige pris taget i betragtning, kunne det vel ikke gå værre end galt.

I sommerhuset nød jeg så min første selvkøbte uafhængige aftapning, en 28års Bruichladdich. Uhmmm! Nu var der ingen vej tilbage, hen til kiosken næste dag og købe flere flasker. 5 flasker tog med mig hjem fra ferien, og de uafhængige aftapninger og jeg har siden hygget os gevaldigt sammen. Min whiskyverden blev med ét større, og denne neverending journey er en fryd at rejse på, hvad enten det er på motorvejene med herlige eller mindre herlige standardaftapninger eller på bivejene med diverse uafhængige dråber, der kan skuffe eller fortrylle.
Tja, det blev til en personlig beretning.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3388 by fao
Replied by fao on topic Whisky Galore Macallan
For at vende tilbage til det første indlæg, er der så nogen der har smagt netop denne aftapning.
Jeg har set i Jim Murray's "Whisky Bibel" at den får en sønderlemmende kritik :evil: Skriver bl.a. at det er den værste Macallan han har smagt.

Frank

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.249 seconds